טייסת 190

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף טייסת מגע הקסם)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
טייסת 190
סמל הטייסת
סמל הטייסת
פרטים
כינוי "טייסת מגע הקסם"
מדינה ישראלישראל ישראל
שיוך Israeli Air Force - Coat of arms.svg חיל האוויר הישראלי
סוג טייסת מסוקי קרב
בסיס האם Kanaf 25 ramon.png בסיס רמון
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות 1980–הווה (כ־44 שנים)
נתוני היחידה
ייעוד תקיפת מטרות, סיוע לכוחות קרקעיים, ליווי במשימות חיט"ן, הגנת שמיים ומשימות מיוחדות
כלי טיס AH-64 אפאצ'י ("פתן")
כלי טיס בעבר MD500 דיפנדר ("להטוט")

טייסת 190 המכונה גם "טייסת מגע הקסם", היא טייסת מסוקי קרב בחיל האוויר הישראלי. כיום מפעילה הטייסת מסוקי קרב מדגם "AH-64 אפאצ'י" ("פתן") מבסיס רמון. בעבר הפעילה הטייסת מסוקי דיפנדר ("להטוט").

היסטוריה

תקופת הדיפנדר - להטוט

אחד הלקחים המבצעיים שהופקו לאחר מלחמת יום כיפור היה הצורך בשילובו בשדה הקרב של אמצעי טקטי בעל נידות גבוהה, המסוגל לתת מענה מהיר למתקפות פתע. יישום הלקח בח"א החל בשנת 1975 עם הקמתו של מערך מסוקי הקרב, שהתבסס בתחילה על מספר מצומצם של מסוקי הקוברה AH-1 שזכו לכינוי העברי "צפע".

במהלך שנת 1978 החליט שר הביטחון דאז עזר ויצמן לעבות את המערך ולהצטייד במסוקי קרב מדגם יוז MD500 - דיפנדר שזכו לכינוי העברי "להטוט". המסוקים הראשונים נקלטו בנוב' 1979 כגף בטייסת המסק"ר הראשונה 160 בפלמחים בח"א 30.

טייסת 190 הוקמה בשנת 1980 בבסיס פלמחים, כטייסת מסוקי דיפנדר ("להטוט") אותם קלטה מטייסות 160 ו-161 שהפעילו אותם לפני כן לצד מסוקי הקוברה. בהמשך הועברה הטייסת לבסיס רמת דוד כדי לצמצם את בעיית הטווח בפעילות בלבנון ולמנוע את קשיי התפקוד של מסוק הדיפנדר בתנאי חום.

מבצע "בוטן" - תקיפה מבצעית ראשונה

בליל 27 באוגוסט 1980 תקף זוג מסוקים מהטייסת מכ"ם ימי בחוף ראשדיה שבדרום לבנון, והשמידו.

באוקטובר 1980 אירעה תאונת אימונים של התנגשות בחוטי מתח גבוה באזור יער בן שמן והטייסת איבדה שניים מטייסיה - סרן עופר ברמן וסרן יובל גדיש.

מלחמת לבנון הראשונה

החל ב-6 ביוני 1982, יומה הראשון של מלחמת לבנון הראשונה, תקפה טייסת מסוקי הדיפנדר עמדות וחוליות מחבלים. ב-8 ביוני תקפו הדיפנדרים עמדת מכ"ם ליד דאמור כהכנה למבצע ערצב-19. מ-9 ביוני, יומה השלישי של המלחמה, תקפו המסוקים גם כוחות שריון סוריים בבקעת הלבנון, ובכך היו למסוקים הראשונים בהיסטוריה שהשתתפו בקרב מול טנקים. במפתיע, אחוז הפגיעות של מסוקי הדיפנדר היה גבוה משל מסוקי הקוברה, המתוחכמים יותר, שטסו במקביל להם. ב-11 ביוני, סייעו מסוקי הטייסת לטנקים שעמדו לפרוץ לכביש ביירות-דמשק, באזור אום ספא. כאשר תקפו המסוקים 15 טנקי T62, נפגע אחד המסוקים בזנבו כתוצאה מפיצוץ קרוב של פגז טנק מרכבה, ונחת נחיתת התרסקות. הטייסים נפגעו, והטייס שנפצע קל יותר הצליח לחלץ את חברו. שני הטייסים נאספו על ידי מסוק בל 206 (סייפן).

באוגוסט 1984 תקפו מסוקי הטייסת בהצלחה מסיפונה של ספינת סער 4.5 חוחית בסיס מחבלים ימי בנהר אל-בארד במרחק 170 ק"מ מגבול ישראל.[1]

מלחמת שלום הגליל היוותה לטייסת טבילת אש מאסיבית ראשונה. במהלך המלחמה, בתקופה שבין 4 ביוני לבין ה-12 באוגוסט 1982 ביצעה הטייסת 162 גיחות, מתוכן 82 למשימת סיוע ואמנעה, שבמהלכן הושמדו 18 טנקים, 17 כלי רכב ורק"מ, 4 קרונות מכ"ם 12-P ו-35-P, ומבני מחבלים.

