שיחה:רבי יחזקאל אברמסקי/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

תהלים (שיחהתרומות)

אפרון לגבי עריכה זו, "נושא צדדי יחסית"? רבי יחזקאל אברמסקי אומר שא"י במצב כזה זה מקום סכנה, וזה שאילה אם מותר בכלל לדור בה כיום. ואנו מצנזרים זאת, כביכול זה "מידע שולי" ולא מעניין לאנציקלופדיה?

אפרון (שיחהתרומות)

א- אם זה ספק פיקוח נפש הוא בטח היה מחמיר כמנהג בריסק...

ב- לקחת אדם בשיעור קומה כזה ולהשאיר פסקה בשם השקפותיו עם הקטע הזה זה לעשות ממנו צחוק. (כלומר צדדי הכוונה יחסית לאדם כזה זה וודאי צדדי, לאנשים אחרים זה יכול להיות דיון בפ"ע)

(ג- הקטע במלואו בכל מקרה לא צריך להופיע, אין עניין בסיפור אלא בשורה התחתונה.)

תהלים (שיחהתרומות)

א.המכלול אינו מקום לפורומים על מה הוא היה אמור או לא אמור לעשות, להחמיר או לא. הנושא הוא אם יש מקור אמין למה שכתוב? תשובה: כן.

ב. הפסקה 'השקפותיו' נועד לכל השקפותיו והמכלולאים מוזמנים להרחיב, אף אחד לא טוען שרק זה השקפותיו, בנוסף (אם ממש בוער לך) יכולת למחוק רק הפסקה ולהשאיר התוכן. (לא הבנתי איזה "צחוק" בדיוק זה לשמוע דעת הרב אברמסקי על המגורים בא"י במצב כזה? אולי   פיסקה זו ועוד כאלו בכל מיני ערכים זה גם "נושא צדדי" שעושה "צחוק" יחסית לרבנים גדולים, מה הקשר? ממש לא מובן).

ג. אשמח לדעת מה כללי הציטוטון, ומי אמר שכל הקטע לא היה אמור להופיע? זה לא "סיפור" מעשה בהרב אברמסקי שפלוני ניגש אליו וכו', אלא זה ציטוט מדבריו, ומהלך המחשבה, איך שהוא הסתכל על הנושא הזה. ולדעתי יש לזה מקום.

אפרון (שיחהתרומות)

א- אמירות שנאמרו ב"דרך צחות" אין מקומם במכלול, לדעתי זה המקרה כאן.

ב- הדוגמה שהבאת מרבי גרשון היא מעולה, יש לו משנה סדורה במכלול נושאים שונים ביניהם ארץ ישראל ועוד כלומר אין בעיה שיהיה נושא יחסית צדיי בין שאר השקפותיו, יש חסרון לטעמי בכך שזה הנושא היחיד בו נראה שדעתו מוכרת.

ג- הקטע שאתה הוספת מתייחס לאזושהי זווית צרה של "סכנה לגור באר"י", זה אפילו לא עוסק ביחסו לציונות וכדו'.

ד- צורת השימוש בתבנית:ציטוטון, לגבי כמה ציטוטים יש להביא בערך בדר"כ משתדלים למעט בציטוטים, אני לא ראוה כרגע כללים מפורשים בזה, אולי שמש מרפא יוכל לעזור לנו.

תהלים (שיחהתרומות)

א. לא הבנתי, זאת אומרת שאתה חוזר בך ממה שכתבת באות א' בתגובה קודמת? (היינו ה'דרך צחות' שהוא היה אמור להחמיר כמנהג בריסק), אם כוונתך על הרב אברמסקי, אז טענתך מנוגד לכללים, זה מחקר מקורי שלך כביכול הוא אמר זאת "בדרך צחות".

ב. לא הבנתי סוף פסוק מה נותן לך הזכות לבטל עריכתי, בגלל שמוזכר רק ענין אחד בהשקפותיו? כבר אמרנו שהמכלולאים מוזמנים להרחיב הפסקה.

