תחנת הרכבת קריית מוצקין

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
קריית מוצקין
הכניסה למבנה התחנה החדש
הכניסה למבנה התחנה החדש בצד של קריית מוצקין, יוני 2017
Handicapped Accessible sign.svg נגישה לבעלי מוגבלויות
מידע על הבניה
חנוכת התחנה 1937
התחנה החדשה – שנות ה-90
מיקום
קואורדינטות 32°49′59″N 35°04′12″E / 32.832992°N 35.069894°E / 32.832992; 35.069894
מידע על התחנה
שירות רכבות #שירות רכבות בתחנה
(למפת חיפה רגילה)
Haifa OSM.svg
 
תחנת הרכבת קריית מוצקין
תחנת הרכבת קריית מוצקין

תחנת הרכבת קריית מוצקין היא תחנת נוסעים של רכבת ישראל המשרתת את אזור הקריות. התחנה נמצאת במרכז גוש הקריות, בין קריית מוצקין לבין קריית שמואל על הקו הראשי של רכבת ישראל. התחנה ממוקמת כעשרה קילומטר מתחנת הרכבת חיפה מזרח, על מסילת חיפה-בצת.

היסטוריה

מסילת הרכבת בין חיפה לעכו נסללה לראשונה מעט קודם למלחמת העולם הראשונה, על ידי השלטון העות'מאני. הקו עבר דרך עמק זבולון השומם, כשלוחה קצרה ממסילת רכבת העמק לכיוון עכו, תוך שימוש במסילה צרה. בשנת 1935, בעקבות כניסת המשפחות הראשונות למגורים בקריית מוצקין, הוגדרה נקודת עצירה (באנגלית, "Halt") בשם "תחנת סבִּינְיׇה"[1] במקום בו שוכנת כיום תחנת קריית מוצקין[2]. היה זה מקום מוסכם לעצירת הרכבת לצורך העלאת והורדת נוסעים, ללא רציף או מבנה תחנה, בקו חיפה - עכו. נקודת העצירה אפשרה שימוש באמצעי התחבורה הרכבתי היחיד לתושבי קריית מוצקין והסביבה.

בשנת 1937, עם הקמת מחנות צבא בריטיים בשטח מצפון לתחנה, נסללה מחדש המסילה מחיפה למחנות כמסילה ברוחב רגיל. אז, הוגדר המקום כתחנה רשמית[3], הוקם במקום צריף לשימוש מפעילי הרכבת ונפתח בו אשנב ששימש כקופה. סככה עם מקומות ישיבה לצד הצריף שימשה את ציבור הנוסעים להמתנה[4]. במהלך מלחמת העולם השנייה נבנה המשך למסילת הברזל צפונית לעכו, והתחנה בקריית מוצקין צורפה לקו הרכבת ביירות - טריפולי - חיפה.

מהתחנה התפצלה מסילת שירות לבסיס אספקה צבאי צפונית-מערבית לתחנה, שהוקם בתקופת המנדט הבריטי ושימש גם את צה"ל עד שנות ה-70 של המאה ה-20.

בתחילת שנות ה-90 של המאה ה-20 הוקמה על ידי רכבת ישראל תחנה חדשה לצד המבנה מתקופת המנדט. מבנה צריף העץ ההיסטורי, יועד מאז לשימור, ובאופן זמני, עבר לשמש כמחסן. במתחם החדש נסללו מגרשי חנייה גדולים בחורשות האקליפטוס משני צידי התחנה, נהרס מבנה צמוד אליה ששימש כבית מגורים עבור מנהל התחנה, ונבנה מעבר תת-קרקעי המקשר בין הרציפים, והוסדרה הכניסה לתחנה משני צידיה. במהלך בניית התחנה החדשה פורקה המסילה המערבית מבין שלוש המסילות שהיו בתחנה.

התחנה בשנות האלפיים

ב-16 ביולי 2006, עם תחילתה של מלחמת לבנון השנייה, שותקה תנועת הרכבות לתחנה יחד עם כל תחנות הרכבת מצפון לחיפה לאחר שטיל קטיושה פגע במוסכי הרכבת בחיפה והרג שמונה מעובדי רכבת ישראל. רק ב-14 באוגוסט, יומיים לאחר תום המלחמה, חודשה תנועת הרכבות לתחנה.

בעקבות הפעלת רכבות לילה בקו נהריה-נמל תעופה בן-גוריון בראשית העשור השני של המאה ה-21, החלה התחנה לפעול ברציפות 24 שעות ביממה. באמצע אותו עשור, הורחבו מגרשי החנייה שסביב תחנת הרכבת והוכשר מגרש חנייה נוסף, בשטח שצפונית לכניסה אליה[5].

