עיצומים של ארצות הברית
עיצומים של ממשלת ארצות הברית המכונים גם סנקציות הן הגבלות פיננסיות ומסחריות המוטלות על יחידים, ישויות ותחומי שיפוט שפעולותיהם סותרות את מדיניות החוץ או את יעדי הביטחון הלאומי של ארצות הברית. סנקציות פיננסיות מנוהלות בעיקר על ידי מחלקת האוצר של ארצות הברית באמצעות המשרד לבקרה על נכסים זרים (OFAC), בעוד שפיקוח על הייצוא מנוהל בעיקר על ידי לשכת התעשייה והביטחון (אנ') של מחלקת המסחר של ארצות הברית (BIS).[1]
היקף ההגבלות נגד מטרות שהוטלו עליהן סנקציות, משתנה בחומרתו בהתאם להצדקה שעומדת מאחורי הסנקציה, והסמכות החוקית מאחורי הטלת הסנקציות. סנקציות מקיפות מוטלות כעת על קובה, איראן,[2] צפון קוריאה, רוסיה ואזורי סכסוך מסוימים באוקראינה, המגבילות כמעט את כל הסחר והעסקאות הפיננסיות בין אזרחי ארצות הברית לאזורים האלה. סנקציות ממוקדות מכוונות באופן ספציפי לאנשים או ישויות העוסקים בפעילויות המנוגדות למדיניות החוץ או ליעדי הביטחון הלאומי של ארצות הברית, ולא ביחס למדינה. ארצות הברית מיישמת גם "סנקציות משניות", אדם שמבצע עסקאות עם צדדים שעליהם מוטלות סנקציות, תוך הפרה של חוק הסנקציות האמריקאי, גם אם לא היה קשר בין ארצות הברית לעסקה.
ב-2024 דיווח הוושינגטון פוסט כי ארצות הברית הטילה "פי שלושה סנקציות מכל מדינה אחרת או גוף בין-לאומי, והן מכוונות לשליש מכל המדינות, עם קנס כספי כלשהו על אנשים, נכסים או ארגונים".[3]
רקע היסטורי
לאחר כישלון חוק האמברגו (1807), הממשל הפדרלי של ארצות הברית לא גילה עניין רב בהטלת אמברגו וסנקציות כלכליות על מדינות זרות עד המאה ה-20. מדיניות הסחר של ארצות הברית הייתה כולה עניין של מדיניות כלכלית. לאחר מלחמת העולם הראשונה התעורר העניין מחדש. הנשיא וודרו וילסון קידם סנקציות כאלה כשיטה של חבר הלאומים לאכוף את השלום.[4] עם זאת, הוא לא הצליח לצרף את ארצות הברית לחבר הלאומים וארצות הברית לא הצטרפה לסנקציות שהוטלו ב-1935 על איטליה.[5]
במהלך המלחמה הקרה, ארצות הברית הובילה סנקציות חד-צדדיות נגד קובה, סין וצפון קוריאה. לאחר התפרקות ברית המועצות וסיום המלחמה הקרה, הסנקציות של ארצות הברית הפכו יותר ויותר רב-צדדיות. במהלך שנות ה-90 הטילה ארצות הברית סנקציות על מדינות שנתפסו בעיניה כמדינות סוררות (כגון זימבבואה, יוגוסלביה ועיראק) בשיתוף עם מוסדות רב-צדדיים כמו האו"ם או ארגון הסחר העולמי.
במהלך מגפת הקורונה, הנציבה העליונה של האו"ם לזכויות אדם מיצ'ל בצ'לט וכמה מחברי הקונגרס של ארצות הברית מהשמאל הרדיקלי, ובהם ברני סנדרס, אלכסנדריה אוקסיו-קורטז ואילהאן עומאר, ביקשו מארצות הברית להשעות את הסנקציות כדי לסייע בהקלה של השפעות המגפה על תושבי המדינות הנתונות לסנקציות.
