שיחה:מנחת חינוך (ספר)/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

מנחת חינוך כפירוש לספר החינוך?

19
איסתרק (שיחהתרומות)

מרנן ורבנן, פתיח הערך הוא: "מנחת חינוך הוא ספר המציע פירוש למדני לספר החינוך. הספר דן בתרי"ג המצוות שמונה ספר החינוך ובמקורות העוסקים בהן בתלמוד ובראשונים."

לדעתי אין דברים אלו מדויקים כלל. מנחת חינוך הוא ספר מערכות למדני על סדר המצוות לפי מניין ספר החינוך. הוא דומה הרבה יותר לספרי מערכות וכללים אחרים מאשר לנושא כלים. רק במעט מאוד מקומות הוא מתייחס לדברי החינוך. ברוב הגמור של המצוות הוא רק מכניס אות א בראש דברי החינוך ומאריך בכמה שאלות וחקירות. ("רבינו" בלשונו משמש בכלל לרמב"ם...).

(הוא אפילו לא דומה לקצה"ח, שכן על אף שהאחרון היה יכול להיכתב כפירוש על התלמוד ואין קשר הדוק בינו לשו"ע דווקא - הרי שלפחות הוא מתעמק במקורות השו"ע, משא"כ המנחת חינוך שאינו נצרך לסה"ח אלא רק לרשימת המצוות שלו, ואין כל זיקה ביניהם מלבד העימוד.)

מקוה (שיחהתרומות)

פרשנות יפה ומעניינת, אולם המנ"ח משום מה כתב את ספרו על ספר החינוך, ואף קרא לו מנחת חינוך.

איסתרק (שיחהתרומות)

ולכן צריך לכתוב שזה פירוש על ספר החינוך?

איסתרק (שיחהתרומות)

ועיין בהקדמתו (אין בבר-אילן)

שמחה וששון (שיחהתרומות)

אם הבנתי נכון, מטרתו לא כפירוש בסגנון של סמ"ע לשולחן ערוך, אלא להרחיב את היריעה עבור הלומדים את המצוות באופן הזה ובפרט במקומות שקיצר. יש על זה באיזה מקום ממנו ולכל אורך הספר ניכרת המגמה הזו כשהוא מסייג למה הוא לא מאריך יותר.

בביאור הכינוי רבינו לרמב"ם להבנתי זה כי החינוך הלך בשיטות במניין המצוות, לכן מתאים לקרא לרמב''ם רבינו, אף שהחיבור על החינוך.

איסתרק (שיחהתרומות)

זו לשונו "וברוך ד' אשר זיכני, ומחכמתו הבינני מדי עסקי בספרו (=החינוך), לחדש חידושים בתורתינו הקדושה..., וברוב ימים גדלו פארותם והרחיו דליותם, עד שראיתי כי יעלו לחיבור שלם, הן מחידושי אשר חנני ד' והן מה שהבאתי אל תוכו מדברי הראשונים והאחרונים,.. ואמרתי לסדרו על סדר החינוך, ובמקום שקיצר המחבר כדרכן של ראשונים אברר בעזרת ה' הדברים".

שמחה וששון (שיחהתרומות)

מציע משהו בסגנון,

מנחת חינוך הוא ספר הרחבה והשלמה לדברי ספר החינוך, הספר דן בתרי"ג המצוות שמונה ספר החינוך בגדריהם ודיניהם המרכזיים ובמקורות העוסקים בהן בתלמוד ובראשונים

כדאי מילים יותר מהוקצעות ולא עולה לי עכשיו רעיון.

איסתרק (שיחהתרומות)

מציע לוותר על ה"והשלמה", להשאיר את ה"למדני" שבמקור, להשמיט את "המקורות העוסקים" וכו', ולהוסיף כמה מילים על ה"היכי-תמצות" ונפק"מים שלו, כך:

מנחת חינוך הוא ספר הרחבה למדני לדברי ספר החינוך. הספר דן בתרי"ג המצוות שמוֹנהֶ ספר החינוך, בגדריהם ובדיניהם המרכזיים, תוך התייחסות למצבים אפשריים רבים/שונים.

