שיחה:גילוח בחול המועד/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

צבי סופר (שיחהתרומות)

שמואל חיים, בגילוי דעת שבו שאול ברלין חזר בו מההיתר לגילוח, מציין שזאת משום (כבוד) דעת אביו, שכידוע חלקו גדול היה בפולמוס זה, נגד הנודע ביהודה. כך שאיני חושב שניתן לומר שההיתר מפאת לחץ ציבורי.

(להרחבה בנושא אתה מוזמן לעיין בדף הטיוטה שאני כותב כעת על שו"ת 'בשמים ראש')

שמואל חיים (שיחהתרומות)
מרדכי עציון (שיחהתרומות)

האם הערך עוסק רק בגילוח הזקן?

א"כ יש להעביר לשם "גילוח הזקן בחול המועד".

שמואל חיים (שיחהתרומות)

הוא כולל גם תספורת, אך בעיקרו על הגילוח.

מרדכי עציון (שיחהתרומות)

יש נוהגים לכנות את תספורת הזקן כגילוח ואת גילוח הראש כתספורת. אני לא חושב שזו חלוקה נכונה, ולכן אם עיקר הערך עוסק בזקן לא מספיק לכתוב את המילה גילוח אלא יש להבהיר שמדובר על גילוח הזקן.

שמואל חיים (שיחהתרומות)

אוקי

יואל ווייס (שיחהתרומות)

, ערך יפה מאד, יש צורך בעיקר בשיפור ניסוח.

שמואל חיים הסתיר את הרשומה הזאת (היסטוריה)
שמואל חיים (שיחהתרומות)

עכשיו אפשר להעביר?

יואל ווייס (שיחהתרומות)

אני מעדיף להשאיר זאת למנטרים אחרים שמבינים בתחום של הערכים התורניים ( תחום בו פחות עסקתי לדאבוני)

תייג אולי את ספרא.

מוטי (שיחהתרומות)

ניסחתי קצת מקווה שמוצא חן בעיניך. שים לב שנשארו מקורות בספר ללא קישורים ואת כולם או רובם ניתן לקשר לאחד האתרים היברובוקס/אוצה"ח/ויקיטקסט/ספריא

ספרא (שיחהתרומות)

העברתי לשם הנוכחי.

לא מצאתי סימוכין לכך שההיתר לא תקף ברעיון על גילוח הראש.

שמואל חיים (שיחהתרומות)

יש עניין להזכיר את דבריו המזויפים של הרא"ש בבשמים ראש?

ספרא (שיחהתרומות)

לא יודע. תזכיר, ונראה מה עושים עם זה.

שמש מרפא (שיחהתרומות)

יישר כח על הערך היפה. מאחר והכותרת היא "גילוח בחול המועד", על הנושא להיות כללי ולעא לתת את עיקר הדגש רק על הפולמוס. הדבר צריך להתבטא גם בפתיח.

שמואל חיים (שיחהתרומות)

היינו?

ספרא (שיחהתרומות)

מהפסקה "דעת רבינו תם" הערך מתייחס רק לשאלה האם מותר להתגלח במועד במקרה שכבר התגלח בערב המועד.

בעוד שהערך לא מרחיב על ההיתרים האחרים לגלח בחול המועד המובאים במשנה ובתלמוד.

חוץ מדעת רבינו תם במקרה הנ"ל, לא מופיע בערך הספרות התורנית של עד המאה ה-18, לא באשר למקרה זה, ולא באשר להיתרים האחרים לגילוח בחול המועד.

שמואל חיים (שיחהתרומות)

עכשיו זה בסדר?

שמש מרפא (שיחהתרומות)

יותר טוב, אבל לא מספיק. יש עוד חומר רב בנושא (המהווה את החומר ההלכתי העיקרי).

שמואל חיים (שיחהתרומות)

חיפשתי ולא מצאתי עוד, אשמח אם תכוון אותי

שמש מרפא (שיחהתרומות)

כמה דוגמאות: יצא לחו"ל באיסור, יצא לפני החג, הטרוד בדבר מצווה, נזיר ומצורע, הנשאל לחכם והותר, אולי גם התה"ד על מומר.

גם לגבי הפולמוס עצמו, ההסבר של הנוב"י שהאיסור מצד מלאכה ולא מצד גילוח.

