טייסת 144
שגיאות פרמטריות בתבנית:יחידה צבאית
פרמטרים ריקים [ בסיס, כלי טיס בהווה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
פרמטרים [ שם בעבר, שנת הקמה, יעוד, בסיס אחרון, שם בהווה, שנת סגירה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
![]() | |
סמל טייסת 144 | |
פרטים | |
---|---|
סוג | מטוסי קרב |
נתוני היחידה | |
כלי טיס בעבר | F-16A/B, כפיר C-7, כפיר C-2, נשר |
טייסת 144, המכונה גם "טייסת עוף החול" (בעבר כונתה "טייסת שומרי הערבה") הייתה טייסת מטוסי קרב בחיל האוויר הישראלי. בגלגוליה השונים לאורך השנים הפעילה הטייסת מטוסי נשר, כפיר ו-F-16A/B ("נץ").
היסטוריה
הטייסת הוקמה ב-1972 בכנף 10 של חיל האוויר, ששכנה אז בבסיס עציון שבצפון מזרח סיני, לא רחוק ממפרץ אילת. המטוסים הראשונים שנקלטו בטייסת "שומרי הערבה" היו מטוסי נשר שהיה מטוס הקרב הראשון שייצרה התעשייה האווירית לפי תוכניות של המטוס הצרפתי מיראז' 5. שישיית המטוסים הראשונה נחתה בשדה עציון בתאריך 6 בספטמבר 1972.
הגעתם של חמישים מטוסי מיראז' 5 נבלמה עקב האמברגו שהטילה ממשלת צרפת על סחר בנשק עם ישראל ב-1967. הדבר האיץ מהלך פיתוח תוכנית מטוס הנשר בתעשייה האווירית כדי למלא את הצורך המבצעי של חיל האוויר.
במלחמת יום הכיפורים פיקד על הטייסת סא"ל מנחם שרון. במהלך המלחמה הפילה הטייסת 44 מטוסי אויב, ללא איבוד מטוסים או אבידות בנפש של לוחמי הטייסת.
בתחילת 1982 הושלמה בנייתו של בסיס עובדה החדש, מרחק של מספר קילומטרים מעציון, מעבר לגבול בשטח ישראל בתוך בקעת עובדה. בסיס זה וכן בסיסי רמון ונבטים נבנו על ידי ארצות הברית כפיצוי לפינוי סיני על שטחי האימון העצומים שלה ועזיבת ארבעה שדות תעופה: איתם, רפידים, אופיר ועציון.
טייסת 144 עברה למשכנה החדש שבערבה כשהיא מצוידת במטוסי הכפיר C-2 שהם פיתוח המשך למטוס הנשר. באמצע שנות השמונים הגיע הכפיר המשופר C-7 לטייסת "שומרי הערבה". ב-1988, לאחר הקיצוצים הגדולים בכוח הצבאי החליטו לסגור את בסיס עובדה ככנף מבצעית ובית הספר למקצועות התעופה (ביסמ"ת) הועבר לבח"א 10 החדש.
טייסת 144 יחד עם אחותה, טייסת 149 הצפינו למשכנן החדש בבסיס חצור. שם תפשו את מקומן של שתי טייסות כפיר שנסגרו זה עתה, טייסת 113 וטייסת 254.
טייסת 144, שהייתה האחרונה להפעיל את הכפיר נבחרה להיות טייסת ה-F-16A/B ("נץ") האחרונה של החיל, כאשר ב-1994 החלו להגיע אליה המטוסים, מתנת ארצות הברית עבור המאמץ הישראלי לשלום ולביצור ביטחון המדינה שהסכימה לוותר על שטחים תרומת שלום. אז תמו 18 שנות כפיר בחיל האוויר ונפתח עידן ה"נץ" של הטייסת שנמשך קצת יותר מעשור נוסף. בסוף שנת 2005 נסגרה הטייסת.
בין מפקדי הטייסת: אורי אבן ניר (מפקד הטייסת הראשון), מנחם שרון (אוגוסט 1973 - אוגוסט 1974), גיורא גורן (אוגוסט 1974 - 1977), אמנון גוריון (1977 - ), אבירם כהן
-
F-16B של טייסת 144, 2001
-
הסמל המקורי של הטייסת עד לכניסת מטוסי הנץ. הסמל שנבחר לייצג את טייסת 144 בשנת 1972, שנת הקמת הטייסת בבסיס עציון.
קישורים חיצוניים
- שי לוי, השאירו חותם ונעלמו: יחידות צה"ל שפורקו, באתר מאקו, 26 בפברואר 2013
- דרור מרום, שומרי הערבה, בטאון חיל האוויר 190, אדר תשנ"ג, פברואר 1993, עמ' 17 - 26, באתר הספרייה הדיגיטלית להיסטוריה ומורשת חיל האוויר
שגיאות פרמטריות בתבנית:מיון ויקיפדיה
שימוש בפרמטרים מיושנים [ דרגה ] טייסת 14420795075