בשנת 1984 אירעה תאונת דרכים והטייסת איבדה את אחד מטייסיה - סגן אמנון רוזן. בשנת 1987 איבדה עוד אחד מטייסיה - סרן צביקה זיגלבאום אשר נפל בעת שרותו.

מבצע דין וחשבון

השימוש המבצעי הנרחב האחרון של מסוקי הדיפנדר היה במבצע דין וחשבון בשנת 1993. המסוקים תקפו 20 יעדי מחבלים, בעיקר במרכז לבנון, כולל מחסן תחמושת של חזבאללה. כמו כן הותקפו טנקים באזור חריס. במבצע זה השתמש צה"ל לראשונה בטילים לסיכול ממוקד של יעדים מודיעיניים. בהמשך אותה שנה נסגרה הטייסת עם הוצאתו של מסוק הדיפנדר משימוש בחיל האוויר, רכישת מסוקי קוברה נוספים, וההחלטה לרכוש מסוקי אפאצ'י.

תקופת האפאצ'י - פתן

מסוק "פתן" של טייסת 190

לאחר מבצע דין וחשבון יצאו מסוקי הלהטוט משימוש בחיל, ונסגרה הטייסת בבסיס רמת דוד.

בשנת 1995 הוקמה הטייסת מחדש כטייסת מסוקי קרב מסוג "AH-64 אפאצ'י" ("פתן"), בבסיס רמון.

מבצע ענבי זעם

במהלך המבצע החזיקה הטייסת, ביחד עם כל טייסות המסק"ר רצף של סגר מן האוויר על אזור דרום לבנון, והשתתפה בתקיפת מפקדת ארגון החזבאללה בבירות. במסגרת המבצע ביצעה הטייסת את הסיכול הממוקד הראשון שלה. בנוסף נפתח במבצע זה תחום של שת"פ בין ניצים עם זרעיות ומחוספס לפתנים מציינים. סה"כ ביצעה הטייסת 160 גיחות, שיגרה 42 טילי קרדום, וירתה 1,195 פגזי 30 מ"מ.

"כיפה אדומה" - תקיפה מבצעית ראשונה ב"פתן"

חיסול בכיר באמל חוסאם אל אמין. בשנת 1998 שני מסוקים שיגרו טיל לעבר המכונית שבה נהרג אל אמין לאורך כביש החוף הלבנוני. המכונית הועפה למרחק של 10 מ' מהכביש, התלקחה והתפוצצה ואל אמין נהרג במקום.

בשנת 1999 במהלך טיסת מבחן נהרג המכונאי המוטס שי קיסלסי בעקבות תקלה טכנית חמורה שבגינה התרסק המסוק.[2]

גאות ושפל – אינתיפאדה שנייה

מערך המסק"ר עבד בצמוד לכוחות הקרקעיים במבצעים ופעולות. בשנות האינתיפאדה, 2000-2005 נרשמו לזכותה של הטייסת מאות גיחות מבצעיות בסיוע לכוחות קרקעיים ביהודה, שומרון ורצועת עזה.

הפלת צסנה אזרחית לבנונית

בשעות הבוקר המאוחרות של ה-24 במאי 2001 עשה מטוס אזרחי קל מסוג צסנה 152 דרכו מלבנון דרומה לעבר תחומה האווירי של ישראל.. אחד הפתנים שיגר לעבר המטוס טיל קרדום, ופגע בו. שברי המטוס נסחפו ברוח לעבר היבשה.

מבצע חומת מגן

מבצע "חומת מגן" נמשך 23 ימים, והסתיים ב-21 באפריל. מסוקי הטייסת השתתפו בלחימה במבצעי סיכול ממוקדים כנגד פעילי טרור ובתקיפת מטרות בהתאם להכוונות של הכוחות הקרקעיים שפעלו בשטח.

הגדלת סד"כ האנשים והמסוקים של הטייסת

מסוקי הפתן של טייסת 190

בשנת 2005 קלטה טייסת 113 מסוקים משופרים מדגם "AH-64D אפאצ'י לונגבאו" ("שרף"), והעבירה את מסוקי הפתן ורבים מאנשיה לטייסת 190, שהכפילה את גודלה.[3]

בשנת 2003 נהרג סגן מפקד הטייסת, תומר גוטרמן, בתאונת אימונים כאשר טס במטוס פשוש בבסיס רמון.[4]

מלחמת לבנון השנייה

בשנת 2006 הטייסת השתתפה במלחמת לבנון השנייה במשימות נגד אנשי חזבאללה ומשגרי רקטות. במהלך המלחמה ביצעה הטייסת 960 גיחות מבצעיות, מעל 2,000 שעות טיסה ושיגרה 476 טילי קרדום, מרביתם במשימות סיוע לכוחות היבשה ובמשימות נגד אנשי חזבאללה ומשגרי רקטות.