על פי ניתוח של הוושינגטון פוסט משנת 2024, 60% מהמדינות בעלות הכנסה נמוכה היו תחת צורה כלשהי של סנקציות פיננסיות אמריקאיות. הניתוח גם הגיע למסקנה שארצות הברית מטילה פי שלושה סנקציות מכל מדינה או גוף בין-לאומי אחר.[3]
סוגי הסנקציות
- איסור על ייצוא נשק[6]
- פיקוח על ייצוא טכנולוגיה דו-שימושית
- הגבלות על סיוע כלכלי
- הגבלות כספיות כגון:
- איסור על אזרחי ארצות הברית לבצע עסקאות פיננסיות עם יחידים, ישויות או ממשלות ברשימה, למעט ברישיון מממשלת ארצות הברית
- התנגדות להלוואות של הבנק העולמי ומוסדות פיננסיים בין-לאומיים אחרים
- ביטול החסינות הדיפלומטית, כדי לאפשר למשפחות של קורבנות טרור להגיש תביעות נזיקין אזרחיות ולבקש פיצויים בבתי משפט בארצות הברית
- דחיית זיכויי מס לחברות ויחידים, עבור הכנסות שנצברו במדינות שתחת סנקציות
- השעיית פטור ממכס על סחורות פטורות המיובאות מהמדינות הללו
- איסור על חוזים של משרד ההגנה האמריקאי בסכום של מעל 100,000 דולר עם חברות הנשלטות על ידי מדינות ברשימה[7]
- הגבלות ויזה המונעות מאנשים מסוימים להיכנס לארצות הברית
סנקציות פעילות
סמכויות שיפוט שאושרו באופן מקיף
תחומי שיפוט הנתונים לסנקציות מקיפות כפופים לאמצעי הסנקציות המגבילים ביותר. רוב העסקאות בין אזרח אמריקאי לבין כל אדם או ישות בתחום שיפוט הנתון לסנקציות מקיפות מוגבלות.[8]
| תחום שיפוט/אזור | סיכום של הגבלות מסוימות |
|---|---|
מחלקת האוצר:
מחלקת המסחר:
מדינה:
| |
מחלקת האוצר:
מחלקת המסחר:
מחלקת המדינה:
| |
מחלקת האוצר:[15]
מחלקת המסחר:
מחלקת המדינה:[15]
| |
מחלקת האוצר:[16]
מחלקת המסחר:[17]
| |
מחלקת האוצר:[18]
מחלקת המסחר:[19]
|
סנקציות ממוקדות
בתחומי שיפוט שאינם כפופים לאמצעי סנקציות מקיפים, רק עסקאות הקשורות לצדדים ספציפיים אסורות.[8] תחומי שיפוט העומדים בפני סנקציות ממוקדות רשאים להמשיך לעשות עסקים עם ארצות הברית, עם הגבלות המוטלות רק על קטגוריות ספציפיות של יחידים או ישויות, וכל אדם ברחבי העולם התומך או מספק תמיכה פיננסית, לוגיסטית או טכנולוגית עבורם.
על פי OFAC, ישנם כ-12,000 שמות ברשימת האזרחים המיוחדים והאנשים החסומים (SDN)[9] שהיא הקטגוריה המגבילה ביותר של סנקציות אמריקאיות ממוקדות, המכוונות לטרוריסטים שהוגדרו על ידי ארצות הברית, פקידים ומוטבים של משטרים אוטוריטריים מסוימים, ופושעים בין-לאומיים (למשל סוחרי סמים) על ידי חסימת נכסיהם בארצות הברית והגבלת אזרחים אמריקאים ממעורבות בכל עסקאות איתם.[20]
תחומי השיפוט הבאים הוגדרו כנתונים בתוכנית סנקציות ספציפית, המשמשת את OFAC לקביעת יעדי SDN המכוונים ליחידים או ישויות העוסקים בפעילויות הקשורות להגבלות הסנקציות הממוקדות שהוטלו על תחום השיפוט הספציפי:[21]
| תחום שיפוט/אזור | סיכום המגבלות |
|---|---|
| אנשים שממשלת ארצות הברית מאמינה כי הם חותרים תחת התהליכים או המוסדות הדמוקרטיים של בלארוס, מבצעים פעולות דיכוי פוליטי ו/או עושים שימוש לרעה בנכסים ציבוריים ובסמכות ציבורית.[22] | |
| אנשים שממשלת ארצות הברית סבורה שהם אחראים, שותפים לפשע או מעורבים בפעולות המאיימות על השלום, הביטחון או היציבות של הרפובליקה המרכז אפריקאית, לרבות פעולות המערערות תהליכים או מוסדות דמוקרטיים, מאיימות על תהליך המעבר הפוליטי, מכוונות נגד אזרחים, או פעולות שמירת שלום של האו"ם ופעולות שמירת שלום אחרות באמצעות ביצוע מעשי אלימות, שימוש בילדים בקבוצות חמושות. או מפריעים להעברת סיוע הומניטרי.[23] | |
| אנשים שממשלת ארצות הברית סבורה שהם מנהיגים פוליטיים או צבאיים של קבוצה חמושה הפועלת ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו ואשר מעכבת את השלום, הביטחון או היציבות של הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, לרבות פעולות המערערות תהליכים או מוסדות דמוקרטיים, מאיימות על תהליך המעבר הפוליטי, מכוונות נגד אזרחים או פעולות שמירת שלום של האו"ם ופעולות שמירת שלום אחרות באמצעות ביצוע מעשי אלימות. שימוש בילדים בארגונים חמושים, או שיבוש העברת סיוע הומניטרי.[24] | |
| אנשים שממשלת ארצות הברית סבורה כי הם אחראים לפעולות המאיימות על השלום, הביטחון או היציבות של אתיופיה, או שותפים להן, לרבות הרחבת המשבר בצפון אתיופיה או שיבוש תהליך השלום, או מעורבות בפעולות המערערות תהליכים או מוסדות דמוקרטיים, לרבות שחיתות או הפרות חמורות של זכויות האדם, כדי לשבש את אספקת הסיוע ההומניטרי. לפגוע באזרחים באמצעות אלימות, או ביצוע התקפות נגד אנשי או"ם או האיחוד האפריקאי.
