שיחה:יוחאי

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
תגובה אחרונה: לפני 5 חודשים מאת אלי נדב בנושא זכויות יוצרים
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

תמונה

מכלולאים פעילים‏ אשמח מאוד אם יש למישהו אפשרות להעלות תמונה של קבריהם של יוחאי ואשתו בגוש חלב. תודה לעבעדיג (שיחה) 21:59, 7 בספטמבר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]

תנא

האם יש מקורות מוסמכים שקוראים לו "תנא" או שמדובר בפרשנות. כמו כן כל מקור שהוא שלך אין מקומו כאן. מקוהשיחה • כ"ד באלול ה'תשפ"ג 10:29 (IDT)

בערך הובא מקורות לזה, עי' בן יהוידע פסחים קיב, א, (ד"ה אִם אִי אַתָּה מְלַמְּדֵנִי) וז"ל: וידוע כי יוחאי אביו של רשב"י היה אדם גדול בתורה והתנאים הגדולים קורין אותו חברינו עכ"ל, וכן בן יהוידע פסחים מט, א וז"ל: "כי יוחאי אביו של רבי שמעון היה תנא גדול" עכ"ל. תהלים (שיחה) 12:01, 10 בספטמבר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
אם זה המקור הראשון (ואולי היחיד) לא ניתן לכתוב זאת כעובדה, יש לכתוב שבבן יהיודע כתב שהיה תנא. מקוהשיחה • כ"ד באלול ה'תשפ"ג 13:23 (IDT)
מהמילה 'חברנו' שמובא עליו בזהר נראה שהוא למד זאת כהפשט הפשוט. כלומר שהיה חלק מהחברים אבל אולי צריכים לנסח זאת --לעבעדיג (שיחה) 18:56, 10 בספטמבר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
מקוה ניסחתי, תודה על הערה. --לעבעדיג (שיחה) 19:15, 10 בספטמבר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
המקורות אינם לפני לכן אינני מנסח לבד. אבל הקטעים הבאים לא אמורים להישאר ככה.
"אביו נזכר פעם אחת וללא שמו בספר הזוהר כשנכדו רבי שמעון בנו של רבי יוחאי שואלו במשמעות של פסוק בתורה מכך ניתן להסיק שאף הוא היה תנא[9].
רבי יוחאי לא נזכר במקורות במפורש כאחד מהתנאים אולם בספר הזוהר הוא מוזכר כשהתנאים קוראים לו 'חברנו יוחאי'[10] מכך הבינו המפרשים שהוא היה מחבר התנאים[11]."
למשל, בקטע הראשון עד המילים "מכך ניתן להסיק" זה עובדה, ההמשך היא פרשנות, באנציקלופדיה אתה נותן לקוראים מידע, את הפרשנות עליך לתת להם לעשות, אא"כ יש מקור מוסמך שעושה את הפרשנות הזאת, או אז זה צריך להיות "מכך מסיק פלוני" תוך ציון מקור ברור.
בקטע השני "מכך הבינו המפרשים" אם זה רק הבן יהוידע עליך לרשום "הבן יהיודע" ולא לנסות להסתתר מאחורי המילה הכללית. גם אם יש "מפרש" נוסף לא הייתי כותב "המפרשים" במשמעות של כלל המפרשים, יותר נכון לכתוב אז "יש שהסיקו מכך" ולציין את המקורות בהערה, מלבד אם זאת מסקנה רחבה ומקובלת בקרב המפרשים, רק אז ניתן לציין "המפרשים" (תמיד כדאי כמובן לציין כמה מקורות בהערה). מקוהשיחה • כ"ה באלול ה'תשפ"ג 19:50 (IDT)

דיוק במקורות

ייש"כ על הערך הנפלא, רק הערה קטנה לגבי כאן, הבאת בהערה מקור מבן יהוידע פסחים קיב, א, והשמטת המקור מבן יהוידע פסחים מט, א, לענ"ד צריך להיות הפוך, כי במקור מדבריו בדף קי"ב הוא לא כותב מפורש שיוחאי היה "תנא", אלא שיוחאי היה אדם גדול בתורה, והתנאים הגדולים קורין אותו חברינו (שזה כמובן מקור, אבל לא כתוב מפורש "תנא", ואם זה נחשב ל"מקור ברור" בגלל "חברינו", אז אולי גם הזוהר א, יא, שהתנאים קראו לו "חברינו", גם מקור?!) משא"כ בפסחים מ"ט הוא כותב מפורש "כי יוחאי אביו של רבי שמעון היה תנא גדול". תהלים (שיחה) 10:04, 11 בספטמבר 2023 (IDT) תהלים (שיחה) 10:04, 11 בספטמבר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]

יוחאי

בקשר לעריכה זו, מה זאת אומרת? הוא כותב כך: רבי יפת היה אמורא, ואין ראיה מזה שבנו נקרא רבי בנימין בר יפת ולא בר "רבי" יפת, כי כן מצאנו

  1. את רבי אלעאי שהיה תנא, וכשבנו מתייחס אליו הוא נקרא רבי יהודה בר אילעאי,
  2. את רבי פדת כשבנו מתייחס אליו הוא נקרא רבי אלעזר בן פדת
  3. וכמו כן רבי יוחאי שהיה תנא , וכשבנו מתייחס אליו הוא נקרא רבי שמעון בן יוחי ולא בר רבי יוחאי.

