דייל אוויר

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש


דייל במטוס נוסעים, הוא איש צוות אוויר בחברת תעופה, הממונה על ביטחונם ורווחתם של הנוסעים, ועל מתן מידע ושירותים שונים להם.

היסטוריה

תפקידו של דייל נגזר ממשרות דומות באוניות נוסעים או ברכבות נוסעים, אך יש לו מעורבות ישירה יותר עם הנוסעים. בנוסף, לדייל אחריות רבה יותר על בטיחות הנוסעים, בהשוואה למקצועות מקבילים בכל צורת תחבורה אחרת. הדיילים במטוס מהווים את צוות תא הנוסעים, אשר נבדל מהטייסים ומהנדסי הטיסה אשר נמצאים בתא הטייס.

היינריך קוביס, צעיר ממוצא גרמני, היה הדייל הראשון בעולם. ב-1912 הוא טס בצפלין הגרמני LZ10 Schwaben שיועד למטרות אזרחיות ושירת אלפי נוסעים[1]. הוא גם היה על סיפונה של הינדנבורג LZ 129 המפורסמת, כאשר זו נשרפה לחלוטין בעת ניסיון נחיתה בניו ג'רזי שבארצות הברית, ב-6 במאי 1937. הוא שרד לאחר שקפץ מהחלון כשספינה התקרבה לקרקע[2]. ב-1930 עלתה לסיפון הדיילת הראשונה, אלן צ'רץ', אחות בת 25. שמונה אחיות כמוה נשכרו לתפקידי דיילות לתקופת ניסיון. הן נדרשו להיות רווקות מתחת לגיל 25, במשקל הנמוך מ-57 ק"ג ומתחת לגובה של 1.65 מטר.

עד נובמבר 1968 לא הורשו נשים נשואות לשמש כדיילות בחברות התעופה האמריקאיות. מקור התקנה נבע מחשש הטייסים שהבעל ידרוש לדעת מדוע אשתו מתעכבת, כפי שאכן קרה לעובד בואינג אשר הגה אותה. התקנה בוטלה על ידי בית הדין לעבודה בארצות הברית, בעקבות תביעה שהוגשה על ידי איגודים מקצועיים. עד אז דיילות שנישאו בחשאי פוטרו לאחר שנתגלה דבר נישואיהן[1].

משימות הדייל

יעדי בטיחות

תפקידו של הדייל הוא נרחב ובאחריותו להעביר תדריכי בטיחות לפני הטיסה, במהלכה ובסיומה. הדגמות ציוד הבטיחות במטוס, פתחי היציאה ונהלים, וכלה בתפקוד במצבי חירום – רפואיים וטכניים, כגון עזרה ראשונה בטיחות בטיסה ושירותי חירום.[3] במקרי אסון אחראי צוות הדיילים על הבטיחות בתא הנוסעים (הנקרא קבינה, cabin) וכדומה, ובעת הצורך על פינוי מהיר של הנוסעים מן המטוס.

יעדי שירות

שירות הנוסעים בדגש על הגשת מזון ועל הגשת שתייה, מענה לשאלות, לבעיות ולצורכי הנוסעים, מתן מענה לבעיות לוגיסטיות ולבעיות אנושיות במטוס, שמירה על הסדר במטוס (דוגמת טיפול בנוסעים שמפרים את הסדר הציבורי וכדומה), טיפול באוכלוסייה בעלת צרכים מיוחדים (חולים, ילדים ללא השגחת מבוגרים, אסירים וכדומה), נתינת יחס ללקוחות חברת התעופה, חיזוק ושימור היחס החיובי של הלקוחות כלפי החברה ושירותיה, מתן אוזן קשבת לבעיות ולשאלות מגוונות של הלקוחות, פתרונות לבעיות לוגיסטיות ומתן מידע ועדכון שוטף על הטיסה, זמן הגעה משוער, סיפוק אמצעי תקשורת (בחלק מהמטוסים ישנם מקלטי לווין אשר מסוגלים לאפשר שיחות טלפון או שירותי אינטרנט לנוסעים).

יעדי מכירות

בחברות תעופה רבות מקובל שהדייל מוכר במהלך הטיסה מוצרים שונים לנוסעים, ביניהם - מזון ומשקאות שאינם נכללים במחיר הכרטיס, מזכרות, אביזרי נוחות שונים, מוצרים פטורים ממכס ועוד. מכירות אלה מהוות מקור הכנסה נוסף לחברות התעופה, ורבות מהן נוהגות לתגמל את הדיילים בעמלות על מכירותיהם.

יעדים כלליים

הדייל הוא איש הקשר שבין הטייסים לבין הנוסעים, מתפקידו להרגיע ולדאוג לאנשים הסובלים מפחד טיסה או מתסמינים רפואיים כתוצאה מהטיסה (הקאות, בחילות, כאבי ראש, בעיות נשימה), או בעיות רפואיות חמורות (התקפי לב, אירועים מוחיים) שדורשות נחיתה מיידית בשדה תעופה קרוב וחיפוש רופא במטוס עד לנחיתת החירום לצורך טיפול בחולה.

אופן תפקוד הדיילים

בין צוות הדיילים קיימת היררכיה, כאשר בדרך כלל ישנו מנהל שירות בטיסה ("כלכל" או "Purser") המנהל ומפקח על עבודת שאר הדיילים, אחראי על ביצוע פרופיל השירות, על שמירת כללי בטיחות טיסה ועל ביצוע הנחיות הטייסים (חגירת נוסעים, העברת מצב דלתות המטוס, הודעה על כיסי אוויר וכו').

כישורי הדייל ודרישות

  • שפה - עשירות שפה, ידיעת שפות זרות.
  • השכלה - השכלה תיכונית, לא נדרש תואר אקדמאי.
  • תכונות אופי - סבלנות, תפקוד במצבי לחץ, קבלת מרות, דיבור רגוע.
  • מראה - מראה מטופח וחינני, תלבושת מסודרת (לבוש אחיד של חברת התעופה). ללא פירסינג וקעקועים על הידיים והפנים. מקצוע זה מקושר פעמים רבות במקביל ליופי ולמראה חיצוני ודיילות אוויור נחשבו בעבר לנערות זוהר. כמו כן לעיתים נדרשים הדיילים להיות מעל גובה מסוים, לרוב מעל 1.60 מטר[3].
  • התנהגות - התנהגות ללא דופי, עבר נקי מעבירות פליליות.

הכשרת דיילים לתפקידם נעשית בדרך כלל על ידי חברת התעופה המעסיקה אותם. שעות העבודה של דיילים אינן סדירות, והן נקבעות לפי לוח הזמנים של חברת התעופה.



קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דייל אוויר בוויקישיתוף
איגודי עובדים ואתרים של דיילים
נוסף

הערות שוליים