שיחה:תקנת חכמים

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
תגובה אחרונה: לפני שנתיים מאת ספרא בנושא ביקורת
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
ערך זה נכתב או הורחב במסגרת מיזם ערכים תורניים
במסגרתו נכתבים ערכים על מושגים בסיסיים בנושאי תנ"ך, תלמוד, הלכה ומנהג
שחסרון ערכיהם מודגש באנציקלופדיה יהודית
ערך זה נכתב או הורחב במסגרת מיזם ערכים תורניים
במסגרתו נכתבים ערכים על מושגים בסיסיים בנושאי תנ"ך, תלמוד, הלכה ומנהג
שחסרון ערכיהם מודגש באנציקלופדיה יהודית

סמכותם

ספרא תודה על הטיפול בערך החשוב הזה, בפתיח של הערך כתוב "הסמכות לתקן תקנות ולגזור גזירות מוקנית להם מהתורה או מהלכה למשה מסיני, וזאת במסגרת פרשנותם בתורה שבעל פה", מה הכוונה במסגרת פרשנותם בתורה שבעל פה? נראה לי שיועיל כאן שיפור בניסוח אפרון (שיחה) 21:40, 25 בינואר 2022 (IST)תגובה[תגובה]

קח פירוש: "במסגרת פרשנותם (של חז"ל, את התורה שבכתב) ב(פרשנות שמרכיבה את ה)תורה שבעל פה". אם תרצה, תוכל להציע ניסוח חילופי. ספרא - שיחה 13:37, 26 בינואר 2022 (IST)תגובה[תגובה]
למה לא להשמיט את המשפט "וזאת במסגרת פרשנותם בתורה שבעל פה", המילה "פרשנות" לא קשורה. אפרון (שיחה) 13:50, 26 בינואר 2022 (IST)תגובה[תגובה]
מכיון שיש להזכיר שהגזירות והתקנות נחשבות כחלק מהתורה שבעל פה. ספרא - שיחה 14:55, 26 בינואר 2022 (IST)תגובה[תגובה]
אז אולי עדיף "הסמכות לתקן תקנות ולגזור גזירות מוקנית להם מהתורה או מהלכה למשה מסיני, ותקנות אלו מחשבות כחלק מה[תורה שבעל פה]". אפרון (שיחה) 14:59, 26 בינואר 2022 (IST)תגובה[תגובה]
אפרון, כעת טוב? ספרא - שיחה 01:58, 9 בפברואר 2022 (IST)תגובה[תגובה]
מעולה. אפרון (שיחה) 02:11, 11 בפברואר 2022 (IST)תגובה[תגובה]

קנסות חכמים

ככל הידוע לי זה לא קנס מתקנ"ח אלא "דין קנס", כלומר תשלום בושת שלא גובים אותו בבל. הסכומים שמופיעים שם זה רק מנהג הדיינים. ראה בזה תלמוד בבלי, מסכת בבא קמא, דף כ"ז תוד"ה קנסא (זכורני שיש ראשונים שחולקים וסבורים שבושת זה קנס, אבל ודאי שלא מתקנת חכמים). שמש מרפא (שיחה) 16:14, 10 בפברואר 2022 (IST)תגובה[תגובה]

