בית הספר הרב-תחומי עמל חדרה למדעים ואמנויות

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
בית הספר הרב-תחומי עמל חדרה למדעים ואמנויות
לוגו בית הספר הרב תחומי עמל למדעים ואמנויות חדרה ע"ש קלמן צהר.png
מבנה בית הספר הנוכחי
מבנה בית הספר הנוכחי
המבנה המקורי
לוח נופלים בית ספרי

בית הספר הרב תחומי עמל חדרה למדעים ואמנויות, הידוע גם כעמל חדרה, הוא בית ספר תיכון בעיר חדרה המשתייך לרשת עמל. נוסד בשנת 1944.

היסטוריה

בית הספר נוסד בשנת 1944 בשכונת ברנדייס בחדרה, כבית ספר מקצועי שנקרא אז בשם "עמל חדרה". עם הקמתו למדו בו כ-100 תלמידים, בנים בלבד. בהמשך עם סגירתו של בית הספר לפקידות בחדרה, נפתחה בבית הספר מגמת פקידות והצטרפו אליו גם תלמידות.

בשנת 1987 זכתה נבחרת בית הספר בכדורגל באליפות העולם לבתי ספר תיכוניים.

בשנת 1997 הועבר מבנה בית הספר למשכנו החדש בשכונת גזית בעיר. עם המעבר למשכן החדש אוחד בית הספר עם חטיבת הביניים השייכת אליו והוקמה בשנת 1993, והפך לבית ספר שש שנתי. בתקופה זו שונה שמו ל"בית הספר למדעים ואמנויות עמל חדרה". התוספת "הרב תחומי" לשם בית הספר ניתנה בשנת 2009, כחלק ממיתוג בתי הספר השייכים לרשת עמל.

ב-2015 זכה בית הספר ב"אות הנשיא לחינוך לשותפות" על פועלו בתחום קידום ההידברות בין מגזרים שונים בחברה הישראלית[1].

ב-2017 בית הספר קיבל "פרס הצטיינות בתחום הפדגוגי, הערכי והחברתי" – לשנת תשע"ז

ב-2018 בית הספר קיבל "פרס הצטיינות בתחום הפדגוגי, הערכי והחברתי" – לשנת תשע"ח

ב-2019 זכה בית הספר ב"פרס חינוך מחוזי".

נכון לשנת תשע"ט (2019-2020) בביה"ס לומדים למעלה מ-2,000 תלמידים בשלוש חטיבות: חט"ב, חט"ע ומכללה לטכנאים והנדסאים.


מגמות לימוד

כבית ספר מקצועי פעלו בתחילת שנות ה-70 בבית הספר, המגמות חשמל, מסגרות, מכניקה ופקידות[2]. בהמשך נפתחה מגמת אלקטרוניקה, ומשנות ה-90 נפתחו בתיכון גם מגמות עיוניות.

מערך הלימודים כיום מתמקד בשלושה צירים מרכזיים: ציר המדעים, ציר האמנויות וציר כללי.

  • ציר המדעים -> מדעי הרפואה, הנדסת תוכנה, ביולוגיה, פיסיקה, כימיה, חשמל ואלקטרוניקה.
  • ציר האמנויות -> מחול, תיאטרון, תקשורת, אומנות ועיצוב.
  • ציר כללי -> מדעי החברה, גיאוגרפיה, תושב"ע, פיזיולוגיה, ערבית, דיפלומטיה ותקשורת בינלאומית.

