לדלג לתוכן

נמל התעופה בארי-פאלזה

נמל התעופה בארי-פאלזה
Aeroporto internazionale di Bari-Palese Karol Wojtyła
מטוס מגיע לנחיתה מכיוון הים האדריאטי
מטוס מגיע לנחיתה מכיוון הים האדריאטי
מטוס מגיע לנחיתה מכיוון הים האדריאטי
נתוני השדה
קוד IATA
‏BRI‏
קוד ICAO
‏LIBD‏
סוג השדה ציבורי
תקופת הפעילות 1934–הווה (כ־91 שנים)
מפעיל Aeroporti di Puglia S.p.A
עיר סמוכה בארי
משרת את בארי / דרום איטליה
בסיס לחברות ריינאייר, וולוטאה
קואורדינטות 41°08′20″N 16°45′38″E / 41.1389°N 16.7606°E / 41.1389; 16.7606
גובה מעל פני הים 45 מטר (147.64 רגל)
bari.airports.aeroportidipuglia.it/en
מסלולי טיסה
כיוון
מגנטי
אורך סוג
מסלול
רגל מטר
07/25 9,843 3,000 אספלט
סטטיסטיקה (2024)
מספר הנוסעים 7,273 מיליון
תנועות מטוסים 51,838
מטען 2,154 (טון)

נמל התעופה בארי-פאלזהאיטלקית Aeroporto di Bari-Palese) הוא נמל תעופה בדרום מזרח איטליה. הנמל ידוע גם בשמו המלא "נמל התעופה הבין-לאומי בארי-פאלזה קרול וויטילה"("Aeroporto internazionale di Bari-Palese "Karol Wojtyła). הנמל מדורג עשירי בין נמלי התעופה באיטליה, לפי מספר חברות התעופה הפועלות בו, ולפי מספר יעדי הטיסה המחוברים אליו[1]. סימנו הבין-לאומי של נמל התעופה בארגון יאט"א הוא BRI, והוא מסומן LIBD בארגון הבין-לאומי לתעופה אזרחית ICAO. מפעילת נמל התעופה היא חברת נמלי התעופה של פוליה (Aeroporti di Puglia S.p.A), המפעילה שלושה נמלי תעופה נוספים במחוז פוליה.

מקור השם

לשמו של נמל התעופה מספר חלקים. שני החלקים הראשונים הם מצייני מקום. בארי (Bari) הוא שמה של העיר הגדולה הקרובה, בירת מחוז פוליה, לה נמל התעופה נותן שרותי תעופה. מציין המקום האחר הוא פאלזה (Palese), שהוא שמו של רובע של בארי, רובע פאלזה-מאקיה (Palese-Macchie), שבניינים דרומיים שלו גובלים עם גדרות הנמל. החלק האחרון בשם הנמל הוא קרול וויטילה (Karol Wojtyła), שהיה שם הלידה המקורי של האפיפיור יוחנן פאולוס השני. האפיפיור נפטר בשנת 2005[2]. כיוון ששני נמלי תעופה אחרים באירופה הוסיפו לשמם מוקדם יותר בגרסת השפה המקומיות שלהם את התואר "יוחנן פאולוס השני", נמל התעופה קרקוב (KRK) בפולין, ונמל התעופה פונטה דלגדה (PDL) בפורטוגל[3], הוחלט להוסיף לשם נמל התעופה של בארי, את שם לידתו המקורי של יוחנן פאולוס השני, "קרול וויטילה"[4].

