שיחה:רבי עקיבה יהוסף שלזינגר/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

עקיבא יוסף או עקיבה יהוסף?

16
אאלפך (שיחהתרומות)

דויד ירדן חנניה מוטיאל ופלוס, במחקר נקרא עקיבא יוסף, והוא עצמו הקפיד (נראה לי תמיד) לקרוא לעצמו עקיבה יהוסף, וזה היה חשוב לו. לכן שם הערך הזה הוא 'עקיבה' ולא 'עקיבא', אם כי בפתיחה כתוב השם 'עקיבא' תחילה. לחדד את זה ראה הפתיח: "הרב עקיבא יוסף שְלֶזינגר (או עקיבה יהוסף שלזינגר)", ובהערה 1 "במחקר ובספרים אודותיו מכונה עקיבא אך הוא עצמו הקפיד לחתום את שמו עקיבה". אז למה לא יהוסף?

דויד (שיחהתרומות)

אם הוא הקפיד על כך, אני בעד לכתבו כפי איך שהוא הקפיד.

איש גלילי (שיחהתרומות)

הוא הקפיד לכתוב יהוסף?

כאן, בדיון בשעת שינוי שם הערך, טוען המשנה כי הוא הקפיד תמיד לכתוב עקיבה אך גיוון בין יוסף ליהוסף.

אאלפך (שיחהתרומות)

ושם כתוב שבדר"כ איית יהוסף, אך אם לא היה ע"ז קפידא גמורה ייתכן שאנחנו לא מחוייבים אליו. אך נראה לי שמי שחותם 'יהוסף' זה מתוך שיטה ומחשבה, ולא סתם. ואם כבר כותבים 'עקיבה', [שזה באמת הכתיב הארץ-ישראלי (העתיק, כמובן)] ולא המקובל, מתאים עם זה יהוסף.

אני רואה שדויד כבר העביר את הדף ל'עקיבה יהוסף'.

דויד (שיחהתרומות)

אני רק העברתי בינתיים כי ראיתי שלא היו תגובות אחרות, הדיון לא נגמר ובסיום הדיון יקבע מה לעשות סופית.

איש גלילי (שיחהתרומות)

אני חלוק עליך ידידי.

יש לנו עדיפות מצד אחד למוכר והמקובל, ומצד שני עדיפות לדבוק בשם שאדם הקפיד/מקפיד לכתוב בו את עצמו. אפשר לדון בכל מקום מה מהם גובר על חברו, אך כאשר האדם לא הקפיד על איות אחר מהמקובל - ברור שהמקובל עדיף.

גם אני ראיתי שהעביר, ומזה התעוררתי (לא אזעק שוב על הבעיה החמורה כאן בעיני, מפני מצוה שלא לומר).

מרדכי עציון (שיחהתרומות)

אני חושב שקפידתו של אדם היא אולי מידע אנציקלופדי לגוף הערך, אבל השם הערך צריך להיות על פי השם המקובל בציבור. ראו המכלול:מתן שם לערך.

נראה לי שאין היום אף אחד שקורא לו עקיבא יהוסף...

דויד (שיחהתרומות)

אני חושב ששם הערך צריך להיות כמו שהאדם קרא/כתב לעצמו. וכמדומני שיש על זה דיון בארכיון אולם הדיונים לגבי יששכר/ישכר.

ספרא (שיחהתרומות)

מרפרוף על ספריו ומכתביו עולה כי הוא כתב רק יהוסף, וראיתי פעם נימוק בשמו משום שעמד פעם בניסיון כעין יוסף הצדיק.

אולם אין ביכולתי לקבוע כי הוא הקפיד על כך.

ספרא (שיחהתרומות)

איש גלילי, מה דעתך. העולה מספריו ומכתביו הוא שלא כתב אף פעם "יוסף",

האם זה לא מכריע? אתה עדיין חושב שעדיף לכתוב בשם המקובל?

איש גלילי (שיחהתרומות)

אינני בטוח בכך, כמדומה שראיתי כמה פעמים שכתב יוסף (הטעם שכתבת נראה מוזר, למה יהוסף קשור יותר ליוסף הצדיק מיוסף?).

מה שאני חושב אינו נוגע לכלום כל זמן שמפעילי מערכת עושים פה מה שהם רוצים.

דויד (שיחהתרומות)

מפעילי המערכת מחכים שיסתיים הדיון ויפעלו לפי תוצאתו, כפי שהם עושים בכל הערכים.

אתה כנראה לא יודע, אבל בזמן שלא היית פה, עברה במועצת החלטה שמעילי מערכת יכולים לאחר 48 שעות כמדומני לפעול על פי פה שנראה כתוצאת הדיון, אף שהדיון לא הסתיים, ובסוף הדיון, אם התוצאה תשתנ - לפעול על פיה.

חבל שאתה תוקף ולא שואל - היית מקבל תשובות לכל דבר, ואם צריך, היינו גם מודים בטעויות שכולנו לא חפים מהן.

איש גלילי (שיחהתרומות)

שאלתי פעם. כבר נכוויתי ברותחין.

דויד (שיחהתרומות)

לא חייבים תמיד להסכים, אבל עכשיו באמת נכווית כי לא שאלת.

איש גלילי (שיחהתרומות)

עכשיו לא נכוויתי. תעשה מה בא לך.

ספרא (שיחהתרומות)

תלמוד בבלי מסכת סוטה דף י עמוד ב

אמר רב חנין בר ביזנא א"ר שמעון חסידא: יוסף שקדש ש"ש בסתר - זכה והוסיפו לו אות אחת משמו של הקדוש ברוך הוא, דכתיב: עדות ביהוסף שמו.

אין נושאים ישנים יותר