המסילה המזרחית החדשה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
המסילה המזרחית החדשה
IL Eastern Railway Loco 615.jpg
רכבת משא על המסילה המזרחית סמוך למושב בני עטרות
מדינה ישראל
עיר טירה, כוכב יאיר, אלעד, קריית שדה התעופה
מפעיל IsraelTrainLogoSymbolOnly.svg  רכבת ישראל
מידע על ההקמה
חברה בונה נתיבי ישראל, רכבת ישראל
התחלת בנייה 2019
פתיחת המסילה 2026 (משוער)
מידע על המסילה
תחילת המסילה צומת רמז
סיום המסילה לוד
סוג המסילה רכבות נוסעים ומשא
אורך המסילה 64 ק"מ
רוחב המסילה 143.5 ס"מ
מסלולים 2
מספר התחנות 5
רשימת התחנות
טירה, ראש העין צפון, אלעד, תעופה, לוד
תרשים המסילה
IL Eastern Rail.PNG
מנהרת רכבת מתחת לנתיב מזרחי של כביש 531 של הצומת הרכבתי שדי חמד, המחבר את המסילה המזרחית עם מסילת השרון
גשר מודרני של המסילה המזרחית מעל נחל קנה ליד אלישמע
גשר מודרני של המסילה המזרחית מעל נחל שילה ליד כפר סירקין
גשר מודרני של המסילה המזרחית מעל נחל נטוף ליד מחלף לוד
גשר מודרני של המסילה המזרחית מעל נחל איילון ליד הכניסה הצפונית ללוד וגשר ביברס

המסילה המזרחית החדשה היא מיזם בהקמה של תשתית רכבתית, שבמסגרתו מוקמת מסילה חדשה לאורך התוואי של המסילה המזרחית ההיסטורית בקטע שבין חדרה לכפר סבא, והכפלת המסילה בקטע הקיים בין ראש העין ללוד. בנוסף, יוקמו ויורחבו כ-5 תחנות רכבת.

התחנות המיועדות להקמה בקו זה הן טירה-כוכב יאיר, אלעד ותעופה. בקו יש שתי תחנות רכבת קיימות, תחנת הרכבת ראש העין דרום ותחנת הרכבת לוד.

תקציב הפרויקט הוא כ-8.45 מיליארד שקלים, ובמסגרתו תונח מסילת רכבת כפולה באורך 64 ק"מ (שחלק ממנה קיים כיום כמסילה בודדת) לאורך תוואי כביש 6. המסילה תכלול 47 גשרים חדשים. בסיום הפרויקט צפויות לפעול בקו כ-100 רכבות נוסעים ועשרות רכבות משא מדי יום. בשעות השיא, צפויות לעבור במסילה שש רכבות בשעה.

בשנת 2021, הוחלט לצמצם את מספר התחנות במסילה ובוטלו תחנת הרכבת חדרה מזרח, תחנת הרכבת אחיטוב, תחנת הרכבת טייבה, תחנת הרכבת כפר סבא צפון ובוטל חידוש תחנת הרכבת ראש העין דרום[1]. בעקבות כך, יוקמו רק תחנת הרכבת טירה, תחנת הרכבת אלעד ותחנת הרכבת תעופה וישופצו תחנת הרכבת ראש העין – צפון ותחנת הרכבת לוד.

מטרות חידוש הקו

התוואי המחודש מיועד להפחית את העומס במסילת החוף על ידי העברה אליו של רכבות משא ורכבות נוסעים שיעדן אינו במרכז הארץ (לדוגמה קו חיפה-באר שבע או קו חיפה-ירושלים).

המסילה מיועדת גם לגבות את מסילת החוף במקרה של תקלה בה, ובכך למנוע השבתה של תנועת הרכבות.

היא גם תעניק שירות נוסעים ונשא רכבתי ליישובים חדשים רבים ותסייע בכך בפיזור האוכלוסייה.

המסילה המזרחית תתחבר למערך מסילות הגליל. מסילות הגליל נועדו ליצור מערכת מסילות שתחבר בין צפון הארץ למרכזה, ובין היישובים בפריפריה לערים הגדולות. מערכות המסילות יתחברו באזור אחיטוב גם עם רכבת העמק דרך מסילת מנשה העתידית (בתחילה מתוכננת לקום שלוחה לכיוון חריש).

היסטוריה

Postscript-viewer-shaded.png ערך מורחב – המסילה המזרחית ההיסטורית

בעשור הראשון של המאה ה-21 הוחלט לשקם את קו המסילה המזרחית ההיסטורית של המדינה, שפורק בשנות ה-60.

ייזום הפרויקט

באפריל 2008 קיבלה הוועדה לתשתיות לאומיות החלטה לשקם את תוואי המסילה מכפר סבא לחדרה מזרח כמסילת גיבוי למסילת החוף בין חדרה לתל אביב, כחלק מתוכנית החומש של רכבת ישראל. לפי ההשערות, המסילה תשרת כרבע מיליון נוסעים מדי שנה, שיאפשרו איזון תפעולי. אישור ראשוני לתוכנית התקבל בשנת 2010.[2]

לאחר הקמת הקו אמורות להסתעף מהמסילה המזרחית שלוש שלוחות: אחת לתחנת הרכבת שתבנה במרכז העיר אריאל שבשומרון (מסילת ראש העין - אריאל), אחת לתחנת המשא, המטען, והנוסעים (שער אפריים), שתמוקם בדרום טול כרם כחלק מקו עזה - חלץ - מחסום תרקומיא / טול כרם ("המעבר הבטוח"), ואחת לעפולה.

