הרב יחיאל יעקבסון

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הרב יחיאל יעקבסון
אין תמונה חופשית
לידה 30 בדצמבר 1955 (גיל: 68)
מקום פעילות ישראל
השתייכות חרדים ליטאים
תחומי עיסוק חינוך
רבותיו הרב אליהו לופיאן, הרב יחזקאל אברמסקי, הרב שלמה זלמן אוירבך, הרב יעקב ישראל קניבסקי, האדמו"ר רבי ירחמיאל יהודה מאיר קאליש מאמשינוב
חיבוריו אל תחטאו בילד - מחשבת החינוך התורתי, אי אפשר אחרת - הרפתקאות חינוכיות.

הרב יחיאל מיכל יעקבסון (נולד ב-30 בדצמבר 1955) הוא מחנך חרדי, העוסק במניעת נשירה בחברה החרדית ובהדרכה חינוכית. מראשית שנות ה-80 מכהן כמשגיח בישיבה הקטנה ובמתיבתא של "המרכז לחינוך תורני - זכרון יעקב" (מל"ת).

ביוגרפיה

גדל במשפחה חרדית בשכונת בית וגן בירושלים. מגיל צעיר היה תלמיד ומקורב לרב יחזקאל אברמסקי והרב אליהו לופיאן למד בישיבות: קול תורה, סלבודקה ופוניבז'.

בגיל צעיר נאלץ לעזוב את הישיבה עקב בעיה רפואית שהקשתה לו על הראייה[דרוש מקור]. שירת כקצין בסיירת תותחנים והשתתף במלחמת שלום הגליל כאיש מילואים. יעקובסון נפצע במהלך פעולה בלבנון. הוא השתחרר בדרגת סרן כנכה צה"ל[דרוש מקור].

פועלו בתחום החינוך

הרב יחזקאל אברמסקי המליץ לו לעסוק בחינוך. כבר בגיל צעיר ניהל מוסד חינוכי לצעירים בעלי הפרעות וקשיי למידה, הקים מוסדות לטיפול בנוער נושר בדרום ובצפון הארץ וכן הקים מכונים לטיפול כגון "לב שומע" ו"שמע בני". בהמשך הקים בזכרון יעקב ישיבה לצעירים.

משמש כמרצה בענייני חינוך ילדים ובענייני ייעוץ. את עיקר זמנו הוא מקדיש לעבודה עם נוער חרדי אשר מועד לנשירה מהחברה החרדית. תקופה מסוימת עסק בהחזרה בתשובה, בארגון אל המקורות, אולם בהוראת הסטייפלר[דרוש מקור] חדל מכך כדי להקדיש את כל זמנו למניעת נשירה מהחברה החרדית.

החל משנת תשס"ח (2007) ולמשך כמה שנים, לימד בתורת החיים, בבית הספר להעצמה אישית והכשרת מטפלים.

הרצאותיו הופצו על גבי קלטות ותקליטורים על ידי הארגון חסדי נעמי, ובהמשך הוכנסו למאגר קול הלשון. יעקובסון הסתייג מהפצת הרצאותיו ואמר שהן יועדו והותאמו באופן ספציפי לסוג ואופי הקהל שאליו ניתנה ההרצאה.

דרכו החינוכית

עיקרי משנתו של הרב יעקבסון הם:

  • הצורך בהבעת חיבה לילדים. היעדרה, עומדת בראש רשימת הסיבות לכשלים בחינוך, נשירה ממערכת החינוך ויציאה בשאלה.
  • נעשה ונשמע = הפעלה וחינוך.

הפעלה = נעשה - לגרום לילד לבצע כעת את שאומרים לו (משמעת, עונש או פרס). חינוך = לאחר מכן - נשמע - להביא לכך שגם כי יזקין לא יסור ממנה.

  • וזאת על ידי עידוד שלאחר המעשה החיובי, שהוא יגרום לחניך להתחבר למעשה, להבין ולהפנים בצורה עצמית את דרך הישר, באופן שמעצמו ירצה להתנהג גם להבא בצורה נאותה. כך תיווצר התנייה חיובית. חוסר האבחנה בין הפעלה לחינוך - זו הסיבה לשאר המקרים של כשלים בחינוך.
  • השלילה המוחלטת של כל מערכות־הייעוץ שאינן תורניות - שלילת כל השיטות היווניות והטכניקות המערביות שהשתלטו על מרחב החיים החרדי. לדבריו שיטות אלה מייצרות עיוותי השקפה ואמונה, השחתה מוסרית (ליועץ ולמתייעץ), ונזקים רוחניים, בשיעוריו מדגים את הבעיות ההלכתיות החמורות ואת הקלקולים המעשיים ששיטות אלו גורמות, וכן שאף את החלקים הנכונים והטובים בשיטות האחרות ניתן למצוא במקורות תורניים.
  • דגש מיוחד על הכלל החינוכי של הרש"ר הירש לומר לילדים "לא" רק במקרים הכרחיים, אך כשאומרים "לא" יש לעמוד על כך. אמנם, כל ילד צריך להתרגל לכך שיש דברים שנמנעים ממנו, זאת בכדי להרגילו למשמעת עצמית לכשיתבגר ולמנוע תסכולים ופריקת עול בעתיד.
  • חינוך ילדים להנאה מקיום המצוות.
  • דגש על הבחירה והרצון של הילד בחינוך ותחושת סיפוק מדרך הטוב.

חיים אישיים

יעקובסון נשוי, אב לחמישה ומתגורר בזכרון יעקב. בן דודו הוא הרב יחזקאל יעקבסון ראש ישיבת שעלבים.

חוברות וספרים

  • אל תחטאו בילד - הדרכה בחינוך, תשנ"ה
  • אל תחטאו בילד - מחשבת החינוך התורתי - משנתו החינוכית של הרב יחיאל יעקבסון - חשון תשע"ב
  • אי אפשר אחרת - הרפתקאות חינוכיות תשע"ט

קישורים חיצוניים

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0