שיחה:איסור שקר

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
תגובה אחרונה: לפני 5 חודשים מאת אפרון בנושא איסור שקר
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
ערך זה נכתב או הורחב במסגרת מיזם ערכים תורניים
במסגרתו נכתבים ערכים על מושגים בסיסיים בנושאי תנ"ך, תלמוד, הלכה ומנהג
שחסרון ערכיהם מודגש באנציקלופדיה יהודית
ערך זה נכתב או הורחב במסגרת מיזם ערכים תורניים
במסגרתו נכתבים ערכים על מושגים בסיסיים בנושאי תנ"ך, תלמוד, הלכה ומנהג
שחסרון ערכיהם מודגש באנציקלופדיה יהודית

ברשותך, אוסיף כמה מ"מ. תחליט אתה מה כדאי להזכיר.

א. בגמ' שבועות ל-לא יש הרבה דרשות שונות ומגוונות על הפס' מדבר שקר תרחק.

ב. אדם ששכר עדי שקר על דבר אמיתי (כגון שהיו לו עדים והלכו) - עי' בי' הגר"א חו"מ ריש סי' לב

ג. לגבי מי שמת לו מת ולא נודע לו - שולחן ערוך, יורה דעה, סימן ת"ב, סעיף י"ב

ד. הח"ח בעשין יג וכן בתחילת כלל א' קובע שהתורה אסרה תערובת שקר כמו את השקר עצמו.

ה. נידון נחמד שאינני זוכר את מקורו: סנהדרין שכל הדיינים כבר פסקו לחייב, והדיין האחרון ג"כ סובר לחייב, אלא שיודע שאם כולם מחייבים הדין הוא שיצא זכאי - האם יאמר כדעתו שחייב, ועי"ז הנדון יצא זכאי, או שישנה ויאמר שפטור, ועי"ז יפסקו את האמת ויחייבו את הנדון.

ברכה והצלחה, עזרא ט. (שיחה) 20:53, 19 בספטמבר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]

מיוחד!

מאוד יפה! מקופיא נראה לי:

  1. כדאי לצטט את המסילת ישרים פי"א בפרטי מדת הנקיות וז״ל והוא מה שבאה עליו האזהרה מדבר שקר תרחק, ותראה שלא אמר מדבר שקר תשמר, אלא אמר מדבר שקר תרחק להעיר אותנו על ההרחק הגדול והבריחה הרבה שצריך לברוח מזה...
  2. הרגל שקר (ביבמות (סג.) לגבי אשת ובנו של רב ובסוכה (מו) לגבי לא לימא אינשי לינוקא).
  3. אולי אפשר להרחיב לגבי אמת וכן ו'דובר אמת בלבבו' במסכת מכות כד.( כגון רב ספרא, והסיפור שמביא רש״י מהשאילתות)
  4. לגבי גוזמא
  5. להזכיר גניבת דעת בשקר

לעבעדיג (שיחה) 23:06, 9 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]

