רבי יעקב בן חביב

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
גרסה מ־20:41, 22 בדצמבר 2020 מאת חבר טוב (שיחה | תרומות) (מכלולזציה)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
רבי יעקב אבן חביב
לידה 1450
ה'ר"י לערך
פטירה 1516 (בגיל 66 בערך)
ה'רע"ו
תחומי עיסוק תלמוד, אגדה, הלכה, פסיקה
חיבוריו "עין יעקב" על אגדות חז"ל בתלמוד בבלי ותלמוד ירושלמי, ביאור לארבעה טורים, תשובות
השתייכות רבני ספרד, ראשונים
תלמידיו בנו רבי לוי בן חביב

ר' יעקב בן שלמה אבן חביב (סביב שנת ה'ר"י, 1450 - ה'רע"ו, 1516), מגדולי חכמי ספרד ומנהיג קהילת מגורשי ספרד הגדולה בסלוניקי, מחבר הספר עין יעקב וחיבורים נוספים.

תולדות חייו

ר' יעקב נולד בסמורה שבחבל קסטיליה, בספרד סביב שנת ה'ר"י (1450[1]) היה מגדולי תלמידי החכמים ביהדות ספרד בחבל קסטיליה ועמד בראש אחת הישיבות הגדולות בספרד בעיר סלמנקה.

במהלך גירוש ספרד נמלט עם בני משפחתו לפורטוגל בה שהו עד שבאה גזירת הגירוש גם לפורטוגל בשנת ה'רנ"ח (1498), אז עבר לשלוניקי בה עמד בראש קהילת המגורשים הגדולה ושבהמשך נהייתה גם למרכז היהודי הספרדי המפואר והגדול ביותר במשך תקופה ארוכה.

חכמי דורו התייחסו אליו בהערכה רבה וכינוהו בתארים כמו "גדול הדור", "מופת הדור", "הגאון".

בנו רבי לוי בן חביב עלה לארץ ישראל ועמד בראש הנהגת חכמי ירושלים.

ר' יעקב נפטר בסלוניקי בשנת ה'רע"ו (1516).


תקופת חייו של רבי יעקב בן חביב על ציר הזמן
ציר הזמןתקופת הזוגותתנאיםאמוראיםסבוראיםגאוניםראשוניםאחרונים
ציר הזמן

יצירתו התורנית

ר' יעקב תיקן תקנות רבות בענייני ציבור ובפרט בהלכות אישות ובבעיות שעלו בעקבות תופעת האנוסים. ההיסטוריון יוסף הקר מציין כי ר' יעקב ביקש להביא לניתוק כל זיקה בין האנוסים שנמלטו מספרד לבין אלה שנשארו בה, דבר שבא לידי ביטוי בחלק מתקנותיו בנושאי אישות. על הנהגתו בשלוניקי כותב הקר שר' יעקב ביקש לשמר את מורשתם של המגורשים גם כאשר מנהגיהם לא היו כמנהג המקום של בני סלוניקי, דבר זה גרם לעיתים למחלוקת עם חכמי המקום ולפיכך לא תמיד התקבלה דעתו בעניינים אלה.

ר' יעקב כתב ככל הנראה ביאור לספר הטור, וכמה מתשובותיו נשתמרו בכתביהם של גדולי התקופה כמו רבי אליהו מזרחי והמהרשד"ם. מכל מקום, את שמו לדורות קנה בזכות חיבורו, "עין יעקב", שהוא מעין קובץ שעיקרו אגדות התלמוד הבבלי ופירוש עליהן.

חיבורו זכה להתקבל ולהתפרסם בתפוצה רחבה ביותר ועל כך מעידים למעלה ממאה המהדורות להן זכה, כמו גם הפירושים וכלי עזר המגוונים שנתלוו אליהן. בקהילות ישראל רבות במזרח אירופה, נהוג היה לקבוע שיעור משותף בספר 'עין יעקב' לבעלי בתים (כלומר מי שאינם למדנים מקצועיים בתלמוד) בבית הכנסת, למשל בשעת ההפוגה שבין תפילות מנחה וערבית.

בחיבורו הנ"ל התחיל ר' יעקב להכניס גם את אגדות התלמוד ירושלמי אולם כפי שחשש הוא לא הספיק לעשות זאת בחייו.

בפירושיו שלובים דברי מוסר והגות המשקפים את תחושותיהם של בני דור הגירוש, קטעי התלמוד המובאים בו הם עד נוסח במחקר ההשוואתי על הבדלי הנוסח הקלים בין גרסאות התלמוד שהיה בידי יהדות ספרד לבין גרסאות יהדות אשכנז.

ראו גם

לקריאה נוספת

  • יוסף הקר, מגורשי ספרד וצאצאיהם באימפריה העות’מאנית במאה הט"ז: שאלוניקי, קושטא ואגפיהן, ירושלים: האוניברסיטה העברית, תשכ"ט 1969.
  • יוסף הקר, "לדמותה של ההנהגה היהודית בשאלוניקי בראשית המאה הט"ז", דברי הקונגרס העולמי השישי למדעי היהדות, כרך ב' ירושלים תשל"ו.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. שלוש דעות במחקר לגבי תאריך לידתו א. ה'ר' (1440), ב. ה'ר"י (1450), ג. ה'רי"ט (1459). לגבי שנת פטירתו אין מחלוקת.