בלאק פריידיי

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

בלאק פריידייאנגלית: Black Friday; מילולית "יום שישי השחור") הוא כינוי ליום שישי, שפותח את עונת השופינג שבין חג ההודיה בארצות הברית לחג המולד. הוא חל ביום שישי של השבוע הרביעי בחודש נובמבר (יום לאחר חג ההודיה).[1] זהו יום שיא של הצרכנות בארצות הברית.

אטימולוגיה

מקור הכינוי עוד בשנות השישים המוקדמות של המאה ה-20, והוא נטבע כדי לתאר את העומס והצפיפות הבלתי רגילים בחנויות ובכבישים האופייניים ליום זה. לפי הסבר עממי, הכינוי איננו נושא קונוטציה שלילית אלא הוא מבוסס על הביטוי "in the black" שמשמעותו להרוויח. משמעות הביטוי נעוצה במוסכמה מתוך עולם ראיית החשבון, שלפיה ערכים מספריים חיוביים (הכנסות / רווחים) מודפסים בדיו שחור וערכים מספריים שליליים (הוצאות / הפסדים) מודפסים בדיו אדום.

פעילות

כלכלנים רבים רואים במועד זה דרך בדיקה מצוינת להצלחת השוק הקמעונאי בארצות הברית. בעבר, היה זה יום הקניות העמוס ביותר בשנה.

האביזרים שנקנים לקראת חג המולד הם בעיקר קישוטים לעצי חג המולד, כרטיסי ברכה ובובות סנטה קלאוס. בנוסף, ישנה קנייה מסיבית של מתנות לכבוד החג.

ב-2017 נרשם שיא של קניות בסכום של כ-5 מיליארד דולר בעשרים וארבע שעות, עליה של 17% מ-2016.[2] לפי נתוני חברת האשראי הישראלית כאל, הישראלים קנו בכ-19 מיליון ש"ח.[3]

בשנת 2018 נשבר בישראל שיא של רכישות ברשת, שעמדו על סך 3.19 מיליארד שקל, לא כולל רכישות במזומן בחנויות פיזיות.[4] בשעת העומס אף קרסו מערכת האשראי של חברת שב"א (שירותי בנקים אוטומטיים), המפעילה את מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי. מוקדם יותר באותו שבוע קרסה מערכת הפרסום של פייסבוק ואינסטגרם במשך שעות, בשל עומס קמפיינים.[5]

בשנת 2020, בעקבות מגפת הקורונה חלה עלייה של 20 אחוזים בהיקף המכירות במהלך הבלאק פריידי בישראל.[6] במהלך 24 שעות, יצא סכום של 67 מיליון שקל בסך הכול.[6] עוד פורסם, כי מתחילת נובמבר, יצא סכום של למעלה ממיליארד שקל בקניות אינטרנטיות בעקבות הבלאק פריידי; עלייה של 37 אחוזים משנת 2019.[6] בארצות הברית, יצא סכום כולל של למעלה מ-9 מיליארד דולר אמריקני.[6]

אירועים שחלו במהלך הבלאק פריידיי

נתוני מכירות

הפדרציה הקמעונאית הלאומית מפרסמת נתונים על המכירות בכל סוף שבוע של חג ההודיה.[8] הגדרת הפדרציה ל"סוף השבוע של הבלאק פריידי" כוללת את חמישי, שישי, שבת והוצאות מוקדמות של יום ראשון.

אורכה של עונת הקניות אינו זהה בכל השנים: תאריך הבלאק פריידי משתנה בין 23 ל-29 בנובמבר ואילו ערב חג המולד נקבע ב-24 בדצמבר.

