סנדלפון

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

סַנְדַּלְפוֹן הוא שם המלאך שהוא השר הממונה על התורה, שומר שער הרקיע ונושא את תפילות בני האדם השמימה. לדעת המקובל רבי משה קורדובירו (היכלות פי"ד), סנדלפון הוא אליהו הנביא.


רקע

בספר יחזקאל, פרק א' מספר הנביא יחזקאל על מרכבה שנגלתה אליו ובה חיות שמיימיות שונות. מסכת חגיגה עוסקת בניתוח חזון זה (הקרוי מעשה מרכבה). בחגיגה י"ג ע"ב נאמר על פסוק ט"ו באותו פרק ("וָאֵרֶא, הַחַיּוֹת; וְהִנֵּה אוֹפַן אֶחָד בָּאָרֶץ אֵצֶל הַחַיּוֹת, לְאַרְבַּעַת פָּנָיו") כך:

אמר רבי אלעזר: מלאך אחד שהוא עומד בארץ, וראשו מגיע לבין החיות. במתניתא תנא: סנדלפון שמו, וגבוה מחברו מהלך חמש מאות שנה, ועומד אחורי המרכבה וקושר כתרים לקונו.

כלומר ה"אופן" הוא למעשה מלאך ענק, שרגליו על הארץ וראשו מגיע לקצה הרקיע, היכן ששוכנות חיות הקודש בהיכלות השמיים שלפני כיסא הכבוד, מקום מושבו של הקדוש ברוך הוא.

אמנם, המלאך הגדול ביותר הידוע לנו הוא מטטרון, ולכן יש המזהים את סנדלפון כביכול כאחיו של מטטרון.

מקורות נוספים

במדרש פסיקתא רבתי, פרשה ב', מסופר על משה רבנו העולה אל השמים. הוא עובר מהיכל להיכל, מלווה במלאך בשם הדרניאל המשמש לו כעין מורה דרך. הם עוברים בין אזורים ברקיע עליהם ממונים מלאכים שונים, כל מלאך ומלאך מתגלה כשהוא עשוי אש, וכל אחד ואחד מהם גדול ורב כוח יותר מחברו, עד שהם מגיעים לסנדלפון, שמתגלה כגדול וככביר מכולם:

עד שהגיעו לאשו של סנדלפון אמר לו הדרניאל למשה עד כאן היה לי רשות להלוך מכאן ואילך אין לי רשות להלוך מפני אשו של סנדלפון שלא ישרפני כיון שראה משה את סנדלפון נבהל מפניו וזלגו עיניו דמעות ובקש ליפול מן הענן וביקש רחמים מלפני הקדוש ברוך הוא וענהו בא וראה כמה חביבים ישראל לפני הקב"ה באותה שעה ירד הקדוש ברוך הוא בעצמו מן כסאו ועמד לו לפני סנדלפון עד שעבר ועל אותה שעה אמר ויעבור ה' על פניו וגו'.

פסיקתא רבתי, פרשה ב'

לפי המדרש התנגד סנדלפון למסירת התורה לעם ישראל, אך לבסוף התרצה ומונה ל"שר התורה" הן בשמים והן בארץ. ככזה הוא ממונה על תלמידי החכמים ועל המלאכים לומדי התורה.

בספר רזיאל המלאך נחשב סנדלפון למלאך הממונה על חודש אדר ב'.

לדעת המקובל רבי משה קורדובירו (היכלות פי"ד), סנדלפון הוא אליהו הנביא.

פירוש השם

בספר הזוהר ('רעיא מהימנא') מוסבר שמו כרמז להיותו כמו הנעל והסנדל לכבוד השכינה, כלומר למרות עוצמתו וגודלו העצום הוא רק הסנדל של כבוד הקל.

פירוש אחר הוא לפי פירוק השם להברות: 'סנ-דל-פון' ותרגומן "שנואי דל פונה", כלומר המלאך פונה לתפילותם של ישראל גם כשהם דלים ממצוות ושנואים על ידי אומות העולם.


קישורים חיצוניים

הערות שוליים

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0