תצוגה רב-תכליתית

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שרטוט סכמטי של צג רב-תכליתי שמציג בנוסף נתוני טיסה.

תצוגה רב-תכליתית או צג רב-תכליתיאנגלית: Multi Functional Display, בראשי תיבות: MFD) הוא סוג של צג דיגיטלי בכלי טיס, המאפשר שינוי והתאמה של תוכן התצוגה ושליטה על מערכות מרובות, בניגוד למסכים בעלי תכלית אחת דוגמת מחווני טיסה או צג מכ"ם ייעודי. מסכי MFD מהווים מרכיב מרכזי בתפישת העיצוב של תאי טייס מודרניים, ובכללם העיצוב של קוקפיט מזכוכית.

היסטוריה

מטוסי קרב מהדור השלישי החלו להשתמש במערכות אוויוניות מתוחכמות יותר ויותר, ויכלו לשאת יותר ויותר כלי נשק מתוחכמים, אבל רוב המיקום בלוח המכשירים של המטוס תפסו מכשירי הטיסה והמנוע השונים ובגלל זה הייתה דרישה גוברת לשילוב וריכוז תצוגות בצג בודד. ה-F-111D היה למטוס הראשון לשאת צג רב-תכליתי שנכנס לשירות בשנת 1974.

עם התקדמות הטכנולוגיה יכולות הצגים והכמות שלהם בתאי הטייס גדלה ואף החלה להשפיע על תפיסת העיצוב הארגונומי לא רק במטוסי קרב או מטוסים צבאיים בכללי אלא גם במטוסים אזרחיים. מסכים רב-תכליתיים הותקנו במטוסי נוסעים ומנהלים החל משנות ה-90 המוקדמות. בשנת 1999 מטוס הסירוס SR-20 היה לראשון לכלול תצוגה רב-תכליתית במטוס פרטי קל. כיום מרבית מערכות התצוגה הרב-תכליתית כוללות שני סוגי מסכים, צג נתוני טיסה ראשי (PFD) המציג את נתוני הטיסה העיקריים ומחליף את מחווני הטיסה, ומסך רב-תכליתי המציג את שאר הנתונים, מכשירי מנוע, מפות וכדומה.

מאפיינים

תא טייס של מטוס F-15E המציג את שלוש התצוגות הרב תכליתיות של המטוס. שני הצגים העליונים נקראים MFD והצג הצבעוני היחיד שהוא התחתון נקרא MFCD לטובת הבדלה.

צגי MFD מוקדמים השתמשו במסכי שפופרת קרן קטודית ישרי מסך בהם התמונה יוצרה על ידי מחולל תצוגות אנלוגי שלרוב נכלל בתוך מחשב בקרת הירי של המטוס, צגי MFD המודרניים הם מסוג LCD וחלקם מסוגלים לחולל את התצוגות שלהם עצמאית וכל מה שהם דורשים זה נתונים שהם יכולים לאסוף מפסי תקשורת דיגיטליים.

לצגים יש ריבוי של פורמטים (תפריטי תצוגה) שניתן לדפדף ביניהם. לכל צג יש ריבוי של מקשים (Soft Key) המותקנים בהיקף של מסגרת הצג ותפקידם נקבע על ידי הפורמט הרלוונטי. לדוגמה, במסך הראשי ניתן לבחור את המערכת שאת נתוניה רוצים לראות, האופציות מופיעות צמוד למקש הרלוונטי, ברגע הלחיצה במקש, הצג עובר לפורמט הרלוונטי והתפקיד של אותו המקש משתנה בהתאם לאופציות הזמינות בפורמט.

צגי ה-MFD יכולים לכלול תצוגת וידאו ממצלמות, מפות ניווט, תצוגת מכ"ם, תצוגות מערכות נשק, מחווני טיסה וכן תפריטי בקרה ושליטה על מערכות כלי הטיס השונות.

Primary Flight Display

צג PFD של מערכת GARMIN G-1000.

בשל ריכוז התצוגות שהחליפו את מחווני הטיסה העיקריים צג אחד חייב להיות מיועד לתצוגת נתוני הטיסה בשביל שאלה תמיד יהיו זמינים לטייס. במטוסי קרב התע"ל מציג נתוני טיסה ולכן שאר הצגים הרב-תכליתיים יכולים להציג דברים אחרים. עם זאת במטוסים בהם אין תע"ל צג אחד יוגדר כצג נתוני הטיסה העיקרי (PFD - Primary Flight Display). בחלק ממערכות התצוגה ניתן לחלק את הפורמט של הצג לשתי תצוגות, לדוגמה חלק מהמסך יציג את נתוני הטיסה והחלק השני יציג מפת ניווט או תרשים שדה וכדומה, אבל נתוני הטיסה תמיד יישארו על הצג. תצוגת נתוני מערכות המטוס יכולות להופיע בצג ייעודי או כחלק מהתצוגות של ה-MFD.

היתרון בסידור זה הוא שאם מסך ה-PFD כושל, צג ה-MFD הנותר יכול להציג את נתוני הטיסה בצורה אוטומטית.

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תצוגה רב-תכליתית בוויקישיתוף
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0