ג. ולכן מה? אדרבא לגבי הציונות יש כ"כ הרבה רבנים האוחזים בכל מיני דיעות, משא"כ מה שהרב אברמסקי אמר שבמצב כזה ספק אם מותר לגור באר"י זה נושא ודיעה יחודית. שבודאי נכנס למידע אנצי'.

ד. יש הרבה ערכים (שאיני זוכר כעת) שראיתי ציטוטים ארוכים ושלמים אפי' כשזה נראה די שולי.

טישיו (שיחהתרומות)

איני רואה כל הצדקה למחוק את המידע הזה שאותו תלה בשם רבו הגר"ח. זה מסתדר מאוד עם הנהגתה הקנאית של בית בריסק כידוע. ידוע גם שהם לא הלכו להפגנות מפני שסברו שהציונים חשדוים על רציחה. עד היום כל צאצאי בית בריסק מתייחסים למדינה בעוינות גלויה.

מקוה (שיחהתרומות)

מידע סופר חשוב לערך חוג בריסק. אין לי שום מושג איך זה קשור לר"י אברמסקי.

הכל לטובה (שיחהתרומות)

דעתי האישית שדווקא היה מקום להוספה הזו, אם הוא היה אומר את דעתו בצורה ברורה. כאשר הוא רק מסתפק מה היה ר' חיים אומר, אין בכך כלום לגביו.

תהלים (שיחהתרומות)

אתם סוטים מהדיון כאן, לא יודע למה הכניסו כאן את "בריסק" לסיפור, מדובר על איך שהרב אברמסקי הסתכל על המצב בארץ, עצם זה שהוא חשב שא"י בימינו זה ספק מקום סכנה ראוי לאזכור בערך, וזה לא קשור לבריסק או לחברון.. המדובר זה על הרב אברמסקי עצמו שחשב כך, אכן בשביל לפסוק באופן נחרץ לכל ישראל שלכן אסור לגור בארץ בשביל זה הוא אמר שהוא צריך את רבי חיים.

אגב זה שהרב אברמסקי אחז שבזמננו א"י זה מקום סכנה, אין בזה ספק, יש לזה עוד מקורות, למשל מיתד נאמן (ולא היתד נאמן הישן אלא דווקא מהיתד של לאחר תשע"ב..), והסיבה שהוא נשאר לגור בכל זאת בארץ בגלל שהוא אחז שמצד שני יש כיום מקום תורה בא"י ויותר ישיבות מהמקום תורה בחו"ל.

עכ"פ מה שהוספתי זה ציטוט מדבריו, איך שהוא הסתכל על הנושא הזה, ממש לא מובן למה לצנזר זאת!

אפרון (שיחהתרומות)

מחלוקת על תוכן זה לא צנזור, לדעתי המידע לא בעל חשיבות ולכן הוא לא צריך להיות בערך, בוודאי לא בכזו צורה, את שלי אמרתי, אני לא רוצה לחזור על דעתי בלופ אז יום נעים.

תהלים (שיחהתרומות)

"המידע לא בעל חשיבות"?? כבר הסברתי לעיל למה זה כן! (מקסימום אם מפריע לך, ויש לך מקור מכללי המכלול שאתה צודק במקרה פה) אפשר להוריד הציטוט ולתמצת זאת, אבל כביכול שאין לזה מקום בערך אנצי'?

אפרון (שיחהתרומות)

לדעתי בצורה זו אין לו מקום, כמשפט אחד מתומצת כחלק מפסקה אחרת זה אולי כן בסדר, מבחינתי אתה יכול להחזיר את זה בתמצות גדול וכשורה בערך ולא כפסקה.

תכליתי (שיחהתרומות)

המחיקה נעשתה שלא בצדק. אפשר לתמצת ולערוך ולהשאיר את הנחוץ, אבל אין צורך במחיקת כל התוכן. תהלים, תתמצת.

