בסיס נבטים

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נבטים - בח"א 28
Bacha 28 Nevatim.png
סמל בסיס חיל האוויר נבטים
IAF Dassault Mystère IV.jpg
מטוס מיסטר 4A המוצב כמיצג בבסיס
נתוני השדה
קוד IATA
‏‏
קוד ICAO
‏LLNV‏
סוג השדה צבאי
מפעיל Israeli Air Force - Coat of arms.svg חיל האוויר הישראלי
עיר סמוכה ערד ובאר שבע
קואורדינטות 31°12′30″N 35°00′44″E / 31.20833°N 35.01222°E / 31.20833; 35.01222
גובה מעל פני הים 405 מטר (1,330 רגל)
מסלולי טיסה
כיוון
מגנטי
אורך סוג
מסלול
רגל מטר
08L/26R 8,530 2,600 אספלט
08R/26L 10,990 3,350 אספלט
07/25 12,795 3,900 אספלט
בניין טייסת בבסיס נבטים, אחד מארבעה מבני טייסות שבנייתם הושלמה בשנת 2010 בפיקוח חיל ההנדסה האמריקאי ובתקציב של 30 מיליון דולר
מטוס F-35I אדיר מספר 913 בדיר תת-קרקעי בבסיס נבטים

בסיס חיל-האוויר נְבָטִים (בח"א 28) הוא בסיס טיסה של חיל האוויר הישראלי השוכן בנגב הצפוני.

בבסיס מוצבות הטייסות והיחידות שלהלן:

  • IAF Squadron 103.png טייסת 103 ("טייסת הפילים"), המפעילה מטוסי C-130J סופר-הרקולס "שמשון";
  • IAF Squadron 116 Adir.png טייסת 116 ("אריות הדרום"), המפעילה מטוסי F-35I "אדיר";
  • IAF Squadron 117 2.png טייסת 117 ("הסילון הראשונה"), המפעילה מטוסי F-35I "אדיר";
  • IAF Squadron 120.png טייסת 120 ("ענקי המדבר"), המפעילה מטוסי בואינג 707 "ראם/שקנאי/ברבור";
  • IAF Squadron 122.png טייסת 122 ("הנחשון"), המפעילה מטוסי גאלפסטרים 5 "נחשון עיטם" ו"נחשון שביט";
  • IAF Squadron 131.png טייסת 131 ("אבירי הציפור הצהובה"), המפעילה מטוסי C-130 הרקולס, "קרנף";
  • IAF Squadron 140 from 2016.png טייסת 140 ("נשר הזהב"), המפעילה מטוסי F-35I "אדיר";
  • יה"ק 5700 - יחידת ההנחתה הקדמית[1].
  • יחידת האספקה בהיטס 609;
  • יחידה 757 - יחידת פקחי העמסה;
  • פלגת הנגב - פלגת לוחמי נצח יהודה שהוקמה בשנת 2010[2], וכפופה לגף ההגנה הקרקעית של הבסיס ותחת פיקודה של מפקד טייסת תעופה;
  • יחידת בינוי 328 - יחידת בינוי האחראית על כלל תשתיות הבסיס ומרחב אחריותו, הן בהיבט הרציפות התפקודית של תשתית המבנים והמערכות והן בהיבטי אחזקה שוטפת (שבר, מונעת ומתוכננת). בנוסף, היחידה מנהלת את מיזמי ההתעצמות והשיפוצים בבסיס.
  • מטוס ראש הממשלה

היסטוריה

הקמת הבסיס

אזור הבסיס יועד להקמת שדה תעופה עתידי לעיר באר שבע ולסביבתה כבר ב-1958, במקום שדה תימן, שלא התאים לפיתוח כשדה תעופה מודרני[3]. ב-1966 הוקמה ועדה בין-משרדית לבדיקת אפשרות לבניית נמל תעופה בינלאומי באזור באר שבע, אך בפועל לא קודם הנושא[4].