לאחר עבודת בנייה ושיפוץ, שנערכו בתחנה במשך מספר חודשים, במאי 2017 החל השימוש במבנה חדש לתחנה, בצידה של קריית מוצקין. החידוש כלל את בניית המבנה חדש, בו אולם נוסעים גדול ורציפי המתנה משופצים וכן, העתקתו, לצורכי שימור, של מבנה העץ ההיסטורי ששימש את התחנה בעבר, אל האזור הצפון-מזרחי שלה[6].

התחנה היא תחנת הרכבת הראשית בקריות וכל רכבות הנוסעים העוברות, עוצרות בה. זוהי תחנת הקצה של קו הרכבת הפרברי חיפה-קריות. מצפון יש נקודת חנייה לרכבות המסיימות את נסיעתן בקריית מוצקין. בין אמצע שנות ה-90 של המאה ה-20 ועד ראשית העשור השני של המאה ה-21 הייתה התחנה נקודת הקצה הצפונית של המסילה הכפולה בתוואי מסילת החוף. בשנת 2011 נסללה מסילה כפולה צפונה מהתחנה, עד לעכו.

מבנה התחנה

אף על פי ששם התחנה מגדיר את מקומה בקריית מוצקין, בפועל התחנה נמצאת על שטח המשויך מוניציפלית לקריית שמואל, המהווה שכונה בחיפה[7]. מסילה כפולה עוברת בתחנה - מסילה מזרחית (צמודה לרציף 1) לרכבות דרומה ומסילה מערבית (צמודה לרציף 2) לרכבות צפונה. בתחנה שני רציפי צד (רציף 1 בסמוך לקריית מוצקין; רציף 2 בסמוך לקריית שמואל) המחוברים ביניהם במעבר תת-קרקעי. כניסה לתחנה ויציאה ממנה אפשריות דרך שני אולמות הנוסעים (אחד על כל רציף), בכל שעות היממה.

תרשים התחנה
מאי 2017
הכניסה לתחנה מצד קריית שמואל

קווי אוטובוס לתחנה

אל התחנה מגיע קו אוטובוס בודד, קו 23 מקריית ים לקריית אתא הנותן שירות פנימי בקריות ומקשר בין התחנה לקריית ים, מרכזית הקריות, קריית חיים, אזור התעשייה של מפרץ חיפה, צומת קריית אתא, אזור התעשייה של קריית אתא וקריית אתא. הקו עוצר בכניסה המערבית של התחנה.

שירות רכבות בתחנה

קו הרכבת מודיעין – מרכזנהריה
מודיעין – מרכזפאתי מודיעיןנמל התעופה בן-גוריוןתל אביב – ההגנהתל אביב – השלוםתל אביב – סבידור מרכזתל אביב – אוניברסיטהבנימינהעתליתחיפה – חוף הכרמלחיפה – בת גליםחיפה מרכז – השמונהמרכזית המפרץחוצות המפרץקריית חייםקריית מוצקיןעכונהריה
קו הרכבת באר שבע - מרכזנהריה
באר שבע – מרכזבאר שבע – צפון / אוניברסיטהלהבים – רהטקריית גתקריית מלאכי – יואבמזכרת בתיהרמלהלודתל אביב – ההגנהתל אביב – השלוםתל אביב – סבידור מרכזתל אביב – אוניברסיטהחיפה – חוף הכרמלחיפה – בת גליםחיפה מרכז – השמונהמרכזית המפרץקריית מוצקיןעכונהריה
קו הרכבת הלילי נמל התעופה בן-גוריוןנהריה
נמל התעופה בן-גוריוןתל אביב – ההגנה . תל אביב – סבידור מרכזהרצליהנתניהחדרה – מערבבנימינהחיפה – חוף הכרמלחיפה מרכז – השמונהקריית מוצקיןעכונהריה
קו הרכבת חיפה – חוף הכרמלכרמיאל
חיפה – חוף הכרמלחיפה – בת גליםחיפה מרכז – השמונהמרכזית המפרץחוצות המפרץקריית חייםקריית מוצקיןאחיהודכרמיאל
קו הרכבת באר שבע – מרכזכרמיאל
באר שבע – מרכזבאר שבע – צפון / אוניברסיטהקריית גתלודתל אביב – ההגנהתל אביב – השלוםתל אביב – סבידור מרכזתל אביב – אוניברסיטהחדרה – מערבחיפה – חוף הכרמלחיפה – בת גליםחיפה מרכז – השמונהמרכזית המפרץקריית מוצקיןאחיהודכרמיאל


ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

סמל המכלול גמרא 2.PNG
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רישיון cc-by-sa 3.0