עמנואל וליקובסקי

מתוך המכלול
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
עמנואל וליקובסקי
Immanuel Velikovsky.jpg
תאריך לידה 10 ביוני 1895
תאריך פטירה 17 בנובמבר 1979
ענף מדעי היסטוריה
ארצות מגורים רוסיה, ישראל, ארצות הברית
הערות יהודי
תרומות עיקריות
הציע שחזור להיסטוריה של העת העתיקה על פי מסורות עם כך שהכרונולוגיה המצרית מתאימה לזו המקראית

עמנואל וליקובסקי (10 ביוני 1895 -17 בנובמבר 1979) היה רופא יהודי שהתמחה בפסיכואנליזה, נודע בעיקר בתאוריות החריגות שלו על מכות מצרים ושמש בגבעון דום וכן על מהלך ההיסטוריה בעת העתיקה.

ביוגרפיה

וליקובסקי נולד בוויטבסק שבאימפריה הרוסית (כיום בבלארוס) למשפחה ציונית. למד מדעי הטבע באדינבורו, היסטוריה ורפואה באוניברסיטת מוסקבה והוסמך בה כרופא. לאחר שנישא לאלישבע קרמר עלו יחדיו לארץ ישראל בשנת 1924. בשנות ה-20 עסק בהוצאה לאור של "כתבי האוניברסיטה ובית הספרים בירושלים" - אוסף מאמרים מגדולי המדענים היהודיים בעולם, כהכנה לפתיחת האוניברסיטה העברית על הר הצופים ב-1925. היה מראשוני הפסיכואנליטיקאים בארץ ישראל לאחר שהתמחה אצל וילהלם שטקל, תלמידו של זיגמונד פרויד. מארץ ישראל היגר לארצות הברית בשנת 1939.

בשנת 1940 החל לפתח תיזה לפיה אירעה יציאת מצרים במהלכן של תהפוכות-טבע חריגות בהיקפן ובעוצמתן, שקרו כתוצאה מהתקרבות מוגזמת של גרם שמיימי לכדור הארץ. את התיזה הזו הציג וליקובסקי באמצעות שני ספרים: האחד "עולמות מתנגשים" (Worlds in Collision, 1950), שבו הביא ראיות לזעזועים האמורים ממסורות, אגדות-עם, כתבים עתיקים ותעודות היסטוריות. והשני "ארץ רעשה" (Earth in Upheaval, 1955), שבו התמקד בפירוט ההוכחות הגאולוגיות והפלאונטולוגיות לכך.

באמצעות תיארוכן של תהפוכות הטבע (שאירעו, לשיטתו, במאה ה-15 ובמאה ה-8 לפנה"ס), הגיע וליקובסקי לשינויים מרחיקי לכת בכרונולוגיה המצרית, ובעקבות זאת בכרונולוגיות של שאר העולם העתיק. הוא עשה זאת בסדרת ספרים: "תקופות בתוהו" (Ages in Chaos), "ההייתה תקופת חושך ביוון", "רעמסס השני ותקופתו" (Ramses II and his Time), "גויי הים" (Peoples of the Sea).

ספרו "תקופות בתוהו" מנתח ממצאים ארכאולוגיים כמו פפירוס איפוור ואבן שחם, שנמצאה באל-עריש, ומתארך מחדש את התקופה הפרעונית. גילוי זה מביא אתו פתרון לסתירות שהופיעו בעדויות ההיסטוריות עצמן (שבדרך כלל נמצאו כתובות על גבי פפירוסים) והוא מאפשר התאמה בין העדויות ההיסטוריות לבין העדויות המקראיות. כמו כן, הוא מזהה את עם החיקסוס כעמלק, ובכך מאפשר לחבר את תיאורי התנ"ך ותיאורי הפפירוסים המצריים לתמונה אחת רחבה של אותו האירוע.

בניגוד לדוקטרינות של ביקורת המקרא שהיו בתקופתו, שניסו לייחס את מוצאן של רבות ממצוות התורה לתקופה של גלות בבל, הוכיח בעקבות הגילויים של התרבות האוגריתית, ודמיונה הרב לתנ"ך בלשון, בסגנון, בידע הרפואי, במונחיים טכניים ועוד, כי התורה כבר היתה כתובה בתקופת התרבות האוגריתית, יותר מאלף שנה מוקדם מכפי שטענה אז ביקורת המקרא.