לעבעדיג, יישר כח!
2. אשמח למקורות קצת יותר נרחבים על "לימדו לשונם דבר שקר".
3. הבאתי פיסקה קטנטונת על "הין צדק", אולי אפשר להזכיר שם בכמה מילים את הדרגה היותר גבוהה של "דובר אמת בלבבו".
4. אשמח שיותר תפרט, (אתה מתכוון לכך שמותר לשקר בדרשות? שהתורה הגזימה?)
5. יש מקור לקשר בין גניבת דעת לשקר? אפרון (שיחה) 23:35, 9 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
אכן אין קשר? איךשיחהכ"ה בתשרי ה'תשפ"ד. 23:38, 9 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
איך, ? או ! , ועל איזה סעיף? אפרון (שיחה) 23:39, 9 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
?! על 5. איךשיחהכ"ה בתשרי ה'תשפ"ד. 23:40, 9 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
אולי תנסה במילים, שאני אהיה בטוח שהבנתי. אפרון (שיחה) 23:41, 9 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
כך משמע בשערי תשובה ג קפד --לעבעדיג (שיחה) 23:41, 9 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
כך קצת משמע גם בפתחי חושן, אבל זה נראה לי מקורות לא מפורשים, אשמח לקשר מפורש, כי כמדומני ראיתי גם בתייחסיות לזה דווקא כגניבה ולא כשקר, ”כן משמע מדברי הפוסקים שהתירו לפעמים לשקר באופן המשתמע לשתי פנים. אף על פי שיש בזה משום גניבת דעת, ומשמע שבמקום צורך מוטב לגנוב דעת מאשר לשקר ממש, וכן משמע מדברי בעל מנחת אלעזר בדברי תורה (מובא בספר הנ"ל פרק ו אות נה), ומדברי אורח מישרים סימן כג (מובא שם אות ע), וכ"ש כשהותר לשקר ממש שמותר לגנוב דעת, ובכנה"ג כתב בשם דמשק אליעזר על חולין שמותר לגנוב דעתו של מי ששונא אותו כדי לפייסו ולהסיר שנאתו. והגר"י פיש (מחבר ספר תתן אמת ליעקב) הראה לי מ"ש בזהר יתרו (דף צג ע"ב) באזהרת לא תגנב, דאי לא פסקא טעמא היה אסור לגנוב דעת רבו בתורה, או לדיין לגנוב דעת הרמאי או לגנוב דעת שניהם כדי להוציא הדין לאמתו, עיין שם” (פתחי חושן חלק ה (גניבה ואונאה) - הערות פרק טו - אונאת דברים מרמה במו"מ וגניבת דעת הערה (לז)) אפרון (שיחה) 23:46, 9 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
אבדוק, לגבי גוזמא (4) ראה: רמ"א (ביורה דעה סימן רלו סעיף ה) שפוסק שהנשבע על דבר שהוא גוזמא קצת, כדי להחזיק דבריו לא הוי שבועת שוא. והט"ז (שם ס"ק י) חולק (או מביע תמיהה) ושאר פוסקים וכן בר"ן נדרים כד ע"ב --לעבעדיג (שיחה) 23:48, 9 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
אבל לא כתוב שזה המקור, כתוב רק למה זה חמור. אדרבה כמו שכתב אפרון בכל המקורות זה נלמד מלא תגנובו. זה פשוט היה חידוש, כי עד היום לא למדתי את הנושא. איךשיחהכ"ה בתשרי ה'תשפ"ד. 23:50, 9 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
לגבי גוזמא (4) הקשר לא מספיק מפורש, כלומר בתורה מצינו שהתורה הגזימה בכמה מקומות, השאלה היא האם יש מי שמוציא מזה היתר להגזים בסיםור סיפורים?
לגבי גניבת דעת (5) נראה קצת (אם כי אין לי מקור לכך) ששקר זה בין אדם למקום וגניבת דעת זה בין אדם לחבידו. אפרון (שיחה) 23:51, 9 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
(4) ישנם שני דברים 1. תנא גוזמא נקט (שעל זה לבד אפשר לערוך ערך) 2. גוזמא בשבועה על אף שאינו אמת וכן נדרי הבאי --לעבעדיג (שיחה) 23:57, 9 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
לעבעדיג, ממש מעניין (בעומק העניין יכול להיות שההיתר הוא אותו היתר בשניהם?), השאלה היא מה אני מוציא מזה למעשה בערך שעוסק בשקר. אפרון (שיחה) 00:01, 10 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
ראה לדוגמא כאן שמרחיב בעניין: עהרענפעלד, יעקב בן יצחק, שושנת יעקב, באתר אוצר החכמה (צפייה מוגבלת למנויים) (בעומק העניין שהעלת, ראה שם. אבל לזה יש להוסיף את דיברה תורה כלשון בני אדם וכו...)--לעבעדיג (שיחה) 00:14, 10 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
לעבעדיג, מעולה, אוסיף לפסקת ההיתרים לשקר. אפרון (שיחה) 00:20, 10 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
לעבעדיג הכנסתי, אני רואה שגם גניבת דעת כבר נמצאת ב"איסורים נוספים". אפרון (שיחה) 03:13, 10 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]

