App Store

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף אפסטור)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
Gnome-edit-clear.svg
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: תחביר לקוי מקשה על ההבנה במקומות רבים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: תחביר לקוי מקשה על ההבנה במקומות רבים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
App Store
Appstore7.jpg
מפתח אפל מחשבים
גרסה אחרונה IOS 13 (20 בספטמבר 2019)
מערכת הפעלה iOS
סוג רישיון קנייני
קטגוריה חנות דיגיטלית
apple.com/itunes

חנות היישומיםאנגלית: App Store) היא חנות אפליקציות ייעודית למכשירי iOS, ומפותחת ומתוחזקת על ידי חברת אפל. השירות מאפשר למשתמשים להוריד יישומים (אפליקציות) מחנות ה-iTunes. היישומים בחנות פותחו על ידי ערכת פיתוח התוכנה של ה-iOS‏ (iOS SDK), ופורסמו על ידי אפל.

חלק מהיישומים בחנות הם חינמיים, וחלקם נרכשים בכסף. את היישומים ניתן להוריד ישירות למכשיר iOS, למחשב אישי (PC) או מקינטוש דרך iTunes.

אפליקציות iOS הם יישומי תוכנה קטנים המותאמים למכשירי iPhone. יישומים אלה נבנים בהתאמה למאפייני החומרה והתוכנה במכשירים אלו. פיתוח יישומי iOS קיים כדי למשוך את המפתחים העסקיים עבור מודעות PPC ומותגים. 30 אחוזים מההכנסות מההורדות מועברות לאפל, ו-70 אחוזים מועברים למפתחים של היישום (התשלום עבור כל יישום מתחיל מ-0.99$, ממשיך ל-1.99$ וכך הלאה).

ב-10 ביוני 2013 הציגה אפל את הגרסה החדשה למערכת ההפעלה iOS, ה-iOS 7. הגרסה מביאה עמה שינויי מראה רבים למערכת ולכל היישומים בה, כולל ה-App Store. בנוסף, הוסיפה אפל לחנות את שירות ה-"Near Me", אשר מציג את ההורדות הנפוצות בסביבת המיקום בו נמצא המשתמש הנוכחי.

היסטוריה

חנות ה-App Store נפתחה ב-10 ביולי 2008 בתור עדכון ל-iTunes. ב-11 ביולי הושק ה-iPhone 3G בעל תמיכה מובנית ב-iOS 2.0.1 וכן ב-App Store. הקושחה החדשה של iOS 2.0.1 עבור iPhone ו-iPod Touch נעשתה זמינה גם דרך iTunes. נכון ל-5 בינואר 2017 זמינים בחנות למעלה מ-2 מיליון ומאתיים אלף יישומים.

ב-18 בינואר 2011, סך ההורדות המצטבר הגיע ללמעלה מ-9.9 מיליארד יישומים ב-App Store, וחברת אפל יצאה בהכרזה "כבר 10 מיליארד יישומים הורדו". בבוקר יום שבת, 22 בינואר 2011, 10 מיליארד יישומים הורדו מחנות היישומים של אפל. ביולי 2011, 200 מיליון משתמשי iOS עלה סך ההורדות הכללי ללמעלה מ-15 מיליארד.

ההכנסות הממוצעות ליישום מוערכת בכ-8700 דולרים, אף על פי שנתונים אלה אינם זמינים לציבור. נכון למאי 2011, 500,000 יישומים הם בחינם ו-37 אחוזים מכל היישומים הם במחיר ממוצע של 3.64 דולרים. חלוקת המחיר מבוצעת בעקבות כוח הפצת החוק. מוכרי האפליקציות בחנות יכולים לאפשר הורדה חינמית של האפליקציה שבבעלותם, או למכור את האפליקציה בכסף. הסכומים הם במכפלה של 1 דולר פחות סנט אחד. כלומר, מחיר מתחיל מ-0.99 דולר, ממשיך ל-1.99 דולר, וכך הלאה.