היסטוריה

נמל התעופה נוסד בשנת 1934, כנמל תעופה צבאי בלבד, ונשא את שמו של אומברטו השני שהיה נסיך בעת הפעלת הנמל, והפך מאוחר יותר לתקופה קצרה מאוד לאחרון מלכי איטליה[5]. זמן קצר יחסית אחרי חנוכתו, הופעלו מהנמל גם טיסות אזרחיות, שהופסקו כאשר פרצה מלחמת העולם ה-2. חיל האוויר המלכותי הבריטי השתלט על הנמל בשנת 1943, לאחר פלישת בעלות הברית לאיטליה. ב-1946 חזר הנמל שוב לידי חיל האוויר האיטלקי, והטיסות האזרחיות חודשו ב-1947[6]. קווי תעופה סדירים לנמלי תעופה בתחומי איטליה בלבד, החלו לפעול בשנות ה-60. ב-1962 הונחה אבן פינה לטרמינל חדש, שבנייתו נמשכה עד 1965[7]. אז נסלל גם מסלול טיסה חדש, שהתאים למטוסי DC-9, דגם 30[8]. מגדל פיקוח חדש נבנה בשנים 1965–1966. בשנת 1990 הסתיים סבב נוסף של שדרוגים, לקראת משחקי הגביע העולמי בכדורגל-ה"מונדיאל", שנערכו באיטליה באותה השנה[9]. כשהוברר שהטרמינל הקיים שנועד בראשיתו לסחורות אינו מתאים יותר, הוחל בשנת 2002 בבניית טרמינל חדש, שנחנך ב-2005. מסלול הטיסה הוארך שוב, לאפשר נחיתת מטוסים גדולים ורחבי גוף דוגמת בואינג 747, ואיירבוס 380. ב-2007 שודרג שוב הטרמינל ונוספו עוד ארבעה גשרי עלייה למטוס ונבנה מבנה רב מפלסי לחניית מכוניות.

תיאור כללי של הטרמינל ומסלול הטיסה

גאוגרפיה ואקלים

גאוגרפיה

נמל התעופה נמצא בדרום איטליה, במחוז פוליה, המחוז הדרומי ביותר בדרום-מזרח איטליה. מרחק הנסיעה למרכז בארי, עיר הבירה של המחוז אותה הנמל משרת, מסתכם בכ-11 ק"מ. לעיירה הדרומית ברינדיזי המרחק עומד על כ-132 ק"מ, אל לצ'ה כ-162 ק"מ, לגבול עם המחוז השכן קלבריה (לעיירה אוריולו) כ-196 ק"מ, לנאפולי בירת דרום איטליה כ-250 ק"מ, ולמרכז רומא בירת איטליה למעלה מ-422 ק"מ. קצה מסלול הטיסה בנמל התעופה קרוב בקו אווירי כדי פחות מקילומטר אחד לים האדריאטי. גובהו של נמל התעופה מעל פני הים עומד על 59 מטר (193 רגל)[10].

אקלים

בנמל התעופה שורר אקלים ים תיכוני. הקיץ חם ולח, בחורף קריר אבל לא קר מאד. מהירות הרוח מהווה מרכיב מרכזי בתפעול כל נמל תעופה. הרוחות באזור ערות, אך לא סוערות. מהירות הרוח השנתית הממוצעת עומדת על 16.2 קמ"ש[11]. מחודש נובמבר עד וכולל חודש פברואר מהירות הרוח הממוצעת נעה בין 17.4 ל-18.8 קמ"ש. ביתר חודשי השנה הרוחות מתונות יותר. מספר ימי הגשם במקום מגיע לממוצע של 66.3 ימים בשנה. כמות הגשם בשנה, בממוצע רב שנתי עומדת על 428.1 מ"מ. השמים בהירים בחודשי הקיץ ומעוננים חלקית בחורף, אך גם בחודשים המעוננים ביותר, אחוז כסות העננים בממוצע חודשי אינו מגיע ל-50%. באמצע אוגוסט אחוזי הלחות במקום יכולים להגיע עד ל-75%. עקב המיקום הדרומי באיטליה, לא נמצאה סטטיסטיקה אודות שלג בנמל התעופה.


