משתמש:איסתרק

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
תיבת כישורי שפה
he משתמש זה דובר עברית כשפת אם.
[1]
yi דער באניצער רעדט אידיש אלס מאמע-לשון.
tmr-3 משתמש הדא ממלל ארמיא דתלמודא בבלאה בדרגא טבא.‏
תיבות משתמש
Moses Isserles.jpg משתמש זה הוא יהודי שומר תורה ומצוות, ומקפיד על ההלכה, קלה כבחמורה.
Book1.gif משתמש זה אוהב לשחות
בים התורה
Torah and jad.jpg משתמש זה אוהב ללמוד תורה
Aleppo-HighRes2-Neviim8-TwleveMinorProphets (page 1 crop).jpg משתמש זה הוא בעל ידע בתנ"ך
Chaim Soloveitchik.JPG משתמש זה לומד בשיטה הלמדנית על מנת להבין את עומק הדברים
Volozhin yeshiva.jpg
משתמש זה הינו בן ישיבה, ופעיל בעיקר בימי בין הזמנים
Accretion Disk Binary System.jpg משתמש זה מבין שאין סתירה בין תורה למדע
AlexAlbertE-9699.jpg משתמש זה לא רואה את המדע חשוב כל כך בשביל להתפלמס מולו בחינם. המשתמש Symbol support vote.svg בעד להציג את המדע כפי שהוא - במלואו וביבשות, משום שהוא מבין שקיים הבדל תהומי בין התורה לבין המדע, והצגתם זה לצד זה אינה מבלבלת חלילה את אמונתו
Israeli flag burned by Neturei Karta.jpg משתמש זה מאמין כי יהודי לא ציוני
Second Temple in model Jerusalem at Israel Museum.jpg משתמש זה מתפלל ומצפה בכליון עיניים לבניין בית המקדש כבר 1952 שנים, חודשיים ו־5 ימים, כחלק מעם ישראל בכל הדורות.
Rotating earth (large).gif משתמש זה אוהב לחקור את העולם וללמוד דברים חדשים
P literature.svg משתמש זה אוהב לקרוא ספרים
P physics.png משתמש זה הוא בעל ידע בפיזיקה
P history.png משתמש זה הוא בעל ידע בהיסטוריה
P Architecture.png משתמש זה מתעניין בארכאולוגיה
P mathematics.svg משתמש זה הוא בעל ידע במתמטיקה
+{{{1}}} משתמש זה ביצע מעל ל־{{{1}}} עריכות עד כה.
Smiley icon.png משתמש זה נוהג לקבל את פניהם של חדשים.
גמדכלולאי.png משתמש זה הוא גמדכלולאי
אָ/אַ מִשְׁתַּמֵּשׁ זֶה יוֹדֵעַ לְנַקֵּד מִלִּים עִבְרִיּוֹת וּמֵבִין אֶת הַהֶבְדֵּל בֵּין קָמָץ לְפַתָּח
משתמש זה אינו מצליח להעלות תמונות
Face-blush.svg משתמש זה מודע לכך שהוא רגיש נפשית ולפיכך עלול להיות פגיע. Face-crying.svg
Wiki.png משתמש זה לא אוהב שצועקים עליו
@ ניתן ליצור קשר עם משתמש זה דרך האימייל.
Nuvola apps important.svg משתמש זה הסתער על דף המשתמש שלו והוא מודה שהגזים עם מספר התבניות בדף המשתמש.

שלום לכם! אני איסתרק השלישי בנו של רעואל השני. הגעתי למכלול בעיקר כדי לעזור להפוך אותו לאלטרנטיבה רצינית לוויקיפדיה ובכך למנוע חדירת רוחות והשקפות זרות, דיאלידאניות, אל תוך ציבור יראי השם של כוזר האחת.

אני משתדל לתרום למכלול בכל הדרכים הקיימות: כתיבת ערכים חדשים[2], הוספת תוכן, שיפור הניסוח ועריכה של ערכים קיימים, העלאת הצעות לשיפור, ועריכות משניות: תיקוני נוסח נקודתיים, קישורים פנימיים, הגהות, תיקון תחבירי וכל הדומה (את העריכות המשניות הללו אני עורך "אגב אורחיה", כאשר תוך קריאת הערך אני מבחין בנקודות המצריכות תיקון), ועוד.

משתמשים שאינם מיומנים כל הצורך בניסוח - מוזמנים לבקש ממני ואשמח לעשות זאת בשבילם.

בדף הזה בדעתי להציג את דעותי בנושאים: צורת חשיבה, אמונה, תורה ומדע, מהות התורה, "השקפה", ייעוד המכלול ותפקידו. כמו כן בדעתי להציג בו מספר הצעות כלליות לשיפור מכלולינו, ומספר טיפים/עצות למשתמשים.

בינתיים כתבתי רק את הפרק שעוסק בעניין צורת החשיבה, וגם אותו עוד לא השלמתי, ועוד חזון למועד בעז"ה.