ישויות שממשלת ארצות הברית סבורה שהן כוח צבאי או ביטחוני הפועל בצפון אתיופיה לאחר 1 בנובמבר 2020, או שעסקו בפעילויות שתרמו למשבר בצפון אתיופיה.[25] | |
| אנשים שממשלת ארצות הברית מאמינה שהם אחראים לפיתוח, אימוץ או יישום של חוק הביטחון הלאומי בהונג קונג, או אחראים או שותפים לפעולות או למדיניות המערערות תהליכים או מוסדות דמוקרטיים בהונג קונג, או מאיימות על השלום, הביטחון, היציבות או האוטונומיה של הונג קונג, כולל צנזורה, הסגרה ללא משפט, מעצר שרירותי או עינויים של אדם כלשהו בהונג קונג.[26] | |
| בית הדין הפלילי הבין-לאומי | בפברואר 2025, ממשל דונלד טראמפ השני הוציא צו נשיאותי המטיל סנקציות על אנשי בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהקפאת נכסים ואיסורי נסיעה.[27] הצו הנשיאותי בא בעקבות כישלון להעביר סנקציות בבית המחוקקים נגד בית הדין הפלילי הבין-לאומי בגין צו המעצר של בנימין נתניהו.[28] |
| אנשים שממשלת ארצות הברית סבורה שביצעו מעשי אלימות המאיימים על השלום או היציבות בעיראק או על ממשלת עיראק, פוגעים במאמצים לקדם שיקום כלכלי ורפורמה פוליטית בעיראק, או מפריעים למתן סיוע הומניטרי.[29] | |
| אנשים שממשלת ארצות הברית סבורה כי פעלו כדי לערער את התהליכים הדמוקרטיים או את המוסדות הדמוקרטיים בלבנון, תרמו להתמוטטות שלטון החוק בלבנון, תמכו בשליטה סורית או בהשפעה סורית בלבנון, או פגעו בריבונות לבנון או ערערו עליה.[30] | |
| אנשים שממשלת ארצות הברית סבורה כי הם אחראים לפעולות המאיימות על השלום, הביטחון או היציבות של לוב, מפריעות, מעכבות או מעכבות את תהליך המעבר הפוליטי, מעכבות או מעכבות את תהליך המעבר הפוליטי, מאיימות על מוסדות פיננסיים של המדינה, או מתכננות, מכוונות או מבצעות התקפות על מתקנים ממשלתיים או אזרחיים בלוב, או מנצלות וייצאו באופן בלתי חוקי משאבי טבע לוביים.[31] | |
| אנשים שתרמו לסכסוך במאלי, כולל פקידי ממשל הקשורים לקבוצת וגנר כמו שר ההגנה של מאלי קולונל סאדיו קמארה, ראש מטה חיל האוויר קולונל אלו בוי דיארה וסגן הרמטכ"ל לוטננט קולונל אדאמה בגאיוקו.[32] | |
| אנשים שממשלת ארצות הברית מאמינה שהם פועלים בהגנה או במגזרים חיוניים אחרים של הכלכלה הבורמזית, או אחראים לפעולות או למדיניות המערערות תהליכים או מוסדות דמוקרטיים או מאיימות על השלום, הביטחון או היציבות של מיאנמר, או מגבילות את מימוש חופש הביטוי או ההתאספות, או מעצר שרירותי או עינויים, או שהם מנהיגים של הצבא או כוחות הביטחון של מיאנמר, או ממשלת מיאנמר לאחר 2 בפברואר 2021.[33] | |
| אנשים שממשלת ארצות הברית סבורה כי הם אחראים להפרות חמורות של זכויות האדם, לפעולות המערערות תהליכים או מוסדות דמוקרטיים או מאיימות על השלום, הביטחון או היציבות של ניקרגואה, או מעורבים בעסקאות מושחתות הקשורות למעילה בנכסי ציבור.[34] | |
| אנשים שממשלת ארצות הברית סבורה כי היו מעורבים במעשים המאיימים על השלום, הביטחון או היציבות של סומליה, לרבות איום על תהליך השלום, מעילה בנכסי ציבור או מעורבות בפעולות פיראטיות, או הפרעה להעברת סיוע הומניטרי, מעורבות במעשי אלימות נגד אזרחים, גיוס ילדים או ייבוא וייצוא של פחם מסומליה.[35] | |
| אנשים שממשלת ארצות הברית סבורה כי היו מעורבים במעשים המאיימים על השלום, הביטחון או היציבות של דרום סודאן, לרבות פעולות המאיימות על תהליך השלום, הרחבת הסכסוך בדרום סודאן, ביצוע הפרות של זכויות האדם ואלימות נגד אזרחים, או התקפות נגד האו"ם או מבצעי שמירת שלום בין-לאומיים אחרים.[36] | |
| אנשים שממשלת ארצות הברית סבורה כי היו מעורבים במעשים המאיימים על השלום, הביטחון או היציבות של סודאן, לרבות ערעור תהליך השלום והתהליך הדמוקרטי או המוסדות של סודאן, או מעורבים בצנזורה, שחיתות, מעילה בנכסי מדינה, הפרות חמורות של זכויות האדם, מעשי אלימות נגד אזרחים, או שיבוש או התקפות על משלחות שמירת שלום של האו"ם.[37] | |
