תחנת הרכבת ג'נין

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
תחנות רכבת היסטוריות בישראל רכבת ישראל
ג'נין
מידע על הבנייה
סגירת התחנה שנות ה-30 של המאה ה-20
שימשה את הרכבת בתוואי מסילת השומרון והמסילה המזרחית
מיקום
מיקום בתוך העיר ג'נין
קואורדינטות 32°27′45″N 35°17′17″E / 32.4624°N 35.2881°E / 32.4624; 35.2881
מידע על התחנה
למידע מקיף על רכבת ישראל עיינו גם בפורטל רכבת ישראל
מסילת הברזל הצבאית העות'מאנית בארץ ישראל 1914–1917

תחנת הרכבת ג'נין הייתה התחנה השנייה (מתוך שש) במסילת השומרון שהובילה מעפולה לשכם. על פי התכנון המקורי נועדה המסילה לחבר את ירושלים אל מסילת הרכבת החיג'אזית באמצעות שלוחת רכבת העמק, אך בפועל צורכי מלחמת העולם הראשונה הביאו לחיבורה למסילה המזרחית, באמצעות שלוחה מתחנת הרכבת מסעודיה מערבה לכיוון טולכרם. בניית התחנה החלה בשנת 1912 בידי חברה צרפתית והתחנה נחנכה בשנת 1913 לנסיעות לרכבת העמק בעפולה. ב 1914 הגיע הקו דרומה לסילת א-ד'אהר וב 1915 נחנך החיבור למסעודיה (סבסטיה) שאפשר לנסוע עד שכם וטולכרם. הרכבת המשיכה לעבוד כמעט עד סוף תקופת המנדט הבריטי.

מבנה התחנה בן שתי הקומות היה מחופה בגג רעפים משולש, רוחב הפסים נותר בעידן הבריטי 105 ס"מ כפי שהניחו העות'מאנים, ולא הורחב ל 134.5 ס"מ שהוא הרוחב הסטנדרטי. המבנה נפגע קשות במבצע חומת מגן, אך שרידיו עודם עומדים על תילם ומנציחים את רכבת השומרון.

בשנת 2010 נשקלה חידושה של התחנה והמסילה בין ג'נין לעפולה, כחלק ממסילת העמק ההיסטורית וכדי לחבר את הרשות הפלסטינית עם ירדן, אך לאחר דיונים רבים הוחלט בשנת 2024 שלא לקדם את התכנית[1].

הערות שוליים

  1. שניאור כהן, בתגובה לארדואן: קו הרכבת בין עפולה לג'נין יבוטל, באתר אמס, ‏ל' באב תשפ"ד, 03/09/24


הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

תחנת הרכבת ג'נין41800358