היום השני לבריאה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

היום שני של בריאת העולם הוא היום השני לקיום העולם ובו ברא הקב"ה את הרקיע והבדיל בין מים העליונים למים התחתונים.

היום השני במקרא

וַיֹּאמֶר אֱלֹקים יְהִי רָקִיעַ בְּתוֹךְ הַמָּיִם וִיהִי מַבְדִּיל בֵּין מַיִם לָמָיִם: וַיַּעַשׂ אֱלֹקים, אֶת-הָרָקִיעַ וַיַּבְדֵּל בֵּין הַמַּיִם אֲשֶׁר מִתַּחַת לָרָקִיעַ וּבֵין הַמַּיִם אֲשֶׁר מֵעַל לָרָקִיעַ וַיְהִי-כֵן: וַיִּקְרָא אֱלֹקִים לָרָקִיעַ, שָׁמָיִם; וַיְהִי-עֶרֶב וַיְהִי-בֹקֶר, יוֹם שֵׁנִי:

בראשית פרק א פסוקים ו' ז' ח'

ביום השני של הבריאה ברא הקב"ה את הרקיע שנועד להבדיל בין המים שנותרו מעל לרקיע ובשל כך הם נקראים המים העליונים ובין המים שנותרו מתחת לרקיע שנקראים המים התחתונים. לאחר בריאתו קרא הקב"ה את שמו "שמים".

רש"י כותב כי השמים נבראו ביום הראשון, ורק התחזקו ביום השני: "אף על פי שנבראו שמים ביום ראשון, עדיין לחים היו, וקרשו בשני מגערת הקב"ה באומרו יהי רקיע, וזהו שכתוב (איוב כ"ו, י"א) "עמודי שמים ירופפו" - כל יום ראשון, ובשני - "יתמהו מגערתו". כאדם שמשתומם ועומד מגערת המאיים עליו". כלומר עד היום השני היו מים ורקיע אבל רק ביום השני התחזקו השמים להבדיל בין המים התחתונים לעליונים.

הרקיע מבדיל בין המים שמתחתיו למים שמעליו. "מעל לרקיע, לפי שהן תלויים באוויר". ועל הרקיע עצמו: "...הא למדת שהם תלויים במאמרו של מלך".

היום השני של בריאת העולם הוא היום היחיד בו לא נאמר "כי טוב", מאידך ביום השלישי לבריאה נכפל "כי טוב", ופרשנויות רבות נאמרו על עניין זה.

בקבלה ובמחשבה היהודית

ההבדלה בין המים העליונים לתחתונים הייתה ההבדלה הראשונה בעולם, הפעם הראשונה שחולק דבר לשניים, על פי תורת הקבלה גם הפירוד בעצמו. הכוח לחלק דבר אחד לשנים נברא ביום זה[דרוש מקור]. אם כי דבריו של רש"י לפיו כבר ביום הראשון היה קיים הרקיע מפרשים שכבר ביום הראשון היתה קיימת הבדלה ופרוד, והחידוש שהתחדש ביום השני הוא החיזוק של ההבדלה וההעמדה שלה כחלוקה מוכרחת ומוחלטת.

חלוקת המים לא היתה סתם חלוקה בין שני קבוצות יסודות זהים אלא גם קבעה את דרגתם של המים, המים העליונים הפכו לרוחניים יותר מהמים התחתונים[דרוש מקור].

קישורים חיצוניים

הערות שוליים