| ממשלת ונצואלה,[38] אלה הפועלים במגזר הזהב של ונצואלה, או אנשים שממשלת ארצות הברית מאמינה שהם מעורבים בתוכניות ממשלתיות מושחתות,[39] היו מעורבים בפעולות המערערות תהליכים או מוסדות דמוקרטיים, מבצעים מעשי אלימות משמעותיים או מגבילים את חופש הביטוי או ההתכנסות הלא אלימה.[40] | |
| מערב הבלקן | אנשים שהוגשו נגדם כתבי אישום פתוחים על-ידי בית הדין הפלילי הבין-לאומי ליוגוסלביה לשעבר, או שביצעו פעולות המאיימות על השלום, הביטחון, היציבות או השלמות הטריטוריאלית של אזור כלשהו במערב הבלקן, לרבות פעולות המערערות את התהליכים הדמוקרטיים או את המוסדות הדמוקרטיים במערב הבלקן, הפריעו לתהליך השלום והיו מעורבים בהפרות חמורות של זכויות האדם, או אחראים למעילה בנכסי ציבור לרווח אישי.[41] |
| אנשים שממשלת ארצות הברית סבורה כי היו מעורבים במעשים המאיימים על השלום, הביטחון או היציבות של תימן, לרבות הפרעה להעברת השלטון בדרכי שלום או לתהליך הפוליטי.[42] | |
| אנשים שממשלת ארצות הברית מאמינה שהיו מעורבים בפעולות לערעור התהליכים או המוסדות הדמוקרטיים של זימבבואה, מעורבים בהפרות זכויות אדם או שחיתות ציבורית, כמו גם פקידים בכירים בממשלת זימבבואה, או שהם מוסד בבעלות המדינה.[43] |
הפרות זכויות אדם/שחיתות
בהתבסס על חוק מגניטסקי לאחריות על זכויות אדם, הקרוי על שמו של סרגיי מגניטסקי שמת במעצר רוסי לאחר שחשף שחיתות, ארצות הברית יכולה להטיל סנקציות נגד כל אדם או ישות ברחבי העולם המעורבים בהפרות חמורות של זכויות אדם ושחיתות הרומסות את שלטון החוק, מנציחות סכסוכים אלימים ומסייעות לפעילותם של אנשים מסוכנים.[44] הרשימה הבאה כוללת כמה תחומי שיפוט שלעיתים קרובות סופגים סנקציות אמריקאיות הקשורות להפרות זכויות אדם, אך אינם מכוונים ספציפית למדינה:
| תחום שיפוט/אזור | סיכום הסנקציות הממוקדות על יחידים |
|---|---|
| אנשים הקשורים לטליבאן והיו מעורבים בדיכוי גישתן של נשים וילדות לחינוך, הכאת מפגינים ומעצר בלתי חוקי של עיתונאים.[44]
פקידים אפגנים לשעבר וחברות שלהם שעסקו בפעילויות מושחתות.[45] | |
| פקידי ממשל המעורבים בשחיתות.[46] | |
| אנשים שממשלת ארצות הברית מאמינה שהם מבצעים רצח עם נגד האויגורים בשינג'יאנג[47] ופקידי ממשל סיניים שממשלת ארצות הברית מאמינה שהם מבצעים הפרות של זכויות אדם בהונג קונג.[48] | |
| אנשים מסוימים שממשלת ארצות הברית מאמינה שהם מעורבים במלחמה באתיופיה, כגון כוחות ופקידי ממשל.[49] | |
| אישים שממשלת ארצות הברית מאמינה שהם חותרים תחת התהליכים והמוסדות הדמוקרטיים של גאורגיה.[50] | |
| אישים שממשלת ארצות הברית מאמינה שהם חותרים תחת ריבונותה של לבנון או של התהליכים והמוסדות הדמוקרטיים שלה.[51] | |
| גורמים רשמיים שתרמו לסכסוך במאלי, כולל פקידי ממשל הקשורים לקבוצת וגנר כמו שר ההגנה של מאלי קולונל סאדיו קמארה, ראש מטה חיל האוויר קולונל אלו בוי דיארה וסגן הרמטכ"ל לוטננט קולונל אדאמה בגאיוקו.[32] | |
| גורמים רשמיים הקשורים לטיהור אתני קשורים למשבר הרוהינגיה (אנ') המתמשך[52] | |
| פקידי ממשל הקשורים להפרות זכויות אדם וצנזורה בחסות המדינה.[53] | |
| אנשים הקשורים לדיכוי ההפגנות בניקרגואה בשנים 2018-2020.[54] | |
| אנשים הקשורים לפגיעה בפעילי זכויות אדם וחושפי שחיתויות כמו סרגיי מגניטסקי.[55] | |
| אנשים שממשלת ארצות הברית טוענת שתרמו לסכסוך בדרום סודאן או ביצעו הפרות של זכויות אדם.[56] | |
| אנשים שממשלת ארצות הברית מאמינה שחותרים תחת תהליכים או מוסדות דמוקרטיים בזימבבואה.[57] |
טרור
חלק מתחומי השיפוט שאנשים או ישויות הנמצאים בהם מהווים מטרה לסנקציות במסגרת הרשויות ללוחמה בטרור כוללים:
| תחום שיפוט/אזור | סיכום הסנקציות |
|---|---|
| עזה | פגיעה באישים ובארגונים הקשורים לארגונים המזוהים עם חמאס.[58] |
| פגיעה במתווכים ובמממנים הקשורים לחזבאללה.[59] | |
| פגיעה בסיוע האיראני לארגוני טרור כולל חמאס, חזבאללה והחות'ים.[59][60][61] | |
| אנשים שלטענת ממשלת ארצות הברית מאיימים על השלום, הביטחון או היציבות בתימן.[61] |
