מעכה בת אבישלום

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מַעֲכָה בַּת־אֲבִישָׁלוֹם
לידה בין 977 לפנה"ס ל975 לפנה"ס[1]
ירושלים[3]
פטירה אחרי 908 לפנה"ס[2]
שם מלא תָּמָר בַּת־אַבְשָׁלוֹם[4]
שיטת רד"ק
מַעֲכָה בַּת־אַבְשָׁלוֹם[5], מִיכָיָהוּ בַת־אוּרִיאֵל מִן־גִּבְעָה[6]
מדינה ממלכת ישראל המאוחדת
Flag of Judea.svg ממלכת יהודה[7]
עיסוק עשתה את ה"מפלצת" (כלי או מבנה פולחני) לאשרה
דת יהדות[7]
בן זוג שיטת רש"י
אביה
שיטת רד"ק
רחבעם
שושלת בית דוד
תואר אשת מלך יהודה
אב אבשלום
אם תמר
הגבירה[2]
שיטת רש"י
911 לפנה"ס[8]
שיטת רד"ק
928 לפנה"ס[9]908 לפנה"ס[2]
908 לפנה"ס[2]

מַעֲכָה בַּת־אֲבִישָׁלוֹם היא אשת מלך יהודה. היא מזוהה עם תמר - בתו היחידה של אבשלום.[10]

חייה

בספר מלכים א' ובדברי הימים ב' ישנם אזכורים שונים בקשר למעכה בת אבישלום. מצד אחד, במלכים פרק ט"ו נראה שמעכה הייתה אם אסא: ”(ט) וּבִשְׁנַת עֶשְׂרִים לְיָרָבְעָם מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל מָלַךְ אָסָא מֶלֶךְ יְהוּדָה:(י) וְאַרְבָּעִים וְאַחַת שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם וְשֵׁם אִמּוֹ מַעֲכָה בַּת אֲבִישָׁלוֹם: (יג) וְגַם אֶת־מַעֲכָה אִמּוֹ וַיְסִרֶהָ מִגְּבִירָה אֲשֶׁר־עָשְׂתָה מִפְלֶצֶת לָאֲשֵׁרָה וַיִּכְרֹת אָסָא אֶת־מִפְלַצְתָּהּ וַיִּשְׂרֹף בְּנַחַל קִדְרוֹן:”. מצד שני, בדברי הימים ב פרק י"א נראה שמעכה הייתה אם אביה: ”(כ) וְאַחֲרֶיהָ לָקַח אֶת־מַעֲכָה בַּת־אַבְשָׁלוֹם וַתֵּלֶד לוֹ אֶת־אֲבִיָּה וְאֶת־עַתַּי וְאֶת־זִיזָא וְאֶת־שְׁלֹמִית: (כא) וַיֶּאֱהַב רְחַבְעָם אֶת־מַעֲכָה בַת־אַבְשָׁלוֹם מִכָּל־נָשָׁיו וּפִילַגְשָׁיו כִּי נָשִׁים שְׁמוֹנֶה־עֶשְׂרֵה נָשָׂא וּפִילַגְשִׁים שִׁשִּׁים וַיּוֹלֶד עֶשְׂרִים וּשְׁמוֹנָה בָּנִים וְשִׁשִּׁים בָּנוֹת:”. ומצד שלישי, בדברי הימים פרק י"ג נראה שמיכיהו בת אוריאל מן גבעה הייתה אם אביה: ”(א) בִּשְׁנַת שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה לַמֶּלֶךְ יָרָבְעָם וַיִּמְלֹךְ אֲבִיָּה עַל־יְהוּדָה: (ב) שָׁלוֹשׁ שָׁנִים מָלַךְ בִּירוּשָׁלִַם וְשֵׁם אִמּוֹ מִיכָיָהוּ בַת־אוּרִיאֵל מִן־גִּבְעָה וּמִלְחָמָה הָיְתָה בֵּין אֲבִיָּה וּבֵין יָרָבְעָם:”.