לאחר הצלחת חנות היישומים של אפל, והשקת שירותים דומים על ידי מתחרותיה, המונח "חנות היישומים" אומץ לכל שירות דומה עבור מכשירים ניידים. עם זאת, אפל הגישה בקשה לסימן מסחרי במונח App Store בשנת 2008, שאושרה בהיסוס בשנת 2011. מאוחר יותר, ביוני 2011, שופטת בית המשפט המחוזי האמריקאי פיליס המילטון, האחראית על המקרה של אפל נגד אמזון, אמרה כי "ככל הנראה" היא תדחה את הבקשה של אפל שמבקשת לחסום את כל החברות האינטרנטיות מהשימוש בשם "App Store". מאוחר יותר ב-6 ביולי, בקשתה של אפל להוציא צו המניעה נגד חנות היישומים של אמזון, נדחתה בידי שופט פדרלי.

ה-App Store במכשיר ה-iPhone 5 ‏(iOS 7).

ב-20 באוקטובר 2010, הודיעה אפל כי ה-Mac App Store (חנות היישומים במחשבי מקינטוש), תיפתח בסופו של דבר ב-6 בינואר 2011. החנות דומה לזו שבמכשירי iOS, רק שיש לה יישומים המיועדים למחשבי מק. ה-Mac App Store נגישה רק באמצעות Mac OS X 10.6.6 והלאה.

חנות היישומים נגישה מ-iPhone, iPod Touch ו-iPad באמצעות ה-iOS. החנות היא הדרך היחידה להוריד למכשיר יישומים ומשחקים, בלי לפרוץ את תוכנת המכשיר. ישנם יישומי אינטרנט הניתנים להתקנה במכשירים אלה תוך עקיפה של ה-App Store לגמרי, אבל הם נוטים להיות נחותים באופן פונקציונלי. החנות נגישה גם דרך ה-iTunes, ולאחר מכן על כל מערכת הפעלה שמותקנת בה התוכנה iTunes, כמו Mac OS X ו-Windows.

בחודש פברואר 2011, אפל הודיעה כי השירות החדש שלה, המבוסס על כסף ותשלומים, יאפשר לבעלי ומפתחי היישומים לקבוע את זמן השימוש ביישומים וכן את מחירם. בעבר, תמורת התשלום עבור מגזינים או חדשות, שוחרר כלל התוכן. השירות החדש מאפשר לבעלי אתרים, לדוגמה, למכור תוכן ישירות דרך היישומים שמורדים, וכן מאפשר למשתמשים לקבל תוכן חדש על פני תקופות זמן מוגדרות. יתר על כן, אפל החלה לאפשר למפתחים להפיץ או למכור את היישומים שלהם לא רק דרך iTunes, שבו ההכנסות הן משותפות (70 אחוזים למו"ל, 30 אחוזים לאפל), אלא גם להפיץ את המנויים שלהם ישירות מאתרי האינטרנט שלהם, שבהם אפל אינה שותפה בהכנסות.

במהלך כנס המפתחים העולמיים של אפל (WWDC) בשנת 2012, מנכ"ל אפל טים קוק הודיע כי חנות היישומים מתגאה ב-400 מיליון חשבונות עם כרטיסי אשראי רשומים, 650,000 יישומים זמינים להורדה, כמו כן, גם 30 מיליארד אפליקציות הורדו מה-App Store.

בעקבות ההשקה של האייפון 5 ו-iOS 6, אפל עדכנה את ממשק המשתמש של ה-App Store, וכן את של ה-iTunes ושל חנות הספרים באפליקצית הספרים iBooks. זה היה העדכון הגדול הראשון מאז השקת חנות היישומים בשנת 2008. ב-7 בינואר 2013, אפל הודיעה כי יש כבר למעלה מ-40 מיליארד יישומים שהורדו מה-App Store של מכשירי ה-iOS שלהם, וכמעט חצי מההורדות הללו התקיימו בשנת 2012.

