שיחה:שבטי ישראל/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

קהת (שיחהתרומות)

מכלולאים פעילים הפיסקה המדברת על גלות י' השבטים לקוחה מדברי חוקרים - נגד פשטי הכתובים, זכורני שבספר מרגליות הים על סנהדרין [נראה לי שבסוף הספר] דן בענין, אודה למי שיוכל לשלוח לי צילום או לשכתב בעצמו.

קהת (שיחהתרומות)
מוקיר רבנן (שיחהתרומות)

האמת שאין לי הכרות מעמיקה עם הנושא הזה. אשמח שתפרט לי מה מתוך הקטע סותר את הכתובים. באופן ככלי- באוצר המדרשים יש כמה מדרשים שמרחיבים על אופן ההגליה והפעימות. (בעמוד 433 ובעמוד 384)

קהת (שיחהתרומות)

המחקרים שרק האליטות הוגלו ורוב העם נשארו

מוקיר רבנן (שיחהתרומות)

אהה אז זה וודאי לא כך. אוצר המדרשים שציינתי לעייל מוסבר ממש יפה מתי הוגלה כל שבט. רוצה לערוך?

קהת (שיחהתרומות)

הנקודה היא שאי אפשר למחוק לגמרי את המחקרים האלו, ולכן אני מחפש את מרגליות הים שזכורני שמיישב אותם עם הפסוקים.

מוקיר רבנן (שיחהתרומות)

נראה לי בשלב ראשון כדאי להוסיף את המקורות התורניים (ולא למחוק את המחקרים). אם נשיג את החומר - נערוך שוב. מה דעתך?

קהת (שיחהתרומות)

שלילית.

איך (שיחהתרומות)

ע"פ רוב זה מה שעושים, מביאים חומר - ואז מוחקים. ואגב הערך עשרת השבטים הוא יותר מורחב, אם מטפלים אולי שווה לטפל בשניהם.

קהת (שיחהתרומות)
מיעוט שיחה (שיחהתרומות)
קהת (שיחהתרומות)

ממש התאכזבתי ממנו. מה למעשה?

קהת (שיחהתרומות)
מיעוט שיחה (שיחהתרומות)

הוספתי אותו בהערה. כיון שהמחקר לא סותר את המקורות אלא נותן להם פרשנות שונה מהמקובל אין צורך להסיר אלא לסייג, ראה גם כאן.

קהת (שיחהתרומות)

ובעיניך זה שהרב מרגליות מצטט את זה נותן לזה הכשר? הרי ברור שזה לגמרי לא מה שכתוב במקרא! וההמשך של התיאוריה הזו הוא שהשומרונים הם צאצאי עשרת השבטים!

מיעוט שיחה (שיחהתרומות)

אל תראה את המכלול כנותן הכשר. המכלול מספק פילטר מסוים לויקיפדיה. האחריות מה לקבל מן הדעות המובאות בו היא בסופו של דבר של הקורא.

קהת (שיחהתרומות)

נכון, ולמרות זאת אילולא שהרב מרגליות היה מצטט את הדעה הזו לא היית משאיר אותה, הלא כן?

מוקיר רבנן (שיחהתרומות)

בעייני זה אומר שסברת החוקרים היא לא 'טרייף', אבל עדין לא נותן הכשר... הוא רק נותן לגיטימציה לחשוב כך.

מיעוט שיחה (שיחהתרומות)

כאמור בערך גם במקרא ובחז"ל יש עדות להיוותרותם של חלק מעשרת השבטים בארץ לאחר מכן, דבר הנתמך על ידי הממצאים הארכיאולוגיים. מאידך גם במקורות החיצוניים אין עדות על מספר האחוזים הכולל של העם שהוגלה, כך שהפער ניתן ליישוב גם אם בדוחק. בנוגע לפשטות הכתוב בספר מלכים של הגלייה כללית צריך לזכור שמטרת הנביא היא לא כתיבה היסטורית אלא הנחלת מסר.

קהת (שיחהתרומות)

מה שכתבת זו מריחה [מה המסר בדיוק אם רק מיעוט מהעם גלו? ומה פירוש הפסוק "ויגל את ישראל אשורה"? רק מיעוט קטן?], אבל מכיון שאני מניח שויכוח לא ישנה את דעתך, אוותר עליו.

מיעוט שיחה (שיחהתרומות)
קהת (שיחהתרומות)

במחכ"ת, ההשוואה בין הסיפור ההיסטורי לבין תוכחות - היא עלבון לאינטלגנציה, ומלבד זאת די סביר להניח שריא"ה היה הראשון שהיה יוצא נגד העמדה המחקרית בעניין גלות י' השבטים...

משתמש 2014 (שיחהתרומות)

אין לראות את דף זה כערך אנציקלופדי. נא הימנעו מעריכה בו לפני שכתובו על בסיס הגרסה המקורית.

ואי אפשר להשאיר את המשפט הזה:"שבטי ישראל או בני ישראל הוא כינוי לעם ישראל בימי קדם בזמן שהוא עדיין היה מורכב משנים עשר שבטים נפרדים." זה שקר, כל השבטים הם בני יעקב אבינו והם עם אחד בדיוק כמו שהיום אנו עם אחד למרות כל החוגים השונים. זה נראה לי לקוח ממחקרים כפרניים שנח להם יותר לטעון שעם ישראל נעשה מכמה קבוצות שהתאגדו (עפ"ל) באיזה שהוא מקרה. ולא שהיו עם אחד מתחילה כמו שידוע לנו.

שרגא (שיחהתרומות)

עכשיו אתה יכול לשכתב, תודה ובהצלחה.

לעבעדיג (שיחהתרומות)

למה א"א לערוך

למשל

למעט בנימין, שמקבל את שמו מיעקב ללא הסבר ע"כ

לא מיעקב רק מהמילדת

ורחל מתה

אין נושאים ישנים יותר