שיחה:האריה דבי עילאי/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

אליצור (שיחהתרומות)

מלאך ביצע הפניה מכאן (כמו גם מאריה דבי עילאי) לרבי אריה לייב ליפשיץ יש לדון בזה לאחר שרש"י ומהגמ' נראה שהוא טיגריס וכן שימש כביטוי כבוד לתלמידי חכמים עוד לפני שנתחבר שו"ת אריה דבי עילאי לא נראה לי שזו הצורה הראויה הראויה.

לדעתי דף פירושונים קצר. מכלולאים פעילים‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‏‎‎‏‎‎‏‎‎‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏

קובנא (שיחהתרומות)
דויד (שיחהתרומות)

עשיתי פירושונים. עד שמישהו יכתוב ערך על המושג מהגמרא. אליצור איפה רואים שהוא שימש כביטוי כבוד?

אליצור (שיחהתרומות)

מחפש...: שו"ת מכתם לדוד חלק חושן משפט סימן לא "אולם חזות קשה ראתה עיני לאריא דבי עילאי הוא הרב משנה למלך ז"ל בפ"י מה' מכירה"

שו"ת דברי יציב חלק יורה דעה סימן ע "ובודאי שח"ו לי להכניס ראשי בין הני אריוותא דבי עילאי"...

שו"ת שואל ונשאל הקדמות קונטרס סתרי משה (בחלק ה') "ובחודש סיון התרע"א לא חש למעשה ב"ד רבנן תקיפי אריותא דבי עלאי וגו'"


שו"ת שופריה דיעקב חלק א (יורה דעה, אבן העזר) סימן כו "או לפחות יחזרו מידיעתם בו שמכירין הם אותו לשעבר ארייא דבי עילאי רבן של כל בני הגולה"

אבל באמת רוב המובאות מחיפוש אקראי בספרות התורנית מקשר לשו"ת אריה דבי עילאי. מוטיאל שרגא מה דעתכם?

קובנא (שיחהתרומות)
אליצור (שיחהתרומות)

נכון. דוגמה יפה לצורך העניין. חזון איש הוא ערך בפני עצמו. והחזון אי"ש מפנה לרבי אברהם ישעיהו קרליץ. ובנוסף יש דף פירושונים לרחוב על שמו ועוד..

גם לי בתחילה היה נראה כהצעתך. כעת לא נראה לי מספיק נכון. החזון איש הוא אדם אחד וגם אם תתכוון לספר זו לא הטעיה כל כך גדולה כי מדובר בספר שהוא כתב. האריה דבי עילאי הוא קודם כל היצור הנוכחי. ואחרי שהפך לביטוי ולשם של סידרת ספרים הפך לכינויו של הרב ליפשיץ.

הצידוד שהיה לי בהצעתך כיון שברור שאם מלאך יוצר שני הדפים היה מתכוון לבעל החיים לא היה יוצר את "האריה" ובזה ודאי התכוון לכינוי. אבל אחר שכבר יש לא מרגיש לי נכון לבדל ביניהם.

דויד (שיחהתרומות)

גם אני חושב שעדיף פירושונים לכולם. וכדאי להכניס את הציטוטים של אליצור בהערה לפירוש של תואר כבוד.

אליצור (שיחהתרומות)

דף זה מבצע את תפקידו של דף פירושונים בצורה הטובה ביותר. בראש הדף מופיע המובן השני וגם בתחתיתו, כולל הסבר. מה עדיף? שבדף זה תהיה הפניה לדף פירושונים שיכלול 2 אפשרויות 1-זו 2. לרב ליפשיץ? עדיף כבר ללכת למשחק מבוכים..

דויד (שיחהתרומות)

לא אמרנו שיש שלושה פירושים?

אליצור (שיחהתרומות)

כוונתך לביטוי כבוד? לא קיים (ולא יהיה קיים במאה השנים הקרובות ערך על מטבע הלשון הזה) לכן נשארו שניים. פירושונים נועדו להבדיל בין ערכים קיימים (ואז נהוג להוסיף מובנים נוספים גם אם לא קיימים כערכים)

דויד (שיחהתרומות)

ואם יש שני ערכים ועוד מובן - אין לזה דרך להיות מבוטא שלא בדף פירושונים. כך דעתי בכל אופן.

אין נושאים ישנים יותר