סחר בסמים/ארגוני פשע בין-לאומיים
חלק מתחומי השיפוט שבהם אנשים או ישויות שהם מטרה לסנקציות של הרשויות נגד סחר בסמים או למאבק בארגוני פשע בין-לאומיים כוללים:
| תחום שיפוט/אזור | סיכום הסנקציות |
|---|---|
| התמקדות במבנה הארגוני ובמנהיגים הבולטים של הקאמורה.[62] | |
| התמקדות במבנה הארגוני ובחברים בולטים של היאקוזה, כגון ימאגוצ'י-גומי (אנ') ואינאגאווה-קאי (אנ').[62] | |
| התמקדות במבנה הארגוני ובחברים בולטים בארגון הפשע של ג'או ווי העוסקים בסחר בסמים, סחר בבני אדם, הלבנת הון, שוחד וסחר בחיות בר.[63] | |
| התמקדות במבנה הארגוני ובחברים בולטים בקרטלי סמים, כולל קרטל סינלואה,[64] לוס סטאס,[62] וארגון בלטראן-לייבה (אנ'),[65] כמו גם כנופיות הברחת בני אדם.[66] | |
| התמקדות במבנה הארגוני ובחברים בולטים במעגל האחים (אנ').[62] | |
| התמקדות במבנה הארגוני ובמנהיגים הבולטים של Primeiro Comando da Capital (אנ').[67] |
תחומי שיפוט הכפופים לבקרות יצוא הקשורות לצבא/נשק
אמברגו הנשק של מחלקת המדינה
ממשלת ארצות הברית שומרת על מדיניות של מניעת ייצוא של מוצרים ביטחוניים או שירותים ביטחוניים למדינות הבאות:[68]
שימוש קצה צבאי של משרד המסחר
ממשלת ארצות הברית גם אוכפת הגבלות מחמירות יותר על הגדרה מרחיבה יותר של פריטי הגנה, כולל ייצוא של כל פריט שמקורו בארצות הברית ש"תומך או תורם" לתפעול, התקנה, תחזוקה, תיקון, שיפוץ, פיתוח או ייצור של פריטים צבאיים למדינות מסוימות. אותן מדינות כפופות גם לדרישות רישיון נוספות עבור ייצוא מסוים ל"משתמשי קצה צבאיים" של מדינות היעד, המוגדרים כשירותים המזוינים הלאומיים שלהן, המשטרה הלאומית, שירותי המודיעין הלאומיים וכל מי שפעילותו "תומכת או תורמת לשימושים הסופיים הצבאיים".[69]
- קמבודיה
- סין
- מיאנמר
- ניקרגואה
- ונצואלה
חוק ה-FDP של רוסיה/בלארוס
רוסיה ובלארוס כפופות לאותן הגבלות כמו כלל השימוש הסופי/משתמש הצבאי, עם כיסוי נרחב יותר הכולל פריטים מתוצרת חוץ המיוצרים באמצעות תוכנה או טכנולוגיה שמקורה בארצות הברית, המיוצרים על ידי מפעלים או רכיבים עיקריים שהם מוצרים של ארצות הברית.
השפעת הסנקציות וביקורת
מאז 1990 גדל משמעותית השימוש בסנקציות על ידי ארצות הברית, ומאז 1998 הטילה ארצות הברית סנקציות כלכליות על יותר מ-20 מדינות.[70] הדיפלומט הבריטי ג'רמי גרינשטוק (אנ') הסביר כי סנקציות פופולריות מכיוון ש"אין שום דבר אחר בין מילים לפעולה צבאית אם אתה רוצה להפעיל לחץ על ממשלה".[71]
במחקר על הסנקציות האמריקאיות בין השנים 1981 ל-2000, מדען המדינה דורסן פקסן מצא שהסנקציות לא הועילו, לא שיפרו את זכויות האדם ובמקום זאת הובילו לירידה נוספת ב"כיבוד זכויות השלמות הגופנית, כולל חופש מהיעלמויות, הוצאות להורג ללא משפט, עינויים ומאסר פוליטי".[72] גריסוולד כתב שסנקציות הן כישלון במדיניות החוץ, לאחר שלא הצליחו לשנות את ההתנהגות הפוליטית של מדינות הנתונות לסנקציות, הן גם מנעו מחברות אמריקאיות הזדמנויות כלכליות ופגעו באנשים העניים ביותר במדינות הנתונות לסנקציות. מחקר של מכון פיטרסון לכלכלה בין-לאומית (אנ') טוען כי הסנקציות השיגו את מטרותיהן בפחות מ-20% מהמקרים. לדברי גריסוולד, כדוגמה, החוק האמריקאי למניעת הפצת נשק גרעיני מ-1994 לא יכול היה למנוע מפקיסטן והודו לערוך ניסויים בנשק גרעיני.[73]
לדברי העיתונאי אלייז'ה ג'יי מגנייה ב-Middle East Eye (אנ'), המערב לא שלח סיוע מיידי לסוריה לאחר רעידת האדמה בטורקיה ובסוריה ב-2023, משום שחלק מכלי התקשורת טענו בטעות שהנשיא בשאר אל-אסד מונע מסיוע הומניטרי להגיע למחוזות הצפון-מערביים של סוריה ולמעברי הגבול הכבושים על ידי טורקיה. לדברי דיפלומט מערבי אחד, "המטרה היא לגרום לעם הסורי להאשים את הנשיא שלו בסירוב של מדינות המערב לספק סיוע".[74]
סנקציות משניות
ב-2019 דיווחה מחלקת המדינה של ארצות הברית כי קיבלה תלונות מספקיות טלקומוניקציה וחברות טלוויזיה אמריקאיות על כך שהסנקציות נגד קובה גרמו לקשיים בשילוב המדינה בכיסוי הרשת שלהן.