הבסיס הוקם בעקבות פינוי בסיסי חיל האוויר בסיני, בהתאם להסכמי קמפ דייוויד. קודם לו הוקמו, במימון אמריקאי, הבסיסים רמון ועובדה. בניגוד לבסיסים אלה, שנבנו על ידי הצבא האמריקאי, נבנה בסיס נבטים על ידי קבלנים ישראלים. עם ההחלטה על הקמת הבסיס הציעו משרד התחבורה ומשרד האוצר ששדה התעופה ישמש גם לתעופה אזרחית[5].

בשטח עליו נבנה הבסיס היה צריך להפקיע אדמות מבדואים משבט אבו רביעה[6], ובשנת 1979 החל משא ומתן על פיצויים[7][8]. לצורך הפינוי הוכנה הצעת חוק לפינוי ופיצוי בעלי האדמות[9]. הצעת החוק, "חוק רכישת מקרקעין בנגב (חוזה השלום עם מצרים) התש"ם-1980", התקבלה בכנסת ביולי 1980, והקמת הבסיס החלה זמן קצר אחר כך[10].

באוקטובר 1983 נחנך הבסיס החדש. אל הבסיס הועברה טייסת 116, שהפעילה מטוסי A-4 סקייהוק ("עיט") מבסיס תל נוף, ובשנת 1984 עברה לבסיס גם טייסת 115, שפעלה כטייסת תאומה והפעילה גם היא מטוסי "עיט".

בשנת 1986 הועלתה הצעה שהבסיס ישמש לטיסות שכר לתיירים מאירופה לים המלח[11]. ועדה שהוקמה ב-1990 המליצה על הקמת שדה תעופה בינלאומי בבסיס[12].

שנות התשעים של המאה העשרים

בשנת 1995, עם סגירת טייסת 115, נשקלה האפשרות של סגירת הבסיס, והעברת טייסת 116 לבסיס אחר (ככל הנראה - בסיס חצרים, שאליו אכן עברו בהמשך מטוסי 116), אך מפקד הבסיס דאז, אל"ם עמוס ידלין, התנגד, ודחף דווקא להרחבת הבסיס. כך התפתחה תוכנית העברת בסיס לוד (בח"א 27) על טייסותיו ויחידותיו לנבטים, ושינוי מעמד הבסיס מ"כנף" ל"בסיס חיל האוויר".

העשור הראשון של המאה העשרים ואחת

בשנת 2002 נסגרה טייסת 116, ולאחר כשנה קלטה את מטוסי טייסת 253 מבסיס רמון - F-16A/B ("נץ") - ביחד עם כל אנשי צוות האוויר והצוות הטכני, ואילו אנשי 116 עברו לטייסת 102 בחצרים שקלטה את מטוסי הסקייהוק, או השתחררו, ומיעוטם נשאר בטייסת 116. במקביל עברה גם טייסת 140 שהפעילה אף היא מטוסי F-16A/B ("נץ"), מבסיס רמון לנבטים, ומאז פעלו שתי הטייסות כטייסות תאומות.

בתחילת אוגוסט 2002 נחת בבסיס מטוס C-5 גלקסי של חיל האוויר האמריקני כשבבטנו חמישה מסוקי UH-60 בלק-הוק ("ינשוף") המיועדים לטייסת 123 ("טייסת ציפורי המדבר"). המסוקים נקלטו בטייסת בטקס הפתיחה החגיגי שלה שנערך ב-8 באוגוסט 2002 בבסיס חצרים.

הבסיס אירח מספר תרגילים בינלאומיים נרחבים[13].

סמל ישן של בסיס חיל האוויר נבטים בהיותו במעמד כנף.

כחלק מצעדי הקיצוצים שנעשו במערכת הביטחון בסוף שנת 2013, נפרד חיל האוויר מטייסות מבצעיות ובהן טייסת 140, שנסגרה באוגוסט 2013 ואוחדה עם טייסת 116 השכנה. כמו כן נסגרה טייסת 103. צוותי הטיסה והמטוסים נקלטו בטייסת אבירי הציפור הצהובה. הטייסת קלטה, במהלך שנת 2014, את מטוסי ה-C-130J סופר הרקולס "שמשון".