ראה במבוא ל'התקנות בישראל', עמ' לט. כתוב לי אם הוא שגה. הוא מסתמך על דברי הגר"א בחו"מ סי' א' ס"ק כה. ספרא - שיחה 16:20, 10 בפברואר 2022 (IST)תגובה[תגובה]
לא ראיתי את שצ'יפינסקי אבל כן ראיתי את הגר"א, למיטב הבנתי הדלה הוא מביא שם את מחלוקת הראשונים שהזכרתי האם בושת זה קנס או דין קנס, אבל לא שיש דעה שהקנסות הקצובים בסוף החובל ובריש המניח הם דרבנן. קנסות דרבנן היינו בי"ד מכין ועונשין שלא מן הדין. נ.ב. לא כל כך מופקע בעיני שהוא טעה. אני אישית משתדל לא להסתמך על ליקוטים כאנצ"ת ושות' בטרם אראה הדברים במקורם, ולא פעם אני מוצא אי-התאמה בין הכתוב שם לבין הכתוב במקורות.שמש מרפא (שיחה) 16:31, 10 בפברואר 2022 (IST)תגובה[תגובה]
אוסיף שזה גם לא הגיוני; קנסות חכמים גובים בבבל (דינא דגרמי - ראה תלמוד בבלי, מסכת כתובות, דף פ"ו עמוד א') ואילו את הקנסות הנ"ל מפורש בתחילת המניח (כו:) שלא גובים. שמש מרפא (שיחה) 16:57, 10 בפברואר 2022 (IST)תגובה[תגובה]
הוא עוסק בתחילה בקנס של מוכר עבדו לגוי, שזה לכו"ע מדרבנן. ואפילו הכי סבירא להו לרי"ף ולרמב"ם שאין גובין בחוץ לארץ. רק אחר כך עובר הגר"א למחלוקת הראשונים בעניין בושת. אף אני השתדלתי לבדוק במקורות. אמנם לא בכולם. אל דאגה, מצאתי אי התאמות, כרגיל בכל ספר בהיקף כזה. ספרא - שיחה 02:08, 11 בפברואר 2022 (IST)תגובה[תגובה]
תיקנתי בפנים לדוגמה של מוכר עבדו לגוי. ספרא - שיחה 02:14, 11 בפברואר 2022 (IST)תגובה[תגובה]
אוקי. נ.ב. אין דעה כזו שהסוטר לחברו זה קנס חכמים, זו קצבה שמכונה לעיתים "תקנה". שמש מרפא (שיחה) 11:46, 11 בפברואר 2022 (IST)תגובה[תגובה]

ביקורת

ספרא ערך ארוך ומורחב. שאפו. הערה ראשונה בינתיים. לא זכור לי שנעשה זקן ממרא על דבר שהוא "מדרבנן" למיטב זכרוני הסוגיה שם מדברת על עיקרו מן התורה ו"פירושו" מדברי סופרים, הדוגמאות שם זה 4 בתים בתפילין 4 מינים בלולב 3 ברכות בברכת כהנים. כולם מדאורייתא לחלוטין אלא שאינם מפורשים בתורה. מקוהשיחה • י"ד באדר א' ה'תשפ"ב 21:02 (IDT)

תוך כדי קריאה אני ממשיך לזרוק כאן הערות. הפסקה קנסות חכמים היא לחלוטין לא מובנת למי שאינו מכיר לעומק את המושגים. גם לי היה קשה להבין שם מי נגד מי. מקוהשיחה • י"ד באדר א' ה'תשפ"ב 22:01 (IDT)
סיימתי לקרוא את כל הערך בפעם הראשונה. ערך ממש רחב ומרחיב. לטעמי הרבה פעמים הדוגמאות המובאות לא ממש יסייעו לקורא שאינו מספיק מכיר את המושגים, אציין כדוגמה את תקנת סנדל המסומר כשניתן באותה מידה להביא דוגמה ממים אחרונים או מים מגולים. זו בעיה שקצת חוזרת על עצמה לאורך הערך. כמו כן יש לעבור על כל הפסקאות ולהוסיף נקודה חסרה בסוף פסקה. מלבד הערות אלו נראה שמדובר בערך ממש מצוין כיאה לכותב כל כך ותיק ומקצועי. מקוהשיחה • י"ד באדר א' ה'תשפ"ב 22:28 (IDT)
עברתי שוב, בזקן ממרא התכוונתי אכן על פירוש חכמים, אך לא לכל הדעות יש הבדל בין דברים מפורשים בתורה לכאלו שאינם מפורשים. הסרתי. ניסחתי שוב בקנסות חכמים, אודה למיקוד נוסף של בעיות בערך. ספרא - שיחה 16:19, 15 בפברואר 2022 (IST)תגובה[תגובה]