שיחה:משכנתא (הלכות ריבית)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
תגובה אחרונה: לפני שנתיים מאת שמש מרפא בנושא משכנתא (ריבית)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

סיון22, יישר כח על יצירת הטיוטה. תנסה למקד את הפתיח קודם כל בסיטואציה הממונית, ומשם תתקדם לאיסור עצמו. כך תיצור אינטרודוקציה לקורא עם הנושא הסבוך מעט. כמו"כ צריך לחשוב על מבנה מתאים לערך, מתייג את הרב מישהו.--שמש מרפא (שיחה) 19:41, 14 ביוני 2021 (IDT)תגובה[תגובה]

תודה רבה. שניתי את הפתיח. מסכים שאולי הטבלה כבדה מדי, ודרושות הבהרות נוספות להבנתה. שאר החלקים לדעתי קליטים ככל שניתן בנושא סבוך כזה.--סיון22 (שיחה) 07:17, 15 ביוני 2021 (IDT)תגובה[תגובה]

כדאי שתנסה לכתוב בפרק דעות הראשונים, את המידע הזה, עם כמה שפחות מלל, וכמה שפחות הבדלים.
כלומר: תחלק את זה בצורה בה יהיה 'כלל' של הדין, ושיהיו כמה שפחות חריגים.
אמור להיות לך כמה קטעים קצרצרים של מידע מתומצת. למשל החילוק בין בית לשדה, זה אמור להיות שורה בסוף, "אף שלרוב הראשונים אין חילוק בין בית לשדה, דעת הרמב"ם שלא לחלק בין אתרא דמסלקי ללא, אלא בין בית לשדה"
באופן כללי, טבלה עם הרבה שורות זו שיטה גרועה ביותר בשביל להעביר מערכת של מידע. כלומר: טבלה מיועדת בשביל לתת למי שמחפש מידע ספציפי, להגיע לריבוע 'שלו' במהירות. אבל בשביל ללמד את כל מה שכתוב בה, זו שיטה מאוד לא טובה, (קח לדוגמה את לוח הכפל. הרבה יותר קל ללמוד את הכללים ולחשב לבד כל פעם, מאשר ללמוד את הטבלה). גם מי שלומד את הטבלה, אם הוא יעשה את זה בצורה מוצלחת אז הוא אמור 'לתרגם' לעצמו את הטבלה הזו לכללים ש'כתבו' אותה. אז אולי כדאי שנכתוב לו ישר את הכללים?
וכמובן, אחרי שכתבנו לו את הכללים, יש תועלת גדולה בטבלה. אחרי לימוד הכללים, כשהוא 'בגדול' יודע את הדעות, יעזור לו שיש אפשרות לבדוק על ריבוע ספציפי האם הוא הבין נכון. פרטים קטנים אפשר אפילו להשמיט אותם מהמידע שבהתחלה, ולסמוך על זה שהם נמצאים בטבלה. ואני מתכוון למידע קטן כזה שהוא לא חשוב בשביל מי שרוצה לדעת את הכללים, ויש לו חשיבות למי שרוצה לדעת מקרה ספציפי. בשביל מקרה כזה, טוב למידע להיות רק בטבלה ולא בכללים הכתובים. - (וגם כשאין טבלה, תוכן כזה יכתב בהערת שוליים או הערת סיום).
לסיכום: קח את "מבחן המעלית" או מבחן התא הקולי - אתה צריך ללמד אותי 'על רגל אחת' את המידע שאתה יודע, בלי שאצטרך להתעמק בזה, ובלי שאצטרך לקרוא את זה פעמיים. את הפרקים הראשונים קל לי לקרוא, את הטבלה הזו אני מיד מדלג :( נשמח מאוד לקרוא את מה שתכתוב. מישהו (שיחה) 17:16, 16 ביוני 2021 (IDT)תגובה[תגובה]
מעניין, דווקא בעיני טבלה זו דרך מעולה להעביר דעות רבות בפירוט המקריים. האפשרות האחרת היא לפרט בקטע נפרד לכל שיטה, לדעתי זה הרבה יותר מסורבל. ואולי זה עניין של טעם...--שמש מרפא (שיחה) 14:03, 17 ביוני 2021 (IDT)תגובה[תגובה]
ואגב עוד טיפ קטן: כשאתה מציין לשו"ע, כדאי לעשות את זה דרך {{שוע}}, גם כאשר מציינים לנו"כ, מכיוון שהקישור לשיתופתא כולל גם אותם. כנ"ל תבנית {{רמבם}} ו{{בבלי}}. כשמתרגלים זה גם הרבה יותר נח.--שמש מרפא (שיחה) 14:06, 17 ביוני 2021 (IDT)תגובה[תגובה]

העברה לתחום הערכים

אם ר' מישהו מאשר, ניתן להתקדם. שמש מרפא? חוץ מזה, יש לי בעיה טכנית בטיוטה הזו - אין לי אפשרות עריכה חזותית. למה? --סיון22 (שיחה) 14:48, 16 ביוני 2021 (IDT)תגובה[תגובה]

