יחידת רוכב שמיים
סיכת לוחם היחידה תג היחידה | |
מלאכי ציפורים מעליך, מלווים את צעדיך | |
פרטים | |
---|---|
מדינה |
![]() |
שיוך |
![]() |
סוג | יחידה מיוחדת |
בסיס האם | נחל שורק |
אירועים ותאריכים | |
תקופת הפעילות | 2010–הווה (כ־13 שנים) |
מלחמות |
![]() |
נתוני היחידה | |
ציוד עיקרי |
סקיילרק 1, סקיילרק 1 בלוק 2.1 |
פיקוד | |
יחידת אם |
![]() |
דרגת המפקד |
![]() |

יחידת רוכב שמיים (יחידה 5353) היא יחידה מיוחדת בחיל התותחנים העוסקת בהפעלת כלי טיס בלתי מאויש (כטב"ם) מסוג סקיילרק 1. צוותים מהיחידה מצטרפים לכוחות יבשה ויחידות מובחרות ומספקים מודיעין חזותי לרמת הגדוד. לצוות יכולת הכוונה של מרגמות, ארטילריה, מסוקי קרב וכלי טיס שונים. הכטב"ם נישא על גב הלוחמים ומורכב בשטח בעת הצורך. משקל המערכת כ-50 קילוגרם. משקל הכטב"ם כ-7 ק"ג, עלותו כ-200 אלף ש"ח והוא מיוצר על ידי אלביט מערכות.
היסטוריה
היחידה הוכרזה כעצמאית ב-10 באוקטובר 2010. לפני כן היא הייתה פלוגה הכפופה ליחידת זיק של חיל התותחנים.
במבצע עמוד ענן היו לוחמי היחידה בין הכוחות הקרקעיים היחידים שחצו את הגדר לצורך הפעילות המבצעית.
במבצע צוק איתן הפעילו לוחמי היחידה את הסקיילרק על מנת לסייע לכוחות היבשה של צה"ל במודיעין חזותי בעת התמרון הקרקעי.
ב-2018 שופרו הכטב"מים של היחידה ומערכת ההפעלה שודרגה לבלוק 3 ונוספה אפשרות לסימון מטרות.[1] כמו כן הוקמה ביחידה פלגת קומנדו שייעודה הוא הפעלת המערכת בעומק האויב.[1]
סמל היחידה
הפגסוס (סוס מכונף), המסמל את התמחותה האווירית של היחידה, הוצע כסמל על ידי תום זיידרמן מגרעין ההקמה שלה בשנת 2007. באותה השנה עיצב נדב אמבון, קצין ביחידה, את סיכת הלוחם: כנפי הפגסוס מורכבים מכנפי סיכת מפעיל כטב"ם בתוספת נוצות המקובלות בסיכות פלס"רים והצוואר של ראש הסוס מורכב משלושה חלקים כפופים המדמים את מראה אתר ההנצחה לחללי חיל התותחנים, שתוכנן על ידי אלכס שר. תג היחידה עוצב בשנת 2010 על ידי הקריקטוריסט אור רייכרט[2].
הכשרה
- ניתן להגיע ליחידה דרך גיוס לחיל התותחנים או דרך שבוע ראיונות בעת הפסקת השתתפות בקורס טיס או קורסים מובחרים אחרים.
- בשבוע הראשון לשירות החיילים אשר התגייסו לחיל התותחנים ומעוניינים לשרת בסיירות של החיל, מבצעים גיבוש.
חייל אשר מסיים את הגיבוש ונבחר על ידי הממיינים משובץ בטירונות עוצבת קלע דוד (מורן ורוכב שמיים). זוהי פלוגה נפרדת משאר הטירונים שהתגייסו לחיל. הטירונות נמשכת כ-4 חודשים בשבטה.
- בתום הטירונות מתבצעת חלוקת חיילים בין מורן לרוכב שמיים.
- בעת שיבוץ ביחידת רוכב שמיים מתבצע מסע "עלייה ליחידה" ומתחילים את שלב ההכשרה הבסיסית הנקראת "אימון פרט". החיילים עושים טיסות בסיסיות במאמן הטיסה ובשטח, לומדים לשגר את המטוס, להרכיב ולפרק אותו וכמובן לסחוב את התיקים הכבדים. החל ממחזור הגיוס בנובמבר 2012, עוברים החיילים קורס צניחה בסוף שלב "אימון הפרט".
- בסוף אימון הפרט ממשיכים החיילים ל"אימון מתקדם" בו הם מתאמנים בצוותים איתם יעברו לפעילות המבצעית. עובדים על האורגניות של הצוות, סוחבים משקלים כבדים יותר (-50%-60%-70% משקל גוף), ממשיכים להתמקצע על המטוס ובנוסף לומדים על חיל הרגלים ועל השריון, על מנת שהלוחמים יכירו את הכוחות אליהם הם חוברים. לבסוף מסיימים הלוחמים את המסלול בסדרת תרגילים שמסתיימים במסע עם משקל רב ואלונקות.
מפקדי היחידה
שם | תקופת כהונה | הערות |
אורי גונן | 2010 - 2013 | |
בן ויסמן | 2013 - 2015 | לשעבר מפקד גדוד דרקון |
רן אשכנזי | 2015 - 2017 | לימים סגן מפקד חטיבה 282 |
רעות רטיג וייס | 2017 - 2019 | |
אלירן דהאן | ספטמבר 2018 - |
קישורים חיצוניים
- יחידה חדשה בצה"ל – "רוכב שמיים"
- 'רוכב שמיים': מפלוגה ליחידה באתר זרוע היבשה
- "רוכב על הגב" באתר חיל האוויר
- טל טננבוים, הכול זה מלמעלה: ביקור ביחידת המזל"טים של צה"ל, באתר nrg, 24 באוקטובר 2011
- שיר פילו, רוכבי השמיים: "אנחנו יחידת החלומות של כל מג"ד", באתר מאקו, 1 בינואר 2013
- יואב זיתון, תותחניות מהשמיים: העיניים שלהן על חמאס, באתר ynet, 2 באוקטובר 2016
הערות שוליים
- ^ 1.0 1.1 היכולות המבצעיות החדשות של "רוכב שמיים" נחשפות לראשונה, אתר צה"ל, 22 בינואר 2018.
- ^ "הוא משלנו: אור רייכרט עיצב את התג לגדוד החדש של צה"ל", באתר "srugim"