משיח בשערי רומא

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

משיח בשערי רומא היא אגדה יהודית במסכת סנהדרין שבתלמוד בבלי[1], המתארת את פגישתו של רבי יהושע בן לוי במשיח בשערי רומא.

האגדה

האגדה מתארת כי רבי יהושע בן לוי, בעת שהרהר ליד קברו של רבי שמעון בר יוחאי, זכה לביקור של אליהו הנביא. "מתי יבוא המשיח?" שאל אותו. ענה הנביא: "המשיח נמצא בשערי רומא, יושב בין עניים, חולים ואומללים. כמוהם, הוא משנה את כריכות פצעיו, אבל עושה זאת פצע אחד בכל פעם, כדי להיות מוכן".

אחר כך הלך רבי יהושע לרומא, פגש את המשיח ובירך אותו באומרו "שלום עליך רבי ומורי". המשיח ענה "שלום עליך בן לוי". לאחר מכן שאל רבי יהושע "מתי תבוא?" והמשיח ענה לו "היום!". רבי יהושע חזר לאליהו, ששאלו מה אמר לו המשיח. 'שלום עליך בן לוי', השיב רבי יהושע, ואליהו אמר לו שזה סימן כי יהיה לו ולאביו מקום בעולם הבא. אז אמר רבי יהושע שהמשיח לא אמר לו את האמת, כי הוא הבטיח לבוא היום ולא בא. ואליהו פירש ”היום אם בקולו תשמעו” (תהילים צה,ז)".

פרשנות

כבר ראשוני פרשני התלמוד טענו שקטע זה אינו מתפרש כפשוטו. רש"י על המקום[2] פירש כי "פתחה של רומי" בכוונה לפתחו של גן עדן. רבי שמואל אליעזר הלוי איידלס (מהרש"א) הרחיק לכת וטען שכשכתוב בגמרא "רומי", יש לקרוא 'דה רומי', דרומי, בהתייחס למשיח שנמצא בחלק הדרומי של גן העדן.[3]

חורבת רומא. יש שטענו כי אליה כיוון התלמוד

בתחילת המאה ה-16 הציע המקובל רבי אברהם בן אליעזר הלוי ש'רומא' בסיפור התלמודי היא עיירה בגליל בשם זה. מאוחר יותר רבי משה אלשיך טען כי המשיח נמצא בגן עדן המשקיף על עיירה זו.[4]

החשש להיראות כאנטי-רומי הוביל גם לכך שתרגומי התלמוד החליפו את המילה 'רומא' לעיר 'קרתא'.

במהלך ויכוח ברצלונה, בו התמודד הרמב"ן מול הנזיר דומיניקאי והמומר פבלו כריסטיאני, האחרון ניסה להביא ראיה מסיפור זה למשיחיותו של אותו האיש.

בספר הזוהר[5] נאמר: "שם ירעה עגל דא משיח בן יוסף דאתמר ביה בכור שורו הדר לו, ושם ירבץ דא משיח בן דוד, חד אעבר רומי רבתי וחד אעבר רומי זעירתא דמיכאל וגבריאל לקבלייהו אינון". לפי דברי הזוהר האלו, אחד משני המשיחים יהיה בשערי רומי הקטנה. רבי משה הירושלמי מקשר את מקום קבורתו של אביה בן ירבעם שהוא ניצוץ נשמתו של משיח בן יוסף, לדברי הזוהר האלו שמשיח ישב בשערי רומי הקטנה.

הערות שוליים

  1. ^ תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף צ"ח עמוד א'
  2. ^ רש"י, מסכת סנהדרין, דף צ"ח עמוד א', ד"ה בפתחא (דקרתא)
  3. ^ מהרש"א על סנהדרין צח א
  4. ^ Berger, Abraham "Captivity at the Gate of Rome: the story of a Messianic Motif", Proceedings of the American Academy for Jewish Research, Vol. 44 (1977), pp. 1-17
  5. ^ רעיא מהימנא פרשת פינחס דף רנ"ב א'
Scroll 2 (PSF).png ערך זה הוא קצרמר בנושא יהדות. אתם מוזמנים לתרום למכלול ולהרחיב אותו.
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0