שיחת קטגוריה:מייסדי ישיבות
קריטריון
פלאלמוני, צריך קריטריון מסוים, כדי שלא כל מי שכתוב בערכו ש"הקים ישיבה" ייכלל בקטגוריה. שכן בעבר כל רב מקומי גם הקים ישיבה. זה הלך ביחד ממש. ואם כן - אין שום חשיבות לקטגוריה... למשל רבי משה טוביה מזונטהיים לא אמור להיות כאן. - שיחה 17:03, 12 במרץ 2024 (IST)
- לטעמי רק ישיבות בעלות פרסום מעבר מקום/הזמן בו היו, לא כולל ישיבות בתקופתנו (בהן לדעתי זה תלוי בתקופת הקיום, כלומר האם הישיבה התבססה). בנוסף אני סבור שרק מי שהוגדר כמייסד/מקים הישיבה לא ראשה הראשון (לא בדקתי האם זה לא מיושם כך). ~ שיחה • ב' באדר ב' ה'תשפ"ד • 17:06, 12 במרץ 2024 (IST)
- אני גם לא מבין בדיוק מהם הקריטוריונים של הקט'. צריך משהו מסוים, כמו למשל רבנים שהתפרסמו בהקמת וייסוד ישיבתם שקנתה מוניטין בעולם הרחב, כגון: רבי מאיר שפירא, רבי יוסף שלמה כהנמן, רבי שלום נח ברזובסקי, רבי שמואל הלוי וואזנר ועוד ועוד, שזה משהו יותר רציני ועונים יותר להגדרה של "מייסדי ישיבות". ~ תכליתי • שיחה • ב' באדר ב' ה'תשפ"ד 17:12 (IDT) 17:12, 12 במרץ 2024 (IST)
- אתה מתכוון רק מייסדים מפורסמים? למה? מוטי ~ שיחה • ב' באדר ב' ה'תשפ"ד • 17:13, 12 במרץ 2024 (IST)
- אחרי עריכת התגובה יותר ברור? ~ • שיחה • ב' באדר ב' ה'תשפ"ד 17:18 (IDT) 17:18, 12 במרץ 2024 (IST)
- כן, אני לא סבור שרק מי שהתפרסם כמקים ישיבה, אם זה הקריטריון שם הקטגוריה צריך להיות "אישים שהתפרסמו כמייסדי ישיבות (מפורסמות?)", מוטי ~ שיחה • ב' באדר ב' ה'תשפ"ד • 17:21, 12 במרץ 2024 (IST)
- לא דווקא שהתפרסם בזכות זה. אלא שעצם הייסוד וההקמה הוא מפורסם ומשהו רחבי, איני יודע איך להגדיר את זה בדיוק אבל זה הכיוון, כי אי אפשר לכלול בקט' אלפי רבנים ואישים שהקימו ישיבות קטנטנות אי שם. - לדעתי העניה. ~ תכליתי • שיחה • ב' באדר ב' ה'תשפ"ד 17:24 (IDT) 17:24, 12 במרץ 2024 (IST)
- לכן כתבתי שרק ישיבה שהתפרסמה מעבר למקום/הזמן של רבנות המקים. מוטי ~ שיחה • ב' באדר ב' ה'תשפ"ד • 17:25, 12 במרץ 2024 (IST)
- נכון. ~ תכליתי • שיחה • ב' באדר ב' ה'תשפ"ד 17:25 (IDT) 17:25, 12 במרץ 2024 (IST)
- לכן כתבתי שרק ישיבה שהתפרסמה מעבר למקום/הזמן של רבנות המקים. מוטי ~ שיחה • ב' באדר ב' ה'תשפ"ד • 17:25, 12 במרץ 2024 (IST)