ערכת פיתוח התוכנה עבור iOS

ערכת פיתוח התוכנה עבור iOS הוצגה באירוע מפת דרכי התוכנה של ה-iPhone ב-6 במרץ 2008. ערכת פיתוח התוכנה מאפשרת למפתחי מערכת של Mac OS X 10.5.4 והלאה של אינטל (Mac עם מעבד אינטל), ליצור יישומים באמצעות Xcode שבאופן מקורי רץ על iPhone, iPod Touch ו-iPad. גרסת בטא יצאה לאחר האירוע וגרסה סופית יצאה ביולי 2008 לצד ה-iPhone 3G. נכון לספטמבר 2012, ערכת פיתוח התוכנה האחרונה עבור iOS היא עבור iOS 6.0.

אירוע מפת דרכי ה-iPhone, יחד עם תוכנית הפצה גדולה עבור מפתחי תוכנות הצד השלישי, הפך מאוחר יותר ל-"תוכנית מפתחי ה-iPhone", אשר מציעה כרגע שני מסלולי הפצה למפתחי תוכנות הצד השלישי: "סטנדרטי" ו"ארגוני".

יישומים שהופצו באמצעות התוכנית הסטנדרטית יכולים להימכר באופן בלעדי באמצעות חנות ה-iTunes על מק ו-Windows, או בחנות ה-App Store על iPhone, iPod Touch, ו-iPad. מפתחים המפרסמים את היישומים שלהם ב-App Store יקבלו 70 אחוזים מההכנסות מהמכירות, ולא יצטרכו לשלם את כל ההוצאות על ההפצה של היישום. עם זאת, יש לשלם תשלום שנתי כדי להשתמש בערכת פיתוח התוכנה עבור iOS וכדי להעלות יישומים לחנות.

יישומים שפותחו באמצעות "תוכנית המפתחים הארגוניים של ה-iOS"‏ (iDEP), מיועדעם באופן בלעדי לשימוש מוסדי ולא מקבלים פרסום ב-App Store. הדבר מאפשר רווח תאגידי ריאלי וכן נותן לגופים ממשלתיים לפתח יישומים קנייניים שאינם מיועדים להפצה בציבור. תוכנית הארגון עודכנה ב-14 בספטמבר 2010, כדי לאפשר לכל ארגון עם מספר DUNS להצטרף. לפני תאריך זה, רק ארגונים עם 500 עובדים או יותר יכלו להצטרף לתוכנית הארגון. כדי להפעיל יישום על iPhone (או על כל מכשיר iOS אחר), היישום חייב להיות חתום. תעודת חתימה ניתנת רק על ידי אפל, לאחר רכישת אחת מחבילות הפיתוח המוצעות למכירה.

מספר יישומים והורדות

ב-10 ביולי 2008, מנכ"ל אפל סטיב ג'ובס אמר כי ב-App Store יש 500 יישומי צד שלישי עבור iPhone ו-iPod Touch, וש-25 אחוזים מהם הם בחינם. יישומי הצד השלישי האלו הם בקטגוריות מגוונות: עסקים או משחקים, בידור ויישומים חינוכיים. ב-11 ביולי 2008 נפתחה החנות, המאפשרת למשתמשים לרכוש אפליקציות ולהעבירן ל-iPhone או iPod Touch עם עדכון התוכנה של iOS 2.0, שהפך לזמין דרך iTunes באותו היום. עשרה מיליון יישומים הורדו בסוף השבוע הראשון.

ב-16 בינואר 2009, אפל הודיעה באתר האינטרנט שלה כי 500 מיליון אפליקציות כבר הורדו. הורדת היישום המיליארד הייתה ב-23 באפריל 2009. בחודש מרץ 2012, מספר היישומים שהורדו הגיע ל-25 מיליארד. בניגוד לאפליקציות הבסיסיות שמגיעות עם האייפון, יישומים שהורדו מה-App Store יכולים להימחק על ידי המשתמש בכל זמן שיבחר.

ב-5 בינואר 2017 הגיע סך ההורדות הכולל ללמעלה מ-300 מיליארד.


