שירותי קרקע למטוס נוסעים

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שירות קרקע למטוס איירבוס A380 של חברת לופטהנזה בנמל התעופה פרנקפורט
תדלוק מטוס ממאגר דלק נייח באמצעות משאבה ניידת
משאית של חברת הסעדה משרתת מטוס של חברת סוויס
ריקון מיכל ביוב של מטוס
טרקטור דחיפה של חברת KLM ולידו יחידת כוח חשמלי
מטוס של חברת איסלנד אייר מקבל שירותי קרקע מעובדי חברת סקנדינביאן איירליינס. בתמונה נראים משאבת דלק ניידת, מסוע מטען, עגלות מטען וטרקטור דחיפה לאחור

מטוס נוסעים בנמל תעופה נזקק לשירותי קרקע במגוון תחומים לאחר שהגיע אליו בטיסה מסחרית ולפני שיוכל להמריא לטיסתו המסחרית הבאה. שירותים אלו כוללים בעיקר תחזוקה טכנית, הוצאה והכנסה של הנוסעים, פריקה וטעינה של תכולה והכנת המטוס לטיסה הבאה. השירות ניתן למטוס ברחבת החנייה שלו על ידי צוותי עבודה מגוונים ובאמצעות קשת רחבה של כלי רכב ומתקני עזר.[1]

למהירות שבה יושלם מתן שירותי הקרקע למטוס יש חשיבות מבחינת חברות התעופה. שירות מהיר מקצר את משך הסבב (Turnaround) של המטוס, כלומר משך הזמן שבו עליו להישאר על פני הקרקע בין טיסות. קיצור הסבב מאפשר לחברות התעופה ניצול יעיל יותר של מטוסיהן. שירות מהיר גם מגדיל את ניצול רחבות החנייה של שדה התעופה.

השירותים

שירותים ברחבת החנייה

לאחר נחיתת המטוס יש להנחות אותו אל רחבת החנייה שיועדה לו. לאחר מכן נערכות הפעולות הבאות:

  • קיבוע גלגלי המטוס באמצעות מעצורים כדי למנוע תזוזה מקרית שלו
  • אספקת כוח חשמלי ולחץ הידראולי למטוס, כדי שלא יצטרך להפעיל את מנועיו ברחבת החניה כדי לספק אותם לעצמו
  • הצמדת גשר עלייה למטוס (אם המטוס ברחבת החנייה שהיא קרבה לטרמינל) או מדרגות ניידות (אם המטוס ברחבת החנייה שהיא רחוקה מהטרמינל) למטוס לשימוש הנוסעים (ככל שלמטוס אין מדרגות המותקנות בתוכו) או מעלית לכיסאות גלגלים, לפי הצורך. אלו יורחקו מהמטוס לקראת צאתו לטיסתו הבאה
  • ריקון תאי המזוודות של המטוס בסיוע מסוע מכני והעברת המזוודות לטרמינל, ולאחר מכן העמסת מטענם של הנוסעים הבאים לתוך התאים
  • טיפול בפריטי מטען חריגים, הנמסרים על ידי הנוסעים וחזרה אליהם בשער העלייה למטוס
  • בדיקה לאיתור תקלות במערכות המטוס - בדיקה על ידי מכונאים וכן בדיקה חיצונית הנעשית על ידי טייסי הטיסה הבאה של המטוס
  • תדלוק המטוס בכמות הדלק הדרושה לטיסתו הבאה באמצעות מכלית או באמצעות משאבה ניידת, המזרימה אליו דלק ממאגר נייח
  • פריקת מטען מסחרי
  • פריקת אשפה והעמסת מזון (ראו להלן)
  • מילוי מיכל המים של המטוס
  • ריקון שופכין ממיכל האיסוף של תאי השירותים והמטבחים
  • הסרת שלג וקרח מגוף המטוס ומכנפיו, לפי הצורך

לאחר שהושלמה הכנת המטוס לטיסה, הנוסעים הבאים עלו על סיפונו ודלתותיו נסגרו, יידחף המטוס לאחור מתוך עמדת החנייה שלו על ידי טרקטור ייעודי עד לעמדה שבה יוכל להתניע את מנועיו ולהמשיך לנוע בכוחות עצמו אל מסלולי ההסעה והטיסה.

