רבי מאיר קצנלנבוגן

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף מאיר קצנלבוגן)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
רבי מאיר קצנלנבוגן
לידה 1473
ה'רמ"ב
קצנלבוגן, האימפריה הרומית ה"קדושה"האימפריה הרומית ה"קדושה" האימפריה הרומית ה"קדושה"
פטירה 12 בינואר 1565 (בגיל 92 בערך)
י' בשבט ה'שכ"ה
פדובה, הרפובליקה של ונציההרפובליקה של ונציה הרפובליקה של ונציה
מצבתו של המהר"ם בבית העלמין היהודי העתיק בפדובה

רבי מאיר קצנלנבוגן, (מכונה מהר"ם פדובה[1] ובקיצור מהרמ"פ) מפדובה (בכתיב לועזי: Katzenellenbogen;‏ 1473, קצנלבוגן (אנ')12 בינואר 1565, י' בשבט ה'שכ"ה, פדובה), מגדולי הפוסקים האשכנזים במאה ה-16.

ביוגרפיה

נולד בשנת ה'רמ"ב[2] לרבי יצחק קצנלנבוגן (בן רבי משה קצנלפויגן[3]) וליוליה מלכה בתו של רבי יחיאל לוריא מבריסק. בילדותו למד בפראג אצל רבי יעקב פולק בעל החילוקים, ביחד עם רבי שלום שכנא מלובלין. מפראג עבר לפדובה, שם למד בישיבתו של רבי יהודה מינץ, שהיה רבהּ של פדובה באותה עת, ואף נשא את נכדתו בת בנו רבי אברהם לאישה. מצד אימו היה בן דודה של מלכה איסרליש אם הרמ"א.

בשנת ה'רפ"ה 1525 מונה להיות רב קהילת האשכנזים בפדובה, ועמד בראש הישיבה במשך ארבעים שנה עד מותו. כן כיהן כראש ועד רבני המחוז בוונציה. בתקופתו פרחה הישיבה, ומשכה אליה תלמידים מרחוק.

בנו היה רבי שמואל יהודה קצנלבויגן (המהרשי"ק). נכדו היה רבי שאול וואהל.

חשיבותו

מהר"ם מפדובה נודע בחריפותו ובעומק דעתו המקיפה, ועל כן היה מוערך מאוד בקרב חכמי הדור. רבים מחשובי רבני אירופה, ובהם הרמ"א, מכנים אותו אב"ד מדינת ונציה. באמצע המאה ה-16 היה מהר"ם מפדובה מזקני הדור ומגדולי תלמידי החכמים. דעתו התבקשה בכל בעיה חברתית או הלכתית חשובה, ואכן חליפת השו"ת שלו הקיפה את כל גדולי הדור באירופה ובארצות המזרח. חלק מתשובותיו התפרסמו בספר 'הא לכם זרע' (ונציה ה'שי"ג).

חיבורו על הרמב"ם

מהר"ם מפדובה הגיה והדפיס את הספר 'משנה תורה' לרמב"ם. הספר נדפס בין השנים ה'ש"י-ה'שי"ד אצל המדפיס הנוצרי ברגדין, ובסוף המהדורה צירף הגהות וחידושים משלו. ההשקעה הייתה גדולה, ומהר"ם מפדובה ציפה להתפרנס ממכירת הספרים. ואולם מתחרהו של ברגדין, בעל בית דפוס נוצרי בשם יוסטיניאן, גנב מברגדין את הגהותיו של מהר"ם מפדובה, הוציא לאור מהדורה דומה, ומכרהּ במחיר נמוך יותר. פרשה זו הסעירה את העולם היהודי, והרמ"א (כבן בת-דודתו) שנדרש להיכנס לעובי הקורה, הוציא מניפסט שבו קרא לקנות את החיבור במהדורת פדובה בלבד, ואף הטיל חרם ונידוי על מי שיקנה את מהדורת יוסטיניאן. פרשה זו גרמה למחלוקת חמורה, שהביאה לכך ששלושה מומרים – יוסף מורו צרפתי, חננאל דה פוליניו ושלמה רומאנו (נכדו של המדקדק רבי אליהו בחור) – הלשינו, בהשראת המדפיסים, זה כנגד זה על התלמוד, שהוא מלא שטנה וקללות על הנצרות והנוצרים. האפיפיור יוליוס השלישי הוציא צו לשריפת התלמוד בראש השנה שנת ה'שי"ד.

הפולמוס על הדפסת ספרי הקבלה

הדפסת מספר ספרי קבלה באירופה תרמה להפצת תורת הקבלה החל ממחצית המאה ה-16. ספרים אלו נדפסו אמנם בלא "הסכמות", אך הדפסתם לא עוררה התנגדות. ברם הדפסת 'ספר הזוהר' (המיוחס לרשב"י) וספר 'מערכת האלוהות' (המיוחס לרבינו פרץ הכהן בעל התוספות) בשנת ה'שי"ח עוררה ויכוח מר, שכתוצאה ממנו הורו חכמי אשכנז שלא להדפיס ספרי קבלה. בפולמוס זה היה מעורב בין היתר מהר"ם מפדובה, שחתם על חרמות נגד הדפסת הספרים.

דרכי שלום

קיימות פסיקות מדרבנן שנועדו לשמור על השלום. פסיקות אלו ניתנות בשלושה תחומים: כלל היחסים בין בני אדם, היחס לעם הארץ והיחס לגויים.

מהר"ם מפדובה דן בשאלה כיצד יוכלו שני אחים, שאביהם היה שר וגדול שהשתמד, לעלות לתורה, שכן כעיקרון אין קוראים בשמו של משומד. עלתה אפשרות לקרוא על שם אבי אביהם הסב, אך גם פתרון זה לא נראה להם, ולפיכך פנו בשאלה זו, מהר"ם מפדובה השיב כי בשל כבוד הבריות של הבנים וכבודו של אביהם, יש בכל זאת לקרוא בשמו, וזאת כדי שלא יפגעו ממעשיו של אביהם המשומד, שהיה כאמור אדם חשוב, שלא ניתן להתעלם ממנו או לא לציין את שמו. לדעתו, כאן עולה נימוק דרכי שלום, שמחמתו יש לקרוא למשומד בשמו.

חיבוריו

הספרים אשר חיבר מהר"ם מפדובה הם:

לקריאה נוספת

  • אבא אברהם אייזנער, תולדות הגאון ר' דוד לידא זללה"ה עמ' 58, ברסלוי - גרמניה, ה'תרצ"ח.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רבי מאיר קצנלנבוגן בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ שם ושארית, על מצבת שטנגן, יוסף כץ, קרקוב, ה'תרנ"ה אביך שם מספר 42, עמוד 64
  2. ^ אנציקלופדיה לתולדות גדולי ישראל חלק ד' עמ' 1022
  3. ^ אטלס עץ חיים, אחרונים, כרך ו', עמוד 110.
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0