צורת חשיבה

צורת החשיבה היחידה שמקובלת עלי

אני נוטה להתייחס ברצינות לדבריו של כל מי שטענותיו ודעותיו הן אובייקטיביות. בעיניי, מי שמשתדל לחשוב אובייקטיבית ולהשתמש רק בטענות[3] ממן העניין, ובכך מקיים את חוקי ההגיון הבסיסיים (לפיהם: א. אין לתמוך ברעיון סתם[4]. ב. כל אחד מוכרח לתמוך בכל רעיון שהוכרח לוגית[4]) - טוען בכך, בעצם שהמשפט "1+1=2" הוא נכון, ובכך התקבל למועדון (המצומצם, לצערנו!) של היצורים שהאמת מעניינת אותם.

ייחשבו כשרים-לוגית כל הטענות, הערכים, הרעיון, המחשבות, הפרשנויות והתאוריות שאין בהם אף אחד מהפגמים שנמנה בקטע הבא[5].

צורות החשיבה הפסולות בעיניי

אני נוטה להתייחס בחוסר רצינות לדברי כל מי שיש בטענותיו ודעותיו משום מגמתיות ואי-אובייקטיביות. ולא משנה מהן דעותיו. מי שאינו משתדל לחשוב אובייקטיבית ולהשתמש בטענות ממן העניין, ובכך עובר על חוקי ההיגיון הבסיסיים (לפיהם: א. אל תתמוך בשום רעיון סתם[4]. ב. אתה מוכרח לתמוך בכל רעיון שהוכרח לוגית[4]) - טוען בכך, בעצם, שהמשפט "2=1+1" אינו נכון, ובכך הוציא עצמו מכלל בני אדם שהאמת מעניינת אותם.

ייחשבו פסולים-לוגית כל הטענות, הערכים, הרעיונות, המחשבות, הפרשנויות והתאוריות הלוקים באחד מהכשלים הבאים[6]:

  • הסקת מסקנה, כביכול מתוך הנחות מוסכמות, בעוד ההנחות רק אינן מונעות את המסקנה אך לא מחייבות אותה. לדוגמה: "וודאי ש"מיגו" הוא "נאמנות", שכן הצלחתי ליישב את הקושיות על כך".
  • ערבוב בין מושגים או טענות. לדוגמא: "נתניהו לא יכול להיות ראש ממשלה יעיל מכיוון שהוא מואשם".
  • שלילת טענה או דעה עם סיבה חיצונית, שכלל אינה נמצאת במישור של הדיון. לדוגמה "איזה שטויות, דבריך מלאים שגיאות כתיב ומובאות לא מדויקים".
  • סעיף זה כולל גם פסילת כל חלקי רעיון מפני השקריות של חלק אחד ממנו.
  • אפולוגטיקה - הצדקת דעה, ערך, רעיון או מחשבה (להלן: רעיון) כלשהם באמצעות הסבר שמשכנע רק את מי שכבר היה משוכנע באותה הדעה, ולא משכנעת את מי שמסופק בה. לדוגמא: "זה בכלל לא לשון הרע מה שאמרתי! הרי...." (רוב ההמשכים הנפוצים למשפט זה מהווים דוגמאות מצוינות לאפולוגטיקה).
  • אמונה עיוורת תמיכה ברעיונות ללא התיימרות לטעון שהם מבוססים, לדוגמא: אני אוחז מאמונה תמימה (במשמעות הפשוטה[7]), אני אוחז שצריך לעשות כך וכך מכיוון שכך קיבלתי מרבותי/כך המנהג/כך המסורת[8].

ומאחר שכל הדברים הללו בראיות ברורות הם, שאין בהם דופי ואי אפשר לאדם להרהר אחריהם, אין חוששין למחבר; בין שחברו אותו נביאים בין שחברו אותו גוים. שכל דבר שנתגלה טעמו, ונודעה אמתתו בראיות שאין בהם דופי - אין סומכין על זה האיש שאמרו או שלמדו אלא על הראיה שנתגלתה והטעם שנודע.