מקוה (שיחהתרומות)

לא הבנתי. יש כאן 3 משתמשים שטוענים שאין לזה מקום כאן. מה זה?

טישיו (שיחהתרומות)

אפרון, המוחק הסכים להחזרה בתמצות. בסה"כ יש 4 בעד השארה בתמצות.

מקוה (שיחהתרומות)

1500 בייט זה תמצות מעניין...

תהלים (שיחהתרומות)

כנראה שלא הבנת, הקטע ש"הפריע" לאפרון תומצת לשורה וחצי בהסכמתו, השאר זה הרחבה חדשה.

אפרון (שיחהתרומות)

ההרחבה לא הוסיפה לדעתי כלום, בקטע הראשון הוא טען שזה מסוכן מסיבות רוחניות, בשני הוא טען שזה סתם מסוכן אבל זה מקום תורה ולכן אפשר להישאר, נו מילא, מבחינתי שני הקטעים צריכים תמצות במקרה הטוב, אני כמובן לא יכול ולא רוצה לאשר בשם אחרים.

האמת שאחרי שקראתי שוב ושוב אני יותר ויותר משוכנע שזה אמירות חסרות חשיבות שנאמרו בדרך צחות ואין מקומם במכלול, אני לא הולך להילחם על זה אבל זה כמובן לא הסכמה מבחינתי.

תהלים (שיחהתרומות)

שני הקטעים כבר תומצתו, לתמצת עוד פי' למחוק ולהציג לקורא משפט לא שלם או חלקי, כבר הוסבר למעלה שאין מקום בהמכלול למחקר מקורי, להמציא ששני המקורות "נאמרו בדרך צחות" מנוגד לכללים!

אפרון (שיחהתרומות)

לא, לטעון שמשפט הוא חסר חשיבות זה לא מחקר מקורי, ולדעתי המשפטים שאמר לבחירי הצבא ולבית בריסק הם חסרי חשיבות.

הכל לטובה (שיחהתרומות)

תמצתתי, אני חושב שעכשיו זה בסדר

אפרון (שיחהתרומות)

ככה מבחינתי זה עובר בכיף.

תהלים (שיחהתרומות)

אגב במקור השני מיתד נאמן, לא כתוב שזה היה אצלו "ספק", אלא פסק בוודאות שבמקרה שיגייסו בני ישיבות אסור ע"פ דין לגור בא"י אפי' שעה אחת, והסיבה מחמת שלדעתו א"י כיום המקום הכי מסוכן בכל העולם, עיינו במקור!

מוטי (שיחהתרומות)

נראה לי שהמקום לזה הוא בערך על ישיבת ארץ ישראל, לא?

תכליתי (שיחהתרומות)

לא. זה אמירה משמעותית וזה צריך להצטיין בערך על האדם שאמר זאת. חבל על הדיון המתיש. המשפט תומצת וקוצץ ועכשיו זה בסדר גמור.

מקוה (שיחהתרומות)

דיונים שאין להם עניין עם האנציקלופדיה יש לסגור, אבל למה אתה סוגר דיון אנציקלופדי רציני?

תכליתי (שיחהתרומות)

לעיונך הדיון הסתיים, כל הדעות סוברות שהמשפט שנוסח כעת זה בסדר.

תהלים (שיחהתרומות)

אוקיי קיבלתי, השאילה איך אני מחזיר קישור ששמתי לספר באוצה"ח עמ' 192? (כעת חסום לי אוצה"ח אחרי 150 דף)

תכליתי (שיחהתרומות)

נדמה לי שאפשר להעתיק מגרס"ק והוא נותן לך בקוד וויקי.

ראש ישיבת סלבודקה?!

22
חאמ (שיחהתרומות)

מהיכן המצאה זו? הוא רק מסר שם שיעורים, (כמדו׳ שסורסקי ב׳מלך ביופיו׳ מספר שבני משפחתו חיפשו לו מקום שימסור שיעורים)

קובנא (שיחהתרומות)

כמדומני שבישיבת סלבודקה הוא נחשב מראשי הישיבה. אתה חולק על כך?