מספר הורדות (במיליונים)
מספר אפליקציות (באלפים)
מספר הורדות לאפליקציה (באלפים)
תאריך יישומים זמינים הורדות ממוצע הורדות ליישום
11 ביולי 2008 500 0 0
14 ביולי 2008 800 10,000,000 12,500
9 בספטמבר 2008 3,000 100,000,000 18,334
22 באוקטובר 2008 7,500 200,000,000 26,667
16 בינואר 2009 15,000 500,000,000 33,334
17 במרץ 2009 25,000 800,000,000 32,000
23 באפריל 2009 35,000 1,000,000,000 28,571
8 ביוני 2009 50,000 מעל 1,000,000,000 כ-20,000
11 ביולי 2009 55,000 מעל 1,000,000,000 כ-18,182
14 ביולי 2009 65,000 1,500,000,000 23,077
9 בספטמבר 2009 75,000 1,800,000,000 24,000
28 בספטמבר 2009 85,000 2,000,000,000 23,529
4 בנובמבר 2009 100,000 מעל 2,000,000,000 כ-20,000
5 בינואר 2010 120,000 מעל 3,000,000,000 כ-25,000
20 במרץ 2010 מעל 150,000 מעל 3,000,000,000 כ-20,000
8 באפריל 2010 מעל 185,000 מעל 4,000,000,000 כ-21,622
29 באפריל 2010 מעל 200,000 מעל 4,500,000,000 כ-22,500
7 ביוני 2010 מעל 225,000 מעל 5,000,000,000 כ-22,222
1 בספטמבר 2010 מעל 250,000 מעל 6,500,000,000 כ-26,000
20 באוקטובר 2010 מעל 300,000 7,000,000,000 כ-23,334
22 בינואר 2011 מעל 350,000 מעל 10,000,000,000 כ-28,571
6 ביוני 2011 מעל 425,000 מעל 14,000,000,000 כ-32,941
7 ביולי 2011 מעל 425,000 מעל 15,000,000,000 כ-35,294
4 באוקטובר 2011 מעל 500,000 מעל 18,000,000,000 כ-36,000
28 בפברואר 2012 מעל 500,000 מעל 24,000,000,000 כ-40,000
3 במרץ 2012 מעל 500,000 מעל 25,000,000,000 כ-50,000
5 במרץ 2012 מעל 550,000 מעל 25,000,000,000 כ-45,455
7 במרץ 2012 585,000 מעל 25,000,000,000 כ-42,735
11 ביוני 2012 650,000 מעל 30,000,000,000 כ-46,154
12 בספטמבר 2012 מעל 700,000 מעל 35,000,000,000 כ-50,000
7 בינואר 2013 מעל 775,000 מעל 40,000,000,000 כ-51613
28 בינואר 2013 מעל 800,000 מעל 40,000,000,000 50,000
10 ביוני 2013 מעל 900,000 מעל 50,000,000,000 50,000
22 באוקטובר 2013 מעל 1,000,000 מעל 60,000,000,000 50,000
23 באפריל 2014 מעל 1,000,000 מעל 70,000,000,000 50,000
2 ביוני 2014 1,200,000+ 75,000,000,000+
9 בספטמבר 2014 1,300,000+ 75,000,000,000+
8 בינואר 2015 1,400,000+ 75,000,000,000+
8 ביוני 2015 1,500,000+ 100,000,000,000+
13 ביוני 2016 2,000,000+ 130,000,000,000+
5 בינואר 2017 2,200,000 130,000,000,000+

אפליקציות ל-iPad

ה-iPad הושק באפריל 2010 עם למעלה מ-3000 יישומים שתוכננו עבורו. בדצמבר 2010, שמונה חודשים בלבד לאחר שחרורו של ה-iPad, היו למעלה מ-50,000 אפליקציות זמינות עבור המכשיר. החל מיולי 2011, 16 חודשים לאחר שהושק ה-iPad, היו למעלה מ-100,000 אפליקציות זמינות ב-App Store שתוכננה במיוחד עבור המכשיר.

