ספר מלכים

מתוך המכלול
(הופנה מהדף ספר מלכים א)
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
Gnome-colors-edit-find-replace.svg אין לראות את דף זה כערך אנציקלופדי. נא הימנעו מעריכה בו לפני שכתובו על בסיס הגרסה המקורית
דף זה יובא ו/או טופל בעבר שלא על פי מדיניות המכלול, ומשכך ייתכן שנעדר ממנו תוכן ראוי או ששוכתב בצורה בלתי תקינה.
תוכלו להשוות את הערך מול הערך המקורי, וכן לצפות בשינויים שבוצעו בו. אתם מוזמנים לשכתב אותו מחדש או לנהל דיון מקדים בדף השיחה.
Disambig RTL.svg המונח "מלכים" מפנה לכאן. אם הכוונה למשמעות אחרת, ראו מלכים (פירושונים).

ספר מְלָכִים הוא אחד מספרי הנביאים בתנ"ך, ועוסק בקורות מלכות ה' על ישראל למן ימיו האחרונים של דוד ועד גלות יהודה. הסיפורים בספר מלכים מספרים איך שה' מולך על ישראל ועל מלכיהם מנהיג אותם בצדק ומשפט כפי שהם מתנהגים. הסיפורים באים בסדר כרונולוגי, ומביאים את תקציר ימי מלכי ישראל ומלכי יהודה, מעשיהם והאירועים בארץ בתקופתם.

ספר מלכים אינו מתחיל בראשית ימי המלוכה אלא רק בשלהי ימיו של דוד המלך. הוא מסתיים בחורבן בית ראשון, כליאתו של המלך יהויכין, ולבסוף שחרורו בידי מלך בבל.

מהות הספר

הסיפורים בספר מלכים מספרים איך שה' מספרים איך שה' מולך על ישראל ומנהיג אותם ואת מלכיהם בצדק ומשפט כפי קבלתם את עול מלכותו ואלוקותו.

כשישראל ומלכם עובדים רק את ה' מקיימים את מצוות תורתו והולכים בדרכיו, הם זוכים לעבוד את ה' בשמחה ובטוב לבב ומרוב כל, בעושר וכבוד, חירות ומלוכה, להיותם עליון על כל גויי הארץ אשר ישמעון את כל החקים האלה ואמרו רק עם חכם ונבון הגוי הגדול הזה, כי מי גוי גדול אשר לו חקים ומשפטים צדיקם ככל התורה הזאת ומי גוי גדול אשר לו אלקים קרבים אליו כה' אלקינו בכל קראנו אליו. כמו שהתקיים בהם בימי דוד ושלמה ובמשך מלכות בית דוד בצדקת המלכים הצדיקים.

אך כישראל עוזבים חלילה את ה' ומפרים מצוותיו ועובדים את אלילי העמים והלכים בדרכי תועבותיהם, הם משתעבדים ועבדים את אויביהם ברעב וצמא בעירום ובחוסר כל, ומוליך ה' אתם ואת מלכיהם אל הגלות ושיעבוד והם נהיים לשמה למשל ולשנינה בכל העמים. כמו שהתקיים בהם בסמוך לזמן החורבן בימי יאשיהו יהויכין וצדקיהו בחטאת מנשה, העם, והמלכים הרשעים.

מבנה הספר

החלוקה הידועה למלכים א' ומלכים ב' אינה מקורית, והיא חלוקה טכנית שמקורה בתרגום השבעים (שם נחשב הספר לספר אחד עם ספר שמואל, וחולק לארבעה חלקים, עקב אורכו בתרגום ליוונית: מלכים א, ב, ג, ד). במקורות הספר נחשב תמיד כספר אחד.

הכתוב נחלק רעיונית לשלושה חלקים.

  • דברי ימי שלמה המלך (מלכים א', עד פרק י"א).
  • חלוקת המלוכה ותיאור מקביל של דברי ימי מלכויות יהודה וישראל (מלכים א', י"ב - מלכים ב', י"ז).
  • חורבן הבית הראשון - גלות ישראל, ותולדות מלכות יהודה לאחר מסע שַלְמַנְאֶסֶר מלך אשור ועד כיבוש ירושלים בידי נְבוּכַדְנֶאצַּר (מלכים ב', י"ח - כ"ה).

שיטה וסגנון

ניכרת אחידות בעריכת הספר לכל אורכו. מופיעה רשימה מפורטת של מלכי שתי המלכויות, כשלגבי כל מלך מצוין באיזו שנה למלכות המלך המקביל לו (בממלכה השנייה) הוא עלה למלוכה (סינכרוניזְם).

