שיחה:התקופה ההלניסטית

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

האלהת -אל

בעניין אל -אליל בערך זה נתקלתי בפעלים שןנים של המילה אל ובפועלים שלא יכלתי להסב לאליל הוספתי מרכאות. אשמח לביקורות ישראל מאיר (שיחה) 14:59, 28 במאי 2018 (IDT)

ישראל מאיר היקר, אני לא חושב שהמילה אל לגבי עבודה זרה אמורה להיות איסור במכלול, רק היה נראה לי שיש העדפה למילה אליל. ולכן אם זה לא מסתדר אז אני חושב כדבריך. אגב, לגבי המשפט 'הכריז עצמו כאליל' זה לא מתאים כל כך, שהרי הוא הכריז על עצמו שהוא אל, ולא אליל שהוא כלום. כשאנחנו מתראים דבר מנקודת מבט ניטרלית, מתאים לכתוב את האמת הניטרלית שהם כלום, אבל כשאנחנו מדברים במפורש מה סבר אותו שהכריז על עצמו כאל, אז לא מתאים לכתוב אליל. תיקנתי לפי דבריי ואם אינך מסכים אתה יכול לשחזר. יהודה 1 יכול להיות שכשהתווכחת איתי על גילגמש התכוונת בעצם לטענה שכתבתי כאן אלא שפשוט לא הבנתי מה שכתבת? יתכן, ואם כן אז אתה אכן צודק בעיקרון, אבל גילגמש לא הכריז על עצמו כאל. הוא למעשה לא היה קיים בכלל. ולכן שם אנחנו יכולים לתאר את המיתוס הזה מנקודת מבט ניטרלית על פי עיקרי האמונה. עם סגולה (שיחה) 09:38, 29 במאי 2018 (IDT)
עם סגולה התכוונתי לטענה דומה. אני באמת מסכים שבסתם ראוי לכנות אליל. אבל יש מקומות שזה לא מתאים עם הכתוב. גילגמש זה דוגמה לכך. אני סבור כך גם לגבי אלילים שייחסו להם תפקיד מסויים כמו למשל מאדים שקראו לו על שם "אל המלחמה", לא מתאים לכתוב אליל המלחמה. כי זה לא דומה ל"אליל כנען" שם המשמעות היא האליל שכנען סגדו לו. אבל בזה הכוונה האליל שמאמיניו אמרו שהוא ממונה על המלחמה. זה מסורבל מדיי.--יהודהשיחההצטרפו למיזם יבוא 200,000• ט"ו בסיוון ה'תשע"ח • 09:44, 29 במאי 2018 (IDT)
יהודה 1 אני עדיין לא מצליח להבין מה מפריע לך אצל גילגמש. אולי מקוצר המשיג ועומק המושג. כתבת שזה דבר שלא קיים במציאות, נכון, כמו שבמיתולגיה היוונית יש סיפורים על קנטאורים שהיו חצי אדם חצי סוס, אז במיתולוגיה האשורית היה יצור שהוא חצי אל וחצי אדם, ומה בכך? עם סגולה (שיחה) 11:34, 29 במאי 2018 (IDT)
עם סגולה זה לא קוצר המשיג ולא עומק המושג אלא כנראה אתה חולק עלי. אני סבור שלא מתאים לומר חצי אדם וחצי אליל. כי אליל לדעתי משמעותו "הבל שמאמינים בו שלא כדין" ולא מתאים לומר כן אלא על הבר בכללותו.--יהודהשיחההצטרפו למיזם יבוא 200,000• ט"ו בסיוון ה'תשע"ח • 12:20, 29 במאי 2018 (IDT)
יהודה 1 תןדה. רק כעת הבנתי מה הפריע לך בגלילמש. עם סגולה תודה. אולי צריך להוסיף שם שבמקרים כגון אלו, פעלים או אדם שהכריז על עצמו, לא לשנות לאל. ישראל מאיר (שיחה) 07:29, 30 במאי 2018 (IDT)

הכנסת מרד החשמונאים לערך

אין שום אזכור לחנוכה בערך.

וכן, האם המשפט הבא נשמע הגיוני?

ארץ ישראל בתקופה ההלניסטית

התקופה ההלניסטית בארץ ישראל החלה עם כיבושה בידי אלכסנדר מוקדון בשנת 332 לפנה"ס, והסתיימה בשנת 37 לפנה"ס, כשאז החלה בה התקופה הרומית. במהלך תקופה זו נשלטה ארץ ישראל בידי הממלכות ההלניסטיות של מצרים התלמיית והממלכה הסלאוקית, ובמשך כ-80 שנה הייתה תחת אוטונומיה יהודית של הממלכה החשמונאית. בתקופה זו התפשטה בה תופעת ההתייוונות בקרב היהודים בארץ ישראל.

(אם כבר, בדיוק להפך: קודם תקופה זו פשטה תופעת ההתייונות.)

מנטרים ניתן לפתוח את הערך לעריכה? --מטעמים (שיחה) 22:02, 16 בנובמבר 2021 (IST)

מטעמים, פתחתי את הערך לעריכה. לא הבנתי את הבעיה בשורות שציטטת. כתוב שם שבתקופה ההלניסטית התפשטה תופעת ההתייוונות בקרב היהודים בארץ ישראל. היכן הבעיה? ולא יודע למה ערך על התקופה ההלניסטית אמור לקבל אזכור על חנוכה. בשביל זה יש קישור לחשמונאים (חייב שכתוב יהודי ומקצועי). ספרא - שיחה 22:30, 16 בנובמבר 2021 (IST)