שיחה:אטילה שומפלבי/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

אליצור (שיחהתרומות)

לוועדה הרוחנית האם להסיר תמונה ב"שבתתרבות" א. אולי צולמה ע"י גוי (רוב צלמים יהודים?) ב. אולי שבת זה גם בלילה כלשונם ג. אולי בשוגג לא נאסר לאחרים למוצ"ש ולא הווי כנטיעה שהביא הביאור הלכה שי"ח.

מלאך (שיחהתרומות)
הדייג (שיחהתרומות)

עורכי אספקלריה‎‏, יש כאן דיון מלפני שלוש שנים לגבי תמונה שמצוין בה כי היא מ"שבתרבות". אשמח בהתייחסות עדכנית לסוגיה.--הדייג (שיחה) 19:20, 8 במרץ 2022 (IST)

מישהו (שיחהתרומות)

את האיזכור שזה בשבת מחקתי כי אין בזה ענין. את הנידון ההלכתי יש לקיים

מישהו (שיחהתרומות)

ציטוט מדלפק יעוץ ארכיון 7, שם הנידון היה לגבי הרשאה שניתנה בשבת לעורך שרשום בויקיפדיה:

אם פעילות במחשב זה דרבנן (אכמ"ל), ומי שעושה זאת מוגדר כשוגג (אכמ"ל), מותר גם לעושה עצמו. (בדרבנן, גם לרבי יהודה לא קנסו שוגג או מזיד. בה"ל שיח א). וגם אם זה דאורייתא, במקום צורך בה"ל הקל בשוגג כגר"א שפסק כרבי מאיר שמותר לעושה עצמו ג"כ. (בה"ל שם). אך אם זה דאורייתא ומזיד, אז אסור לעושה עצמו לעולם (לשו"ע שפסק כרבי יהודה, ולגר"א שפסק כרבי מאיר מותר אחרי שבת). ולאחרים יש לדון האם יש איסור אחרי שבת עד 'כדי שיעשה'. הבסיס הוא שליהודי אין איסור 'כדי שיעשו', אך הפוסקים דנו שישראל מומר כן אוסר כך, פמ"ג (שכה כב, רעו ה) הסתפק, ושבט הלוי (ג נד ב) והחוט שני (ב כב עמ' מה) ועוד, אסרו.
אך פה בענינינו זה חמור יותר כי המומר עשה זאת ממש בשביל הישראל השני. ובפמ"ג כתב שאם מומר עשה בשביל ישראל, אסור להנות ממנה לעולם (שכ"ה ס"ק כב). אך בשו"ת מנחת יצחק (ט לט) כתב על דבריו, שזה דוקא כשהמומר יצר חפץ, כגון אפיה או בישול. אך במלאכה אחרת כמו נהג אוטובוס שיצא למסלול בשבת, אין איסור אחרי שיעור בכדי שיעשו.
לסיכום: יש מקום להתיר מיד במוצ"ש, ולכאורה אחרי בכדי שיעשה ודאי מותר.
אלא שיש לדון כדברי הרב מעלי, אם במקרה הזה הדין שיש איסור לעולם למחלל עצמו, שמא גם מי שבשבילו חוללה השבת, דינו כעושה עצמו. דין כזה מבואר למשל לגבי ביטול איסור לכתחילה (יו"ד צט, כדי ש"לא יועילו מעשיו"). אולם כאן (הלכות שבת, סי' שיח א) מבואר שלמי שנעשה בשבילו זה מותר (מיד, ביהודי רגיל, ואחרי בכדי שיעשה בגוי או במומר). אלא שהפוסקים (דעת תורה, כף החיים) אסרו לבני משפחה של המחלל, כמו למחלל עצמו. וכן אסרו את התוצרת של מפעל מחלל שבת כדין תוצרי החילול למחלל עצמו (כתב סופר או"ח נ, ועוד). אולם שם הסיבה היא כי יש רווח למחלל עצמו, כשהוא מביא את התוצר לבני משפחה או ללקוחות (יש אומרים - דווקא לקוחות קבועים. מנחת יצחק ג עט). אך כאן שמדובר בטובה בהתנדבות לאדם אחר, לכאורה אין צד שהדבר יהיה אסור בהנאה לעולם. אולם מכיון שאני מסרב לקחת אחריות משפטית על דברי, בשביל התנהגות למעשה מומלץ להתייעץ גם עם מורה הוראה מוסמך. מישהו (שיחה) 15:36, 11 בפברואר 2021 (IST)
הדייג (שיחהתרומות)

אני לא באתי מצד ההלכה. בא נצא מנקודת הנחה שזה מותר הלכתית. זה לענין?

מישהו (שיחהתרומות)

אחרי שהסרתי את האיזכור שזה בשבת, למה לא? שביעית מהתכנים של החילונים עלול להיות עם איסור מעשה שבת.

אין נושאים ישנים יותר