ב-7 ביולי 2011, הודיעה אפל כי למעלה מ-15 מיליארד יישומים הורדו מ-App Store במכשירי ה-iOS, אבל מידע על מדרוג ההורדות של כל יישום באופן פרטי לא היה זמין. כדי לסייע למפתחי אפליקציות במאמץ השיווק שלהם ולסייע לחוקרים בהבנה טובה יותר של חנות היישומים, נערך מחקר שמטרתו לבנות מודל שמזהה את כמות ההורדות של יישומים מדי יום. חוקרים מאוניברסיטת קרנגי מלון מצאו כי הורדות של אפליקציות עוקבות אחר חלוקת פארטו.

בסוף נובמבר 2011 פרסמה אפל בעלון החג של חנויות אפל באינטרנט כי יש יותר מ-140,000 יישומי iPad זמינים. נכון ל-7 בינואר 2013, יש יותר מ-300,000 יישומים מקוריים ל-iPad הזמינים עבור משתמשים.

האפליקציות הפופולריות ביותר

בחודש אפריל 2009, הודיעה אפל על האפליקציות שהיה להן המספר הגדול ביותר של הורדות מאז שהושקה החנות. בין האפליקציות שבתשלום, "Crash Bandicoot Nitro Kart 3D" מאת Activision Publishing דורג במקום הראשון, ואילו פייסבוק נהנה באותה העמדה בין האפליקציות בחינם.

להלן האפליקציות, בתשלום ובחינם, שדורגו במקום הראשון:

דירוג אפליקציות בתשלום אפליקציות חינמיות
1 Whatsapp Clash of Clans
2 Doodle Jump סקייפ
3 Fruit Ninja eBay
4 Angry Birds Seasons Google Earth
5 Cut the Rope Google Search
6 TuneIn Pro Twitter
7 Monopoly Paper Toss
8 אנגרי בירדס ריו Bump
9 FatBooth BBC News
10 Flight Control Shazam
11 SCRABBLE Talking Tom
12 Tiny Wings Pac-Man‏ Lite
13 Sims 3 Sky Sports Live Football Score Centre
14 Where's Wally? In Hollywood Angry Birds Lite
15 Sleep Cycle alarm clock Amazon Mobile
16 Moto X Mayhem Waterslide Extreme
17 Color Splash Touch Hockey:FS5
18 Camera+ Sky News
19 Flick Kick Football iPint
20 The Moron Test Facebook Messenger
21 Sonic the Hedgehog Met Office Weather application
22 Alarm Clock Pro Flixster
23 Sleep Talk Recorder Temple Run
24 Pocket God Viber

תהליך אישור של אפליקציות

האפליקציות כפופות לאישור של אפל, כפי שמתואר בהסכם של ערכת פיתוח התוכנה, לבדיקת אמינות בסיסית וניתוחים שונים אחרים[1]. יישומים עדיין יכולים להיות מופצים אם נדחה אישורם, על ידי הגשת בקשה באופן ידני לקבלת רישיון לאפליקציה למכשירי iPhone בודדים, אם כי אפל עשויה לבטל את אשרת השימו בכל עת.

הסכמי הסודיות אוסרים על מפתחים לפרסם את תוכן הודעת הדחייה שלהם (במידה והתקבלה), בתקופה מסוימת אפל התחילה לחתום את מכתבי הדחייה שלה עם הסכמי סודיות: "המידע הנמצא בהודעה זו הוא סמוי". מאוחר יותר אפל שינתה את חתימת המכתב בטענה ש"זה יצר יותר מדי עומס על המפתחים", אך היא לא שינתה את ההחלטה על איסור פרסום מודעות דחייה. מאז, המון מפתחים פרסמו את מכתבי הדחייה של אפל ואף מפרסמים אותם.

