תחנת הרכבת נהריה
נהריה | ||
---|---|---|
מידע על הבניה | ||
חנוכת התחנה | 1 ביולי 1945 | |
מיקום | ||
קואורדינטות | 33°00′20″N 35°05′55″E / 33.005424°N 35.098733°E | |
אתרים סמוכים | תחנה מרכזית נהריה, צומת נהריה, קניון ארנה | |
מידע על התחנה | ||
שירות רכבות | עכו, קריית מוצקין, חיפה, עתלית, בנימינה, תל אביב, מודיעין, לוד, רמלה, קריית גת ובאר שבע | |
תחנת הרכבת נהריה, המופעלת על ידי רכבת ישראל, משרתת את העיר נהריה ואזור הגליל המערבי, והיא התחנה הצפונית ביותר של רכבת ישראל. התחנה נמצאת בשדרות הגעתון אשר במרכז העיר נהריה, סמוך לצומת נהריה על מסילת החוף של רכבת ישראל.
תוכן עניינים
היסטוריה
התחנה הוקמה בימי המנדט הבריטי על מסילת הברזל ששימשה את קו ביירות־טריפולי־חיפה. ב־1 ביולי 1945 הושק לראשונה קו נוסעים סדיר מנהריה לחיפה, שפעל במקוטע עד שהופסק כליל במלחמת העצמאות בעקבות פיצוץ גשר הרכבת על נחל נעמן, מדרום לעכו. שנתיים לאחר קום המדינה חודש הקו[1] (עם שתי רכבות יומיות בכל כיוון), וכעבור שנתיים הופסק שוב וחודש בשנית רק בשנת 1958. אמנם הקו לביירות (דרך ראש הנקרה) לא חודש לאחר מלחמת העצמאות, אבל בשנים הראשונות לקום המדינה המשיכו הרכבות מנהריה צפונה - רכבות צבאיות הגיעו עד צפונית לאכזיב ורכבות משא הגיעו עד מפעלי מילואות בסמוך לבצת.
בשנת 2001 התחנה נבנתה מחדש על ידי רכבת ישראל. הוקם אולם נוסעים חדש בצמוד לרציף הקיים ונבנה רציף נוסף שחובר לתחנה במעבר תת־קרקעי. בנוסף, הוצב שער על מסילת הברזל מצידה הצפוני של התחנה שחוסם את דרכה של הרכבת צפונה (קודם לכן נעשה שימוש מועט במסילה הצפונית לצורך רכבות משא ולסיבוב קטרים). מסילת הברזל שממשיכה מהתחנה צפונה עד תחנת בצת - מפעל מילוז - מילואות צפון, לא נמצאת בשימוש מאז שנת 2001.
ב־9 בספטמבר 2001 מחבל מתאבד פוצץ עצמו בכניסה לתחנת הרכבת. בפיגוע נרצחו שלושה בני אדם וכ־70 נפצעו. הפיגוע היווה נקודת מפנה בניתוח הפרופיל של מחבלים מתאבדים באינתיפאדה השנייה, משום שהיה הפיגוע הראשון שבוצע על ידי ערבי ישראלי (מהכפר אבו סנאן). המחבל, היה גם איש דת מבוגר (בן 48), נשוי ואב לילדים.[2]
ב־13 ביולי 2006, עם פרוץ מלחמת לבנון השנייה, שותקה תנועת הרכבות לתחנה בשל מתקפת טילים של חזבאללה על נהריה ויישובים אחרים בצפון הארץ. רק ב־14 באוגוסט, יומיים לאחר תום המלחמה, חודשה תנועת הרכבות לתחנה.[3]
מה־12 במרץ ועד ה־27 באפריל 2013 השביתה רכבת ישראל את קו הרכבת בין עכו לנהריה לחלוטין בשני הכיוונים. הסיבה להשבתת הקו הייתה לשם עבודות תשתית לצורך הכפלת המסילה.[4] במהלך העבודות נבנה רציף שלישי בסמוך לרציף מספר 2.
ב־2012 שופצה התחנה ונפתחה מחדש לקהל. עד לסיום השיפוצים בנהריה, הייתה תחנת עכו תחנת קצה זמנית. בגלל בעיות נגישות ב־2013 נסגרה הכניסה משדרות הגעתון והתאפשרה רק יציאה משם והכניסה והיציאה הועברה מלוחמי הגטאות דרך תחנת הרכבת הישנה.