מפלצת לאשרה

בתנ"ך מבואר כי אסא מלך יהודה הסיר את אמו מעכה מכבודה וכן כרת את "מפלצתה".[11] רש"י (דברי הימים ב טו טז) מצטט את מאמר רב יוסף כי מעכה עשתה "כמין זכרות" לפסל האשרה שבידה כדי למלאות תאוותה, והייתה נבעלת לו בכל יום.[12]

שיטת הסוברים שמעכה בת אבישלום היא אשת אביה

ישנן שתי שיטות להסברת פסוקים אלה: שיטה אחת אומרת שמעכה היא אשת אביה (ואם אסא) והשיטה האחרת אומרת שמעכה היא אשת רחבעם (ואם אביה). בשיטה זו אוחזים רש"י[13], רבי אברהם בן הרמב"ם[14], מהרש"א[15] והחיד"א[16]. לפי שיטה זו, אשת רחבעם היא מיכיהו בת אוריאל ואשת אביה היא מעכה בת אבישלום. הסיבה שבחלק מהמקומות מוזכר ששם אשת רחבעם הוא מעכה בת אבישלום היא שמיכיהו נקראה על שם כלתה, אשת אביה שהייתה "אשת חיל גברתנית"[13].

שיטת הסוברים שמעכה בת אבישלום היא אשת רחבעם

בשיטה זו אוחזים התרגום לדברי הימים[17], רד"ק[18], רלב"ג[19], אברבנאל[20], המצודות[21], מור וקציעה[22], הפלאה[23], רש"ש[10] ומלבי"ם[24]. לפי שיטה זו, מעכה בת אבישלום היא אשת רחבעם, והשם מיכיהו נוסף לה לאחר שנעשתה גבירה (שם עם סיומת יהו הוא שם מכובד לנשים בתקופת המקרא). שם אביה אבשלום הוסב ל"אוריאל מן הגבעה" כדי לא להזכיר את שם אבשלום. מעכה נקראה אם אסא כי היא גידלה אותו.

הערות שוליים

  1. ^ השנים שבהם אבשלום היה בירושלים ולא ראה את דוד, בין 7 ל5 שנים לפני מות דוד, סדר עולם רבה יד
  2. ^ 2.0 2.1 2.2 2.3 ספר מלכים א', פרק ט"ו, פסוק י"ג
  3. ^ ספר שמואל ב', פרק י"ד, פסוקים כ"ז-כ"ח
  4. ^ ספר שמואל ב', פרק י"ד, פסוק כ"ז
  5. ^ ספר דברי הימים ב', פרק י"א, פסוק כ'
  6. ^ ספר דברי הימים ב', פרק י"ג, פסוק ב'
  7. ^ 7.0 7.1 כי הייתה אשת מלך יהודה
  8. ^ שנת פטירת רחבעם
  9. ^ השנה הראשונה בה מלך רחבעם כי אם הייתה מתחתנת איתו מאוחר יותר, אביה היה קטן (פחות מ20) מכדי לצאת למלחמה ולמות
  10. ^ 10.0 10.1 רש"ש גמרא יומא לח ב
  11. ^ וְגַם מַעֲכָה אֵם אָסָא הַמֶּלֶךְ הֱסִירָהּ מִגְּבִירָה אֲשֶׁר עָשְׂתָה לַאֲשֵׁרָה מִפְלָצֶת וַיִּכְרֹת אָסָא אֶת מִפְלַצְתָּהּ וַיָּדֶק וַיִּשְׂרֹף בְּנַחַל קִדְרוֹן.
  12. ^ תלמוד בבלי, מסכת עבודה זרה דף מד
  13. ^ 13.0 13.1 רש"י דברי הימים ב יג ב
  14. ^ שו"ת רבי אברהם בן הרמב"ם מא
  15. ^ מהרש"א חידושי הלכות כתובות קד ב
  16. ^ חומת אנ"ך דברי הימים ב יג ד"ה מיכיהו בת
  17. ^ תרגום לדברי הימים ב יג ב
  18. ^ רד"ק מלכים א טו ב
  19. ^ רלב"ג מלכים א טו ב
  20. ^ אברבנאל מלכים א טו יא
  21. ^ מצודת דוד מלכים א טו י
  22. ^ מור וקציעה תרכא הערה 5
  23. ^ הפלאה גמרא כתובות קד ב
  24. ^ מלבי"ם דברי הימים ב יג ב