שיחה:חזקה אין אדם תובע אלא אם כן יש לו

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
תגובה אחרונה: לפני שנה מאת משך חכמה בנושא ביאור דעת החתם סופר
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
ערך זה נכתב או הורחב במסגרת מיזם ערכים תורניים
במסגרתו נכתבים ערכים על מושגים בסיסיים בנושאי תנ"ך, תלמוד, הלכה ומנהג
שחסרון ערכיהם מודגש באנציקלופדיה יהודית
ערך זה נכתב או הורחב במסגרת מיזם ערכים תורניים
במסגרתו נכתבים ערכים על מושגים בסיסיים בנושאי תנ"ך, תלמוד, הלכה ומנהג
שחסרון ערכיהם מודגש באנציקלופדיה יהודית

העברה=

כמדומני שהערך מוכן משתמש:שמש מרפא זלמן זלמנוביץ (שיחה | תרומות) לא חתמ/ה

תיוג מקוהשיחה • כ' באדר ב' ה'תשפ"ב 21:29 (IDT)

ניסחתי מחדש וכמדומני שהערך מוכן מקוה זלמן זלמנוביץ (שיחה) 22:58, 22 במרץ 2022 (IST)תגובה[תגובה]

לדעתי עדיף לשלב בערך שבועת היסת. בסך הכל זאת חזקה שמשמשת במקום אחד בלבד. שמש מרפא (שיחה) 18:12, 27 במרץ 2022 (IDT)תגובה[תגובה]
אני רואה עכשיו שהוספתי את זה בזמנו למיזם, אז אולי הקולר תלוי בי... בכל אופן, מסופקני אם החומר מצדיק ערך נפרד. שמש מרפא (שיחה) 18:14, 27 במרץ 2022 (IDT)תגובה[תגובה]

האם יש ענין להרחיב את ההקשר שהובא בפני יהושע בהערות?זלמן זלמנוביץ (שיחה) 18:55, 27 במרץ 2022 (IDT)תגובה[תגובה]