דגלים מרכזיים

  • חינוך לערכים – חינוך לסובלנות, עזרה הדדית, אזרחות טובה, אהבת הארץ והכרת המסורת היהודית. נושאים אלו שזורים הן בתוכניות הלימודים והן בתוכנית החברתית הענפה המתקיימת בביה"ס בכל שכבות הגיל.
  • עידוד למצוינות – בביה"ס פותחו מסלולי מצוינות לתלמידים החל מחט"ב ועד לסיום לימודיהם בחט"ע. בחט"ב מיושמת תוכנית טלמד"ע – הטכניון לפיתוח המתמטיקה והמדעים. בחט"ע מוצעים לתלמידים מצטיינים מסלולים מואצים במתמטיקה ,אנגלית, ומדעי המחשב. לצד פיתוח המסלולים המואצים ממשיך ביה"ס לשמר ולטפח אקלים חינוכי המצטיין בפתיחות רבה וביצירת מסגרת תומכת המאפשרת לכל תלמיד למצות את מיטב יכולותיו.
  • מוגנות – בראש ובראשונה רואה ביה"ס עצמו אחראי לספק לבאים בשעריו סביבה לימודית שקטה ומוגנת שבה יוכל ללמוד.כדי שנוכל לשמור על שגרת יום מוגנת ובטוחה נבנה תקנון ביה"ס וצוות המורים והתלמידים נדרש לקיימו ולשמור על כלליו. אין ספק כי שפה אחידה וברורה משמעותה סביבה מכובדת ומכבדת המאפשרת לכל באי ביה"ס, מורים, עובדים ותלמידים למלא את תפקידם על הצד הטוב והבטוח ביותר.

חזון בית הספר

  1. לעודד שאיפה למצוינות אישית, חינוכית, ערכית וחברתית.
  2. לטפח את האמון באיכותו המוסרית והלימודית של התלמיד.
  3. לחנך דור צעיר ועצמאי, המסוגל לקבל על עצמו אחריות לאומית וחברתית כמי שעתיד לקבוע את פני המדינה בעתיד.
  4. להכין את התלמיד לקראת בחינות הבגרות ברמות השונות בהתאם לכישוריו וליכולתו האישית.
  5. להכשיר את התלמיד לחיים במאה העשרים ואחת.
  6. לעודד אצל התלמיד את האוטונומיה ואת הסקרנות האינטלקטואלית.
  7. להכיר לתלמיד את מורשת העם היהודי תוך פיתוח גאווה והרגשת שייכות ישראלית ויהודית.

להגשמת המטרות עומדים לרשות ביה"ס האמצעים הבאים:

  • צוות מורים מיומן ומנוסה, המעניק יחס אישי וחם בשילוב חוויה לימודית ונעימה.
  • אוזן קשבת לטיפול מידי בפתרון כל בעיה אישית ולימודית.
  • גישה חינוכית מתקדמת ודינמית תוך שימת לב לכל תלמיד.
  • סביבה לימודים מטופחת, עתירת משאבים וטכנולוגיה.
  • אקלים חינוכי תומך.

חינוך חברתי ערכי

התפיסה החינוכית העומדת ביסוד התכנית החברתית ערכית דוגלת בשילוב בין הציר הלימודי לבין הציר הערכי ובחיזוק הקשר שבין רכישת ידע רחב ומעמיק בתחומי הדעת השונים לבין חינוך לערכים, למוסר ולמידות טובות. העיסוק בסוגיות ערכיות מטפח כישורים אישיים, בין אישיים וחברתיים, ומקנה כלים שונים לחיים. החינוך הערכי מחבר את התלמידים להיסטוריה, לתרבות ולמורשת שלנו, מעצב זהות אישית, חברתית ותרבותית ומכשיר לאזרחות מועילה, מעורבת ותורמת במדינה דמוקרטית.

לביה"ס שלנו מסורת ארוכה, עשירה ומגוונת של פעילות חברתית – ערכית שמטרותיה גיבוש עולם ערכים הדוגל במימוש אחריות, בערבות הדדית, ביוזמה ובנתינה, בדגש על כבוד האדם וחיזוק החוסן הנפשי, שיסייעו בקבלת הכרעות במגוון מצבים ויתרמו לצמיחתו החברתית והמוסרית של התלמיד, להעלאת תחושת המוטיבציה, לשיפור ההישגים ולהגברת תחושת העצמאות והשייכות.

מנהלי בית הספר בעבר ובהווה

  • שמואל גן 1944 - 1967
  • קלמן צהר 1968 - 2006
  • אילנה שטרהל 2006 - כיום

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0