אצל מלכי יהודה מצוין שם אם המלך וברוב המקרים מצוין מקום קבורתו ותקציר מפעלותיו. ייתכן שמלכים מסוימים הקפידו לתעד את קורותיהם יותר מאחרים, ועל כן אלו נשמרו ומופיעים ביתר פירוט בספר מלכים. כאלו הם דברי ימי אחאב, חזקיהו ויאשיהו.

מרבית הנאמר כתוב בסגנון תיאורי-תיעודי אך הכתוב משלב קטעי שירה, פתגמי חכמה ודברי מוסר.

מקורות הספר ומקורות חיצוניים לנאמר בספר

כאמור, הספר מיועד להעביר מוסר על מהות הברית בין ה' לישראל ומלכיהם, וכי ה' משגיח על עם ישראל, ומתנהג איתם כפי מעשיהם. הרוצה לדעת עוד על תולדות כל מלך מופנה על ידי הכתוב לספרי "דברי הימים למלכי יהודה" ו"דברי הימים למלכי ישראל". ספרים אלו לא שרדו עד ימינו, והם כנראה המקורות העיקריים לנאמר בספר מלכים (אברבנאל ועוד). מקורות אחרים הם כנראה ספרים שתיעדו את תולדות הנביאים, כמו אליהו ואלישע.

ניתן ללמוד עוד על תולדות המלכים השונים מידיעות המופיעות בספר "דברי הימים", וכן בספרים ירמיהו וישעיהו, שבהם מופיעים לעתים תעתיקים מילה במילה של הנאמר ב"ספר מלכים".

ולהבדיל, אף בתעודות אשוריות ובבליות, חלקן בעברית, אפשר ללמוד עוד על תולדות המלכים, בעיקר אלו האחרונים מבין מלכי יהודה, ידיעות שאינן חלק מתוכנו של ספר מלכים.

מועד חיבור הספר בידי נביא ה'

שלמה המלך בעיני גוסטב דורה
תיאור הקרב שבו נפגע המלך אחאב, בעיני גוסטב דורה

חז"ל דרשו בברייתא[1], כי ירמיהו כתב את ספרו, ספר מלכים ואת מגילת איכה. על פי דרשת חז"ל שמחבר הספר הוא ירמיהו הנביא, שחי באותה תקופה. כתב האברבנאל שבדרך הפשט הספר עבר עריכה בידי אנשי כנסת הגדולה.

במבט מעמיק, אלו ואלו דברי אלוקים חיים, בעולם הפשט הספר נכתב על ידי נבאי מסוים ונערך על ידי אנשי כנסת הגדולה, ובעולם הדרש הוא ניכתב על ידי ירמיה הנביא. ראה בערך פרד"ס. [דרוש מקור]

יש אומרים [2] כי אף על פי פשט ירמיה כתב ספר מלכים וזאת על פי הקבלות ספרותיות בינו ובין ספר ירמיהו. וקווי דמיון, רעיוניים וסיגנוניים אשר משותפים לספר מלכים ולספר ירמיה, אך אך יש הסוברים כי אין די בקווי הדמיון הללו להוכיח על דרך הפשט כי ירמיה חיבר את ספר מלכים.[3]

תקופת המאורעות המתוארים בספרי מלכים היא מהמאה העשירית לאלף השלישי ועד שחרור המלך יהויכין מכלאו של מלך בבל בשנת ג'שס"ד, באמצע גלות בבל. אך נראה שנביא ה' כותב הספר השתדל לסיים אותו בנימה חיובית, ובהנחה שכתב בסופו את האירוע המעודד האחרון שהכיר, ניתן להסיק שהספר נכתב לפני הצהרת כורש בשנת ג'שפ"ט,

ראה גם

לקריאה נוספת

  • Michael Avioz, "The Book of Kings in Recent Research" (parts 1 and 2), Currents in Biblical Research 4 (2005), 11-55; 5 (2006), 11-57

קישורים חיצוניים

  • James A. Montgomery, Kings (International Critical Commentary), Edinburgh: T. & T. Clark, 1951. Online copy at the Internet Archive

הערות שוליים

  1. בבא בתרא ט"ו, ע"א
  2. מנחם בולה, בפירוש דעת מקרא לספר, 
  3. משה גרסיאל, עולם התנ"ך: מלכים א', תל אביב, דוידזון עתי, 1994, ע"מ 10.


סמל המכלול גמרא 2.PNG
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רישיון cc-by-sa 3.0