רבי משה מזרחי

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
חכם
משה מזרחי
לידה סוף המאה ה16
פטירה אחרי תכ"ד (1664)
כינוי הסופר
מדינה האימפריה העותומנית
מקום מגורים דמשק
השתייכות יהדות
תחומי עיסוק קבלה
תפקידים נוספים סופר, עורך
רבותיו חיים ויטאל, אפרים פנצ'ירי, שמואל ויטאל?

רבי משה מזרחי הסופר (רמ"מ) היה מרבני ומקובלי דמשק, סופר ועורך. חי ופעל במאה ה-17, התפרסם בעיקר בזכות עריכותיו לספר הזוהר, שהיו הבסיס למהדורת הזוהר המתוקנת שיצאה בקושטא בשנת תצ"ו (1636). ובזכות עריכותיו לכתבי האר"י, שהן הבסיס לכתבים רבים שנמצאים לפנינו כיום.

חייו

מעט מקורות עוסקים בביוגרפיה של רמ"מ, ומרבית החיבורים אודותיו עוסקים בעיקר בתרומתו לעריכת הזוהר וכתבים אחרים מהאר"י ותלמידיו. החוקר העיקרי שכתב באריכות יחסית על חייו הוא יוסף אביב"י, בספרו קבלת האר"י. מהמעט שיש בידינו ניתן ללמוד שהוא חי בדמשק, נולד לקראת סוף המאה הט"ז, משום שר' חיים ויטאל, כותב אודותיו בשנת שע"ג (1613) [1] "ליל ב' ד' דאדר שע"ג. חלם ר' משה מזרחי הסופר שהיה בבית המדרש א'..." ולא סביר שר"ח ויטאל יכנה נער בן פחות מי"ג בתארים כה נכבדים. בשנת תכ"ג (1663 חתם על גביית עדות בבית דינו של ר' שמואל ויטאל[2] עוד נכתב עליו בדף המגן של אחד מכתבי היד שהעתיק[3]:

זה הספר שער הקדמות שלא כסדר הוא כתב היד כמהר"מ מזרחי זלה"ה. סופר מהרח"ו (=מורינו הרב חיים ויטאל) והוא רושם נקודות על כו"כ (=כמה וכמה) תיבות הסמוכות שיבואו בר"ת שמו משה, כאשר תראה. וכתבו בדמשק יע"א, כי כן כתב בסופו. וגמרו בשנת התכ"ד ליצירה ביום ט' שבט שנת הנז' ומהרח"ו זצוק"ל נלב"ע בדמשק שנת הש"פ... נמצא שנכתב מ"ד שנה אחר פטירת הרב מהרח"ו זלה"ה, והרב מהר"מ מזרחי זצ"ל האריך ימים, וצריך להקבילו עם כתבי הרב מהרש"ו (=מורינו הרב שמואל ויטאל) בן מהרח"ו....

כת"י ירושלים אברהמס 18, ס' 38884, 188 דף. מובא באביב"י 581

מכתב היד ניתן ללמוד שרמ"מ האריך ימים, ונפטר לפחות אחרי 1664.

חיבורים אחרים

מלבד תרומותיו לקבלת האר"י ולנוסח הזוהר, רמ"מ עסק גם במדעים, הוא חיבר ספר מעשי העוסק ברפואה, טכנולוגיה, כימיה, אלכימיה, אסטרולוגיה ועוד.[4]

זיהוי כתב ידו והעתקותיו

ישנם 2 כתבי יד שבהם שרד הקולופון שבו רמ"מ כותב את שמו ומקומו[5], לפי אביב"י, ניתן לזהות 16 כתבי יד בקבלת האר"י שהועתקו ונערכו על ידו, הזיהוי מסתמך הן על סגנון הכתב, והן על העובדה שבאחד מכתבי ידו הידועים, אחד הבעלים ציין בקולופון שניתן לזהות את כתבי רמ"מ לפי ראשי התיבות של שמו (המסומנים בנקודותיים) בתחילת החיבור.[6]

השפעתו על מהדורת הזוהר קושטא תצ"ו

הגהותיו של רמ"מ על הזוהר

בין המהדורות השונות של ספר הזוהר ניתן למצוא שינויים רבים בין המהדורות הקדומות (בעיקר מהדורת מנטובה שי"ח 1558, שהיתה המהדורה שממנה למדו האר"י ותלמידיו) למהדורת קושטא תצ"ו (1736), בעיקר בכל הקשור להתאמת מילות הזוהר לפירושי האר"י, (נוסח מהדורת קושטא הפך בסופו של דבר לנוסח המקובל[7]). נוסח מהדורת קושטא תצ"ו הוא נוסחו של רמ"מ שנכתב על בסיס הגהותיהם של רח"ו ור' יהודה (יאודה) משען.

