קבוצת תעבורה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
תעבורה אחזקות בע"מ
Logo Taavura Eng2.jpg
משאית החברה
משאית החברה
נתונים כלליים
סוג חברה פרטית
מייסדים

משפחת לבנת 60%
לאומי פרטנרס 20%

הפניקס 20%
תקופת הפעילות 1972–הווה (כ־52 שנים)
משרד ראשי רמלה, ישראל ישראלישראל
בעלות משפחת לבנת
ענפי תעשייה הובלה ולוגיסטיקה
הכנסות 3.4 מיליארד שקל (2017)[1]
רווח תפעולי 215 מיליון שקל (2017)[1]
רווח 108 מיליון שקל (2017)[1]
עובדים 4,400
 
האתר הרשמי

חברת תעבורה אחזקות בע"מאנגלית: Taavura Holdings Ltd) היא חברת ההובלה והלוגיסטיקה הגדולה בישראל ומרכזה ברמלה.

היסטוריה

הלוגו הישן של החברה

קבוצת תעבורה נוסדה בשנת 1955 על ידי אברהם (בונדי) לבנת, יחד עם צבי קדצקי. בשנת 1957 הצטרף אחיו של אברהם לבנת, יצחק לבנת, כשותף בחברה. בראשית שנות ה־60 נכנסה החברה לתחום הובלת המלט בתפזורת. החברה גם נכנסה לתחום הובלת מכוניות (עד אז נהוג היה להוביל את המכוניות מהנמל בנהיגה בהן). בנוסף, החברה החלה להתמחות בהובלה מיוחדת של מטענים חריגים בגודלם, בעיקר בעבור חברת החשמל. בשנת 1996 פורקה השותפות בין אברהם לבנת לבין אחיו יצחק וקדצקי. באותה שנה נכנסה תעבורה לתחום המטענים האוויריים, כאשר רכשה 31% מקבוצת ממן - מסופי מטען וניטול, שהופרטה מספר שנים קודם לכן[2].

בשנת 2005, החברה נכנסה כשותפה עם אגד בחברת היסעים "אגד פלוס תעבורה" המונה כ־200 אוטובוסים, ב-2006, חברת "אגד פלוס תעבורה" אוחדה עם "אגד אישי" (חברת בת של אגד) והפכה לחברת אגד תעבורה.

בשנת 2002 נכנסה לשותפות עם אי די בי חברה לפיתוח של נוחי דנקנר. באותה שנה הוכרזה תעבורה תפזורת מונופול בתחום הובלת מלט בתפזורת.

בשנת 1998 רכשה קבוצת תעבורה, בשותפות עם בני גאון, את חברת "המשביר השקעות" מידי האגודה השיתופית המשביר המרכזי. באותה עת הייתה ל"משביר השקעות", מחזור מכירות שנתי של כ-850 מיליון שקל, באמצעות החזקה במספר חברות בת, ביניהן המשביר סוכנויות, המשביר לחקלאי, המשביר מזון, המשביר מחסני אופנה, וחברת ממסר, יבואנית משאיות איווקו וטרקטורים מתוצרת ג'ון דיר[3][4].

בשנת 2010 מינה לבנת את ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, ליושב ראש הקבוצה. לבנת הסביר את המינוי: "הקשר בין אהוד אולמרט למשפחתי החל עוד לפני קום המדינה, עת שימשתי כמדריך בשורות האצ"ל והוצבתי בשוני ליד בנימינה ובהיותי פליט שואה, ללא משפחה גרעינית בארץ, הוזמנתי לא מעט פעמים לסעודות שבת בבית משפחת אביו של אהוד אולמרט בנחלת ז'בוטינסקי.[5]

בשנת 2009 הקימה קבוצת תעבורה את מוזיאון המשאיות והתובלה ברמלה.

מתחם תעבורה ברמלה

מאז שנות ה-50 מפעילה קבוצת תעבורה את המרכז הלוגיסטי שלה ברמלה, שבמקור היה ממוקם במתחם המשתרע על כחמישים דונמים צמוד לכביש 44 ולרחוב תל חי ברמלה. בשנת 2008 עברה קבוצת תעבורה למתחם חדש צמוד למחלף נשרים והצטלבות הכבישים 40 ו-44. הצורך במעבר היה עקב שדרוג והכפלת קו הרכבת לוד-נען-באר שבע, שבמקור עוקף בקשת גדולה את מתחם תעבורה הישן מצד דרום, וחייב את הרכבת להאטה משמעותית. כדי ליישר את התוואי נדרשה העברת המסילה בתוך מתחם תעבורה.[6]

בעלי עניין

בעבר החזיקה משפחת לבנת ב-63% מהחברה, מכיוון שהייתה לה בעלות חלקית גם בנשר מפעלי מלט ישראליים דרך אחזקתה באי די בי חברה לאחזקות (בשותפות עם נוחי דנקנר) ששלטה ב"משאב" דרך כלל תעשיות.[7]

משפחת לבנת החזיקה ישירות ב-50% מהחברה באמצעות חברת "אברהם לבנת בע"מ", ונשר מפעלי מלט ישראליים החזיקה ב-50%, כאשר המיליארדר לן בלווטניק שולט בנשר מפעלי מלט ישראליים, באמצעות חברת האם "משאב", שנמצאת בבעלותה המלאה (100%) של כלל תעשיות.[8] כלל תעשיות רכשה את חלקה בחברה ממשפחת לבנת בשנת 1996, תמורת 120 מיליון שקל.[1]