שנה תאריך פרסום הסקר קונים (במיליונים) ממוצע שהוצא סך כל ההוצאות
2022 25 בנובמבר
2021 26 בנובמבר
2020 27 בנובמבר
2019 29 בנובמבר
2018 23 בנובמבר
2017 24 בנובמבר 28 בנובמבר[9] 174 $335.47 $58.3 מיליארד
2016 25 בנובמבר
2015 27 בנובמבר
2014[10] 28 בנובמבר 30 בנובמבר 233 $380.95 $50.9 מיליארד
2013 29 בנובמבר 1 בדצמבר 249 $407.02 $57.4 מיליארד
2012 23 בנובמבר 25 בנובמבר 247 $423.66 $59.1 מיליארד
2011 25 בנובמבר 27 בנובמבר 226 $398.62 $52.5 מיליארד
2010 26 בנובמבר 28 בנובמבר 212 $365.34 $45.0 מיליארד
2009 27 בנובמבר 29 בנובמבר 195 $343.31 $41.2 מיליארד
2008 28 בנובמבר 30 בנובמבר 172 $372.57 $41.0 מיליארד
2007 23 בנובמבר 25 בנובמבר 147 $347.55 $34.6 מיליארד
2006 24 בנובמבר 26 בנובמבר 140 $360.15 $34.4 מיליארד
2005 25 בנובמבר 27 בנובמבר 132 $301.81 $26.8 מיליארד

בלאק פריידי בישראל

כמו בארצות הברית, גם חנויות מקומיות ואינטרנטיות בישראל נערכות למבצעי בלאק פריידי, חלקן הגדול עוד לפני המועד המקורי. לעומת זאת, בישראל צרכנים רבים הטיחו ביקורת כי המוצרים שנמכרים במבצע אינם בביקוש וההנחות אינן גדולות (בדגש על מוצרי מחשבים ואלקטרוניקה), וכן נראה כי החנויות מנסות לנצל את האירוע כדי להיפטר ממלאי עודף (בשל אי ביקוש).

סממן נוסף לכך שההנחות בישראל אינן גבוהות נעוץ בעובדה שזמן קצר טרם תקופת המבצעים, נוהגות חנויות רבות להעלות באופן ניכר את המחירים, כך שבמועד למתן ההנחות, המחיר יחזור לגובהו המקורי, או מעט נמוך יותר, ועל כן ההנחה היחסית למחיר שקדם לתקופה אינה גבוהה.[11] כדי להקל על קמעונאים ישראלים את התחרות מול בלאק פריידי, בשנת 2014 חברת גוגל בשיתוף משרד הכלכלה והתעשייה יזמו אירוע קניות שנקרא ShoppingIL.[12]

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בלאק פריידיי בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ מתי בלאק פריידי?, באתר לוח שנה, ‏2019-08-17
  2. ^ נחמה אלמוג, סיכום הבלק פריידיי: זינוק של 17% במכירות, באתר אנשים ומחשבים - פורטל חדשות היי-טק, מיחשוב, טלקום, טכנולוגיות, ‏2017-11-26
  3. ^ שי קליין, Black Friday: הישראלים קנו בכ-19 מיליון שקל, באתר ביזנעס, ‏26.11.2017 (ארכיון)
  4. ^ פישל רוזנפלד, בלאק פריידי 2018: הישראלים בזבזו כ-3.19 מיליארד שקל - ביזנעס, באתר ביזנעס, ‏26.11.2018 (ארכיון)
  5. ^ חיים קרליץ, רגע לפני בלאק פריידי: מערכת הפרסום של פייסבוק – קרסה, באתר ביזנעס, ‏20.11.2018 (ארכיון)
  6. ^ 6.0 6.1 6.2 6.3 גלובס, שירות (2020-11-28). "הישראלים הסתערו על מבצעי בלאק פריידי ורכשו בהיקף 67 מיליון שקל". Globes. נבדק ב-2020-11-28.
  7. ^ סוכנויות הידיעות, יום שישי השחור: עובד וול מארט נהרג; שני הרוגים בטויס אר אס, באתר TheMarker‏, 28 בנובמבר 2008
  8. ^ Retail Holiday and Seasonal Trends, NRF (באנגלית)
  9. ^ "Consumers and retailers win big over Thanksgiving holiday". אורכב מ-המקור ב-2018-11-09.
  10. ^ "Early Promotions, Online Shopping and Improving Economy Changing the Face of Black Friday Weekend". National Retail Federation.
  11. ^ תופעה: האם האתרים מעלים מחירים לפני בלאק פריידי?, באתר www.israelhayom.co.il
  12. ^ איך נולדו בלק פריידי ויום הרווקים הסיני ואיך הם הגיעו לישראל, באתר מאניטיים, ‏06 בנובמבר 2021
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0