אקלים בנמל התעופה בארי-פאלזה
חודש ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
טמפרטורה יומית מרבית ממוצעת (C°) 12 12 15 18 23 27 29 29 26 21 17 13
טמפרטורה יומית מזערית ממוצעת (C°) 5 5 7 10 14 18 20 20 17 13 9 6
משקעים ממוצעים (מ"מ) 43.2 43.2 39.2 33.8 23.2 17.2 14 18.7 38.8 48.7 59.8 48.3
מקור: Weather Spark

מסלולים, טרמינלים, נוסעים, מטענים

מסלולים: בנמל התעופה בארי-פאלזה מסלול תעופה יחיד. אורכו של המסלול 3,000 מטר (9,843 רגל)[12], ורוחבו 45 מטר (147.64 רגל), בכיוון 07/25, סלול מאספלט ומואר בלילות.

טרמינלים: את הנמל משרת טרמינל אחד מרכזי, בגודל של כ-30,000 מ"ר. הטרמינל מחולק לשלושה מפלסים. קומת הקרקע מחולקת לנוסעים מגיעים, באזור נפרד עם 8 גשרי עליה למטוסים. בקומה ה-2 בידוק ביטחוני, אולמות המתנה ו-7 גשרי עליה נוספים למטוסים. הגישה למטוסים מחולקת לפי אזורי "A", לנוסעים בעלי דרכונים של מדינות השייכות לאיחוד האירופי לפי אמנת שנגן, ואזורי "B" עבור נוסעים ממדינות שאינן משתייכות לאיחוד האירופי[13]. הקומה הנוספת היא קומת משרדים ונציגויות של חברות תעופה, סוכנויות נסיעות וכדומה.

נוסעים ומטענים: בשנת 2024 עברו בנמל התעופה בארי-פאלזה 7,273,141 נוסעים[14], נתון המהווה גידול לעומת השנה שקדמה לה. בחודש פברואר 2025 דווח, כי נמשכה מגמת הגידול, ומספר הנוסעים עלה ב-21.5% נוספים, מול התקופה המקבילה בשנת 2024[15]. מספר תנועות המטוסים (המראות ונחיתות) עמד ב-2024 על 51,838, ודרך הנמל עברו סחורות במשקל 2,154 טון (משלוחים מסחריים בלבד, לא כולל כבודת נוסעים).

שירותים לנוסעים

השירותים הניתנים לנוסעים בנמל התעופה בארי-פאלזה, הם שירותים דומים לשירותים הניתנים בנמלי תעופה מודרניים דומים אחרים, במדינות מפותחות.

כללי ומזון: שמירת חפצים, דרגנועים, מעליות, בתי קפה, מסעדות.

תקשורת: נקודות אינטרנט, WI-FI חינמי בשטחים ציבוריים, טלפונים ציבוריים.

שירותים אישיים וכספיים: עמדות מידע (i), שירותי מכס ופטור ממכס, חנויות פטורות ממכס, כספומטים, שירותי בנקאות והמרת מטבע, חדר אח"מ (VIP).

תחבורה: אוטובוסים ציבוריים, שאטל לעיר שרלרואה, מוניות, רכבת מקומית לשרלרואה, חניה רגילה וחניה לטווח ארוך, השכרת רכב.

סיוע אישי ונכים: שירותי נכים, סיוע בניוד לנכים ולמוגבלי תנועה, עזרה ראשונה, בית מרקחת, צ'ק אין מהיר.

טיסה ותיור: כרטוס, נציגויות של משרדי נסיעות וחברות תעופה, משרד לאיתור חפצים "אבדות ומציאות".

חברות תעופה ויעדים

מנמל התעופה בארי-פאלזה יוצאות טיסות ל-110 יעדים ב-34 מדינות[16]. 18 מהיעדים הם יעדים פנים איטלקיים. קו הטיסה הארוך ביותר מגיע לנמל התעופה קנדי בניו-יורק (JFK), ארצות הברית. בטבלה רוכזו יעדים אליהם ומהם התקיימו לפחות 25 טיסות ישירות חודשיות, בחודש ספטמבר 2025.