לדברי עבד אלאל, הסנקציות האמריקאיות על הכלכלה הפנימית אינן עולות כמעט כלום, אך שימוש יתר בהן עלול לעלות ביוקר בטווח הארוך. לטענתו, האיום הגדול ביותר הוא בידודה ההדרגתי של ארצות הברית והירידה המתמשכת בהשפעה האמריקאית בהקשר של עולם מתעורר ורב-קוטבי עם כוחות פיננסיים וכלכליים שונים. עוד הוא טוען, כי ארצות הברית ואירופה מסכימות במידה רבה על מהות הסנקציות, אך אינן מסכימות על יישומן. הנושא העיקרי הוא סנקציות משניות של ארצות הברית - הידועות גם כסנקציות חוץ-טריטוריאליות האוסרות על כל סחר בדולרים אמריקאים ומונעות סחר עם מדינה, יחידים וארגונים הנתונים תחת משטר הסנקציות האמריקאי. לדברי עבד אלאל, סנקציות משניות מפרידות לעיתים קרובות בין ארצות הברית לאירופה, מכיוון שהן משקפות את התערבותה של ארצות הברית בענייני האיחוד האירופי ובאינטרסים שלו. השימוש הגובר בסנקציות משניות מגביר את תפיסתם באיחוד האירופי כהפרה של הריבונות הלאומית והתערבות בלתי מתקבלת על הדעת בקבלת ההחלטות העצמאית של האיחוד האירופי.[75]
בלומברג דיווחה ביולי 2024 כי חברות רוסיות התקשו יותר ויותר לסחור עם סין בגלל הסנקציות המשניות שהוטלו על בנקים סיניים.[76] באותה תקופה, סין הפכה ליעד ליותר משליש מהיצוא הרוסי,[77] וחברות תיווך צללים הפכו למסלול קבוע לתמיכה בסחר בין שתי המדינות.[78]
ביוני 2025, רוב הסנאטורים האמריקאים תמכו בסנקציות משניות נגד רוסיה שיטילו מכסים של 500% על מדינות שקונות נפט, גז טבעי, אורניום וייצוא אחר מרוסיה. סין והודו הן הצרכניות העיקריות של אנרגיה רוסית.[79]
סוכנויות אחראיות
- לשכת התעשייה והביטחון (אנ')
- מנהלת בקרת הסחר הביטחוני (אנ')
- המשרד לבקרה על נכסים זרים
- סוכנות המכס והגנת הגבולות של ארצות הברית
- מחלקת המסחר של ארצות הברית
- מחלקת ההגנה של ארצות הברית
- מחלקת האנרגיה של ארצות הברית (טכנולוגיה גרעינית)
- המחלקה לביטחון המולדת של ארצות הברית (מעברי גבול)
- מחלקת המשפטים של ארצות הברית (כולל הרשות לאכיפת נושאי האלכוהול, הטבק, הנשק וחומרי הנפץ ו-FBI)
- מחלקת המדינה של ארצות הברית
- מחלקת האוצר של ארצות הברית
חקיקה רלוונטית
מספר חוקים מאצילים סמכות אמברגו לנשיא:
- חוק הסחר עם האויב (1917) (אנ')
- חוק סיוע החוץ (אנ') (1961)
- חוק הסמכויות הכלכליות לשעת חירום בינלאומית (1977)
- חוק מנהל הייצוא (1979) (אנ')
מספר חוקים אוסרים במפורש על סחר עם מדינות מסוימות:
- תקנות הפיקוח על נכסים קובניים (אנ') (1963)
- חוק הדמוקרטיה הקובנית (אנ') (1992)
- חוק הלמס-ברטון (אנ') (1996) (קובה)
- חוק הסנקציות על איראן ולוב (אנ') (1996)
- חוק הרפורמה בסנקציות הסחר ושיפור היצוא (אנ') (2000)
- חוק החירות והתמיכה באיראן (אנ') (2006)
- חוק הסנקציות המקיפות על איראן (2010) (אנ')
הערות שוליים
- ↑ Economic Sanctions Policy and Implementation, United States Department of State (באנגלית)
- ↑ Iran Sanctions, United States Department of State (באנגלית)
- ^ 3.0 3.1 How four U.S. presidents unleashed economic warfare across the globe, The Washington Post, 25.7.2024
- ↑ Kimberly Ann Elliott, Evidence on the Costs and Benefits of Economic Sanctions | PIIE, www.piie.com, 2016-03-02 (באנגלית)
- ↑ G. Bruce Strang, “The Worst of all Worlds:” Oil Sanctions and Italy's Invasion of Abyssinia, 1935–1936, Diplomacy & Statecraft 19, 2008-06-13, עמ' 210–235 doi: 10.1080/09592290802096257
- ↑ Jamal Ibrahim Haidar, Sanctions and export deflection: evidence from Iran
- ↑ Chapter 3: State Sponsors of Terrorism, U.S. Department of State
- ^ 8.0 8.1 OFAC Sanctioned Countries | Research & Project Administration, orpa.princeton.edu (באנגלית)
- ^ 9.0 9.1 758 | Office of Foreign Assets Control, ofac.treasury.gov (באנגלית)
- ↑ Licensing | Bureau of Industry and Security, media.bis.gov (באנגלית)
- ↑ State Sponsors of Terrorism, United States Department of State (באנגלית)
- ↑ IRAN SANCTIONS OVERVIEW
- ↑ Treasury Sanctions Key Actors in Iran’s Oil Sector for Supporting Islamic Revolutionary Guard Corps-Qods Force, U.S. Department of the Treasury, 2025-02-08 (באנגלית)
- ↑ Licensing | Bureau of Industry and Security, media.bis.gov (באנגלית)