עובדים על זה... צריך עוד כמה שיפוצים קטנים. לגבי ערכיה חזותית, אין אפשרות כזו בטיוטה אלא רק בדף משתמש. אבל אני ממליץ בחום להימנע מהשימוש באפשרות הזו. קוד מקור מאפשר עבודה הרבה יותר "חלקה", ומתרגלים לזה מהר מאד. מה גם שבחזותי יש באגים שונים.--שמש מרפא (שיחה) 14:52, 16 ביוני 2021 (IDT)תגובה[תגובה]
בשלב הזה אני חושב שמה שחסר כאן זה בעיקר מקורות, רצוי כמה שיותר מהן Emoji u1f44f.svgשְכּוֹיֶיח!.--שמש מרפא (שיחה) 16:13, 16 ביוני 2021 (IDT)תגובה[תגובה]
תודה רבה לכל המפרגנים, מישהו, שמש מרפא וגאון הירדן. זהו הערך הראשון שיצרתי, ורק בזכות החניכה שלכם הגעתי לתוצאה הזו.--סיון22 (שיחה) 14:34, 17 ביוני 2021 (IDT)תגובה[תגובה]
ראו את הפוטנציאל שלך מיד :) גם ידען ומבין וגם עם יכולת לכתיבה אנציקלופדית מישהו (שיחה) 15:16, 17 ביוני 2021 (IDT)תגובה[תגובה]

חכירי נרשאי

אני לא מעז לבטל עריכה של שמש מרפא , אך כתבתי כבר טיוטה של חכירי נרשאי https://www.hamichlol.org.il/%D7%98%D7%99%D7%95%D7%98%D7%94:%D7%97%D7%9B%D7%99%D7%A8%D7%99_%D7%A0%D7%A8%D7%A9%D7%90%D7%99 סיון22 (שיחה) 23:24, 17 ביוני 2021 (IDT)תגובה[תגובה]

ראשית, היה נועז... שנית, לכשתגמר המלאכה יהיה אפשר לקשר, מה שחשוב זה שבעת הוצאת הערך למרחב הקישור לא יהיה אדום.--שמש מרפא (שיחה) 00:00, 18 ביוני 2021 (IDT)תגובה[תגובה]

האם אכן הערך שלם כעת?

וראוי לעלות לאוויר?--סיון22 (שיחה) 00:50, 20 ביוני 2021 (IDT)תגובה[תגובה]

עבר שעטו"מ, יישר כח לכותב המוכשר שפישט והנגיש את סטגיה המורכבת הזו. יש עדיין קצת עבודה, האתגר כאן אינו פשוט... כדאי גם לנסות ולהגדיר טוב יותר את המושג העמום "קל יותר" שמופיע לאורך הערך.--שמש מרפא (שיחה) 02:58, 20 ביוני 2021 (IDT)תגובה[תגובה]

תודה רבה ויישר כח, שמש מרפא. השימוש ב"קל יותר" ו"חמור יותר" הוא מפני שלכל שיטה מהראשונים יש דעה אחרת כיצד הדברים באים לידי ביטוי בהלכה, כך לדוגמא לרש"י נכייתא הוא פתרון מושלם גם במקום שמסלקים, אך לדעת הרי"ף נכייתא היא לכל הפחות איסור דרבנן ולא איסור תורה כמו בלא נכייתא. וזאת במקום שמסלקים כי במקום שלא מסלקים גם בלא נכייתא זהו איסור דרבנן.. וכן הלאה... לכל דעה יש דרגה אחרת של חומרה בכל מדרגה. ניסיתי ללכת בין הטיפות ורק להביא את העקרון, כדי להקל על מי שלא מכיר את הנושא. מעניין לציין שגם בארבעה טורים, יורה דעה, סימן קע"ב הענין של אתרא דלא מסלקי ומסלקי מופיע ככותרת: אתרא דלא מסלקי קל יותר ודומה למכירה, ולכן... לרש"י כך ולרי"ף כך. --סיון22 (שיחה) 14:36, 20 ביוני 2021 (IDT)תגובה[תגובה]

משכנתא (ריבית)

דומני שהמילה "הלכות" בשם הערך - מיותרת. לא כן? ספרא - שיחה 21:14, 21 ביוני 2021 (IDT)תגובה[תגובה]

לגמרי לא, ריבית במשכנתא (או משכנתא נושאת ריבית) זה מונח גם בעולם הפיננסי.--שמש מרפא (שיחה) 23:50, 21 ביוני 2021 (IDT)תגובה[תגובה]
ו"משכנתא (הלכה)"? ספרא - שיחה 23:54, 21 ביוני 2021 (IDT)תגובה[תגובה]
זה כבר נשמע יותר טוב.--שמש מרפא (שיחה) 00:00, 22 ביוני 2021 (IDT)תגובה[תגובה]