נמלי תעופה אליהם ומהם מתבצעות לפחות עשרים וחמש טיסות בחודש
מס' שם נמל היעד (סמל IATA) ומדינה מספר טיסות חודשיות

בסדר יורד

1 נמל התעופה לאונרדו דה וינצ'י-פיומיצ'ינו (FCO) איטליהאיטליה איטליה 197
2 נמל התעופה מילאנו-לינאטה (LIN) איטליהאיטליה איטליה 138
3 נמל התעופה מילאנו-מלפנסה (MXP) איטליהאיטליה איטליה 93
4 נמל התעופה מינכן פרנץ יוזף שטראוס (MUC) גרמניהגרמניה גרמניה 90
5 טירנה, נמל התעופה האם תרזה (TIA) אלבניהאלבניה אלבניה 81
6 נמל התעופה הבין-לאומי אוריו אל סריו (BGY) איטליהאיטליה איטליה 77
7 נמל התעופה לונדון גטוויק (LGW) בריטניהבריטניה בריטניה 66
8 נמל התעופה הבין-לאומי ונציה מרקו פולו (VCE) איטליהאיטליה איטליה 64
9 נמל התעופה הבין-לאומי בוקרשט אנרי קואנדה (OTP) רומניהרומניה רומניה 56
10 נמל התעופה הבין-לאומי בודפשט פרנץ ליסט (BUD) הונגריההונגריה הונגריה 51
11 נמל התעופה טורינו-קזלה (TRN) איטליהאיטליה איטליה 51
12 נמל התעופה ברצלונה-אל פראט (BCN) ספרדספרד ספרד 47
13 נמל התעופה סופיה (SOF) בולגריהבולגריה בולגריה 47
14 נמל התעופה בולוניה (BLQ) איטליהאיטליה איטליה 46
15 נמל התעופה הבין-לאומי וינה-שווכאט (VIE) אוסטריהאוסטריה אוסטריה 45
16 נמל התעופה סכיפהול (AMS) הולנדהולנד הולנד 38
17 נמל התעופה ורונה-וילפרנקה (VRN) איטליהאיטליה איטליה 37
18 נמל התעופה שארל דה גול (CDG) צרפתצרפת צרפת 35
19 נמל התעופה פיזה (PSA) איטליהאיטליה איטליה 35
20 נמל התעופה קטניה-פונטנרוסה (CTA) איטליהאיטליה איטליה 34
21 נמל התעופה שרלרואה-בריסל דרום (CRL) בלגיהבלגיה בלגיה 34
22 נמל התעופה אורלי (ORY) צרפתצרפת צרפת 33
23 נמל התעופה איסטנבול (IST) טורקיהטורקיה טורקיה 30
24 נמל התעופה הבין-לאומי סנט-אכזופרי (LYS) צרפתצרפת צרפת 30
25 נמל התעופה הבין-לאומי מלטה (MLA) מלטהמלטה מלטה 30
26 נמל התעופה טריאסטה (TRS) איטליהאיטליה איטליה 26
27 נמל התעופה לונדון סטנסטד (STN) בריטניהבריטניה בריטניה 26
28 נמל התעופה הבין-לאומי של פלרמו (PMO) איטליהאיטליה איטליה 26

אלו חברות התעופה המבצעות את רוב הטיסות אל ומנמל התעופה בארי-פאלזה, נכללו חברות הטסות לפחות לשני יעדים חודשיים מתוכננים.