ב-31 בינואר 2012 אישרה הוועדה לתשתיות לאומיות את תוואי המסילה המזרחית, שלפי התכנון הייתה אמורה לפעול משנת 2018 ולכלול שבע תחנות רכבת חדשות (חדרה מזרח, אחיטוב, טייבה, טירה, כפר סבא צפון, אלעד ותעופה), בנוסף לשתי תחנות הרכבת הקיימות, ראש העין צפון וראש העין דרום. את הפרויקט הייתה אמורה לבצע חברת כביש חוצה ישראל.[3]

כמו כן, עיריית לוד והועדה המחוזית (מרכז) מקדמים הקמת תחנת רכבת לנוסעים (לוד צפון) מול אזור התעשייה הצפוני של לוד ומתחם "קשב", הסמוך לכניסה עתידית מכביש 40.[4]

במרץ 2015 דווח על הקפאת הפרויקט עד לסיום בדיקת כדאיות כלכלית.[5] ב-16 ביוני 2016 אושר הפרויקט כתוכנית לתשתית לאומית (תת"ל 22) והמתין לאישור הממשלה.[6] ב-11 באוגוסט 2016 הוחלט בישיבת ממשלה שהפרויקט ינוהל על ידי חברת נתיבי ישראל וימשיך לתכנון פרטני בהתאם לתת"ל 22.[7] הפרויקט צפוי היה להסתיים ב-2022 לפי ההערכות דאז, ועלותו נאמדה בכ-8.1 מיליארד שקלים.

בחוק ההסדרים לשנת 2017–2018 הוכנסה המסילה המזרחית לרשימת פרויקטים בעלי עדיפות לאומית, ואושר התקציב לביצועה.[8] ב־27 בפברואר 2018 פרסם שר התחבורה ישראל כ"ץ הודעה על הפקעת קרקעות ובסוף חודש אפריל באותה השנה נמסרו הודעות לבעלי הקרקע.[9] ב־23 באוקטובר 2018 פורסם שהסתיים שלב התכנון המוקדם של המסילה, שתעבור לאורך כביש 6. תחילת העבודות תוכננה לשנת 2020, והן מיועדות להסתיים בשנת 2026.

ב-3 בפברואר 2019 פורסם כי המסילה נמצאת בשלב ה"ייזום", וכי עלות הפרויקט צפויה להיות 12.4 מיליארד שקלים.[10]

במאי 2019 פורסם כי חברת סולל בונה זכתה במכרז להקמת תשתית במקטע הצפוני של המסילה, באורך של כ-22 קילומטרים, בהיקף המוערך ב-220 מיליון שקל.[11]

ביצוע

תכנון וביצוע הפרויקט מוחלק לארבעה מקטעים. המקטעים הצפוניים (A ו B) בין חדרה לכפר סבא באחריות של נתיבי ישראל והמקטעים הדרומיים (C ו D) בין צומת חמד ללוד באחריות רכבת ישראל[12]. תקציב המקטע הדרומי הוא כ-2.95 מיליארד שקלים.

בעקבות התפרצות נגיף הקורונה בישראל בשנת 2020 הופסקה תנועת רכבות הנוסעים בימי סגר מלא והתאפשרו עבודות נרחבות במקטעים שונים של המיזם שעשויות לקצר את לוח הזמנים להשלמתו.[13]

קטע A

קטע זה מתחיל באזור התעשייה קיסריה, צפונית לצומת רמז (חיבור המסילה המזרחית למסילת החוף) ונמשך עד למחלף ניצני עוז. הוא כולל בנייה של מסילת כפולה באורך 20 ק"מ כולל מספר גשרי מסילה וכביש. הקטע עובר בשטחי חדרה, מועצה אזורית מנשה ועמק חפר. בקטע זה נמצאת תחנת הרכבת חדרה מזרח, אשר משמשת כיום רכבות משא בלבד. במסגרת הפרויקט תיבנה מחדש תחנת נוסעים, אשר תשרת את תושבי חדרה, גן שמואל ותושבי האזור.

קטע B

קטע זה מתחיל במחלף ניצני עוז וממשיך עד לצומת חמד (חיבורה של המסילה המזרחית עם מסילת השרון), בסמוך ליישובים שדי חמד ואלישמע. אורכו של קטע זה הוא 20 ק"מ והוא כולל בניית מסילה כפולה, שלושה גשרי כביש, חמישה גשרים חקלאיים, מעבר חקלאי תחת המסילה וארבעה גשרי מסילה מעל הנחלים. בקטע זה תבנה תחנת רכבת חדשות: טירה

קטע C

קטע זה מתחיל בצומת חמד, והוא מסתיים צפונית לתחנת הרכבת תעופה. בקטע זה קיימת מסילת נוסעים כפולה עד למחלף קסם ודרומית לה מסילה בודדת, המשמשת בעיקר רכבות משא. אורכו של קטע זה הוא 17 ק"מ, והוא כולל בנייה של שמונה גשרי רכבת. בנוסף על כך, ייבנו תחנות רכבת חדשות באלעד ובקריית שדה התעופה, ותחנות ראש העין (צפון ודרום) יעברו שדרוג. בנוסף יבוצעו לאורך התוואי עבודות חשמול.

