רבי חיים סינואני

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הרב חיים סינואני
לידה ט' בתשרי ה'תרנ"ח
ט' בתשרי ה'תרנ"ח
סנואן, תימן
פטירה כ"ז באדר ה'תשל"ט
כ"ז באדר ה'תשל"ט
מקום קבורה יהוד
תחומי עיסוק הלכה, קבלה
רבותיו הרב שלמה בן יוסף טביב והרב יעיש מוסא קורין
תלמידיו הרב מרדכי שרעבי, הרב יוסף שני, הרב שמואל שמואלי

מארי חיים יחיא סינוואני (ט' בתשרי ה'תרנ"ח - כ"ז באדר ה'תשל"ט) היה דיין ומקובל, אב בית דין מחוז שרעב וסינואן שבתימן.

ביוגרפיה

נולד בעיירה סנואן (סמוך לעיר תעז) בערב יום הכיפורים ה'תרנ"ח. למד אצל אביו ובהמשך בעיירה ג'בל צבר. קיבל סמיכה לרבנות בגיל 17 על ידי הרב שלמה בן יוסף טביב ולמד עמו קבלה. הוא קיבל מרבו מסורות בעל פה בתורת האר"י. לרבו המובהק נחשב הרב יעיש מוסא קורין מ"כפר המקובלים" מועציירה, שלימדו גם קבלה מעשית.

רבנותו בתימן

בגיל שמונה עשרה נשא אישה, וזמן קצר אחר כך הציעו לו רבותיו משרת דיינות, אך הוא סירב לקבלה. בשנת תרפ"א הוצע לו, לאחר מות רבותיו, לכהן כרבה של סנואן וסביבותיה, והוא קיבל את ההצעה.

בהיותו רב של מחוז בשרעב, נהג להסתובב בעיירות ובכפרים ללמד ולפקח על הדיינים והשוחטים. חיבר פיוטים וספרים. לאחר שסבל משבר, לא היה יכול יותר להסתובב בין הקהילות במחוז ולכן עבר לעדן. רבני העיר, הרב סאלם יעקב מנחם והרב יחיא אברהם, מינו אותו לחבר בית הדין שם. בשהותו שם עבר ניתוח שבר.

בשנת ה'תש"ו הוקם ליד עדן מחנה עולים בשם "גאולה" (מחנה חאשד) בעזרת הג'וינט והסוכנות היהודית שבארץ ישראל. הרב סינואני עבר לשם ומונה לנציג יהודי שרעב במועצת הפליטים. עקב ריב על סמכויות פירקה מנהלת המחנה, ד"ר אולגה פיינברג, את מועצת הפליטים, ומינתה רב מטעמה שישמש כדיין המחנה. היא התלוננה על הרב סינוואני ועל רבנים אחרים בפני השלטונות הבריטיים, והם נשפטו ונקנסו[1][2]. מאז כליאתו, נהג להסתגר והפסיק לכתוב שירה[3]

נאום בנו יחיא אני זר בן זרים / ועוינים לי רחוקים גם שארים.

דברם בי כמו חרב שלופה / ואין איש יחשוב זאת לחרפה.

בכן אשב אחשב מה הנסיבה? / ומסקנתי: הרי שילום לחובה.

שירו האחרון, בעקבות כליאתו. שירת ישראל בתימן חלק ג' עמוד 290

העלייה לישראל

הרב סינואני עלה בשנת תש"ט וסירב לכהן כרב. התגורר ביהוד, שם התפרסם כפועל ישועות ולימד בביתו תלמידים.

יש שכתבו שהוא סבר שמדינת ישראל מכבידה על צער השכינה ועל כן סירב לבקר בירושלים[4].

אף שהתפרסם בשמו שהורה לא להצביע בבחירות, יש עדויות מרבנים וממשפחתו שהיה בעד ושהצביע בעצמו ושכנראה המכתב מזויף[5].

מורשתו

אחרי מלחמת יום הכיפורים הוא ביקש את שמות החללים, התפלל על כל אחד מהם ובכה, תוך שהוא שואל מה נקבל תמורתם. הוא נטמן בבית העלמין ביהוד. על קברו נכתב: "סניגורם של ישראל".