חברות תעופה עיקריות, המבצעות טיסות מנמל התעופה בארי-פאלזה, לשני יעדים לפחות
מס' שם חברת התעופה והלאום המקורי שלה מספר יעדי טיסה
1 ריינאייר-RYANAIR- אירלנדאירלנד אירלנד, חברת בת מ: צרפתצרפת צרפת 60
2 וולוטאה-Volotea ספרדספרד ספרד 14
3 נאוס (חברת תעופה)-Neos (airline) איטליהאיטליה איטליה 9
4 איזיג'ט - EASYJET בריטניהבריטניה בריטניה 6
5 ויז אייר-WIZZ AIR הונגריההונגריה הונגריה וחברת בת מ: מלטהמלטה מלטה 6+6
6 יורווינגס-Eurowings גרמניהגרמניה גרמניה 4
7 אירואיירליינס-EuroAirLines[17]ספרדספרד ספרד 3
8 נורוויג'ן אייר שאטל-Norwegian Air Shuttle נורווגיהנורווגיה נורווגיה 2

תאונות ותקריות

הדווח כולל אירועים שקרו בנמל התעופה ארי-פאלזה או בקרבתו, והקשורים לתהליך המראה או נחיתה בנמל התעופה, לאחר שנת 1970. לא נכללו תקריות ותאונות שאירעו בזמן מלחמת העולם ה-2.

תאונות

פגיעה בצלע הר: בתאריך 30 באוקטובר 1972 היה מטוס מסוג פוקר 27 פרנדשיפ (Fokker F-27 Friendship) בשירות חברת אירו טרנספורטי איטליאני Aero( (Trasporti Italiani - ATI בדרכו לנמל התעופה בארי-פאלזה, מנמל התעופה נאפולי (NAP). על סיפון המטוס היו 27 נוסעים ואנשי צוות. המטוס היה בתהליך הנמכה לקראת נחיתה, והתנגש בצלע הר בגובה 442 מטר, בקרבת העיירה פוֹג'יאורסיני (Poggiorsini), במרחק של כ-35 ק"מ ממסלול הטיסה של בארי-פאלזה. בתאונה שסיבותיה לא הובהרו לגמרי, נהרגו כל 27 בני האדם שהיו על המטוס. המטוס נהרס לגמרי ונמחק מרשימת המטוסים הפעילים. הסיבות לתאונה יכולות להיות קשורות בראות לקויה, או בטעות אנוש[18].

התנגשות בציפורים: בתאריך 2 בפברואר 1976 המריא מנמל התעופה בארי-פאלזה מטוס לירג'ט 24 (Learjet) בשירות חברת TUI איירווייז. את המטוס הטיסו שני טייסים, ולא היו נוסעים על הסיפון. לאחר ההמראה התנגשה במטוס להקת שחפים. חלק מהשחפים נבלעו במנועי המטוס שאיבדו כוח, והמטוס התרסק בשדה פתוח, במרחק של פחות מ-10 ק"מ מנמל התעופה. שני הטייסים נפצעו, והמטוס יצא מכלל שימוש[19].

תקריות

תקלה במנוע: בתאריך 28 ביוני 2025, מטוס מסוג בואינג 737 בשירות חברת TUI איירוויז היה בדרכו מנמל התעופה קורפו (CFU), לנמל התעופה דיסלדורף (DUS). בעת הטיסה מעל הים האדריאטי, דיווח הטייס על קיומו של חיווי על תקלה במנוע. המטוס הורשה לנחות נחיתת חירום בנמל התעופה בארי-פאלזה, שהכריז על מצב חירום. הבואינג נחת בשלום, ובתקרית לא היו נפגעים. בעת ההתרחשות הופנו שתי טיסות נכנסות מנמל התעופה בארי-פאלזה, לנחיתה בנמלי התעופה של נאפולי וברינדיזי[20][19].

תחבורה אל הנמל וממנו

כבישים: כבישים חשובים המקשרים את נמל התעופה עם הדרום והצפון, הם SS16 ו-SP231 וכבישים אזוריים נוספים. האוטוסטרדה העוברת באזור היא A14[21].

אוטובוס: קווי אוטובוס מס' 16, 33 ו־50, מחברים את נמל התעופה עם העיר בארי ועם הסביבה הקרובה[22].