שירותים בתא הנוסעים

לאחר טיסה נחוץ להכין את תא הנוסעים לקבלת נוסעים חדשים. מלבד ניקוי התא יש להשלים את מלאי הפריטים המוחזקים בתאי הגב של מושבי הנוסעים, להשלים כריות ושמיכות ולהחליף את אלו שנוצלו. כמו כן יש להשלים מוצרים מתכלים בתאי השירותים - סבון, מפיות נייר ונייר טואלט.

שירותי הסעדה

לאחר טיסה מורדים ממטוס אשפה ושאריות מנות מזון שנאכלו (הנשמרות בתוך עגלות ייעודיות) ומועלים לתוכו עגלות מזון מלאות ומשקאות עבור הנוסעים והצוות. המזון המועלה למטוס הוא ארוחות טיסה, המיוצרות במפעלים על הקרקע ומוכנות לשימוש פרט לצורך לחמם או לקרר אותן. לצורך הוצאת והכנסת המטען למטוסים נעשה שימוש בכלי רכב שעליהם תא המותקן להתרומם מגובה הקרקע אל גובה דלת המטוס.

חלק מחברות התעופה מייצרות בעצמן את מנות המזון לשימושן, בעצמן או באמצעות חברות בת. אחרות רוכשות אותן מחברות הסעדה המתמחות באספקת מזון מטוסים. שתיים מהחברות הגדולות הפעילות בתחום זה הן החברה הגרמנית LSG Sky Chefs והחברה השווייצרית Gate Gourmet. בישראל פעילה בתחום חברת תממ (תעשיית מזון מטוסים), הנמצאת בבעלותה של חברת אל על.

שירותים נוספים

שירותים נוספים, שאינם נעשים במטוס עצמו אך כרוכים בהכשרתו לטיסה מחדש, הם תפעול השער לקבלת הנוסעים הנכנסים ושער העלייה למטוס וטיפול בבידוק של הנוסעים בטיסתו הבאה של המטוס.

שירותי קרקע במיקור חוץ

חברות תעופה רבות אינן מבצעות בעצמן את כל שירותי הקרקע למטוסיהן, אלא רוכשות אותן מחברות תעופה אחרות או מחברות עצמאיות בענף. בשנת 2013 העריך ארגון IATA כי כ-50% מפעילות זו נעשית באמצעות התקשרות של חברות התעופה עם קבלנים.[2] הדבר כדאי לחברות תעופה במיוחד בנמלי תעופה שבהם אין להן תשתית שירותי קרקע מפותחת משל עצמן, אם משום מחסור במשאבים של החברה ואם משום שמטוסיהן נוחתים באותו יעד בתדירות נמוכה.

ברחבי העולם פועלות עשרות חברות למתן שירותי קרקע, שחלקן נמצאות בבעלות של חברות תעופה. רבות מהן פועלות על בסיס אזורי. חברה בולטת בתחום זה היא סוויס פורט.

שירותי קרקע בישראל

בישראל קיימות 4 חברות שנותנות שירותי קרקע למטוסים:[3]

מסמכי מדיניות

לשם הגברת היעילות והבטיחות במתן שירותי קרקע מפרסם ארגון יאט"א מהדורות מעודכנות של מסמכי מדיניות והדרכה בנוגע להם. אלו הם Airport Handling Manual ו-IATA Ground Operations Manual.[4]

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ מדובר בפעולות שגרתיות שיש לבצע במטוס לקראת טיסתו הבאה, ולא בטיפול בתקלות מיוחדות במטוס המתגלות במסגרת חלק מן הטיסות.
  2. ^ Ground Handling
  3. ^ http://www.iaa.gov.il/he-IL/airports/BenGurion/GroundHandlingCompanies/Pages/default.aspx
  4. ^ Airport Handling Manual
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0