רמ"מ התגורר בדמשק בשכנות לרבי חיים ויטל ולרבי יהודה משען, ר"י אביב"י כותב בספרו שטפסי הזוהר שלהם, על כל הגהותיהם ועריכותיהם. היו בידי רבי משה מזרחי, והוא הגיה את העותק שלו על פי תיקוניהם. כתב היד המתוקן שתגלגל לידי המדפיסים בקושטא והם הדפיסו לפיו (ולפי עוד 2 כתבי יד שלא ידועים כיום) את נוסח הזוהר שלהם.

המדפיס, ר' יונה בן יעקב, כותב בהקדמתו לספר על שביסס את נוסחו על מהדורת רמ"מ:

"והמה בכתובים עדות המתקיימת על פי הרב המקובל האלקי משה מזרחי זלה"ה, ויהי באומרו בכתב ידו תוך ספר הזוהר הבא משם (דמשק), זה לשונו, הגהתי ספר הזוהר הלז משנת השע"ח עד שנת השצ"ג ליצירה מזוהר מהרח"ו ומזוהר מוהר"י משען נר"ו"

זוהר, ח"א, קושטא תצ"ו

המדפיס הביא את דברי רמ"מ בעוד 2 מקומות נוספים[8] שמהם עולה שרבי משה מזרחי עמל במשך 18 שנה, משנת שע"ח עד שנת שצ"ה, על הגהת הספר.

מהדורת קושטא תצ"ו היתה הבסיס למהדורת וילנא תרנ"ה (1895), שהיא המהדורה ששימשה בסיס למהדורות הנפוצות כיום, כך שניתן לומר שרמ"מ הוא האחראי לנוסח הזוהר הנפוץ היום.

פולמוס הנוסח המתוקן

בשנת תקל"ב (1772) הדפיס המקובל רבי שלום בוזגלו מהדורה חדשה של ספר הזוהר באמסטרדם, בניגוד למהדורת קושטא תצ"ו מהדורה זו הסתמכה על נוסח מהדורת מנטובה, בהקדמתו למהדורה יצא רש"ב בחריפות נגד המדפיסים בקושטא שהסתמכו על נוסחו של רמ"מ, הוא כתב "גם המגיה כהה"ר משה מזרחי נ"ע כתב סוף פרשת פקודי... ואני לא אתמה מטעויות הדפוס שנפלו בו לאלפים ורבבות..."

לעומתו החיד"א יצא להגנת נוסחו של רמ"מ, בהקדמתו למהדורת הזהר שהדפיס בליוורנו בתקנ"א הוא יצא להגנת הנוסח וקבע שהוא הנוסח שעליו ראוי להסתמך.

הגהותיו על תיקוני הזוהר

רמ"מ הגיה גם את ספר תיקוני הזוהר, הוא רשם את הגהותיו והערותיו על טופס תיקוני זוהר מנטובה שי"ח[9] מהערותיו על הספר ניתן ללמוד שהוא סיים את העבודה על הספר בשנת ת"ז. הגהותיו נשארו בכתב יד ולא נדפסו.

תרומתו לעריכת כתבי האר"י

כפי שצוין לעיל, ישנם 16 כתבים מכתבי האר"י שהועתקו ע"י רמ"מ. ביניהם:

  • ספר ההקדמות אסופה של הקדמות נבחרות משלושה ספרים שערך ר"א פנצירי.
  • ספר כונת התפילות.
  • מאמרי הזוהר פירושים למאמרי הזוהר מתמידי האר"י.
  • ספר הקדמות נוסף שהוא ספר הדרוש שערך ר"א פנצירי, בשינויים מסוימים

לקריאה נוספת

  • הסוקר העיקרי של תרומות רמ"מ הוא יוסף אביב"י בספרו קבלת האר"י, ירושלים תשס"ח, בהוצאת מכון בן צבי. בעיקר בעמודים 574-582 ; 1120-1129.
  • [1]
  • , Gerrit Bos, Moshe Mizrachi on Popular Science in 17th Century Syria-Palestine, Jewish Studies Quarterly Vol. 3, No. 3 (1996), pp. 250-279
  1. ^ יומנו של ר"ח ויטל (ספר החזיונות), עמ' פג
  2. ^ שו"ת באר מים חיים, תשנ"ו (1996), עמ' קכח
  3. ^ אביב"י, עמ' 581
  4. ^ Gerrit Bos, Moshe Mizrachi on Popular Science in 17th Century Syria-Palestine, Jewish Studies Quarterly Vol. 3, No. 3 (1996), 1996, עמ' 250-279
  5. ^ כת"י ירושלים אברהמס 18, ס' 38884 כת"י המבורג, לוי 84, ס' 26241
  6. ^ יוסף אביב"י, קבלת האר"י, עמ' 574
  7. ^ יוסף אביב"י, קבלת האר"י, עמ' 1121
  8. ^ זוהר קושטא, תצ"ו, עמ' דף רסט ע"ב, ודף רצט ע"ב
  9. ^ שמור היום ככתב יד ניו יורק, בהמ"ל מיקום 1741, ס' 10839
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0