רכבת: בשנת 2013 הופעלה לראשונה תחנת רכבת בנמל התעופה. הקו הוא אזורי, נקרא FM2, או FR2, ומופעל על-ידי חברת פרוטראמוויארה (אנ') (Ferrotramviaria)[23], והוא מגיע לתחנה המרכזית של בארי[24]. מהתחנה המרכזית של בארי ניתן להמשיך ברכבת או באוטובוס ליעדים מגוונים, גם ברכבות הכלל ארציות המהירות של חברת טרנאיטליה.

תעופה: אין נמל תעופה בקרבה ממשית לבארי. נמלי התעופה הנמצאים קרוב יחסית והיכולים לשמש תחליף בעת הצורך, הם נמל התעופה ברינדיזי, במרחק של למעלה מ-125 ק"מ, ונמל התעופה נאפולי במרחק של כ-249 ק"מ[25].

גלריה

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. Airports and airlines in Italy, Worlddata.info (באנגלית)
  2. John Paul II - Death, Miracles & Facts, Biography, ‏2021-04-09 (באנגלית אמריקאית)
  3. Sruti Kafle, Which Airports Are Named After Pope John Paul II?, Simple Flying, ‏2024-07-02 (באנגלית)
  4. Julian, Bari-Palese Karol Wojtyla Airport - Spotting Guide, spotterguide.net, ‏2021-01-05 (באנגלית אמריקאית)
  5. The Last King of Italy, Italy Segreta, ‏2023-03-17 (באנגלית אמריקאית)
  6. Bari: Private jet rental, AEROAFFAIRES (באנגלית בריטית)
  7. Karol Wojtyła International Airport – Bari, Apulia | ITALYscapes, ‏2019-02-02 (באנגלית אמריקאית)
  8. Book a Private jet from Bari Karol Wojtyła Airport - Fly XO, flyxo.com (באנגלית אמריקאית)
  9. FIFA, FIFA+, FIFA+ (באנגלית)
  10. LIBD - Bari/Palese Airport | SkyVector, skyvector.com (באנגלית)
  11. Bari "Karol Wojtyła" Airport Climate, Weather By Month, Average Temperature (Italy) - Weather Spark, weatherspark.com (באנגלית)
  12. LIBD/Palese/Bari-Karol Wojtyla General Airport Information, acukwik.com (באנגלית)
  13. Bari Airport | Karol Wojtyła Airport Guide (BRI), Bari Airport (באנגלית)
  14. Sky TG24, Aeroporti italiani, ecco i primi 10 scali per numero di passeggeri, tg24.sky.it, ‏2025-01-31 (באיטלקית)
  15. Aeroporti di Puglia S.p.A. (באיטלקית)
  16. Flights from Bari (BRI), www.flightconnections.com, ‏2025-08-06 (באנגלית)
  17. Euroairlines | (בספרדית)
  18. Harro Ranter, Bari-Palese Airport profile - Aviation Safety Network, aviation-safety.net (באנגלית)
  19. ^ 19.0 19.1 Bari-Karol Wojtyla (Palese) | Bureau of Aircraft Accidents Archives, www.baaa-acro.com (באנגלית)
  20. Maurizio Spaccavento, Bari: aeroporto chiuso per un'ora per atterraggio d'emergenza, Norba Online, ‏2025-06-28 (באיטלקית)
  21. Mapy.com, Mapy.com
  22. Bari Palese Airport BRI: Departures, arrivals and transfers - Omio, www.omio.com (באנגלית)
  23. Home, Ferrotramviaria SPA (באיטלקית)
  24. Getting To & From Bari Airport - Public Transport, Bari Airport (באנגלית)
  25. Airports Near Me - Bari, Italy | Travelmath, www.travelmath.com (באנגלית)

נמל התעופה בארי-פאלזה41873520Q779805