בנוסף, אפל הסירה את התוכנה המורשה תחת הרישיון הציבורי הכללי של גנו (GPL) מ-App Store, לאחר תלונות של אחת ממפתחי התוכנית, בטענה כי תנאי השירות של חנות האפליקציות סותרים את רישיון ה-GPL.

חנות אפליקציות ארגונית

מכיוון שה-App Store של אפל היא לצרכנים בלבד, חברות אינן יכולים להפיץ ולפרסם בתוך היישומים שלהם. תחת תוכנית המפתחים הארגונית של אפל, חברות יכולות לפרסם בתוך היישומים שלהם באמצעות "חנות אפליקציות ארגונית".

אפליקציות שפורסמו בתוכנית המפתחים הארגונית של אפל עדיין כפופות לשליטה של אפל, באמצעות מתג ה"השבתה" השנוי במחלוקת, שבו אפל יכולה לבטל האישור הדיגיטלי של המפתח, וכך להשבית את היישום במכשירים של משתמשים. עם זאת, אין ראיות לכך שהדבר נעשה בסביבה הארגונית.

שירותים דומים למכשירים אחרים

למתחרים יש גם חנויות משלהם ליישומים ניידים. פאלם פרסמה חנות אפליקציות דומה לחנות היישומים למכשירי פאלם והודיעה כי קטלוג היישומים עבור webOS של "פאלם פרה", שפורסם ב-6 ביוני 2009. פלטפורמה אחרת, Google Play (בעבר "Android Market"), משתמשת בשילוב עם מערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל. בשנת 2010 פרסמה מיקרוסופט חנות סלולרית של Windows, חנות יישומים עבור פלטפורמת Windows Phone שלהם, וגם באוקטובר 2012, החנות של Windows עבור מחשבים וטאבלטים המריצים Windows 8.

נוקיה שחררה את "Ovi Store" (שהחליפה את יישום "Download!", שקדם ל-App Store של אפל) למכשירים הניידים S60 ו-S40. סמסונג יצרה "יישומי סמסונג" ("Samsung Apps"), בעיקר כדי לספק שירותים למערכת ההפעלה שלה "Bada", אבל גם עם תמיכה במכשירי סמסונג מסוימים אחרים. Research In Motion השיקה גם את חנות BlackBerry App World. נינטנדו DSi מסוגל להתחבר לחנות מקוונת בשם "DSi Shop", יחד עם PlayStation Portable‏ (PSP) ופלייסטיישן ויטה של סוני, המסוגל להתחבר לחנות של הפלייסטיישן כדי להוריד משחקים וכו'. לנינטנדו 3DS יש גם הפלטפורמת ההפצה שלו, שנקראת eShop.

שיווק אפליקציות ב-App Store

נכון ל-2019, יש שתי דרכים מרכזיות לשווק אפליקציות ב-App Store:

  1. באמצעות ASO - אופטימיזציה למילות המפתח בחנות ברמת הכותרת, תת-כותרת ובחירת מילות המפתח הרלוונטיות לאפליקציה באמצעות תוכנות ASO שיכולות להפיק מידע כגון: כמות חיפושים בחנות למילת מפתח מסוימת, תחרות (כמה אפליקציות מנסות להיות מדורגות בעבור אותה מילת מפתח), דירוגי האפליקציה בקטגוריות, כמות דירוגים בחנות האפליקציות ועוד.
  2. באמצעות מערכת הפרסום של אפל הנקראת Apple Search Ads - באמצעות מערכת הפרסום הזו ניתן לפרסם את האפליקציה בתוך ה-App Store. מערכת הפרסום של אפל היא פשוטה מאוד לשימוש ומאפשרת לבעלי האפליקציות לבחור את מילות המפתח הרלוונטיות לאפליקציה ובסופו של דבר לשלם בעבור קליק על המודעה. בנוסף, ניתן גם לבחור מילות מפתח שליליות, מילות מפתח שלא יציגו את המודעה של האפליקציה במידה והמשתמש יחפש את המינוח הזה בחנות האפליקציות.

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא App Store בוויקישיתוף

הערות שוליים


Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0