עיר נמל

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
תצלום לוויין של העיר רוטרדם בו ניתן לראות את שטחי הנמל העצומים לאורך הנהר ואת נמל רוטרדם המודרני, מן הגדולים ביותר בעולם, בשפך הנהר.
ציור משנת 1810 לערך המתאר את נמל גנואה ההיסטורי

עיר נמל היא עיר מתמחה[דרושה הבהרה] שבה יש או היה נמל. לנמל השפעה רבה על כלכלתה ועל אופיה של העיר שבה הוא שוכן, ולרוב קשורה התפתחות העיר קשר ישיר עם הנמל.

לאורך ההיסטוריה, ערי נמל רבות שגשגו מבחינה כלכלית וצמיחתן הואצה עם הקמת הנמל, זאת ממספר סיבות:

  • סחורות המגיעות אל עיר הנמל נקנות במחיר זול יותר מאשר סחורות אשר יש צורך להמשיך להוביל אותן דרך היבשה אל ערים אחרות. כאשר תושבי עיר נמל מסוגלים לרכוש סחורות זולות יותר ואף מגוונות יותר לעומת ערים אחרות, צומחת כלכלת העיר.
  • מבחינת תנועת נוסעים ותחבורה, עד עידן התעופה בו עיקר התחבורה הבין-יבשתית נעשתה דרך הים, קל היה יותר להגיע מעיר נמל לעיר נמל אחרת ואילו ההגעה לערים בפנים היבשת אורכת זמן רב יותר. מסיבה זו ערי נמל מארחות תיירים, סוחרים ונוסעים אחרים הרבה יותר מערים אחרות ואלו משאירים בדרך כלל חלק מכספם בעיר אשר שימשה אותם כעיר מעבר.
  • לבסוף, ערי נמל היסטוריות דוגמת ונציה וגנואה (ג'נובה) באיטליה החזיקו גם צי אוניות מלחמה אשר הגנו על העיר ושימשו ככח צבאי משמעותי.

ערי נמל הן לרוב ערי חוף השוכנות לצד ים או אוקיינוס. קיימות גם ערי נמל כדוגמת לונדון, רוטרדאם ופרנקפורט שאינן ערי חוף אלא ערים בהן זורם נהר גדול ובהן הנמל (לפחות הנמל ההיסטורי) שוכן לצד הנהר. בערים כאלה התאפשרה למעשה הבאת הסחורות עד עומק היבשה באמצעות הנהר ובכך נחסכה במידה רבה הובלת הסחורות באמצעי נוסף דרך היבשה. נמלים כאלו התאפשרו רק במקומות בהן רוחב הנהר איפשר זאת. בערים רבות שהתפתחו כערי נמל סביב נהר, הועבר מאוחר יותר הנמל למורד הנחל, קרוב יותר לשפך הנהר לים, כדי להתאים לספינות המשא המודרניות. תרחיש זה המאפיין ערים רבות קורה בדרך כלל לאחר שהעיר כבר צמחה לממדים של מטרופולין גדולה ואינה תלויה יותר בנמל מבחינה כלכלית.

את הרקע הכלכלי לחשיבותן של ערי נמל יש להבין כחלק ממסלולו של מוצר העובר ממקום ייצורו עד צרכן הקצה. העברת סחורות מכלי תחבורה אחד לשני מייקרת את הובלתו באופן משמעותי, במקרים רבים יותר מאשר הובלתו למרחק גדול יותר. האפשרות להעביר סחורות מהנמל ישירות אל סיטונאים ואף אל קמעונאים היא למעשה הגורם הכלכלי המשמעותי בעיר הנמל.

בנוסף, ובעיקר בעידן המודרני, הנמל עצמו מספק תעסוקה למאות עובדים המועסקים בו. בנוסף לכך מספקת העיר מגוון שירותים לספינות הפוקדות את הנמל ולנוסעיהן:

  • שירותים לטיפול במטענים המגיעים אל הנמל או יוצאים דרכו: עמילות מכס, שיגור בינלאומי וכדומה.
  • מקום אחסון למטענים, כגון ממגורות, מגרשים לאחסון מכולות ועוד.
  • שירותים לצוותי הספינות: מקומות בידור, שירותים אישיים שונים.
  • שירותים לנוסעי הספינות.
  • תעשייה הנשענת על הנמל: מספנות, תעשייה פטרוכימית וכדומה.

עיר הנמל חייבת להיות מקושרת היטב לדרכי תחבורה יבשתיות, ובפרט מסילות רכבת וכבישים, שמאפשרות הובלת מטענים אל הנמל וממנו. נמלי ים מודרניים כוללים בדרך כלל רציפים של מסילות רכבת אליהם יכולים להגיע העגורנים הפורקים את המכולות או מסילות מקומיות המבצעות את השינוע. מבנה זה מייעל באופן משמעותי את שינוע הסחורות מנקודה לנקודה.

ערי נמל בארץ ישראל

קיסריה היא עיר נמל שהוקמה בשנים 13–25 של לפני הספירה, ושימשה כבירת ארץ ישראל בתקופה הרומית.
חיפה, עיר נמל ישראלית שבתחומיה נמצא אחד הנמלים המרכזיים במדינה. התמונה צולמה מטיילת לואי במרכזה הכרמל. במרכז התמונה ניתן להבחין בעגורנים של נמל חיפה ובצדה הימני ניתן להבחין בקצה שובר הגלים של נמל הקישון.

בארץ ישראל מספר ערי נמל מודרניות וכן ערי נמל היסטוריות. עיר הנמל ההיסטורית הידועה ביותר היא יפו בה התקיים נמל מן העת העתיקה ועד המאה ה-20 והוא הפך את יפו לאחת מערי הנמל החשובות ביותר בחוף המזרחי של הים התיכון אשר ממנה המשיכו נוסעים רבים לירושלים. ערי נמל היסטוריות נוספת הן עזה, אשדוד-ים, עכו, קיסריה ואפולוניה.

שלושה נמלי ים מודרניים קיימים כיום בישראל - נמל חיפה, נמל אשדוד ונמל אילת. חיפה אף התפתחה כעיר נמל. באשדוד מהווה הנמל מקום תעסוקה ראשון במעלה לתושבי העיר אך כעיר מודרנית בה הוקם מראש נמל מודרני רק בשנות ה-60, לא היווה הנמל מחולל משמעותי להתפתחות העיר אשר תוכננה ברובה מראש. גם באילת מהווה הנמל מקום תעסוקה חשוב, אך כלכלת העיר מבוססת בעיקר על תיירות.

גם בתל אביב התקיים במשך תקופה קצרה נמל תל אביב, אך היא אינה מוגדרת כעיר נמל.

ראו גם

קישורים חיצוניים