שניהם חברים במועדון הזה
מידע כללי | |
---|---|
צייר | ג'ורג' בלווז |
תאריך יצירה | 1909 |
טכניקה וחומרים | צבע שמן, קנבס |
ממדים בס"מ | |
רוחב | 160.5 |
גובה | 115 |
נתונים על היצירה | |
מספר יצירה | 1944.13.1 |
שניהם חברים במועדון הזה (באנגלית: Both Members of This Club) הוא ציור שמן מאת הצייר האמריקאי ג'ורג' בלווז, שנוצר באוקטובר 1909. הציור הוא השלישי והגדול מבין יצירותיו המוקדמות של בלווז בנושא קרבות איגרוף, ונחשב לאחת היצירות האקספרסיביות והדינמיות ביותר של תקופה זו ביצירתו.
רקע
בשנת 1900 חוקק במדינת ניו יורק חוק לואיס (אנ'), אשר אסר על קיום קרבות איגרוף פומביים. כדי לעקוף את האיסור, התקיימו קרבות פרטיים ב-"אתלטיק קלאב", שם המתמודדים הוצגו לקהל כחברים במועדון – ומכאן שם הציור. הנושא של איגרוף, וההיבט הבין-גזעי שבו מתוארת תבוסה קרובה של מתאגרף לבן בידי יריב שחור, הפכו את היצירה לפרובוקטיבית במיוחד בתקופת חוקי ג'ים קרואו.[1]
תיאור הציור
הציור מציג שני מתאגרפים על במה מוגבהת, מוקפים בקהל גברים צפוף, כאשר התאורה החריפה מבליטה את הדמויות לעומת רקע שחור. התנוחה של המתאגרף מימין מזכירה את פסל "הגלדיאטור מבורגזה" מהאמנות הרומית. הדמות השחורה שולטת בזירה: גופו מתוח קדימה, בעוד הלבן מועד לאחור, פניו וצלעותיו פצועים. הקהל מגיב בעוצמה לרגע ההכרעה, עם דמויות מצוירות בקריקטוריות שמבליטות את אווירת הפרעות והאכזריות בזירה.[1]
הקשר חברתי והיסטורי
בלווז התכוון ביצירה לרמוז להישגו המתוקשר של ג'ק ג'ונסון, המתאגרף האפרו-אמריקאי שזכה באליפות העולם במשקל כבד בשנת 1908. עלייתו של ג'ונסון עוררה סערה בקרב החברה הלבנה בארצות הברית, והניצחונות הבין-גזעיים עוררו קריאות לאסור קרבות כאלו. בלווז, בעזות מצח אמנותית, מציג סצנה בה הלבן עתיד להפסיד, ובכך מפר את הסדר החברתי והגזעני של תקופתו.[1]
היסטוריית תצוגה וביקורת
שניהם חברים במועדון הזה הוצג לראשונה בפני הציבור בתערוכה השנתית ה-105 של האקדמיה לאמנויות בפנסילבניה בשנת 1910, לצד ציורו הקודם של בלווז "מתאגרף אורח אצל שארקי". המבקרים שיבחו את עוצמת התיאור ואת האנרגיה האמנותית, אם כי חלקם העירו על חזרתיות בנושא הקרבות. בהמשך, הוצג גם בתערוכת האמנים העצמאיים בניו יורק.[1]
משמעות השם
תחילה קרא בלווז ליצירה בשם גזעני וישיר, אך שינה אותו לשם זה, תרגום אירוני שמוצג כאן כ"שניהם חברים במועדון הזה". השם מרמז על כך שבתקופה של הפרדה גזעית חריפה, הזירה הייתה אחד המקומות הבודדים שבהם יכלו שחור ולבן "לשחק לפי אותם כללים" - אך המציאות החברתית נותרה נגועה בגזענות עמוקה. הכותרת גם משקפת את האלימות המשותפת הן של המתאגרפים והן של הצופים.[1]
השראות אמנותיות
בלווז עיצב את הקומפוזיציה בצורת משולש, כפי שעשה בציורי האיגרוף הקודמים שלו, והושפע באפיון הדמויות מהיצירה "חזון הצליינים של סן איסידרו" מאת פרנסיסקו דה גויה. הניגוד בין הדמויות המרכזיות לבין הקהל המעוות שמסביב מעצים את הביקורת החברתית המובלעת ביצירה.[1]
חשיבות ומורשת
שניהם חברים במועדון הזה נחשב לאחד מהביטויים האמיצים ביותר של בלווז בנוגע למציאות החברתית של זמנו. הוא מגלם את עקרונות האסתטיקה של רוברט הנרי, מורהו של בלווז, אשר קרא להציג את הצדדים החזקים והקשים של החיים המודרניים. גם כיום, הציור נחשב ביטוי עז לעימות בין מציאות חברתית, אמנות וביקורת פוליטית.[1]
הערות שוליים
שניהם חברים במועדון הזה42021395Q12857837