- לא דווקא שהתפרסם בזכות זה. אלא שעצם הייסוד וההקמה הוא מפורסם ומשהו רחבי, איני יודע איך להגדיר את זה בדיוק אבל זה הכיוון, כי אי אפשר לכלול בקט' אלפי רבנים ואישים שהקימו ישיבות קטנטנות אי שם. - לדעתי העניה. ~ תכליתי • שיחה • ב' באדר ב' ה'תשפ"ד 17:24 (IDT) 17:24, 12 במרץ 2024 (IST)
- כן, אני לא סבור שרק מי שהתפרסם כמקים ישיבה, אם זה הקריטריון שם הקטגוריה צריך להיות "אישים שהתפרסמו כמייסדי ישיבות (מפורסמות?)", מוטי ~ שיחה • ב' באדר ב' ה'תשפ"ד • 17:21, 12 במרץ 2024 (IST)
- אחרי עריכת התגובה יותר ברור? ~ • שיחה • ב' באדר ב' ה'תשפ"ד 17:18 (IDT) 17:18, 12 במרץ 2024 (IST)
- אתה מתכוון רק מייסדים מפורסמים? למה? מוטי ~ שיחה • ב' באדר ב' ה'תשפ"ד • 17:13, 12 במרץ 2024 (IST)
- בנוסף לדעתי רק ישיבות במובן המאוחר שלהן כלומר תקופת האחרונים לאפוקי אמוראים. מוטי ~ שיחה • ב' באדר ב' ה'תשפ"ד • 17:24, 12 במרץ 2024 (IST)
- ספרא מוטי תכליתי תודה על הדיון המרתק והמועיל. אני מקבל את הטענה שישיבה אמורה להיות משהו מעבר לאסיפת עשרים בחורים בצורה לא מוגדרת אבל כמובן לא רק המפורסמים כמו המוזכרים למעלה, ואנסה לשנות. לענין תקופת האמוראים וכדו', אולי יש מקום לפצל את הקטגוריה בצורה כל שהיא, לפי תקופה או סוג. (אולי כמו שהקטגוריות של הישיבות מחולקות). מה דעתכם? פלאלמוני (שיחה) 20:02, 12 במרץ 2024 (IST)
- אני גם לא מבין בדיוק מהם הקריטוריונים של הקט'. צריך משהו מסוים, כמו למשל רבנים שהתפרסמו בהקמת וייסוד ישיבתם שקנתה מוניטין בעולם הרחב, כגון: רבי מאיר שפירא, רבי יוסף שלמה כהנמן, רבי שלום נח ברזובסקי, רבי שמואל הלוי וואזנר ועוד ועוד, שזה משהו יותר רציני ועונים יותר להגדרה של "מייסדי ישיבות". ~ תכליתי • שיחה • ב' באדר ב' ה'תשפ"ד 17:12 (IDT) 17:12, 12 במרץ 2024 (IST)
אם אתה הולך לכיוון של פיצול וכו', אז בוא נחשוב ביחד, בראש פתוח, למה הקטגוריה בכלל חשובה? מה חשוב באיסוף האנשים שייסדו ישיבות? גם מייסדי בתי דין חשוב לאסוף בקטגוריה אחת? וגם מקימי בתי כנסת? האם העובדה שרבנים אלו ייסדו ישיבות - היא מכנה משותף אמיתי בין כל הרבנים הללו? לדעתי התשובה לכל השאלות היא - לא! אפשר לוותר עליה.
אם היא קטגוריה מצוצמצת למייסדי ישיבות שיש להם ערך במכלול - אני חושב שעוד יש לזה מקום. אבל סתם מי שייסד ישיבות, קטנות כגדולות, מפורסמות כלא מפורסמות, מאוחרות כקדומות, ועוד בתתי קטגוריה, לכאורה עדיף לוותר מראש על כל הסיווג הזה. לא מספיק חשוב.