ב-15 בספטמבר 2018 קוצר הקו הישיר מנהריה לבאר שבע בעקבות חוסר ציוד ומחסור במסילות באיילון עקב פתיחת הקו המהיר לירושלים וזמן הנסיעה מנהריה לבאר שבע ושאר יעדי הדרום היה ארוך מהרגיל. הקו חזר לפעילות מלאה ב-26.5.2019
במהלך שנת 2018 החל שדרוג מבנה התחנה הנקרא "פסאז' געתון" (על שם הרחוב בו נמצאת התחנה), שדרוג וחידוש התחנה כולל שיפוץ מקיף של מבנה התחנה והרציפים, וכן גשר להולכי רגל מעל צומת נהריה, המחבר את שני צידי העיר לתחנת הרכבת.
תחבורה ציבורית בתחנה
ערך מורחב – תחנה מרכזית נהריה
מבנה התחנה
מסילה כפולה מסתיימת בתחנה – מסילה מערבית (צמודה לרציף 1) ומסילה מזרחית (צמודה לרציף 2). מהמסילה המזרחית מסתעפת מסילה שלישית המובילה לרציף מספר 3. אין חלוקה בין הרציפים לפי כיוון נסיעת הרכבות, מכיוון שנהריה היא תחנת קצה וכל הרכבות יוצאות מהתחנה דרומה.
בתחנה רציף צד ורציף אי המחוברים ביניהם במעבר תת־קרקעי. כניסה לתחנה ויציאה ממנה אפשריות דרך אולם הנוסעים הצמוד לרציף 1, הפתוח בכל שעות היממה.
שירות רכבות בתחנה
מהתחנה יוצאות שתי רכבות בשעה בשעות השיא בקו נהריה־קריות־חיפה־בנימינה־תל אביב־נתב"ג־מודיעין. בעבר היה שירות רכבות פרברי נהריה־עכו־קריות־חיפה מן התחנה, אך הוא בוטל מנהריה וכיום נוסע מחיפה לכרמיאל.
כמו כן, מהתחנה יוצאות רכבות לילה לנתב"ג ורכבת לבאר שבע מדי שעה
קו הרכבת מודיעין – מרכז — נהריה מודיעין – מרכז • פאתי מודיעין • נמל התעופה בן-גוריון • תל אביב – ההגנה • תל אביב – השלום • תל אביב – סבידור מרכז • תל אביב – אוניברסיטה • בנימינה • עתלית • חיפה – חוף הכרמל • חיפה – בת גלים • חיפה מרכז – השמונה • מרכזית המפרץ • חוצות המפרץ • קריית חיים • קריית מוצקין • עכו • נהריה |
קו הרכבת באר שבע - מרכז — נהריה באר שבע – מרכז • באר שבע – צפון / אוניברסיטה • להבים – רהט • קריית גת • קריית מלאכי – יואב • מזכרת בתיה • רמלה • לוד • תל אביב – ההגנה • תל אביב – השלום • תל אביב – סבידור מרכז • תל אביב – אוניברסיטה • חיפה – חוף הכרמל • חיפה – בת גלים • חיפה מרכז – השמונה • מרכזית המפרץ • קריית מוצקין • עכו • נהריה |
קו הרכבת הלילי נמל התעופה בן-גוריון — נהריה נמל התעופה בן-גוריון • תל אביב – ההגנה . תל אביב – סבידור מרכז • הרצליה • נתניה • חדרה – מערב • בנימינה • חיפה – חוף הכרמל • חיפה מרכז – השמונה • קריית מוצקין • עכו • נהריה |
קישורים חיצוניים
ראו מדיה וקבצים בנושא זה בוויקישיתוף.
- תחנת הרכבת נהריה באתר רכבת ישראל
הערות שוליים
- ↑ יחודש קו הרכבת חיפה - נהריה, מעריב (עיתון), 24 במאי 1950
- ↑ שרון רופא ועמיקם חורש, בנו של המחבל מאבו סנאן יובא להארכת מעצרו, באתר ynet, 10 בספטמבר 2001
- ↑ הרכבת חוזרת לצפון; נסיעה חינם לתושבים, באתר ynet, 15 באוגוסט 2006
- ↑ רכבת ישראל משביתה את הקו לנהריה לחודש וחצי, באתר ynet, 28 בפברואר 2013