- ^ 15.0 15.1 | Office of Foreign Assets Control, ofac.treasury.gov (באנגלית)
- ↑ Global Trade & Foreign Policy Insights, Winston & Strawn - Sanctions Summary – Russia Invasion of Ukraine (באנגלית)
- ↑ RESOURCES ON EXPORT CONTROLS IMPLEMENTED IN RESPONSE TO RUSSIA’S INVASION OF UKRAINE, 23.2.2024
- ↑ | Office of Foreign Assets Control, ofac.treasury.gov (באנגלית)
- ↑ 15 CFR § 746.6 - Temporarily occupied Crimea region of Ukraine and covered regions of Ukraine., LII / Legal Information Institute (באנגלית)
- ↑ Punishing Iran’s Triggermen in Iraq: Opening Moves in a Long Campaign | The Washington Institute, www.washingtoninstitute.org (באנגלית)
- ↑ Program Tag Definitions for OFAC Sanctions Lists | Office of Foreign Assets Control, ofac.treasury.gov (באנגלית)
- ↑ Blocking Property of Certain Persons Undermining Demo cratic Processes or Institutions in Belarus, 16.6.2006
- ↑ 31 CFR Part 553 -- Central African Republic Sanctions Regulations, www.ecfr.gov (באנגלית)
- ↑ 31 CFR Part 547 -- Democratic Republic of the Congo Sanctions Regulations, www.ecfr.gov (באנגלית)
- ↑ Imposing Sanctions on Certain Persons With Respect to the Humanitarian and Human Rights Crisis in Ethiopia, 17.9.2021
- ↑ The President’s Executive Order on Hong Kong Normaliza tion, 14.7.2020
- ↑ Nichols, Michelle; Meijer, Bart H. (2025-02-07). "Countries vow 'unwavering' support for ICC, as Trump hits it with sanctions". Reuters (באנגלית). נבדק ב-2025-09-26.
- ↑ Zengerle, Patricia; Zengerle, Patricia (2025-01-28). "US Senate Democrats block bill to sanction international court over Israel". Reuters (באנגלית). נבדק ב-2025-09-26.
- ↑ Blocking Property of Certain Persons Who Threaten Stabilization Efforts in Iraq, 17.7.2007
- ↑ 31 CFR Part 549 -- Lebanon Sanctions Regulations, www.ecfr.gov (באנגלית)
- ↑ Blocking Property and Suspending Entry Into the United States of Persons Contributing to the Situation in Libya, 19.4.2016
- ^ 32.0 32.1 Mali-Related Sanctions | Office of Foreign Assets Control, ofac.treasury.gov, 2023-08-04 (באנגלית)
- ↑ Blocking Property With Respect to the Situation in Burma, 10.2.2021
- ↑ Blocking Property of Certain Persons Contributing to the Sit uation in Nicaragua, 27.11.2018
- ↑ 31 CFR Part 551 -- Somalia Sanctions Regulations, www.ecfr.gov (באנגלית)
- ↑ Executive Order 13664—Blocking Property of Certain Persons With Respect to South Sudan, 7.4.2014
- ↑ Imposing Sanctions on Certain Persons Destabilizing Sudan and Undermining the Goal of a Democratic Transition, 4.5.2023
- ↑ Blocking Property of the Government of Venezuela, 5.8.2019
- ↑ Blocking Property of Additional Persons Contributing to the Situation in Venezuela, 1.11.2018
- ↑ Blocking Property and Suspending Entry of Certain Persons Contributing to the Situation in Venezuela, 8.3.2015
- ↑ 31 CFR Part 588 -- Western Balkans Stabilization Regulations, www.ecfr.gov (באנגלית)
- ↑ 31 CFR Part 552 -- Yemen Sanctions Regulations, www.ecfr.gov (באנגלית)
- ↑ GovInfo, www.govinfo.gov (באנגלית)
- ^ 44.0 44.1 Treasury Designates Perpetrators of Human Rights Abuse and Commemorates the 75th Anniversary of the Universal Declaration of Human Rights, U.S. Department of the Treasury, 2025-02-08 (באנגלית)
- ↑ Treasury Targets Transnational Corruption, U.S. Department of the Treasury, 2025-02-08 (באנגלית)
- ↑ Treasury Targets Corrupt Military Officials in Cambodia, U.S. Department of the Treasury, 2025-02-08 (באנגלית)
- ↑ Treasury Sanctions Chinese Government Officials in Connection with Serious Human Rights Abuse in Xinjiang, U.S. Department of the Treasury, 2025-02-08 (באנגלית)
- ↑ Martina, Michael; Brunnstrom, David (2021-07-16). "U.S. sanctions Chinese officials over Hong Kong democracy crackdown". Reuters (באנגלית). נבדק ב-2025-09-27.