בכל מקרה, על השינוי צריך להחליט כאן, בדף השיחה, ובהסכמת משתתפי הדיון, ולא באופן עצמאי. ספרא - שיחה 03:26, 13 במרץ 2024 (IST)
- ספרא לא כל כך הבנתי. הרי בחלק נכבד מתוך הרבנים מצויינת העובדה בפתיח ולאו דווקא הישיבות הכי גדולות (כדוגמא ראה כאן וכאן וכאן). האין זה מעיד שזו היא קטגוריה חשובה? ובמילים אחרות: האם תוכל לתת הגדרה כל שהיא, איזה נתון מצדיק קטגוריה לעצמה? פלאלמוני (שיחה) 09:17, 13 במרץ 2024 (IST)
- מצטרף בהחלט לדעתו של ספרא. הקט' ממש לא בשימוש הנכון וכרגע מיותר לחלוטין. אא"כ תשייך את הרבנים שעונים על ההגדרה שציינתי לעיל וצריך הגדרה יותר ברורה, אבל בכיוון של ישיבות ומקימיה מפורסמים מאוד. @פלאלמוני תתחיל לדלל, חבל על הזמן. ~ תכליתי • שיחה • ג' באדר ב' ה'תשפ"ד 13:47 (IDT) 13:47, 13 במרץ 2024 (IST)
- הכל בסדר בלי לחץ. אני סבור שהקריטריון שהגדרתי שהוא מעט רחב יותר סביר, או בכיוון שספרא הציע - כל ישיבה שזכאית לערך במכלול. מוטי ~ שיחה • ג' באדר ב' ה'תשפ"ד • 14:43, 13 במרץ 2024 (IST)
- תכליתי דיללתי ואדלל עוד, אל דאגה. סיכום ביניים של הדיון על עצם הקטגוריה, הרי שיש לה מקום בישיבות חשובות גדולות ומבוססות פלאלמוני (שיחה) 16:02, 13 במרץ 2024 (IST)
- @מוטי הכל טוב. אף אחד לא לחוץ, @פלאלמוני במקרה של ספק עדיף שתתייעץ עם ספרא. ~ תכליתי • שיחה • ג' באדר ב' ה'תשפ"ד 16:55 (IDT) 16:55, 13 במרץ 2024 (IST)
- תכליתי דיללתי ואדלל עוד, אל דאגה. סיכום ביניים של הדיון על עצם הקטגוריה, הרי שיש לה מקום בישיבות חשובות גדולות ומבוססות פלאלמוני (שיחה) 16:02, 13 במרץ 2024 (IST)
- הכל בסדר בלי לחץ. אני סבור שהקריטריון שהגדרתי שהוא מעט רחב יותר סביר, או בכיוון שספרא הציע - כל ישיבה שזכאית לערך במכלול. מוטי ~ שיחה • ג' באדר ב' ה'תשפ"ד • 14:43, 13 במרץ 2024 (IST)
- הקריטריון שאני חושב שכדאי שנציב זה ישיבות שיש להם ערך במכלול. כמובן שנכתוב את זה בדף הקטגוריה, למען ידעו דורותינו מי כן ומי לא. ספרא - שיחה 02:54, 14 במרץ 2024 (IST)
בעד, כמובן גם ישיבות עתיקות שזכאיות לערך שעדיין לא נכתב (מניח שיש כאלו). @ספרא, יש צורך לזמן בז"ה? מוטי ~ שיחה • ד' באדר ב' ה'תשפ"ד • 13:29, 14 במרץ 2024 (IST)
- לא. אפשר על בסיס משתתפי הדיון. אם יש מחלוקת - יש לזמן את כולם. ספרא - שיחה 02:04, 15 במרץ 2024 (IST)
בעד ~ תכליתי • שיחה • ה' באדר ב' ה'תשפ"ד 04:11 (IDT) 04:11, 15 במרץ 2024 (IST)
- אם זה הכיוון, למה לא לעשות זאת בתבנית ניווט? עמנואל (שיחה) 04:43, 15 במרץ 2024 (IST)
בעד בכיוון של ספרא פלאלמוני (שיחה) 09:07, 15 במרץ 2024 (IST)
בעד בכיוון של מוטי. אלי נדב ~ תדברו איתי ~ אל תפחדו 09:22, 15 במרץ 2024 (IST)
- קטגוריה לא סותרת תבנית ניווט. מוטי ~ שיחה • ה' באדר ב' ה'תשפ"ד • 10:29, 15 במרץ 2024 (IST)
- אם זה הכיוון, למה לא לעשות זאת בתבנית ניווט? עמנואל (שיחה) 04:43, 15 במרץ 2024 (IST)
- לא. אפשר על בסיס משתתפי הדיון. אם יש מחלוקת - יש לזמן את כולם. ספרא - שיחה 02:04, 15 במרץ 2024 (IST)
- מצטרף בהחלט לדעתו של ספרא. הקט' ממש לא בשימוש הנכון וכרגע מיותר לחלוטין. אא"כ תשייך את הרבנים שעונים על ההגדרה שציינתי לעיל וצריך הגדרה יותר ברורה, אבל בכיוון של ישיבות ומקימיה מפורסמים מאוד. @פלאלמוני תתחיל לדלל, חבל על הזמן. ~ תכליתי • שיחה • ג' באדר ב' ה'תשפ"ד 13:47 (IDT) 13:47, 13 במרץ 2024 (IST)