קליטת בסיס לוד

ב-25 באוגוסט 2008, כחלק מהמגמה הכלל-צה"לית של העברת בסיסים מהמרכז לנגב, קלט הבסיס את כל טייסות התובלה של חיל-האוויר ורוב היחידות אשר פעלו בעבר בבסיס לוד (בח"א 27): טייסות C-130 הרקולס "קרנף", בואינג 707 "ראם" וגאלפסטרים 5 "נחשון"[14][15]. ב-27 באוגוסט נחנך באופן רשמי בח"א 28, בטקס חגיגי ובמעמד נשיא המדינה שמעון פרס, שר הביטחון אהוד ברק, הרמטכ"ל רב-אלוף גבי אשכנזי ומפקד חיל האוויר האלוף עידו נחושתן. לאור השינוי והפיכת הבסיס מכנף לבח"א, הועלה תקן דרגת מפקד הבסיס מאל"ם לתא"ל. בכך נוצר לראשונה מצב בחיל האוויר, שבו מפקד טייס תובלה על בסיס שבו מוצבים מטוסי קרב.

לקראת קליטת מערך התובלה, הורחבו תשתיות הבסיס בהשקעה של כ-1.5 מיליארד שקל. באפריל 2008 נחנך מסלול המראה חדש שבאותה תקופה היה מסלול ההמראה הארוך ביותר במזרח התיכון[16].

הפריצה לבסיס

בפברואר 2021 חדר לשטח הבסיס שוהה בלתי חוקי מהרשות הפלסטינית תושב דאהרייה שבהר חברון שברח מהמשטרה ברכב החשוד כגנוב. הפורץ נכנס במהירות גבוהה דרך שער היציאה לרכבים, עלה על דוקרנים וכתוצאה מכך צמיגי רכבו נוקרו, ועל כן נמלט רגלית לתוך שטח הבסיס. לאחר חיפוש שארך מספר שעות, בסיוע יחידות ההגנה הקרקעית של הבסיס, יחידת חוזי, כוחות משטרה ומסוקים, נמצא כי החשוד טיפס על גדר תיל וגדר בגובה כ-5 מטרים ונמלט ללא שנתפס.[17] האירוע עורר שיח ודיון תקשורתי, גם על רקע פריצות לבסיסי צה"ל שהתרחשו בתקופה שלפני האירוע.[18] בנוסף, נעשתה השוואה גם לתקרית אבטחה שמנעה את כניסת חלק ממשלחת אלוף פיקוד דרום, הרצי הלוי, לבסיס חצרים, כאשר כוחות האבטחה של בסיס נבטים לא הצליחו למנוע את כניסת החשוד ולהביא לתפיסתו, במקרה זה.[19] רק כעבור כשבועיים החשודים במעשה נתפסו: שני ישראלים תושבי דימונה, בדואי מהפזורה הבדואית שסייעו לחודר, וכן נתפס שוהה בלתי חוקי מהרשות הפלסטינית שהוא החשוד שחדר לבסיס[20].

מתקנים צבאיים נוספים

בבסיס פועל מכ"ם מטיפוס X band (אנ'), השייך לארצות הברית. למכ"ם יכולת לאתר איומים אוויריים ממרחק של כ-5,000 קילומטרים וכך לתת לישראל זמן התראה ארוך יותר[21].

בבסיס קיים מתקן מעצר המופעל על ידי המשטרה הצבאית, הנותן מענה גם ליחידות ולבסיסים הסמוכים לנבטים.

סמלי הבסיס

סמל הבסיס המופיע בתג היחידה, מורכב משדות ירוקים המסמלים את מסלולי הטיסה, רכס הרים חום המייצג את הרי עירא שבצילם חוסה הבסיס, ושני חצים. ישנן גרסאות ישנות עם רכס הרים כתום או צהוב. בעידן שבו היה הבסיס כנף קרב, ייצגו החצים את שתי הטייסות שהיו בבסיס עם הקמתו (115 ו-116). עם קליטת טייסות התובלה של בח"א 27 בבסיס ובכך הפיכתו לבסיס משולב קרב־תובלה, שוּנה במקצת עיצוב הסמל על ידי המעצב יגאל גבאי, כאשר כעת, החץ השמאלי הוא גדול יותר ובעל שובל תכלת־לבן (המייצג את מטוסי התובלה) ואילו החץ הימני (המייצג את מטוסי הקרב) נותר בצורתו המקורית, עם שובל שחור־אדום. שני החצים מכוונים לשמיים כחולים.