כתביו זכו לתשומת לב נרחבת וחלקם היו לרבי מכר, אך גם לביקורת חריפה מצד הקהילה המדעית שראתה אותם כפסבדו מדע. בפרט טענו אסטרונומים כנגד "עולמות מתנגשים" כי הוא עומד בסתירה לידע הפיזיקלי אודות מכניקה שמימית. בשנות ה-70 התעמתו עם רעיונותיו אנשי מדע בולטים כקארל סייגן וסטיבן ג'יי גולד.[1] וליקובסקי הגן על עצמו בספר "חרם בשם המדע" (Stargazers and Gravediggers). הוא גם פרסם ספר, "לפני עלות השחר", על שיחותיו והתכתבותיו עם אלברט איינשטיין[2].

ספריו תורגמו לעברית כמעט במלואם על ידי בתו, שולמית וליקובסקי–כוגן, רעייתו של אברהם כוגן, שהתגוררה בישראל.

ממסקנות מחקריו

  • אסונות טבע גלובליים פקדו את כדור הארץ הן בתקופה שלפני ההיסטוריה האנושית והן במהלכה.
  • עדויות לאסונות אלו ניתן למצוא בשרידים ארכאולוגיים ובמחקרים גאולוגיים.
  • מינים רבים נכחדו באסונות טבע ולא באבולוציה הדרגתית.
  • תיעוד של אסונות הטבע הללו ניתן למצוא במיתוסים, באגדות ובהיסטוריה הרשומה של כל העמים הקדומים. וליקובסקי הצביע על מתאם בין מיתוסים של עמים שונים שהצביע, לדעתו, על תיעוד אותו אירוע. כדוגמה הביא את סיפור המבול המתועד בתנ"ך, במיתוס היווני על דיוקליון ובמיתוס ההודי על מנו.
  • הסיבה לאסונות הטבע הללו היו מפגשים קרובים עם כוכבים בתוך מערכת השמש, בתוכם נגה, מאדים וצדק.
  • כדי להסביר את היתכנות המפגשים בין הכוכבים, הציע וליקובסקי כי במערכת השמש פועלים כוחות אלקטרומגנטיים חזקים הגוברים על כוח הכובד.
  • וליקובסקי טען שהתיעוד ההיסטורי של מצרים העתיקה איננו ממופה נכון בזמן, ולכן אין התאמה בין המסופר בתנ"ך לבין ההיסטוריה המתועדת של מצרים הקדומה. בהזחה של 540 שנים של ההיסטוריה המצרית הקדומה, גילה מתאם מפתיע בין ההיסטוריה של שני העמים הקדומים - המצרים ובני ישראל. בנוסף לכך לא התקיימה "תקופת המעבר ביוון" אלא התקופה הארכאית היא המשך ישיר לתקופה המיקנית.
  • "השמיר", שבו השתמש שלמה המלך לבניין המקדש, היה מלחי-רדיום רדיואקטיביים.

מספריו וכתביו

  • עולמות מתנגשים (Worlds in Collision)
  • ארץ רעשה (Earth in Upheaval)
  • תקופות בתוהו
    • ישראל ומצרים (Ages in Chaos)
    • ההייתה תקופת חושך ביוון?
    • Oedipus and Akhnaton (כרך של "תקופות בתוהו" שעדיין לא הודפס בעברית)
    • גויי הים - פלשתים או פרסים? (Peoples of the sea)
    • רעמסס השני ותקופתו (Ramses II and his Time)
  • Mankind in Amnesia
  • חרם בשם המדע (Stargazers and Gravediggers)
  • לפני עלות השחר (שיחות והתכתבות עם איינשטיין)
  • תקצירי ספריו ומאמריו, מתוך האתר "התנ"ך והכרונולוגיה של העולם העתיק", שיטתו של ד"ר עמנואל וליקובסקי

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. Stephen Jay Gould,‏ Velikovsky in Collision, באתר The Unofficial Stephen Jay Gould Archive (לקוח מ Ever Since Darwin: Reflections in Natural History, שנת 1977, עמודים 153–159)
  2. ראו ביקורת במאמרו של אבשלום אליצור
סמל המכלול גמרא 2.PNG
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רישיון cc-by-sa 3.0