עמוס חדד (שיחהתרומות)

אבל הוא ממש לא הרחבה והשלמה. הוא משהו אחר.

מה עם -

מנחת חינוך הוא ספר הדן בגדרי ודיני תרי"ג מצוות ומסודר על פי סדר ספר החינוך.

איסתרק (שיחהתרומות)

נראה לי שיתעקשו פה חזק שהמנח"ח מציג את עצמו כפירוש לסה"ח, ולכן הנוסח של ש"ש עם התיקונים שלי עדיף מכיוון שהוא מסתדר עם שתי הדעות.

עם סגולה (שיחהתרומות)

המנחת חינוך מתייחס חזק מאוד לחינוך. למעשה הוא עומד ברוב הנקודות שיש לעמוד בו, אלא שחוץ מזה הוא מרחיב גם בדיני המצוה (במצוות שאינן מבוארות בשלחן ערוך ונו"כ).

נכון שבסופו של דבר התפקיד של השלמת המצוות תופס שטח והתענינות גדולים פי כמה. אבל הוא בפירוש גם פירוש לחינוך.

איסתרק (שיחהתרומות)

להמחשת דבריי חיפשתי במאגר ממוחשב כמה פעמים מזכיר המנח"ח את ספר החינוך, ולעומת זאת - כמה פעמים את הגמרא, הרמב"ם, רש"י, תוספות ושו"ע, והתוצאות לפניכם:

"המחבר" (המתייחס כמעט תמיד למחבר החינוך) נמצאו 292 תוצאות בלבד.

ואילו בחיפוש "דף" נמצאו 1147 תוצאות.

כמו כן בחיפוש "רבינו" (המתייחס כמעט תמיד לרמב"ם)+ "ר"מ" (כנ"ל מלבד כמה עשרות פעמים שמסתמא מתייחס לרבי מאיר) נמצאו 649 תוצאות.

בחיפוש "רש"י" נמצאו 960 תוצאות.

בחיפוש "תוס'"+ "תוספות" נמצאו 837 תוצאות.

בחיפוש "או"ח"+ "יו"ד"+ "חו"מ"+ "אה"ע" נמצאו 860 תוצאות. ואידך זילו גמורו...

עם סגולה (שיחהתרומות)

אבל בכינוי העיקרי אותו מכנה המנ"ח את החינוך, שהוא "הרהמ"ח", נמצאו 1931 תוצאות בבר אילן

איסתרק (שיחהתרומות)

על זה לא חשבתי. נעניתי לך. ומ"מ הצעתי בעינה עומדת.

עם סגולה (שיחהתרומות)

אני מסכים שצריך לשנות לבערך כמו שכתבת, אבל צריך להוסיף גם את עניין פרשנות החינוך, ולו כדבר נוסף לעיקר הספר.

אגב, העובדה שברוב הפעמים התוכן אינו פירוש לחינוך נכתבת בהרחבה בהמשך הערך. הנקודה היא לעניין הפתיח.

שמחה וששון (שיחהתרומות)

אולי הכיוון הזה

מנחת חינוך הוא ספר למדני להרחבת ופירוש דברי ספר החינוך. הספר דן בתרי"ג המצוות שמוֹנהֶ ספר החינוך, בגדריהם ובדיניהם המרכזיים, תוך התייחסות למצבים אפשריים רבים/שונים.

עם סגולה (שיחהתרומות)

הצעתי נוסח בפנים. אפשר לשנות חופשי.

איסתרק (שיחהתרומות)

עם סגולה, הערות על הנוסח שלך: 1. הצעתי לנקד. יש בכך בעיה? 2. כדאי להתייחס במשפט הפתיח ולהוסיף כמה מילים על ה"היכי-תמצות" ונפק"מים שלו (עיין, למשל, הביוגרפיה עליו בבר אילן).

חאמ (שיחהתרומות)

כ׳ כאן ששאר כתביו נגנבו וכו׳, האם לא מקובל יותר שכתביו נשרפו וגיסו הדברי חיים המריצו להוציא את החיבור היחיד שנשאר לו (מה שהמחבר אחז שהוא החיבור הכי פחות שלו)?

אין נושאים ישנים יותר