אחד מסמלי הבסיס הוא אנדרטה המציגה את מטוס המיסטר IV‏ A ממריא בחדות לשמים, והמוצבת בצומת מרכזי בבסיס. המטוס, מס' זנב 67, שהיה בשירות טייסת 116, מייצג את המעבר מהעידן התת-קולי לעידן מטוסי הקרב העל־קוליים.

איכות הסביבה

בשנת 2005, תחת הכותרת "נבטים ירוקים בנגב", הוביל מפקד הבסיס - ארז רון - מהלך לעמידה בתקני איכות הסביבה הישראליים. כחלק מזה נסגרה המזבלה בבסיס, החלה קבורה מסודרת של עודפים טבעיים (כגון עצים), הוגדרו נוהלי איכות סביבה מחמירים (כגון שימוש בסופחים בזמן דליפת דלק על מנת למנוע חלחול למי תהום) וטונות של שאריות מתכת נמכרו לגריטה. בראשית 2006 קיבל הבסיס את תו התקן של המשרד לאיכות הסביבה[22].

מהלך זה אינו ייחודי בחיל, ומהלך דומה נעשה גם בבסיס רמת דוד.

נמל התעופה הבינלאומי נבטים

Postscript-viewer-blue.svg ערך מורחב – המאבק נגד הקמת שדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל


Gnome globe current event 1.svg
פרק זה עוסק במיזם עתידי
ייתכן שנכללים בפרק פרטים שהם בגדר הערכה, או כאלה שעשויים להשתנות עם התקדמות המיזם.

בשנת 1986, הציע לראשונה שר הכלכלה והתכנון, גד יעקבי, להקים נמל תעופה בינלאומי באזור נבטים, כדי להקטין את העומס בנתב"ג ולעודד את פיתוח הנגב[23][24].

בראשית 2012 המליץ שר התחבורה על הקמת נמל תעופה בינלאומי חדש בנבטים, תוכנית זו באה בעקבות התנגדות להקמת שדה חדש במנחת מגידו, תושבים באזור הנגב העלו קמפיין בעד הפרויקט בעידוד עיריית באר שבע ומועצות מקומיות נוספות.[25]

מפקדי הבסיס

תא"ל איל גרינבוים מארח את שגריר ארצות הברית בישראל דייוויד פרידמן בעת ביקורו בבסיס נבטים, דצמבר 2017

לאור העובדה שבבסיס נבטים קיימים גם מטוסי קרב וגם תובלה, באופן מסורתי מפקד הבסיס הוא טייס קרב וסגנו טייס תובלה, אם מפקד הבסיס טייס תובלה אז סגנו יהיה טייס קרב.

שם תקופת כהונה הערות
דן פסח
רון חולדאי לימים ראש עיריית תל אביב
משה מלניק
אבי ברבר
גיל רגב 19901992 לימים ראש אכ"א
עודד סחף 19921994
עמוס ידלין 19941995 לימים ראש אמ"ן
אל"ם רז גור אריה
אל"ם אביב תמיר
אל"ם תמיר ספרא
אל"ם אבי יעקבי (ג'ק) 20012003
אל"ם ארז רון 20042006
אל"ם אמיר הרפז 20062008
תא"ל עדן אטיאס 20082011
תא"ל רונן שמחי 20112013
תא"ל ליהוא הכהן 20132016
תא"ל איל גרינבוים (גריני) 20162019
תא"ל עומר טישלר 2019[26] – 2021
תא"ל גלעד קינן 4 באוגוסט 2021 – הווה

שיכון משפחות

מחנה עדי
מדינה ישראלישראל ישראל
מחוז הדרום
סוג יישוב שיכון משפחות בבסיס של חיל האוויר

שיכון המשפחות של הבסיס נחשב באופן רשמי ליישוב ששמו מחנה עדי[27].

