טייסת 144

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
גרסה מ־18:15, 27 במרץ 2019 מאת אלעזר (שיחה | תרומות) (ייבוא מוויקיפדיה העברית, ראה רשימת התורמים)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש


שגיאות פרמטריות בתבנית:יחידה צבאית

פרמטרים ריקים [ בסיס, כלי טיס בהווה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים [ שם בעבר, שנת הקמה, יעוד, בסיס אחרון, שם בהווה, שנת סגירה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

טייסת 144 (סגורה)
סמל טייסת 144
סמל טייסת 144
סמל טייסת 144
פרטים
סוג מטוסי קרב
נתוני היחידה
כלי טיס בעבר F-16A/B‏, כפיר C-7, כפיר C-2, נשר

טייסת 144, המכונה גם "טייסת עוף החול" (בעבר כונתה "טייסת שומרי הערבה") הייתה טייסת מטוסי קרב בחיל האוויר הישראלי. בגלגוליה השונים לאורך השנים הפעילה הטייסת מטוסי נשר, כפיר ו-F-16A/B ("נץ").

היסטוריה

הטייסת הוקמה ב-1972 בכנף 10 של חיל האוויר, ששכנה אז בבסיס עציון שבצפון מזרח סיני, לא רחוק ממפרץ אילת. המטוסים הראשונים שנקלטו בטייסת "שומרי הערבה" היו מטוסי נשר שהיה מטוס הקרב הראשון שייצרה התעשייה האווירית לפי תוכניות של המטוס הצרפתי מיראז' 5. שישיית המטוסים הראשונה נחתה בשדה עציון בתאריך 6 בספטמבר 1972.

הגעתם של חמישים מטוסי מיראז' 5 נבלמה עקב האמברגו שהטילה ממשלת צרפת על סחר בנשק עם ישראל ב-1967. הדבר האיץ מהלך פיתוח תוכנית מטוס הנשר בתעשייה האווירית כדי למלא את הצורך המבצעי של חיל האוויר.

במלחמת יום הכיפורים פיקד על הטייסת סא"ל מנחם שרון. במהלך המלחמה הפילה הטייסת 44 מטוסי אויב, ללא איבוד מטוסים או אבידות בנפש של לוחמי הטייסת.

בתחילת 1982 הושלמה בנייתו של בסיס עובדה החדש, מרחק של מספר קילומטרים מעציון, מעבר לגבול בשטח ישראל בתוך בקעת עובדה. בסיס זה וכן בסיסי רמון ונבטים נבנו על ידי ארצות הברית כפיצוי לפינוי סיני על שטחי האימון העצומים שלה ועזיבת ארבעה שדות תעופה: איתם, רפידים, אופיר ועציון.

טייסת 144 עברה למשכנה החדש שבערבה כשהיא מצוידת במטוסי הכפיר C-2 שהם פיתוח המשך למטוס הנשר. באמצע שנות השמונים הגיע הכפיר המשופר C-7 לטייסת "שומרי הערבה". ב-1988, לאחר הקיצוצים הגדולים בכוח הצבאי החליטו לסגור את בסיס עובדה ככנף מבצעית ובית הספר למקצועות התעופה (ביסמ"ת) הועבר לבח"א 10 החדש.

טייסת 144 יחד עם אחותה, טייסת 149 הצפינו למשכנן החדש בבסיס חצור. שם תפשו את מקומן של שתי טייסות כפיר שנסגרו זה עתה, טייסת 113 וטייסת 254.

טייסת 144, שהייתה האחרונה להפעיל את הכפיר נבחרה להיות טייסת ה-F-16A/B ("נץ") האחרונה של החיל, כאשר ב-1994 החלו להגיע אליה המטוסים, מתנת ארצות הברית עבור המאמץ הישראלי לשלום ולביצור ביטחון המדינה שהסכימה לוותר על שטחים תרומת שלום. אז תמו 18 שנות כפיר בחיל האוויר ונפתח עידן ה"נץ" של הטייסת שנמשך קצת יותר מעשור נוסף. בסוף שנת 2005 נסגרה הטייסת.

בין מפקדי הטייסת: אורי אבן ניר (מפקד הטייסת הראשון), מנחם שרון (אוגוסט 1973 - אוגוסט 1974), גיורא גורן (אוגוסט 1974 - 1977), אמנון גוריון (1977 - ), אבירם כהן

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טייסת 144 בוויקישיתוף
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0


שגיאות פרמטריות בתבנית:מיון ויקיפדיה

שימוש בפרמטרים מיושנים [ דרגה ]
טייסת 14420795075