שיחה:היתר מכירה/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

המכחול (שיחהתרומות)

מרפרוף קל בערך זה נראה שהוא נערך בצורה מאוד מגמתית על מנת לתת לגיטימציה וקונצנזוס רחב למתירי המכירה.

לשם דוגמא:

" וכך פסק הרב משה פיינשטיין, בניגוד לדעה אחרת לאסור, לגבי אתרוגים שהובאו מישראל משמיטת תשי"ג. בתשובותו של הרב פיינשטיין הוא כותב שהנימוק של סיוע לעוברי עבירה לא חל בנידון היתר המכירה מכיוון שהחקלאים פועלים על פי רבנים שפסקו להם היתר"

עיון קל באגרות משה מעלה שהיתרו נובע מכך שאין שמור אסור באכילה לדעת רוב הראשונים.

שמש מרפא (שיחהתרומות)

אכן, אפשר לראות גם ברשימת האוסרים, שהיא דלה מאד ביחס למציאות. אתה מוזמן לערוך על פי מקורות.

מישהו (שיחהתרומות)

"המהרי״ל דיסקין, והגאון ר' שמואל סלאנט ובי דינא דירושלים שהיו כולם גדולי ומצוקי ארץ, הנצי״ב במשיב דבר, הבית הלוי, בעל זכר יהוסף, הגרמ״פ יפה (שישב במושב פ"ת), האור שמח, הגה״ק בעל סדרי טהרה, הרידב״ז, החזו״א, המהרש״ם, והדברי מלכיאל, הערה״ש, הגאון ר' מאיר אריק, הגר״מ קליערס, והרבה גדולים מהספרדים, ועוד רוב מגדולי ישראל שעמדו לימינם, ובהקדמת הרידב״ז הביא עוד הרבה מכתבים מהרבה גדולים ביניהם האבנ״ז"

שמש מרפא (שיחהתרומות)

יפה. כמובן שצריך להביא אסמכתא מהמקור, ולא להסתמך על מאמרים מגמתיים בעיקרם.

מישהו (שיחהתרומות)

לכן לא הכנסתי פנימה :)

הערך גם לא מזכיר מה שכתב הגרע"י בשו"ת יבי"א חלק י

אחודה חידה (שיחהתרומות)

הרב מישהו יש"כ על ההשקעה בערך.

אני מנצל את ההזדמנות להעיר שדעת הכס"מ בפ"ד מהל' שמיטה הל' כ"ט שאם יהודי עבד בשדה של גוי הגידולים אסורים באיסור ספיחין, ובערך הובאה דעה זו רק בשם הרידב"ז וכמובן שיש משמעות גדולה מאוד לזה שזו גם דעת הכס"מ.

אגב הסיבה שלא מחקתי את דעת הרב זילברשטיין בשעה שהוספתי הבהרה שהוא לא התייחס להיתר אלא התיר רק משום פקו"נ, היא בגלל שהחשש מפיקו"נ היה אחת מטענות המתירים בשעתו, ואמנם להלכה כיום אין נפק"מ אך הערך כולל את ההלכה והפולמוס ההסטורי יחדיו, בכלל זו בעיה ברשימות האוסרים והמתירים שהדבר תלוי בכמה סוגיות ומי שהתיר מסיבה אחת יאסור בהכ"ת אחרת וכן איפכא כמו שכתבתי בדעת האבני נזר.

מישהו (שיחהתרומות)

ישבתי אתמול על הכס"מ, הוא לא אומר ישירות ולכן לא הבאתי אך ברור שזו דעתו. (ולכאורה לדעתו אולי אפשר להציע שגם אם ישראל יעבוד שם בהיתר יגזרו כי שוב יש לחשוש שיעשה שם איסור, כי כיון שיש שם אופציה שיהודי יעבוד בשדה, זה יהיה כשדה הפקר שחוששים שישראל יעשה שם איסור).

לשונו: "...פירוש דברי רבינו כך הם: עכו"ם שקנה קרקע בארץ ישראל וזרעה בשביעית פירותיה מותרים. כלומר, מפני שהשדה של עכו"ם וגם לא נעבד בה עבודה ע"י ישראל הלכך מותרים. ומשום דאיכא לאקשויי אהא אע"פ שלא נעבדה ע"י ישראל היה לנו לאסרה דלא גריעי מספיחים שלא עובדו על ידי ישראל ואפילו הכי אסורים, לכך תירץ: אילו היו הספיחים אסורים מן הדין היה כדבריך, אבל מאחר שהספיחים אינם אסורים אלא משום שמא יזרע ובעכו"ם לא שייך לגזור שמא יזרעו, שהרי אינם מצווים על השביעית, הילכך ליכא קושיא מספיחים. ומעתה אין שום פקפוק בדברי רבינו...".

מישהו (שיחהתרומות)

(בקשר למוסגר דלעיל, שוב ראיתי בחזו"א שביעית י ו שמסתפק בפועל ישראל אצל שדה גוי, כשהגוי יאכל את היבול, האם גזרו כי עושה איסור, או שלא גזרו כי אין זה "גזירה" אם ממילא לא ישראל אמור לאכול זאת)

חזון איש שביעית י אות ו

בלבול בין שני היתרים

4
אחודה חידה (שיחהתרומות)

בקצרה, הפולמוס הגדול בשמיטת תרמ"ט היה על היתר מכירת הקרקעות, ובשמיטת תרנ"ו הרנ"ה הלוי העלה את רעיון מכירת אילנות על מנת לקוץ שמועיל רק בעצים, וע"ז הסכימו המהרי"ל דיסקין ורבי שמואל סלנט.

אבל להיתר של תרמ"ט הם התנגדו בתוקף ומעולם לא התירו מכירת שדות משום סוג.


אבל כאן בערך שניהם מופיעים ברשימת המסתייגים האמצעית עם הסבר שבתחילה אסרו ואח"כ התירו ואח"כ הרש"ס אסר שוב, בקיצור בלבול שלם.

גם במהלך הערך ההיתר של מכירת אילנות מוזכר בצורה שבכלל לא ברור שהוא נושא בפני עצמו ושחלק מאלו שנלחמו בכל כוחם בהיתר של מכירת שדות התירו אותו.

אז אני מעלה כאן את הנושא ואלי מישהו ירים את הכפפה.

מכלולאים פעילים

ספרא (שיחהתרומות)

באתר אוצר החכמה יש את הספר "לתולדות פולמוס שמיטת תרמ"ט", ניתן לבנות ערך מיוחד על פיו.

אחודה חידה (שיחהתרומות)

ערכתי את המינימום, כלומר שהמהרי"ל דיסקין והגרש"ס התירו רק את מכירת האילנות.


הבעיה העיקרית כעת שהם מופיעים תחת הכותרת מסתייגים שלא קשורה בכלל אבל לא ידעתי מה לעשות, אולי צריך רשימה נפרדת לאלו שהסכימו להיתר מכירת אילנות על מנת לקוץ.

שמש מרפא (שיחהתרומות)

יש להעביר לאוסרים, עם תוספת הבהרה לגבי היתר מכירת אילנות, וכדאי גם להשקיע בפסקה נפרדת למכירה הזו.

(אגב, זכורני שבשמיטת תשע"ה היה בי"ד בב"ב שהשתמש בהיתר זה במקומות המסופקים).

אין נושאים ישנים יותר