תוספת

זכור לי שבספר שלמי מועד, נראה לי פרק צח, יש קונטרס ארוך על שקר ואמת של ליקוט פסקים מאת הגרש"ז אוירבך, זכור לי שזה מאוד מענין (דין למשל שאני זוכר משם, שאדם לא צריך לגלות משהו שהוא לא רוצה, למשל אם שואלים אותו אם יש לו כסף להלוות וכד' והוא לא רוצה מותר לומר שאין לו. בכה"ג זה אולי גם מפני השלום עכ"פ שם כתוב גם כגון שלא רוצה לומר אם הוא בביתו וכד') מישהו (שיחה) 14:24, 16 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]

תיוג ~ תכליתישיחה • א' בחשוון ה'תשפ"ד 14:32 (IDT) 14:32, 16 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
גם אפשר להרחיב עפ"י תשעת סוגי השקר שבשערי תשובה שער ג קעח-קפו. מישהו (שיחה) 14:47, 16 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]

בפיקוח נפש

יוצר הערך, מה אם מותר לשקר בפיקוח נפש? האם יש על זה מדובר? ~ תכליתישיחה • י"ז בחשוון ה'תשפ"ד 20:22 (IDT) 20:22, 31 באוקטובר 2023 (IST)תגובה[תגובה]

תכליתי, צריך הרבה פחות מפיקוח נפש בשביל שיהיה מותר לשקר, בושה צער וכדו' (כפי המופיע בגוף הערך) אם כי כמובן זה רק כשאי אפשר לומר בצורה המשתמעת לשתי פנים. אפרון (שיחה) 20:43, 31 באוקטובר 2023 (IST)תגובה[תגובה]
כי פשוט למדתי היום שמותר בשבת לומר ליולדת סומא שכאילו האור דלוק בביתה, כדי שתהיה לה ישוב הדעת, אפי' שזה שקר ואף שזה לא ממש פיקוח נפש, אלא ליתובא דעתה, שזה חשש סכנה. (הוו"א של המג"א בהלכות שבת סי' של, סעי' א) ~ תכליתישיחה • י"ז בחשוון ה'תשפ"ד 20:50 (IDT) 20:50, 31 באוקטובר 2023 (IST)תגובה[תגובה]
אפרון למה מחקת? טישיו (שיחה) 11:53, 17 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]

איסור שקר

- הועבר מהדף שיחת משתמש:ליפמן

בקשר לעריכה זו, תודה על התוספת החשובה, הפסקה של פיקוח נפש לדעתי מיותרת בערך זה, איסור שקר הותר בשביל הרבה פחות מפיקוח נפש, כפי שתוכל לראות בערך עצמו.

נראה שעיקר החידוש הוא שמותר לחתום על שטר אע"פ שזה דיני ממון ששם זה נידון גדול בראשונים אם יהרג ואל יעבור או לא. אפרון (שיחה) 11:48, 17 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]

@טישיו, מתנצל, בטעות שלחתי לדף שיחת המשתמש במקום דף שיחת הערך. אפרון (שיחה) 12:18, 17 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]

- סוף העברה

בדיוק חשבתי להעביר. אני חושב כעת שבכל זאת זה שייך לערך הזה כי עדות שקר מוזכרת בו. אם לא, על כל פנים מתאים להזכירו שם.--ליפמן (שיחה) 12:17, 17 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]
יש הבדל גדול בין עדות שקר לשקר. ישם דיעות שעיקר איסור שקר מהתורה הוא רק כשזה מזיק לחבירו כמו בעדות או חתימת שקר. צריך לחלק בין הדברים, ולהסביר שגם בחתימת שקר ובעדות שקר הותרה לצורףך פיקו"נ טישיו (שיחה) 12:26, 17 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]
@טישיו כאן זה לא ערך על עדות שקר אלא על שקר, יש על זה ערך שלם ושם מקומו, לדעתי. אפרון (שיחה) 12:29, 17 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]