תחנת הרכבת ראש העין – דרום
שגיאות פרמטריות בתבנית:תחנת רכבת
פרמטרים [ ישראל ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
![]() | |
![]() | |
הכניסה לתחנה | |
מידע על הבנייה | |
---|---|
חנוכת התחנה | 2026 (משוער) כחלק מהמסילה המזרחית החדשה |
סגירת התחנה | 1993, 2003 (לשירות נוסעים) |
מיקום | |
מיקום | בסמוך לכביש 6 ולמקורות הירקון, ראש העין |
קואורדינטות | 32°06′15″N 34°56′05″E / 32.104167°N 34.934722°E |
אתרים סמוכים | תל אפק, מחלף נחשונים, מחלף קסם, כביש 444, כפר סירקין |
תחנות סמוכות | תחנת הרכבת ראש העין - צפון, תחנת הרכבת אלעד, תחנת הרכבת פתח תקווה - סגולה |
מידע על התחנה | |
שירות רכבות | ללוד, כפר סבא,חדרה, תל אביב, אשדוד, חיפה, מודיעין, יבנה, באר שבע |
בעלים |
![]() |
תחנת הרכבת ראש העין – דרום (כשהייתה התחנה היחידה בעיר נקראה תחנת ראש העין) הייתה בעבר תחנת נוסעים של רכבת ישראל בעיר ראש העין. התחנה ממוקמת בסמוך לכביש 6, תל אפק והעיר ראש העין. לפי תוכנית שאישרה הוועדה לתשתיות לאומיות, עתידה התחנה לשוב ולפעול עם פתיחת המסילה המזרחית בשנת 2026.
המסילה המזרחית החדשה | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
היסטוריה
תחנת הרכבת הוקמה בשנת 1915 (בשם ראס אל-עין) בשלהי השלטון הטורקי בארץ ישראל, עם הקמת המסילה המזרחית והמשיכה לשמש גם בתקופת המנדט הבריטי.
בשנת 1920 החלה הקמתה של שלוחה מתחנת ראש העין לכיוון פתח תקווה (מסילת הירקון) לצורך יצוא פרי הדר. סביב התחנה נבנו מחסנים[1]. בדצמבר 1937 התנגשו שתי רכבת משא בתחנה, רכבת שהובילה משלוח תפוזים מפתח תקווה לנמל חיפה ורכבת שהגיעה מכיוון קלקיליה[2].
במהלך מלחמת העולם השנייה ולאחריה שימשה התחנה את המחנות הבריטים הרבים שנבנו באזור ראש העין ובשנת 1946 פוצץ האצ"ל את אולם הנוסעים בתחנה[3].
במלחמת העצמאות התחנה נכבשה על ידי צה"ל ב-13 ביולי 1948[4].
לאחר קום המדינה התחנה המשיכה לשמש עד סגירת קווי הנוסעים במסילה המזרחית עם פתיחת מסילת איילון ב-1993.
ב-3 ביוני 2000 תחנת הרכבת נפתחה מחדש באופן זמני כחלק מקו הרכבת תל אביב-ראש העין[5], ונסגרה שוב לאחר פתיחת הקו בין תל אביב לכפר סבא, והקמת התחנה החדשה ראש העין צפון בשנת 2003, זאת מאחר שקו הרכבת לכפר סבא פונה צפונה ממסילת הירקון למסילה המזרחית ולא דרומה לכיוון התחנה[6]. פתיחת התחנה למשך זמן המועט היוותה פתרון זמני בהשקעה נמוכה יחסית כדי לחדש את שירות הנוסעים לתושבי האזור עד להקמתה של התחנה הצפונית החדשה.
המצב הנוכחי
לתחנה שני רציפי צד, והיציאה ממנה אפשרית משני הצדדים באמצעות מעבר תת-קרקעי. התחנה משמשת כתחנת משא בקו ראש העין-לוד, ויש בה פעילות נרחבת של רכבות משא ומטען. רכבות העוברות בתחנה יכולות גם להמשיך צפונה לכיוון חיפה בעזרת משולש תל ברוך הנמצא צפונית לתחנת האוניברסיטה.
תוכניות עתידיות
תחנת ראש העין דרום עתידה לשוב לשימוש עם הפעלת המסילה המזרחית. לפי התכנון, צפויה התחנה להתרחב, ועם סיום תוכנית החומש של רכבת ישראל אשר אושרה על ידי הוועדה לתשתיות לאומיות ב-31 בינואר 2012[7], תחזור לשמש כתחנת נוסעים על מנת להסיר את העומס מציר מסילות האיילון, באמצעות קו ראש העין-לוד שמתחבר למסילת תל אביב אוניברסיטה-הוד השרון סוקולוב.
בשנת 2016, אושר כי התחנה תיפתח מחדש במסגרת המסילה המזרחית, התכנון כולל הקמת גשר למעבר הולכי רגל ורוכבי אופניים מעל כביש 6 לחניון חנה וסע שהעירייה מקדמת ברחוב המרץ בכניסה לעיר. בשנת 2018 החלו עבודות שיפוץ בתחנה בכדי להחזיר את התחנה לפעילות[דרוש מקור]. במסגרת הסכם גג שנחתם בין מדינת ישראל לעיריית ראש העין, על מנת להגדיל את היצע הדירות בעיר, נקבע שהפעלת תחנת הרכבת ראש העין דרום מחדש היא תנאי למימוש התוכנית[8].
תמונות
-
צילום אוויר של אזור התחנה בשנת 1932
-
התחנה בסוף שנות ה-30 של המאה ה-20, כוח של נוטרים במסדר. הנוטרים עסקו בהגנה על התחנה בזמן המרד הערבי.
-
התחנה בסוף שנות ה-30 של המאה ה-20, כוח של נוטרים שעסקו בהגנה על התחנה.
-
בית מנהל התחנה (דצמבר 2012)
ראו גם
קישורים חיצוניים
- רועי פרס, עבודת סמינר בנושא מסילת הרכבת פתח תקווה(הקישור אינו פעיל, 18.11.2018) - ראש העין, אוניברסיטת תל אביב – החוג לגאוגרפיה, 1999
- היסטוריה באנגלית של התחנה
הערות שוליים
- ↑ מסלת הברזל פתח תקוה-ראס אל-עין, הארץ, 23 בדצמבר 1920
- ↑ התנגשות רכבות משא בראש-העין, הארץ, 3 בדצמבר 1937
- ↑ תומוקמ
- ↑ שלמה טנאי, ראש העין ומבצר משטרת לוד בידינו, הארץ, 14 ביולי 1948
- ↑ דוד חיון, ממוצ"ש: לוח-זמנים חדש לרכבת, תוספת רכבות וקו מראש-העין לת"א, באתר גלובס, 30 במאי 2000
- ↑ אביעד שר שלום, קוראים לה תחנת ראש העין, אבל הנהנית תהיה מועצת דרום השרון, באתר גלובס, 21 ביולי 2002
- ↑ הודעת רכבת ישראל על אישור תוואי המסילה המזרחית על ידי הוועדה לתשתיות לאומיות, 31 בינואר 2012.
- ↑
מירב מורן, אורן דורי, הפקק שתוקע אלפי דירות באזור המרכז - והפתרון הקל שישחרר אותו, באתר TheMarker, 8 באוקטובר 2017
המסילה המזרחית ההיסטורית | ||
---|---|---|
|
תחנת הרכבת ראש העין דרום27039277