אם זה לא נקרא מפורש אז מה נקרא מפורש? אבקש ממך תעיין שוב, ותחזיר את המקור. רק לזה שישנה מקור אפשרי שהוא כונה הקליר אתה צודק לגמרי! רציתי גם למחקו, זה היה בעיקר חומר לטיוטה אבל לא הספקתי. תודה. לעבעדיג (שיחה) 21:19, 13 בספטמבר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]

שמת לב שהוספת כמה מילים? (שהופכים את זה ממחקר מקורי ל"מפורש"). מקוהשיחה • כ"ח באלול ה'תשפ"ג 08:42 (IDT)
לא! תסביר את עצמך. הוא כותב במפורש בין הדברים שיוחאי נזכר כ"חברנא" ועם כל זה הוא נקרא רשב"י ולא בן רבי יוחאי, עיין שוב --לעבעדיג (שיחה) 18:22, 14 בספטמבר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
לעבעדיג ראה איך ניסחתי. החיד"א כותב שהיה ראוי לכנותו רבי אך לא מפורש שהיה בדרגת תנא (ראה גם עזריה חברינו יבמות טז, א). מיעוט שיחה (שיחה) 19:40, 14 בספטמבר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
מיעוט שיחה אם יוחאי אינו תנא (לדעת החיד"א) אז מה הראיה של החיד"א שמצינו שחבריו התנאים קראו לו יוחאי, לעולם יכול להיות שהיה גדול בתורה אבל לא בדרגת תנא, ולכן הוא לא נקרא רבי בזמנו, וא"כ צודק ה'סדר הדורות' בראיה שלו שאילו ר' פדת היה אמורא היו מכנים אותו ר', בקיצור לשיטתך מה הראיה של החיד"א מיוחאי, ואיך זה נכנס באמצע הראיות שלו מאמורא (ר' פדת) ותנא (ר"י בר אילעאי) שהשמיטו אצלם התואר?! תהלים (שיחה) 21:01, 14 בספטמבר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
לפי מה שכתבת כאן לפעמים חז"ל קראו רבי גם לצדיק ובעל מעש"ט כמו רבי אליעזר בן דורדיא.
אני מסכים שמבחינת החשבון זה די מוכח, אבל עדיף להצמד למה שכתוב, ולתת לקורא להסיק את המסקנות. מיעוט שיחה (שיחה) 21:20, 14 בספטמבר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
ידעתי שתציג את דברי כאן... ובכל אופן אין קשר לנידון, כאן מדובר על הראיות של החיד"א (ולא לגבי הראיות שלי), שהשמטת התואר אצל תנא או אמורא אינו הוכחה שזה בגלל שלא היו במעמד תנא ואמורא, וכדמצינו אצל רבי פדת, יוחאי, ורבי אילעאי, שהיו או תנא או אמורא, ובכל זאת השמיטו אצלם התואר. ואילו יש צד שהחיד"א אחז שיוחאי אינו תנא אלא רק גדול בתורה, א"כ מה הראיה שלו מהשמטת התואר אצל יוחאי, אדרבא זה הוכחה לסדר הדורות שהשמיטו רבי אצל יוחאי דווקא משום שלא היה תנא?! תהלים (שיחה) 21:34, 14 בספטמבר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]

יוחאי

בקשר לעריכה זו, אני בר דעה, ולא מוכן לפסול יהודי חשוב במחי יד, אמנם חסר מקורות אך זה כבר נכתב בהעה"ש

"וכל בר דעה אכן ישתמש לבד עם חוש ביקורתו". ואף אחד לא מקבלו כתורה מסיני. לעבעדיג (שיחה) 14:36, 21 בספטמבר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
זה הכנסת מידע שטותי כמידע אמיתי, אני מתייחס בכבוד עצום לרב משאש ואני קורא את שות"יו בחרדת קודש, אם זאת הוא אחז כנראה שמותר לשקר למטרות מסוימות (חיזוק וכדו') לכן אני חושב שחייבים לסייג את דבריו. המבקר (שיחה) 14:48, 21 בספטמבר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
אמנם אני לא שולל את מה שאתה אומר אך כל זה נכנס בגדר השערה שלך. --לעבעדיג (שיחה) 14:54, 21 בספטמבר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
דנדרוביץ רומז לזה והרב מאזוז כותב כך מפורש. המבקר (שיחה) 14:57, 21 בספטמבר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
אחרי שהבאת מקורות זה יותר טוב (אמנם גם את זה יש לסייג...) --לעבעדיג (שיחה) 14:59, 21 בספטמבר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]

זכויות יוצרים

@מקוה מה דעתך על עריכה זו אלי נדב ~ תדברו איתי ~ אל תפחדו 17:43, 14 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]