הרחבתי עם מובאה נוספת, האם נראה לך שיש ענין למכלל את הערך או למחזר?זלמן זלמנוביץ (שיחה) 23:11, 27 במרץ 2022 (IDT)תגובה[תגובה]
"למכלל או למחזר" - אהבתי. בכל אופן, אם נפרק לגורמים: חלק מהערך כבר מופיע בשבועת היסת (פסקאות "מקור" ו"יישום") וחלקו יכול להשתלב בערך "ביאור", ח"חריגים"). במצב כזה אני לא רואה טעם בקיום ערך נפרד. שמש מרפא (שיחה) 01:54, 28 במרץ 2022 (IDT)תגובה[תגובה]
לדעתי כל מושג תלמודי חייב לקבל ערך בפני עצמו, ובאותו ערך יש להאריך בנקודה הספיציפית, ולעניננו: בערך הנוכחי יש להאריך יותר בחזקה הזאת, על מה היא מתבססת (הפני יהושע שכותב חדושים נפלאים בנושא שכבר הובאו על ידי כותב הערך הנכבד, ויש לבטח עוד דיעות באחרונים - כדאי מאוד לחפש ולכתוב), ואילו בערך על שבועת היסת - להאריך יותר בחלק השבועה, כיצד נשבעים, מה תוקף השבועה (דאו' או דר'), מה פירוש המילה היסת, ולמרות שיהיו בסופו של דבר קטעים מקבילים כמו המחלוקת בענין דררא דממונא. בנוסף יש לקחת בחשבון גם שכל ערך שמתמקד בפרט נוסף עתיד להיות מורחב בהמשך על ידי עורכים נוספים שיביאו נקודות נוספות שמתאימות דווקא לערך הזה. טישיו (שיחה) 02:22, 28 במרץ 2022 (IDT)תגובה[תגובה]
גא"מ לדבריו, ולציין לערך אין אדם מעיז פניו בפני בע"ח שהוא תשובת הנגד לחזקה דנן, והוא ערך נפרד משבועת היסת למרות שרובו כתוב גם שם, עכ"פ כמדו' שה'למכלל' לא הובן דיו, כי התכוונתי האם להרחיב [ולא האם להעביר מיד למרחב הערכים]. זלמן זלמנוביץ (שיחה | תרומות) לא חתמ/ה
אני לא הייתי מסתפק בהנחה שהוא יורחב בהמשך, אלא מצפה שקודם יורחב ואז יזכה בעצמאות. תמיד אפשר לפצל בהמשך. במצב הנוכחי אני לא סבור שיש הצדקה, אבל אם תרחיב עוד אולי אשתכנע. מתייג גם מכלולאים פעילים‏. שמש מרפא (שיחה) 15:23, 28 במרץ 2022 (IDT)תגובה[תגובה]
שמש מרפא כעת כבר הורחב, התוכן כאן מזכה את המושג בערך נפרד. תוכל להעביר למרחב הערכים? או שתתייג עוד 2/3 פעמים "מכלולאים פעילים" כמיטב המסורת. טישיו (שיחה) 20:49, 12 באפריל 2022 (IDT)תגובה[תגובה]
התוכן כעת אכן מצדיק ערך נפרד, אך הוא עדיין זקוק לחידוד מבחינת הגשת התוכן. בעזרת ה' אשפץ ואעביר כפי שעשיתי מאות פעמים, וכך נוציא מתחת ידינו דבר מתוקן. אני לא אוהב את הציניות הזאת, אשמח אם תתחשב.שמש מרפא (שיחה) 20:52, 12 באפריל 2022 (IDT)תגובה[תגובה]
אגב לדעתי התיוג של שמש הוא די הכרחי בהתחשב בכמו תהלא כ"כ גדולה של ביקורת עמיתים, אני לא מדבר על הצורה/סגנון/סדר אלא על התוכן עצמו. אפרון (שיחה) 21:03, 12 באפריל 2022 (IDT)תגובה[תגובה]
הועבר, יישר כחם של כל העוסקים במלאכת ה'. שמש מרפא (שיחה) 05:32, 13 באפריל 2022 (IDT)תגובה[תגובה]
תודה. הציניות היתה דרך להביע כאב ממצב אבסורדי ומעורר גיחוך וחוסר יעילות, אך מכיון שהמסר הובן, די בכך. טישיו (שיחה) 00:47, 21 באפריל 2022 (IDT)תגובה[תגובה]

ביאור דעת החתם סופר

לכבוד הרב מאיר

כפי שהבנתי זכית לערוך גם את הערך הזה,יישר כוחך רציתי לברר לדעת החתס מדוע תיקן רב נחמן שבועת היסת הרי החזקה לא מועילה להוציא ממון אז שבועה למה לי בכבוד רב ובהערכה מרובה

משך חכמה (שיחה) 17:31, 2 במאי 2022 (IDT)תגובה[תגובה]

לא הבנתי את השאלה, דעת החת"ס שלא ניתן להוציא ממון בחזקה גרידא אבל לחייב שבועה סגי בחזקה (א.ה.כפי שמצינו שע"א מהני לחייב שבועה למרות שאין מוציאין ממון אלא בעדות של ב' עדים) חילך לאורייתא מאירשיחה • א' באייר ה'תשפ"ב • 19:19, 2 במאי 2022 (IDT)

תודה רבה על הדברים,

לא עיינתי כעת היטב אבל בעד אחד יש אומרים שעד אחד יכול להוציא ממון אלא שהתורה נתנה אפשרות להשבע, נמצא שכח העד גדול מאוד ולכן אם לא נשבע משלם אבל כאן לא שייך הדבר הזה כי כאן החזקה בודאי לא יכולה להוציא ממון, גם אם לא תהיה שבועה. נמצא שאין הדמיון לעד אחד דמיון גמור אלא יש כאן לכאורה כוונה נוספת בדברי החת''ס וחשבתי להסתכל בדברי החת''ס ולא יכלתי כעת. ושוב יישר כח מאוד משך חכמה (שיחה) 22:05, 3 במאי 2022 (IDT)