במהלך אחת הכניסות ללבנון התנגשו שניים ממסוקי הטייסת ליד מצודת כ"ח באזור רמות נפתלי. הטייס רן כוכבא נהרג בהתנגשות ושלושה אנשי צוות אחרים נפצעו, בהם נועם גרשוני.[5]

מבצע עופת יצוקה

במהלך המבצע ביצעה הטייסת 352 גיחות, שיגרה 334 טילים וירתה כ-25,000 פגזים במשימות סיוע קרוב לכוחות היבשה שחדרו לרצועת עזה ובמשימות לתקיפת מבנים, מרגמות, משגרים, חוליות שיגור, כלי רכב ונצ"פים. בתחילת 2008 השתפה הטייסת גם במבצע חורף חם.

מבצע עמוד ענן

המבצע נפתח ב-14 בנובמבר 2012 בסיכול ממוקד של אחמד ג'עברי, ראש הזרוע הצבאית של החמאס, בעת שנסע ברכבו בעזה. המבצע נמשך שמונה ימים והסתיים בהפסקת אש. במהלך המבצע חיל-האוויר תקף משגרים מוטמנים, מחסני אמל"ח, מטרות תשתית, מטרות שלטון ומחבלים. הטייסת ביצעה 59 גיחות, שבמהלכן תקפה 7 מטרות ברצועת עזה.

מבצע צוק איתן

במסגרת הערכות מערך המסק"ר לאפשרות של סיוע לתמרון, חברה טייסת 190 לתוכניות המבצעיות של אוגדה 643 ושל אוגדה 36, ולקחה חלק באירועים הבולטים כגון חטיפתו של הדר גולדין ואירועים מתפרצים נוספים רבים. עם תחילת התמרון הקרקעי ב-17 ביולי 2014, עברה הטייסת למצב חרום, והשלימה את איוש הקש"מים במכלולי הלחימה. מאותו שלב התמקדה פעילותה בסיוע לכוחות הקרקעיים. במהלך הלחימה ביצעה הטייסת 567 גיחות. לוחמיה שיגרו 528 טילי קרדום וירו 534 פגזים.

מסוקי ה"פתן" של טייסת 190

בתאונה שהתרחשה ב-7 באוגוסט 2017 בבסיס רמון התרסק מסוק אפאצ'י, אחד מטייסיו, רב-סרן (מיל.) דודי זהר, נהרג והאחר נפצע קשה.[6]

מבצע שומר החומות

מבצע שומר החומות היה מבצע הצבאי בעל ההיקף הרחב ביותר מאז מבצע צוק איתן ברצועת עזה. המבצע החל 10 במאי 2021 ביום ירושלים (כ״ח באייר תשפ״א) לאחר שארגוני הטרור בעזה בהובלת החמאס ירו מספר רקטות לכיוון ירושלים ויישובי עוטף עזה. המבצע נמשך 12 ימים וחלקו הארי בוצע על ידי חיל האוויר. טייסת 190 השתתפה במבצע ב-102 גיחות ו-263 שעות טיסה למשימות תקיפה, סיוע והגנ״ש.

מפקדי הטייסת

מפקדי הטייסת
מספר שם תקופת פיקוד
1 סא"ל דוד פולק 1980-1982
2 סא"ל אפרים סגולי 1982-1984
3 סא"ל הראש חלמיש 1984-1986
4 סא"ל נחום חופרי 1986-1988
5 סא"ל אליק אופיר 1988-1990
6 סא"ל מודי קרן 1990-1992
7 סא"ל נועם נחמני 1992-1994
8 סא"ל עידו אבולניק 1994-1995
9 סא"ל עופר נס 1995-1997
10 סא"ל יואב טריידל 1997-1999
11 סא"ל אורי שגיא 1999-2002
12 סא"ל ירון רוזן 2002-2004
13 סא"ל ניר נין-נון 2004-2006
14 סא"ל גיל שן 2006-2009
15 סא"ל יאיר מרום 2009-2012
16 סא"ל מתן עדין 2012-2014
17 סא"ל עומרי דור 2014-2017
18 סא"ל טל וולנברג 2017-2020
19 סא"ל י' 2020-2022
20 סא"ל א' 2022-הווה

סמלי טייסת נוספים

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טייסת 190 בוויקישיתוף

הערות שוליים


Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0