שמואל חיים (שיחהתרומות)

אני עדיין באמצע, אבל איך זה בינתיים?

שמש מרפא (שיחהתרומות)

"הריטב"א כתב שהמותרים בגילוח יכולים לעשות זאת אף בפרהסיה" - אם יש חולק יש לכתבו, אם אין חולק יש לכתוב בסתמא.

את השאר יש לתמצת למסקנות הגמרא.

באופן כללי, זה מובא בצורה מבלבלת; נסה לסדר את זה בצורת רשימת פריטים, למשל.

שמואל חיים (שיחהתרומות)

כמו עכשיו?

שמש מרפא (שיחהתרומות)

לא... התכוונתי שרשימת המותרים תוצג בצורת רשימה, עם פירוט על כל אחד בשורה הרלוונטית. אחרי זה אפשר להוסיף נקודות כלליות.

שמואל חיים (שיחהתרומות)

במחילה על המוחין דקטנות, אשמח אם תדגים קצת בערך, כי אני לא בדיוק הבנתי...

הכל לטובה (שיחהתרומות)

אני חושב ששמש צודק, השם היותר נכון במצב הנוכחי הוא פולמוס הגילוח בחול ההמועד. יש על הנושא הזה כמדומני כמה דפים ב”אלו מגלחין” ויש הרבה חומר להכניס לערך. אני לא שולל להשאיר את הערך הנוכחי כערך מורחב על הפולמוס ולכתוב ערך חדש על ושא האב.

שמואל חיים (שיחהתרומות)

אין מספיק חומר בשביל לפצל לשני ערכים שונים, אנסה להרחיב, אם כי בפועל רוב החומר הוא על הפולמוס ואין על הנושא הזה יותר מידי

שמואל חיים (שיחהתרומות)
בא לתקן (שיחהתרומות)

בדקתי

עשית מצוין מגיע למקום הנכון

תודה רבה על הערך תמשיך להצליח

שמואל חיים (שיחהתרומות)

ישר כוח

הכל לטובה (שיחהתרומות)

 כל הכבוד!  על הערך המשובח! כשאר ערכיך, כתוב היטב ובעיקר המקורות הביבליוגרפים מובאים כהלכה. התחלתי קצת לעשות תיקונים, בעיקר משניים. נראה לי שלפחות חלק מהציטוטים מיותרים ועדיף לתמצת אותם.

בגדול, ערך מעולה!

אפרון (שיחהתרומות)

שמואל חיים, משפט הפתיחה של הערך "בהלכה, הגילוח בחול המועד הוא איסור לגלח את הראש או את הזקן בחול המועד" מנוסח קצת לא ברור, אולי עדיף לנסות משהו כמו "בהלכה, ישנו איסור לאדם לגלח או לספר את שערו בחול המועד", כמו כן בהמשך כתוב המונח "יכנסו לחג כשהם מנוולים" מונח זה אינו מובן למי שלא מכיר את המונח בהקשר הזה, כמובן עשה כדעתך וכהבנתך.

שמואל חיים (שיחהתרומות)

מחד אכן מדובר בניסוח יותר טוב אך לאידך יש עניין להכניס בפתיח של הערך את שם הערך, נחכה לדעות נוספות. "מנוול" זה גם מילה בעברית, לא חושב שיהיה מישהו שלא יבין אותו.

מוטי (שיחהתרומות)

אגב, לדעתי הפתיח בהלכה, בהרבה מקומות ובכללם כאן, מיותר, כי הנושא נטו הלכתי.

אפרון (שיחהתרומות)

בעברית מדוברת המילה מנוול מתייחסת למעשה של אדם ולא למראהו, אבל באמת זה לא כל כך משמעותי.

מכתבו של שאול ברלין

3
א. ברקאי (שיחהתרומות)

יותר מתאים לכתוב "חזר בו" מאשר "התחרט בו".

אגב ייש"כ על הערך, מחכים ומנוסח יפה מאוד!

שמש מרפא (שיחהתרומות)

אכן, "התחרט בו" זה תחביר שגוי.

שמואל חיים (שיחהתרומות)

בוצע

שמואל חיים (שיחהתרומות)
יואל ווייס (שיחהתרומות)

לא מצאתי שם תמונות לעניין, הבאתי ממקום אחר.

שמואל חיים (שיחהתרומות)

תודה

אין נושאים ישנים יותר