- ↑ US sanctions Eritrean military over role in Tigray conflict – DW – 11/13/2021, dw.com (באנגלית)
- ↑ US Treasury sanctions Vakhtang Gomelauri and Mirza Kezevadze | Rustavi2, rustavi2.ge (באנגלית)
- ↑ Treasury Targets Two Politically Connected Brothers in Lebanon for Profiting from Public Corruption, U.S. Department of the Treasury, 2025-02-08 (באנגלית)
- ↑ Reuters, US sanctions Myanmar military over Rohingya ‘ethnic cleansing’, Al Jazeera (באנגלית)
- ↑ Treasury Sanctions North Korean Officials and Entities in Response to the Regime’s Serious Human Rights Abuses and Censorship, U.S. Department of the Treasury, 2025-02-08 (באנגלית)
- ↑ Laura Koran, US slaps new sanctions on Nicaragua over violence, corruption | CNN Politics, CNN, 2018-07-05 (באנגלית)
- ↑ Treasury Sanctions Russians Connected to Gross Human Rights Violations and Corrupt Leader of Belarus, U.S. Department of the Treasury, 2025-02-08 (באנגלית)
- ↑ Treasury Sanctions Two South Sudanese Officials Responsible for Conflict-Related Sexual Violence, U.S. Department of the Treasury, 2025-02-08 (באנגלית)
- ↑ Treasury Sanctions Two Individuals for Human Rights Abuse in Zimbabwe, U.S. Department of the Treasury, 2025-02-08 (באנגלית)
- ↑ U.S., UK, and Australia Target Additional Hamas Financial Networks and Facilitators of Virtual Currency Transfers, U.S. Department of the Treasury, 2025-02-08 (באנגלית)
- ^ 59.0 59.1 Treasury Sanctions Hizballah Financiers in Lebanon, U.S. Department of the Treasury, 2025-02-08 (באנגלית)
- ↑ United States and United Kingdom Take Coordinated Action Against Hamas Leaders and Financiers, U.S. Department of the Treasury, 2025-02-08 (באנגלית)
- ^ 61.0 61.1 Treasury Targets Network Financing Houthi Attacks on International Shipping, U.S. Department of the Treasury, 2025-02-08 (באנגלית)
- ^ 62.0 62.1 62.2 62.3 Treasury Targets Leading Figures of Transnational Criminal Organizations, U.S. Department of the Treasury, 2025-02-08 (באנגלית)
- ↑ Treasury Sanctions the Zhao Wei Transnational Criminal Organization, U.S. Department of the Treasury, 2025-02-08 (באנגלית)
- ↑ Treasury Sanctions Sinaloa Cartel Network Flush with Illicit Fentanyl on Southwest Border, U.S. Department of the Treasury, 2025-02-08 (באנגלית)
- ↑ Secretary Yellen Announces Treasury Sanctions Against New Generation of Violent Drug Trafficking Beltrán Leyva Organization, U.S. Department of the Treasury, 2025-02-08 (באנגלית)
- ↑ Treasury Sanctions Mexico-based Transnational Human Smuggling Organization, U.S. Department of the Treasury, 2025-02-08 (באנגלית)
- ↑ Treasury Sanctions Primeiro Comando da Capital (PCC) Operative, U.S. Department of the Treasury, 2025-02-08 (באנגלית)
- ↑ 22 CFR 126.1 -- Prohibited exports, imports, and sales to or from certain countries., www.ecfr.gov (באנגלית)
- ↑ Lise S. Test (US), Sylwia Lis (US), BIS Issues FAQs Relating to the Military End Use/User Rules, Global Sanctions and Export Controls Blog, 2020-07-01 (באנגלית אמריקאית)
- ↑ Gordon, Joy (1999-03-04). "Sanctions as Siege Warfare" (באנגלית אמריקאית). ISSN 0027-8378. נבדק ב-2025-09-28.
- ↑ "Analysis: Do economic sanctions work?". BBC News (באנגלית בריטית). 2010-07-26. נבדק ב-2025-09-28.
- ↑ Dursun Peksen, Better or Worse? The Effect of Economic Sanctions on Human Rights, Journal of Peace Research 46, 2009-01-01, עמ' 59–77 doi: 10.1177/0022343308098404
- ↑ Daniel Griswold, Going Alone on Economic Sanctions Hurts U.S. More than Foes | Daniel Griswold | Cato Institute: Commentary, www.cato.org
- ↑ Turkey-Syria earthquake: Aid gap reveals western double standards, Middle East Eye (באנגלית)
- ↑ Rawi Abdelal, Aur�lie Bros, The End of Transatlanticism?: How Sanctions are Dividing the West, Horizons: Journal of International Relations and Sustainable Development, 2020, עמ' 114–135
- ↑ "Russian Firms Find It Increasingly Harder to Get Paid by China". Bloomberg.com (באנגלית). נבדק ב-2025-09-28.
- ↑ The Moscow Times, Bank of China Halts Payments With Sanctioned Russian Lenders – Kommersant, The Moscow Times, 2024-06-24 (באנגלית)
- ↑ "Exclusive: Half of Russia's payments to China made through middlemen, sources say". Reuters (באנגלית). 2024-04-26. נבדק ב-2025-09-28.
- ↑ Zengerle, Patricia; Morgan, David; Zengerle, Patricia (2025-06-02). "US Senate may work on Russia sanctions bill this month". Reuters (באנגלית). נבדק ב-2025-09-28.
עיצומים של ארצות הברית41915522Q7892479