תחנת הרכבת מסעודיה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
גרסה מ־23:36, 24 ביוני 2018 מאת מוטיאל (שיחה | תרומות) (גרסה אחת יובאה: ייבוא מוויקיפדיה העברית: ראה רשימת התורמים)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש


שגיאות פרמטריות בתבנית:תחנת רכבת

פרמטרים ריקים [ עתידית ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים [ ישראל ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

מסעודיה
מבנה תחנת הרכבת מסעודיה
מבנה תחנת הרכבת מסעודיה
מידע על הבנייה
סגירת התחנה שנות ה-30 של המאה ה-20
שימשה את הרכבת בתוואי מסילת השומרון והמסילה המזרחית
מיקום
מיקום צפונית ליישוב שבי שומרון, סמוך לתל סבסטיה
קואורדינטות 32°16′54″N 35°10′36″E / 32.2816°N 35.17665°E / 32.2816; 35.17665
מידע על התחנה
מסילת הברזל הצבאית העות'מאנית בארץ ישראל 1914–1917

תחנת הרכבת מסעודיה ליד סבסטיה הוקמה על ידי העות'מאנים בשנת 1915 בזמן מלחמת העולם הראשונה וממנה יוצאת השלוחה המחברת את מסילת השומרון[1] עם תחנת טול כרם, תחנת המוצא של המסילה המזרחית שנסללה דרומה עד קוסיימה בואך קו החזית עם הבריטים בחצי האי סיני. התחנה נקראת בטעות תחנת הרכבת בסבסטיה אולם במפות מאותה התקופה ניתן לראות כי הייתה תחנה אחרת בשם סבסטיה סמוך לכניסה המזרחית ליישוב שבי שומרון של ימינו.

תחנת הרכבת מסעודיה ליד סבסטיה הייתה המקום הראשון בשומרון לאחר מלחמת ששת הימים שבו נעשה ניסיון בשנת 1975 לחדש את מפעל ההתיישבות היהודי. בסופו של דבר התקבלה החלטה ממשלתית לאפשר לגרעין מתיישבים להתיישב בשומרון.

מסילת הברזל

בעקבות ההוראה של ג'מאל פאשה לכבוש את תעלת סואץ מידי הבריטים נוצר הכרח לוגיסטי בשינוע כוחות ואספקה לדרום ארץ ישראל. היינריך מייסנר, מהנדס גרמני בשרות העות'מאנים, שינה את התוכנית המקורית של המסילה הארץ-ישראלית ובמקום שמסילת השומרון, שמוצאה מתחנת עפולה, תעבור דרך שכם ותגיע לירושלים החליט שמסילת השומרון לא תמשיך משכם לירושלים אלא תוסט מערבה ותסלל לאורכה של השפלה ומשם לנגב בואכה חצי האי סיני. נסלל מסעף ממסעודיה דרך הבקעה של נחל שכם לטול כרם תחנת המוצא של המסילה המזרחית. שרידים של הסוללה, עמודי קו הטלגרף שליוו אותה וכן מעברים על פני הנחל של מסלול הרכבת[2] נראו בבירור בשנים הראשונות לאחר מלחמת ששת הימים בשנת 1967.

ניסיונות התיישבות

לאחר מלחמת יום הכיפורים יזמה תנועת גוש אמונים הקמת גרעין התיישבות בשם "אלון מורה" אשר יתיישב קרוב לעיר שכם. משפחות חברי הגרעין, בתוספת תומכים רבים, ניסו לעלות לקרקע שמונה פעמים. העליות בוצעו לרוב בצעדות רגליות מנתניה דרך ההרים אל המבנים של תחנת הרכבת מסעודיה בסמוך לסבסטיה. התחנה נבחרה בין השאר מהסיבות הבאות:

העלייה האחרונה לסבסטיה, בחנוכה תשל"ו (1975), הביאה לתוצאות: נחתם הסכם בין המתנחלים לשר הביטחון שמעון פרס, המאשר להם להתיישב במחנה הצבאי סמוך לכפר קדום הערבי. לימים הוקמה במקום ההתנחלות קדומים. בעקבות הצלחה זו, הפכה "העלייה לסבסטיה" לאירוע מכונן בתולדות ההתיישבות היהודית ביש"ע.

התחנה כיום

מבנה התחנה נטוש ומתפורר, ליד המבנה המרכזי ישנם שרידים של מבני שירות נוספים. ליד התחנה נבנו מסעדה וקאנטרי קלאב על ידי כפריים מהסביבה, שנכון למאי 2009 נטושים.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. מסילת השומרון היא מסעף מרכבת העמק שהיא בתורה מסעף של מסילת הרכבת החיג'אזית, שתוכננה להגיע עד לירושלים, אך הגיעה בסופו של דבר רק עד שכם
  2. המסלול עבר מצד אחד של הנחל לצד שני וחוזר חלילה לפי הרוחב של המישור משני צידי הנחל