במאי 2019 מכרה כלל תעשיית את אחזקתה בקבוצת תעבורה: 20% ללאומי פרטנרס, 20% לחברת הפניקס, ו-10% למשפחת לבנת, שאחזקתה מגיעה עקב כך ל-60%.[9]

החזקות החברה

  • חטיבה להנפה ולהובלה כבדה: עוסקת במתן שירותי מנוף ושירותי הובלה מיוחדים.[10]
  • יבוא משאיות מתוצרת דאף, משאיות מתוצרת קנוורס(אנ') (Kenworth), אוטובוסים מתוצרת VDL וציוד כבד ומנופים מתוצרת ליבהר (Liebherr).
  • ממן - מסופי מטען וניטול בע"מ (65%) - מפעילת מסוף מטענים אווירי ומספקת מגוון רחב של שירותים לוגיסטיים בישראל ומחוצה לה
  • חברת יוניברסל משאיות ישראל (50%) - יבואנית ומשווקת משאיות ואוטובוסים איסוזו בישראל ובמספר מדינות באירופה.[11]
  • תעבורה היסעים - מפעילה שירותי הסעות לחברות, פרטיים ומפעלים
  • גראנד אוטומוטיב - יבוא והפצה של רכבי פורד ויונדאי בקרואטיה, סרביה, אלבניה, מונטנגרו וקוסובו ומקדוניה. בשנת 2019 החלה החברה לשמש כיבואן של רכבי ניסאן למדינות הונגריה, צ'כיה וסלובקיה
  • תמיג - יבואנית בלעדית של צמיגי פירלי ויצרנים אחרים לרכב פרטי, משאיות, מלגזות ועוד.[12]
  • חרושת חומרי נפץ - יצרנית ומשווקת חומרי הנפץ היחידה בישראל לשוק האזרחי
  • שמרלינג - סינכרו הנדסת אנרגיה - יבוא, הספקה, מכירה והשכרה של גנרטורים, מנועים ומחוללי זרם. הקמת תחנות כוח והתמחות בסינכרון מערכות גנרציה.[13]
  • ונטה שווק - יצרנית ומשווקת של מערכות אוורור לתעשייה, לחקלאות ובתים פרטיים.[14]
  • מ.מ.מ. (מפעלי מטמנות מאוחדים) - הקימה ומתפעלת מטמנת פסולת מוצקה מהגדולות והמתקדמות בישראל באתר דודאים (גני הדס).

חברות ההובלה

  • חברת גליל מערבי הנמל החדש
  • חברת עמל פרדס-חנה
  • חברת יוזמה גליל
  • חברת אלדן שירותי דרך (50%)
  • חברת הנגב והערבה (50%)
  • חברת עמק הירדן (50%)

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ 1.0 1.1 1.2 1.3 1.4 אתר למנויים בלבד יורם גביזון, דם רע ו-2 מיליארד שקל: הסכסוך בין לן בלווטניק למשפחת לבנת, באתר TheMarker‏, 6 ביוני 2018
  2. ^ אורנה רביב, ‏תעבורה רוכשת את השליטה בסקוריטס מיעקב הראון תמורת 10.5 מיליון דולר, באתר גלובס, 20 בנובמבר 1996
  3. ^ מאת אורנה רביב, ‏תעבורה ובני גאון במו"מ לרכישת השליטה בחב' המשביר השקעות, באתר גלובס, 28 באוקטובר 1998
  4. ^ תמר קובלנץ, ‏גאון נפרדה ממשפחת לבנת ברווח של 10 מיליון שקל, באתר גלובס, 29 בספטמבר 2009
  5. ^ ליאור גוטמן, הג'וב החדש של אהוד אולמרט: מונה ליו"ר קבוצת לבנת, באתר כלכליסט, 4 בינואר 2010.
  6. ^ עוקף רמלה - המתחם הכפול של קבוצת תעבורה, באתר גלובס, 20 במאי 2010
  7. ^ גיא ליברמן, העסקה שתהפוך את משפחת לבנת ונוחי דנקנר למובילים בשוק הבינוי, באתר הארץ, 8 באוקטובר 2009
  8. ^ מיכאל רוכוורגר, כלל תעשיות רכשה את האחזקות של CRH האירית במשאב, באתר TheMarker‏, 17 בספטמבר 2015
  9. ^ אביב לוי, רון שטיין, ‏לן בלווטניק נפרד מההשקעה ב"תעבורה" תמורת 700 מיליון שקל; משפחת לבנת מבססת שליטה בחברה, באתר גלובס, 21 במאי 2019
  10. ^ Green globe.svg אתר האינטרנט הרשמי של תעבורה מנופים והובלה כבדה
  11. ^ Green globe.svg אתר האינטרנט הרשמי של יוניברסל משאיות ישראל
  12. ^ 2021 Facebook icon.svg תמיג, ברשת החברתית פייסבוק
  13. ^ Green globe.svg אתר האינטרנט הרשמי של שמרלינג - סינכרו הנדסת אנרגיה בע"מ
  14. ^ Green globe.svg אתר האינטרנט הרשמי של ונטה שווק (1996) בע"מ
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0