רמב"ם הל' קידוש החודש י"ז כ"ד
  • פרשנות נו באמת - תליית כוונות או דעות באדם או בקבוצת אנשים, בעוד ברור שאם זו הייתה כוונתם או דעתם הם היו עושים/מדברים אחרת, וזאת כהגנה עליהם או על מנת להביא מהם הוכחה.
  • פרשנות נו-באמת לטקסט- "תחיבה" בכוח של משמעויות לתוך טקסט, כאשר ברור שכל אדם סביר היה מנסח אותו אחרת אם התכוון למשמעות המדוברת, כהגנה עליהם או על מנת להביא מהם הוכחה.
  • דעות קדומות שמרניות- ניסוח עיקרי האמונה מחדש לפי עיקרי האמונה של הרב'ה בחיידר[9] עם כל השבשתות[10] שהוא הכניס לראש, רק כי ככה הוא אמר, וקשה לי לחשוב אחרת מאיך שחשבתי לפני שעמדתי על דעתי.
  • דעות "קדומות" מודרניות- ניסוח עיקרי האמונה מחדש לפי עיקרי האמונה שאין בהם כלום מלבד שלילת והיפוך מגמתי של כל מה שהרבה בחיידר אמר, רק כי ככה הוא אמר, וקשה לי להישאר עם דעה כלשהיא שחשבתי לפני עומדי על דעתי.
  • הכללה - אי קבלת דעה בשל דמיונה (החיצוני או הפנימי) לדעות אחרות שמפורסמות כשגויות, כמו "טענתך בנושא סמכות היועץ המשפטי לממשלה, סובלים מסימנים ביביסטיים/רק לא ביביסטיים מובהקים, ולכן אני חולק עליה".
  • וכמו כן גם: הצדקת אי-קבלת טענה באמצעות הצמדת מדבקה עליה. לדוגמא: "פירושו של אומן בסוגיית שלוש נשים הוא מאתעמאטיקע שהיא חכמה חיצונית ולכן איני מקבלו", או "את מה שאתה אומר אמר גם היטלר" או "
  • התייחסות אד-הומינם חיובית - קבלת דעה רק משום שמי שאמר אותה היה אדם טוב, קדוש, חכם ואפילו מבין מאוד או בעל ניסיון בתחום הספציפי הרלוונטי, בלא שיהיה בכך משום הוכחה המונחת על "שולחן ההוכחות והטיעונים" לגבי אמיתות הדעה[11].
  • התייחסות אד-הומינם שלילית.
  • לקיחת דיון למישור אישי-רגשי.


עקרונות

היעוד של המכלול

בינתיים, עד שאכתוב את הפרק הזה, תוכלו לראות בשיחה הזאת את דברי משתמש:מישהו ותגובתי לו, וזה בערך חלק ממה שאכתוב פה.

הצעות קונקרטיות לשיפור

  • סימון ערכים הדורשים עדכון תדיר, באמצעות 2 קטגוריות: 1. ערכים העוסקים בנושא שמתעדכן תכופות. למשל ערכים המכילים את התבנית:אקטואלי. 2. ערכים שנערכים ומשתפרים תכופות בוויקיפדיה, או שהם חדשים שם וכנראה ישופרו רבות בקרוב.
  • לאפשר צפייה בפתיחים של ערכים בעלי בעיות אספקלריות, או אף לחסום רק את הקטעים הבעייתיים בערכים.

הערות שוליים

  1. ^ כלומר ברמה של שפת אם
  2. ^ נכון לעכשיו, עוד לא העליתי אף ערך; כוונתי למספר ערכים שאני באמצע להכין, והם נמצאים בשלבי התקדמות שונים (חלקם כבר כאן, בטיוטות). כמו כן, בידי רשימה של כמה עשרות נושאים, רובם תורניים, שראויים לערך ועדיין לא זכו לכך; ועוד חזון למועד בעז"ה.
  3. ^ במונח "טענה" כוונתי היא למובן הרחב שלו, הכולל טיעונים הגיוניים אשר באמצעותם מתנהל הדיון בין האדם לבין עצמו, ולא רק טענות המופנות לאנשים אחרים.
  4. ^ 4.0 4.1 4.2 4.3 רק טענה שיוצאת מנקודת הנחה של קבלת העקרונות האלו - נחשבת דעה. תמיכה או אי-תמיכה ברעיון סתם - נחשבים רצון, ולא דעה.
  5. ^ אהיה מוכן לשלם את גימטריית שמו בשקלים של מי שיצליח לשכנע אותי לחזור בי מאחד מהסעיפים דלקמן.
  6. ^ בין הפריטים שברשימה יש יותר מאשר דמיון רב; זו רשימה של התבטאויות שונות של שניים-שלושה כשלים לוגיים.
  7. ^ (בה לא ביקרתי מעולם...)
  8. ^ כמובן שאפשר ואף רצוי לדבוק במנהגי אבותיך, משום "אל תטוש", אך זה לכשעצמו לא הופך אותך לבעל זכות לטעון שאכן זו האמת (אתה לא אמור לחושב שנוסח התפילהXXX הוא המקורי רק משום שלפיו נהג אביך). לגבי תמיכה בדעה בגלל מי שאמרה, ראה סעיף 10 ובהערת השוליים.
  9. ^ מטאפורה כמובן.
  10. ^ "שבשתא, כיוון דעל, על" - טעות, אם חדרה, חדרה. בבא בתרא כא ע"א.
  11. ^ ואת דברי הגמרא, למשל, יש לקבל לא בגלל שהיא אמרה וזהו, אלא שהיות והסקנו כבר שדברי הגמרא אמת, יש כאן הוכחה לאמיתות דבריה.