תחנת הרכבת תל אביב – השלום
תל אביב – השלום | ||
---|---|---|
![]() | ||
חזית התחנה. משמאל מרכז עזריאלי | ||
מידע על הבניה | ||
חנוכת התחנה | מרץ 1996 | |
מיקום | ||
קואורדינטות | 32°04′24″N 34°47′34.5″E / 32.07333°N 34.792917°E | |
אתרים סמוכים | מרכז עזריאלי, הקריה, מתחם שרונה | |
מידע על התחנה | ||
שירות רכבות | כל תחנות רכבת ישראל למעט ירושלים, דימונה ותחנות מסילת העמק | |
תחנת הרכבת תל אביב – השלום היא תחנה של רכבת ישראל בעיר תל אביב. היא נמצאת במרכז נתיבי איילון על מסילת איילון בסמוך למרכז עזריאלי ודרך השלום, ומכאן בא שמה של התחנה. התחנה ממוקמת בקילומטר 94.563 של הקו הראשי של רכבת ישראל. מיקומה במרכז העיר וסמיכותה למחנה הקריה ולמרכז עזריאלי הביאו לכך שהיא התחנה השנייה בארץ בהיקף הנוסעים העוברים בה. התחנה מחוברת לקניון עזריאלי דרך גשר העובר מעל הכביש. שער היציאה הראשי של התחנה נמצא על "גשר חיים לנדאו".
תוכן עניינים
היסטוריה
התחנה נבנתה בשנים 1994–1996 ותוכננה על ידי ערי גושן אדריכלים בסגנון פוסט מודרני. עיצובה היה חדשני בזמנו בישראל בזכות המבנה הקל הכולל בתוכו אלמנטים תלויים ומסבכים רבים. עם פתיחתה היו בתחנה שני רציפי צד משני צידי המסילה הכפולה.
בשנת 2001 הוחלט על הוספת מסילה נוספת בקו ולכן נוצר צורך להוסיף רציף נוסף בתחנה. עבודות ההרחבה כללו את הסטת התעלה בה זורם נחל איילון מזרחה כך שחלקה עובר מתחת לנתיבים המזרחיים של נתיבי איילון ועל ידי כך התפנה מקום להרחיב את רציף הצד המזרחי ולהעביר את המסילה החדשה בצמוד אליו. הרציף השלישי והמסילה השלישית נפתחו ב-2 בספטמבר 2006.
בסוף שנת 2005 זכתה חברת אשר גרין במכרז לשיפוץ התחנה בהיקף כ-10 מיליון שקלים. עיקר השיפוץ מתמקד בהפחתת מטרד הרעש הנובע מהימצאות התחנה בסמוך למסלולי הכביש המהיר.
בשנת 2016 פרסם המשרד לאיכות הסביבה תוצאות חריגות של זיהום אויר בשטח התחנה, בשל סמיכותה לנתיבי איילון והעדר אוורור בשטחה[1].
החל משנת 2016 נעשו בתחנה עבודות להרחבתה, בדרך של בניית טרמינל נוסף מדרום לטרמינל הקיים.[2]
מבנה התחנה
בתחנה שלושה רציפי נוסעים, רציף צד אחד ואי רציפים. הרחבת נוספת של התחנה בעייתית בשל המרחק הקטן יחסית שבין שני מסלולי הכביש ביניהם שוכנת התחנה וחוסר האפשרות לצמצם עוד את תעלת האיילון.
ברציף 1 נוסעות כל הרכבות (למעט הרכבות לכיוון רעננה) לכיוון צפון
ברציף 2 נוסעות כל הרכבות (למעט הרכבות בקו בני דרום) לכיוון דרום, בית שמש ומודיעין
ברציף 3 נוסעות הרכבות שבקו רעננה מערב-תל אביב-באר שבע מרכז
תוכניות עתידיות
במסגרת התוכנית להקמת מסילה רביעית באיילון (תת"ל 33) מתוכננת הוספת רציף רביעי לתחנה, על שטח תעלת האיילון.[3]
קווי אוטובוס לתחנה
על דרך בגין הסמוכה ישנם קווי אוטובוס רבים כולל קווים בינעירוניים ליישובים לכל הארץ.
בכניסה לתחנה ברח' גבעת התחמושת עוברים מספר קווי אוטובוס מקומיים ואזוריים. קווים 23, ו 239 הפנימיים, קו 64 מפתח תקווה, כארבעה קווים מראש העין, קו 91 להרצליה ומספר קווים בינעירוניים מצוצמם מיישובים שונים בארץ.
שירות רכבות בתחנה
בתחנה עוצרות כל הרכבות בקווים נהריה-באר שבע, בנימינה-אשקלון, רעננה מערב-תל אביב-באר שבע – מרכז, נתניה-בית שמש, ונהריה-מודיעין למעט חלק מרכבות הלילה לנתב"ג ומנתב"ג.
קישורים חיצוניים
ראו מדיה וקבצים בנושא זה בוויקישיתוף.
מסילת איילון | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
- התחנה באתר רכבת ישראל
- התחנה באתר דן
- גלריית תמונות של התחנה
- נועם דביר, תרדו קצת מהפסים - מסע בין תחנות הרכבת, באתר הארץ, 29/08/2008
הערות שוליים
- ↑ דן לביא, זיהום אוויר חריג בשתי תחנות רכבת, באתר ישראל היום, 20 באפריל 2016 18:55
- ↑ איתי בלומנטל, תיעוד מהרחפן: כך נראות העבודות להרחבת תחנת רכבת השלום בתל אביב, באתר ynet, 27 באוגוסט 2016
- ↑ תת"ל 33 - מסילה רביעית באיילון - משרד הפנים
1 לונדון מיניסטורס, 2 בית אמות משפט, 3 מגדל מרגנית, 4. מגדל המטכ"ל, 5. תחנת הרכבת תל אביב השלום, |