הקטע מחולק למספר מכרזי מקטע עבור עבודות תשתית והקמת מבנה תחתון. הקמת מבנה עליון, כולל הנחת המסילות, בכל הקטע C היא על ידי חברת אליקים בן ארי.

  • מקטע T11 - צומת חמד-תחנת רכבת ראש העין צפון (לולאת השרון), לשתי המסילות לולאת השרון תתווספנה שתי מסילות של פרויקט המסילה המזרחית, כולל שינוי גאומטרי של מסילות הקיימות.
  • מקטע T71, רינתיה-טירת יהודה, קבלן ראשי חברת "יואל וגילי עזריה" - הנחת המסילה נוספת.
  • מקטעים T72-T73, טירת יהודה-בני עטרות, קבלן ראשי חברת "קן התור" - הנחת המסילה נוספת.

קטע D

קטע זה מתחיל בתחנת תעופה והוא מסתיים בתחנת הרכבת לוד. אורכו הוא 7.5 ק"מ ובמסגרתו ייבנו גשרים מעל נחלי איילון ונטוף, תיבנה הכנה לתחנת לוד צפון (שהקמתה נדחתה לקראת שנת 2040) ותחנת הרכבת תעופה. בקטע זה קיימת מסילה פעילה, המשמשת בעיקר רכבות משא.

גלריית אתרי העבודות

תחנות במסילה

מניין שם התחנה מרחק מתחנת חיפה מזרח (ק"מ) מצב התחנה
1 חדרה מזרח 50 הקמת התחנה בוטלה
2 אחיטוב 58 הקמת התחנה בוטלה
3 טייבה 70 הקמת התחנה בוטלה
4 טירה-כוכב יאיר 76 תחנה חדשה
5 כפר סבא צפון 81 הקמת התחנה בוטלה
6 ראש העין צפון 90 תחנה פעילה, תורחב ותשופץ
7 ראש העין דרום 91 הקמת התחנה בוטלה
8 אלעד 96 תחנה חדשה
9 תעופה 104 תחנה חדשה
10 לוד 111 תחנה פעילה, תורחב ותשופץ

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ אסף זגריזק, נאחזים בגלגלי תקציב המדינה: אלו תקוות התחבורה הציבורית, באתר ynet
  2. ^ עמירם ברקת, ‏אישור ראשוני לתוכנית המסילה המזרחית של רכבת ישראל, באתר גלובס, 20 ביולי 2010
  3. ^ הודעת רכבת ישראל על אישור תוואי המסילה המזרחית על ידי הוועדה לתשתיות לאומיות, 31 בינואר 2012
  4. ^ הוועדה המחוזית: ניתן למקם תחנת רכבת בצפון לוד מול "קשב", באתר עיריית לוד.
  5. ^ ליאור גוטמן, דו"ח רכבת ישראל: פרויקט בשווי 11 מיליארד שקל הוקפא, באתר כלכליסט, 28 במרץ 2015
  6. ^ תת"ל 22-המסילה המזרחית, אתר משרד הפנים, אושר ב-10 במאי 2016
  7. ^ סעיף 8 מתוך תכנית השקעה רב שנתית לפיתוח התחבורה הציבורית במטרופולינים, החלטה מספר 1838 של ממשלת ישראל, משנת 2016, באתר של משרד ראש הממשלה, מיום 11 באוגוסט 2016
  8. ^ סוניה גורודיסקי, עמירם ברקת, ‏הרכבות לא יצאו מהתחנה בעתיד הנראה לעין, באתר גלובס, 25 במרץ 2018
  9. ^ ענת דניאלי, המדינה החלה בהפקעת אלפי דונם בשרון למסילת הרכבת, באתר כלכליסט, 1 במאי 2018
  10. ^ משרד ראש הממשלה, משרד ראש הממשלה מפרסם את ספר "תשתית לצמיחה לשנת 2019", https://www.gov.il/he, ‏3 בפברואר 2019
  11. ^ דניאל שמיל, ‏מתקרבים לביצוע: סולל בונה זכתה במכרז הראשון להקמת המסילה המזרחית של הרכבת, באתר גלובס, 5 במאי 2019
  12. ^ סוניה גורודיסקי, ‏אחרי שש שנים, הסתיים שלב התכנון של מסילת הרכבת שתעבור לאורך כביש 6, באתר גלובס, 23 באוקטובר 2018
  13. ^ אסף זגריזק, תיעוד: העבודות ב"כביש 6 של הרכבת" בימי הקורונה, באתר ynet, 9 במאי 2020


סמל המכלול גמרא 2.PNG
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0