באחד משיריו הוא משבח את עזיבת הגלות והעלייה לארץ ישראל ואף צופה כי יום הגאולה קרב, וכך הוא כותב:

"הנה ה' בא, בא הדור בלבושו. בחרב נוקמת על אויב לרטשו. לנקום דמי עמו ישראל קדשו.
חרב לא תרגיעי לשוב אל נדנך. עד אויב תבקיעי ותרוי צמאונך. כל קצין תפגיעי בלהב שנונך....
ימי עבדות גמרו, באו ימי חופש. מגלות אנוח ובציון אנפש. אשר לה קויתי בלב ובנפש....
קרוב יום ה' לבא חם וסוער. לגדע האויב וקרניו יפורר. זה היום קוינו לו, קרוב לבא מהר".

מתלמידיו

ספריו

נכדו, ד"ר גדעון סינואני, הוציא לאור את כתבי ידו בחמישה ספרים עד כה:

  • מקום מקדש - פירוש על התורה בדרך הפרד"ס
  • עטרת תפארת
  • עתרות חיים
  • ארזי לבנון, חידושים בדרך הפרד"ס בהלכה באגדה ובקבלה, מסודרים בענפים, על סדר א-ב, באתר אוצר החכמה
  • תורת חכם, חידושים בדרך הפרד"ס על נביאים וכתובים, באתר אוצר החכמה
  • זוהר הרקיע (יצא לאור ביום הילולתו בכ"ז אדר תשע"ו) ובו אוגדו יחד שלושת חיבוריו על הזוהר:
    • א: "מגיד הרקיע" - ביאורים ופירושים על הזוהר
    • ב: "מתוקים מדבש ונופת צופים" - כנ"ל על תיקוני הזוהר
    • ג: "כבוד אל" פירושים על הזוהר כנ"ל

13 חיבורים נוספים נותרו עדיין בכתב יד, אלו הן:

  • "אמרות טהורות" - פירושים על מימרות מהגמרא
  • "גובא דאריותא" - ביאורים על עניינים שונים בדברי הפוסקים
  • "קישוטי כלה" - ילקוט הלכות נישואין ואירוסין
  • "קרבן מנחה" - ביאור רחב לספר מקור חיים בהלכות שחיטה ובדיקה
  • "שאלות ותשובות" - בעיקר על חלק אבן העזר
  • "קיצורי דינים" - וביאורים עליהם עם דקדוקי דקדוקים
  • "מצא חיים" עם פירוש "זקן אהרן" - ליקוטי דינים ומוסר מהזוהר
  • "פירוש על כל תפילות השנה על פי הסוד" - עם הכוונות השייכות להם
  • "לריח שמניך טובים" - חידושים בדרך הפרד"ס על התפילה
  • "לקט שכחה ופיאה" - ליקוטים
  • "פירוש למסכת אבות" - בדרך הפרד"ס
  • "פיוטים ושירים" - עם פירושי שירים ופיוטים

את כל חיבוריו כתב בתימן.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. יהודי תימן: היסטוריה, חברה, תרבות, האוניברסיטה הפתוחה, 2004, כרך שלישי, עמ' 371–372
  2. בנימין בראון, "חכמי המזרח והקנאות הדתית: נקודות לקראת בחינה מחודשת", אקדמות י', כסלו תשס"א, עמ' 312
  3. רצון הלוי, שירת ישראל בתימן חלק ג' עמוד 291
  4. אברהם לוי, ספר דרך צדיקים, הובא אצל בראון 'חכמי המזרח והקנאות הדתית: נקודות לקראת בחינה מחודשת', עמ' 313-312. ואף שיצחק דדון בספרו אתחלתא היא, כרך ב', ירושלים תשס"ח, עמ' רמא-רמה - כתב אחרת
  5. דברי הרב יצחק רצאבי באתר יד מהרי"ץ.
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0


שגיאות פרמטריות בתבנית:מיון ויקיפדיה

שימוש בפרמטרים מיושנים [ דרגה ]
חיים סינואני23739467