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ יה"ק 5700 - באתר חיל האוויר.
  2. ^ פלגת הנגב - באתר חיל האוויר.
  3. ^ נחנך קוו "ארקיע" באר־שבע-חיפה, על המשמר, 8 באוקטובר 1958
  4. ^ שלמה גבעון, "לא לסקרים ולהודעות אנו זקוקים - אלא לשדה־תעופה", מעריב, 12 במרץ 1969
  5. ^ יוסף פריאל, אהד משדות התעופה הצבאיים בנגב ישמש התעופה האזרחית, דבר, 15 באוקטובר 1978
  6. ^ הוראת פינוי לבדווים באיזור נמל התעופה שיקום בנגב, דבר, 17 בדצמבר 1978
  7. ^ פרם אצל אבו־רביע: בעד הפקעות תוך תשלום פיצוי הוגן, דבר, 27 בנובמבר 1979
  8. ^ יהושע ביצור, ועדת השרים שוב תדון בהפקעת אדמות הבדווים, מעריב, 31 ביולי 1979
  9. ^ 5 דונם שלחין תמורת כל 100 דונם קרקע, מעריב, 7 בדצמבר 1979
  10. ^ מושלם עד, היתפנו 580 משפחות הבדואים משטח שדה התעופה, דבר, 27 ביולי 1980
  11. ^ נפתח סניף "אל על" בבאר שבע, מעריב, 18 בנובמבר 1986
  12. ^ אורי בינדר, ועדה תמליץ על הקמת שדה תעופה בינלאומי בבסיס חיל־האוויר נבטים, מעריב, 3 במאי 1990
  13. ^ בטאון חיל האוויר, גיליון 169 - תרגיל בAנגלית
  14. ^ בסיס התובלה המרכזי של חיה"א בלוד עובד לנגב - גלי צה"ל
  15. ^ ההרקולסים יעזבו את לוד בפעם האחרונה - nrg
  16. ^ נחנך המסלול החדש בנבטים, אתר חיל האוויר, 9 באפריל 2008
  17. ^ לילך שובל, ‏הפריצה לבסיס נבטים: טיפס על 3 גדרות ונמלט, באתר ישראל היום, 9 בפברואר 2021
  18. ^ מחסום הכניסה תקול, שיכון המשפחות הופקר: כישלון האבטחה בחדירה לנבטים, באתר וואלה!‏, 9 בפברואר 2021
  19. ^ שי לוי, ‏החדירה לבסיס חיל האוויר: "זה אירוע שיא, רע ומביך", באתר ‏מאקו‏‏, ‏9 בפברואר 2021‏
  20. ^ ערוץ 7, כמעט שבועיים אחרי: נעצר החשוד בפריצה לבסיס נבטים, באתר ערוץ 7, 21 בפברואר 2021
  21. ^ U.S. Deploys Radar, Troops To Israel מאתר defensenews
  22. ^ כתבה בבטאון חיל האוויר בנושא נבטים ירוקים בנגב, באתר חיל האוויר הישראלי
  23. ^ יש לבנות שדה תעופה בי"ל ממזרח לבאר־שבע, מעריב, 10 ביוני 1986
  24. ^ זיו ריינשטיין‏, "נתב"ג 2" יקום בנגב? כך ייראה שדה התעופה הבינלאומי בנבטים, באתר וואלה!‏, 02 באוקטובר 2018
  25. ^ יסמין גיל, "נמל תעופה בינלאומי בנבטים יגביר את התיירות לנגב וייצור תעסוקה באזור", באתר כלכליסט, 22 במרץ 2010
  26. ^ מפקד חדש לבסיס חיל האוויר בנבטים, באתר ערוץ 7
  27. ^ הגדרת יישובים ואזורים כבעלי עדיפות לאומית, משרד ראש הממשלה


Logo hamichlol.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0