חאמ (שיחהתרומות)

הוא לא נחשב שם לא׳ מראשי הישיבה, אפי׳ בייארצייט שלו אין זכר כלל כמדו׳

קובנא (שיחהתרומות)

אני אברר תוך כמה ימים.

חאמ (שיחהתרומות)

צריך מס׳ טלפון לברר? אני יכול לעזור בזה...

קובנא (שיחהתרומות)
חאמ (שיחהתרומות)

ס"ה שם כ' שהוא כאחד הרמים אבל לא החשיבוהו כמראשי הישיבה ובוודאי לא כראש הישיבה (לעצם העניין כמדו' שהוציאו אף עליו ספר זיכרון) לא התכוונתי לעקוץ על הטלפון פשוט התכוונתי שאפשר לתת מספר של אנשים מהישיבה

קובנא (שיחהתרומות)

לא הבנתי מה ענית, הוא מופיע בקטגוריה של "חידושי תורה מאת רבותינו הגאונים מרנן ראשי הישיבה זצוק"ל" לי זה מספיק כמקור.

ברזלA (שיחהתרומות)

בישיבה חשובה אחת בב"ב מכונים גם הרמי"ם 'ראשי הישיבה'. יתכן שכן שגור בלשון עורך הקובץ הנ"ל.

כמד' שאם נהוג בסלבודקה שיש 'ר"מ' ויש 'ר"י', הרי שזהו המודד, ולא הקובץ הנ"ל. ועדיין צ"ע.

קובנא (שיחהתרומות)

כמה חבל שלא עיינת במקור שהבאתי והיית רואה שיש שם קטגוריות נפרדות בין ראשי ישיבה לבין ר"מים.

חאמ (שיחהתרומות)

ר' חיים ברים גם רשום שם והוא היה רק ר"מ ואולי אפי' משיב תקופה קצרה בלבד

חאמ (שיחהתרומות)

אין עוד קטגוריה אחרת לרבני הישיבה חוץ מזה ולכן זה לא נוסח מדוקדק בדיוק ברמות כאלו

קובנא (שיחהתרומות)

תשובה אחת לשני ההודעות: רבי חיים ברים מופיע עם שלש כוכבים לפני שמו, שמת לב?

חאמ (שיחהתרומות)

כן, הוא עזב לפני עשרות שנים (הוא הי׳ רק תקופה קצרה בצעירותו בתחילת הישיבה)

ברזלA (שיחהתרומות)

אמר לי בן הישיבה כיום שהרא נחשב 'מראשי' הישיבה אך לא 'ראש' הישיבה.

חאמ (שיחהתרומות)

אני עד היום לומד בישיבה, לא חושב שהוא נחשב רשמית לא׳ מצוות הישיבה, הוא מסר שיעור כמה פעמים בשבוע באוצר הספרים וגם זה בגלל שהמשפחה חיפשה לו מקום למסור שיעור

קובנא (שיחהתרומות)

שאלתי וביררתי, ואמרו לי שביום היארצייט מדליקים את מנורת היארצייטים ותולים מודעה ללמוד לע"נ.

חאמ (שיחהתרומות)

את המנורה הזכרת לי שמדליקים, אבל גם פתק שמים?

חאמ (שיחהתרומות)

עכ"פ לא נראה לי שזה מראה שהוא ׳ראש ישיבה׳ בישיבה

יאיר1558 (שיחהתרומות)

כעת ראיתי בספר פניני רבנו יחזקאל של הרב משה מרדכי שולנזינגר זצ"ל שהיה תלמיד מובהק, והוא לא מזכיר בשום מקום שהוא ראש ישיבת סלבודקא, אלא מוסר שם שיעורים

יאיר1558 (שיחהתרומות)
אין נושאים ישנים יותר