תחנת הרכבת חוצות המפרץ
שגיאות פרמטריות בתבנית:תחנת רכבת
פרמטרים ריקים [ עתידית ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
פרמטרים [ ישראל ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
חזית הכניסה לתחנה | |
מידע על הבנייה | |
---|---|
חנוכת התחנה | 13 אוקטובר 2001 |
מיקום | |
מיקום | קניון חוצות המפרץ, חיפה |
קואורדינטות | 32°48′34″N 35°03′15″E / 32.809401°N 35.054246°E |
אתרים סמוכים | מחלף ההסתדרות, המכללה הטכנולוגית של חיל האוויר |
מידע על התחנה | |
שירות רכבות | נהריה, עכו, כרמיאל, קריית מוצקין, עתלית, בנימינה, תל אביב, מודיעין, לוד, רמלה, קריית גת ובאר שבע |
תחנת הרכבת חוצות המפרץ היא תחנת נוסעים של רכבת ישראל המשרתת את אזור חיפה והקריות, ובעיקר את אזור התעשייה במפרץ חיפה. כמו כן, בסמוך לתחנה נמצאים בתי מלאכה ומשרדים של רכבת ישראל. התחנה נמצאת על מסילת החוף של רכבת ישראל, בצמוד למרכז הקניות חוצות המפרץ, מתחם החנויות הפתוח הגדול בישראל, ובקרבת נמל התעופה חיפה, בית הספר הטכני של חיל האוויר ובתי הזיקוק בחיפה.
היסטוריה
ההסכם להקמת התחנה נחתם בשנת 1998 בין רכבת ישראל ויזמי מרכז הקניות חוצות המפרץ, יולי עופר וחברת אשטרום. התחנה הוקמה על שטח של 4 דונם שבבעלותם, בעלות של 6.5 מיליון שקל, ובמימון מלא של היזמים.[1] בנוסף, מימנו הקמת גשר להולכי רגל שמתחבר למתחם.[2] זו הייתה התחנה השנייה שהוקמה בשיטה זו (הראשונה הייתה התחנה העוקבת מדרום - תחנת הרכבת מרכזית המפרץ).[3] התחנה החלה בפעילותה ב-13 באוקטובר 2001 ונפתחה בטקס רשמי שלושה ימים לאחר מכן.[4]
בעבר שירתה את האזור תחנת הרכבת קישון, שהייתה רק נקודת עצירה (באנגלית Halt, מקום מוסכם לעצירת רכבת לצורך העלאת והורדת נוסעים, ללא רציף או מבנה תחנה). תחנת הרכבת קישון בוטלה בעקבות פתיחת תחנת הרכבת חוצות המפרץ בשל הקירבה ביניהן (קישון נמצאת כ-700 מטר בלבד מדרום לחוצות המפרץ).
ב-16 ביולי 2006, בעיצומה של מלחמת לבנון השנייה, שותקה תנועת הרכבות לתחנה לאחר שטיל קטיושה פגע במוסכי הרכבת בחיפה והרג שמונה מעובדי רכבת ישראל. רק ב-14 באוגוסט, יומיים לאחר תום המלחמה, חודשה תנועת הרכבות לתחנה.
מבנה התחנה
מסילה כפולה עוברת בתחנה - מסילה מזרחית (צמודה לרציף 1) לרכבות דרומה ומסילה מערבית (צמודה לרציף 2) לרכבות צפונה.
בתחנה שני רציפי צד המחוברים ביניהם במעבר תת-קרקעי. כניסה לתחנה ויציאה ממנה אפשריות רק דרך אולם הנוסעים הצמוד לרציף 1.
העיצוב החיצוני של התחנה דומה מאד למרכז הקניות הסמוך (משבצות ריבועיות בצבעי צהוב ולבן, סככות מוקשתות בצבע אדום). הדמיון נובע מהעובדה שבעלי השליטה במרכז הקניות הם שמימנו את הקמת התחנה.

שירות רכבות בתחנה
ברוב שעות היום יש שלוש רכבות בשעה לכל כיוון, מתוכן שתי רכבות ממשיכות לתל אביב ואחת מסיימת את נסיעתה בתחנת חיפה – חוף הכרמל. משך זמן הנסיעה לתחנת חיפה מרכז הוא כ-13 דקות ולתל אביב כשעה ו-20 דקות.
קווי אוטובוס העוברים בתחנה
בכניסה לתחנה בלב במתחם המסחרי ישנו מסוף אוטובוסים קטן וממנו יוצאים שלושה קווי אוטובוס.
- קו 15: מתחנת הרכבת למרכזית הקריות דרך קריית חיים מערבית, קריית ים, והשכונות הצפוניות של קריית ביאליק
- קו 21: מחוצות המפרץ לנווה אברהם בקריית אתא דרך השכונות המרכזיות והמערביות בקריית אתא.
- קו 631: זהו קו בינעירוני לחריש ואינו משמש כקו הזנה לתחנה.
קישורים חיצוניים
שגיאות פרמטריות בתבנית:ויקישיתוף בשורה
פרמטרי חובה [ שם ] חסרים
- תחנת הרכבת חוצות המפרץ באתר רכבת ישראל
הערות שוליים
- ↑ דוד חיון, בעלי פרוייקט הפאואר סנטר "חוצות המפרץ" יקימו על חשבונם תחנת רכבת, באתר גלובס, 22 במאי 1998
- ↑ דוד חיון, גשר הולכי רגל בחוצות המפרץ, באתר גלובס, 7 בפברואר 2000
- ↑ יזמי קניון לב-המפרץ בחיפה יקימו תחנת רכבת על חשבונם, באתר גלובס, 15 באפריל 1999
- ↑ ענת ג'ורג'י, מהרכבת לקניון, באתר הארץ, 27 בספטמבר 2001
תחנת הרכבת חוצות המפרץ25359452